Nu är dom trött på hunden!
En polare till mig har en 8 månaders hane som är helt hopplös!
Dom hade skaffat en hundbur som dom sätter hunden i vid vissa tillfällen. Hunden gnäller och skriker oftast när han är nödig och när dom ska gå ut med hunden så pissar han alltid ner sig innan dom kommer ut. Ibland har dom hunden i hallen, eftersom han bara pissar på sig vågar dom inte riskera golven i andra rum. Men i hallen är det mycket större yta jämfört med buren och då säger inte ens hunden till och bara ställer sig och pissar.
Nu vet dom inte vad dom ska göra för att få hunden bra, detta kan ju bara inte fortsätta mer!
Kan tilläga att han pissar på sig även om det bara tar 10-15 min sen tidigare man var ut. Dom vågar inte längre ge honom vatten på heltid utan ger honom bara lite då och då! Men inte ens det hindrar honom från att pissa på sig.
Att skura rent hallen minst 5 ggr dagen tycker dom är på tok för jobbigt och snart överväger det att göra sig av med honom!
Hunden är inte sjuk och varit relativt rumsren!
Förstår inte vad som hänt.
Så mycket hjälp och råd tack!
Har de inte ork att ta itu med det här, så kanske det bästa är att omplacera?
Gå ut med hunden ofta, ofta, så att den inte ens HINNER bli nödig?
Jag har svårt för när människor säger att en valp/unghund är hopplös …
varför skaffar man sig en hund när man inte klarar av sånt här? suck! Det är oxå en hundras som kräver en del aktervering. Sen är det olagligt att ha hund i stängd bur inomhus men det verkar inte ägaren bry sig om. Såg oxå att de inte har råd att gå med hunden till vetrinär. Ärligt talat så anser jag såna här personer bör inte ha något djur alls för de kostar o kräver en del.
Går dom tillräckligt långa rundor med hunden, hur mycket får han vara ute? Kan det ha hänt någon ändring i hundens liv? Kanske han tycker det är stressande att sitta i hundbur.. Mina föräldrars hund både kissade och bajsade inne hemma hos dom i alla dom 6år som dom haft honom men aldrig nu när han fått flytta hem till mig och min sambo istället.. Kan vara hundens sätt att protestera och säga att det är något som är fel och att han kanske inte trivs..
#1 Dom kan gå ut med honom var 10-15 min men det händer ändå och om en hund måste ut och pissa var 5:e min så är det galet.
#2 Hunden verkar ha ett problem därför dom behöver hjälp!
Hunden sitter inte i buren hela dagarna utan bara ibland för att varva ner eftersom hunden visat stress. Och vad jag vet kan man ha bur innomhus om det inte är JÄTTE länge och bara vid vissa tillfällen.
Ägaren hade just blivit arbetslös, inget att råför. Så ja just nu idag utan jobb är veterinär dyrt.
Kan säga att ägaren är ute med hunden ofta, speciellt nu som arbetslös. Ute i skogen, är och badar och en massa mer så hunden sitter inte inne hela dagarna. Ibland har hunden även gnällt som om den är jätte nödig och så springer dom ut med den men inget gör den. Men sen när dom kommer in igen gnäller han igen så dom springer ut igen men ändå inget där heller. Kommer sen in igen och det går någon min så ställer hunden sig och pissar och ibland vid vissa fall skiter. I hallen alltså!
#3 Ja ägaren är ute med hunden ofta och på promenader i skog m.m.
Hunden har även fått varit i köket som är mycket större än hallen vilket ledde till att han sket inne oxå, och pissade oftast direkt när han kände för det.
Tack vare hallen är han relativt rumsren men ändå händer pissningen. Han liksom kryper ihop som om han verkligen pressade allt han kunde för att pisset skulle komma när man ska ut. Hunden har även pissat ner sig när man sagt åt honom ligg. Han blir så osäker typ men har inga problem med komandon men just ligg verkar inte passa hunden så bra.
#4 Ja, om en hund i den åldern behöver ut var 15:de minut är något galet, varför man kanske skulle börja hos veterinären?
4 badar med hunden så här år är det inte lite väl kallt i vattnet? Aktervering mer än skog o bada för en schäfer kräver mer så har jag uppleft iaf denna ras. Nu är han unghund men lite bör han väl få andvända sin hjärna kanske spåra är något att föreslå så blir han tröttare=nöjdare? Han verkar vinna på gnälla o kanske har detta nu skapat problem? han vill ha uppmärksamhet så gäller han?. Buren ska bort iaf ovasett hur länge han får sitta i buren. Låter som en stressad unghund. Sen detta med arbetslös ne visst det kan man inte rå för men ofta får man planera lite oxå, själv har jag vart arbetslös o vet att man får vända varje öre man har.
om han har badat mycket låter det som tecken på UVI och då är det inte kosntigt att han pissar ner sig. Ta hunden till en veterinär och undersök saken.
Förhoppningvis är hunden försäkrad och då är inte veterinär sååå dyrt….
#7 Nej om hunden går självmant i vattnet är det nog inte så kallt.
Självklart är det mer aktivering i skogen, även i hemmet, sök tränas ofta.
