Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 3243 ggr
R&Smatte
8

Luna, anledning till omplacering

Jag har fått många frågor om vart Luna är och varför. Känner att jag inte vill sitta och förklara gång på gång i mina andra inlägg om min Shanti eller i trådar där jag presenterat min nya hund som vi helt och hållet äger, ingen foderd eller så.

Luna hade några olater som jag arbetade hårt med. Jag försökte trots att jag har två barn och en till hund att tänka på. Luna gjorde utfall mot cyklar, katter, bilar och mötte vi personer på vägen av promenaderna som ville stanna och prata så fick hon panik i kopplet. Hon slet, drog och skrek till och med för att komma bort från situationen. Hemma var hon trevlig och stabil, men kom det främmande tog det flera besök innan hon kunde slappna av med personerna som hälsade på.

Med tanke på att min Shanti skulle bli skuffad åt sidan för att jag skulle kunna jobba med Lunas rädsla så fick hon åka tillbaka till sin ägare. Vi var fodervärd till henne och jag kunde inte stötta ev. kull på en så rädd hund. Villkoren för fodervärd ändrades med då uppfödaren bestämde sig för att ställa ut helt plötsligt och vi skulle träna henne på att stå fint. Hur skulle en så osäker hund någonsin kunna stå och gå fint i ringen? Jag hade ca 6 månader på mig att få henne i form att klara en utställning. Det blev en stor press på mig som hundägare och mamma till två.

Så jag tyckte det bästa i det läget var att få komma till ägaren så fick hon jobba med hunden.

Jag bad uppfödaren snällt om att få följa Luna i början, veta hur hon hade det. Och sa att jag tyckte hon skulle utvärderas några veckor hos uppfödaren. Tyvärr omplacerade hon henne bara någon vecka efter vi lämnat tillbaka henne. Hon tog inte ens och försökte få henne i utställnings form. Hon valde att omplacera. Vi blev snabbt blockade på uppfödarens facebook sida och hon hörde inte av sig om hur det gick för Luna. Känns väldigt trist att det blev så här…

Shanti blev deprimerad och extra klängig när Luna hade flyttat och vi hade ju tänkt att ta hem en kompis till henne. Men inte så snart. Så fick vi reda på att en Tax/borderterrier tik behövde hem akut. Familjen hade nyligen fått reda på att deras 10-åriga son hade adhd och så var mamman nyopererad och pappan jobbade heltid. Så därav den akuta omplaceringen. Ronja som tiken heter är en stabil och otroligt barnkär liten tik. Vi ville ha henne på prov en månad först för att se att hon verkligen var den hund dom beskrev. Från dag 1 gick Shanti och hon bra överens, dom sov och lekte ihop från start. Hon älskar barn och alla slags människor vi möter ute. Hundar älskar hon med. En riktig drömhund och vi beslöt att behålla henne.

Jag tänker aldrig sätta vare sig barnen eller Shanti åt sidan för att nya hunden är ostabil så därav mitt beslut.

Beckibus
0

Va tråkigt att det blev så med Luna! Men skönt att ni fick er drömhus till slut! Lycka till med Ronja hoppas ni får många roliga år framöver fulla av vackra minnen!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

R&Smatte
0

#1 Drömhus? hihi. Tackar för lyckönskningarna.Glad

Beckibus
0

Det ska ju stå DRÖMHUND! :P mobilen lever sitt egna lilla liv då!

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Royalz
2

Hoppas den nya hunden får stanna kvar då. Ni har ju haft 4 hundar på bara ett par år.

Maja2
5

#4 Varför säger du så? Vad menar du med det?

Michaela-N
0

#4 Hur tänkte du nu? Det stämmer inte. De har väl bara haft Luna, Shanti och Ronja. Den enda dom gett bort/inte haft kvar är ju Luna.

Jenna_Nord
7

#4 De är väl bättre man inser att man inte har den tiden som hunden kräver och gör det bästa för hunden och med situationen? Att ta sitt ansvar och faktiskt lämna tillbaka en foderhund man inte tycker borde avlas på. Eller inse att hunden kanske inte passar för uställning och den stress och miljö som tillkommer.

Kan inte säga annat än att jag förstår TS fullt ut.

Mvh Jenna

Maja2
0

#6 De gav inte bort Luna, de avbröt fodervärdsavtalet

Royalz
0

#6 Nä dom hade en blandrashund också nån form av drever blandning.

Michaela-N
0

#9 Det var garanterat inte för ett år sen.

Jenna_Nord
0

#9 Du känner dig inte manad att svara på inlägg 5,6 och 7?

Mvh Jenna

R&Smatte
11

#4 Totalt onödigt av dig att försöka få mig att se ut som en idiot. Rynkar på näsan

Tänker inte gå in på dreverblandisen IGEN eftersom jag redan förklarat det då jag omplacerade henne. P.s Vi har två hundar och två har vi haft. Du pratar som om jag har gjort mig av med fyra hundar.

#8 Helt rätt. Vi omplacerade inte utan vi avbröt kontraktet vilket man har rätt till.

#7 Tack! Kul att någon förstår.

#6 Vi omplacerade en drever/tax tik som mådde psykiskt dåligt över att inte få jaga, hon hade varit jakthund i förra hemmet och dom sa att hon inte hade någon jaktinstinkt i sig. Men det var helt fel. Och eftersom jag inte kunde ge henne jakt var det bästa att någon som höll på med det fick överta henne. 2009 hade vi den hunden.

Shanti och Ronja bor här och ska ingenstans någon av dom.

Maja2
9

Tragiskt att ifrågasätta Ts överhuvudtaget. Nu har hon skapat en tråd för att förklara kring Luna, vilket inte ens borde behövas.

R&Smatte
0

#13 Glad

vallhund
1

# 12

Jag har en hund på helfoder o där står ingenting om att jag skulle ha rätt att bryta avtalet/lämna tbx hunden. Oavsett vad jag tycker om överlåtarens avelsplaner etc, dessutom kan överlåtaren inte ändra kraven i avtalet.

Självklart kan man lämna tbx hunden om överlåtaren går med på det. Avlider jag så är hunden överlåtarens ansvar, inte annars.

I avtalet står "Ändringar i ovanstående text kan innebära ett brott mot SKKs grundregler"

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Maja2
0

#15 Vad spelar det för roll? Luna är ju tillbakalämnad och omplacerad

vallhund
1

# 16 Spelar roll eftersom TS påstår att man har rätt att avbryta kontraktet/avtalet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

R&Smatte
2

Sajtvärd eller Medarbetare kan låsa tråden eftersom förklaring står i mitt inlägg.

Maja2
0

#17 Som sagt, uppfödaren tog tillbaka hunden, och det är inte vad tråden handlar om

Nuttra
1

Lycka till med Ronja! :)

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

R&Smatte
0

#20 Tack!

Fridaaaa
1

#17 Snälla ge dig. Måste du hålla på så i nästan varje tråd?

Lycka till med Ronja!
Förstår varför du lämnade tillbaka Luna. Anser inte att uppfödaren att rätt att ändra hur som helst utan tycker det ska följas det som sagts.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

R&Smatte
2

#22 Tack så mycket! Ja vi är så otroligt nöjda med Ronja.

LinaK
0

Låser tråden enligt trådskaparens önskemål.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Inlägget är låst för nya kommentarer