Ja han gnäller ofta och kan gnälla flera timmar tills ägaren tröttnar på honom och fyar honom eller går då ut om det är nödighet.
När ägaren är ute på promenad gör hunden i stortsätt inte ifrån sig eller rättare sagt normalt som en hund brukar göra. Men när dom kommer hem igen är det samma visa igen, ut var 15:e min.
När dom hälsar på mig är hunden rumsren, det enda jag märkt då på hunden är stress.
#8 Nej han har bara badat 2ggr i år så jag tror inte att det är det som är problemet. Veterinär är bra nog dyrt ändå.
Ägaren avlivade en gammal hund där en gång som gick på 2000 kr. Inte småpengar direkt.
#11 det haringe med hur många gånger de badar. Det kan räcka med en gång, speciellt den här årstiden. Vår hund fick det efter att ha gått i dike med vatten.
Har man inte råd med 2000 för ett veterinärbesök (vilket inte är ovanligt) så har man inte råd att ha hund. Äger man en hund har man skyldighet att ta den till veterinären när den inte mår bra, och då ska man ha en buffert som täcker sådana kostnader.
Hunden har inga problem att hålla sig på nätterna, kan vara en natt på 12 timmar och hunden har hållt sig ren. Men sen då …?
10 badgalna hundar går även i när det är vinter, koppel är rätt bra att ha på badglada hundar eller undvika där det finns badmöjlighet. Som sagt uvi är inte helt omöjligt.
9 undersökning o medicin mm går inte på försäkringen.
#10 vad är det för ras/raser?
Han bör ändå kollas av veterinär, när min förra hund blev 7 månader börja han kissa inne och gjorde det tills han var 1½ år, han hade under denna tid UVI 2 gånger och blev frisk förklarad 2 gånge, där emellan bortförklarades kisseriet med att han var för hanig och han fick ha kiss skydd på sig så han inte förstörde golvet, mattor, osv :)
#12 Ägaren visste inte innan att han skulle bli arbetslös vilket har gjort det svettigt nu ett tag. Hunden hade dessa problem innan den första badningen så tror absolut inte att det har med det att göra.
#15 Hunden är en Schäfer.
Tror ändå inte på uvi. eftersom hunden pressar ut pisset som om han vore osäker/rädd?
# 14 Nej hunden har inte badat på vintern eftersom han varit lite feg mot vatten tills nu när det blev varmare.
16 Min ena hund fick uvi redan när hon var valp så visst kan denna hund har återkommande problem jag fattar inte varför du verkar skydda så mycket denna ägare? o proffsa på att den itne har uvi alls eller annat fel för den delen? Jag hade iaf tagit hunden till vetrinären för närmare koll, sen om allt är bra hunden är frisk. Sökt hjälp utifrån med någon som ger ut privatlektioner på hemmaplan för att se vad man kan göra osv. Uppenbarligen så verkar inte buren funka alls, så den kan stuffas undan helt.
Tecken på uvi: Är blod i urin, och att hunden gång på gång försöker kissa men liten mängd eller ingen urin kommer ut.
Detta stämmer inte alls eftersom han pissar fullt normalt utan blod eller missfärgningar. Hunden pissar i stora mängder och ofta.
Skaffa "skvätt-skydd" och ha på hunden, och kolla och byt det ofta om hunden "gjort på sig"!
Sedan passivitets träning, låter som ett stress problem = hunden får inte stressa upp sig! Blir hunden glad när husse kommer hem, ignorera hunden tills den lugnat ner sig, samma när han vaknat, eller om det händer nåt annat, blir hunden för glad säg åt den att gå å lägga sig eller ignorera.
Och samla ihop pengar för att ta hunden till veterinär för att utesluta UVI, har den UVI och han väntar finns risken att hunden blir sämre. = dyrare.
#18 Med buren är hunden rumsren, utanför buren = i hallen icke rumsren.
Skyddar dom skulle jag inte vilja påstå men jag har själv sett hunden och tycker att det inte verkar normalt. Jag umgås med dem ofta så nog har jag sett allt.
#19 tecken på uvi: hunden kissar ofta
Tecken på att UVI:n är sämre: kissat blod, ont när den kissar
Att inte kissa alls är tecken på urinsten, inte tecken på UVI
#20 Han har inte uvi!
Jo skvättskydd låter lockande, men håller det för en hund som pissar i mängder? Han skulle ha haft en blöja nästan.
Ja hunden stressar ofta, ägaren leker mycket med hunden ute så den blir glad och skriker och hoppar. Borde man sluta med det då?
#22 Men han har ändå inte uvi. Han är fullt rumsren och håller sig i timmar hos andra, exempel mig men hemma hos sig själv behöver det bara gå 15 min!
Hexxx: ville bara förtydliga att det du trodde var tecken på UVI var helt fel!
I svättskydded får man lägga i en blöja som suger upp kisset. Nej ute får hunden leka och göra av sig, men man borde INTE tillåta att hunden stressar inomhus…
#25 Jag läste nyss på en veterinär sida som skrivit om uvi. Hur som så är det INTE uvi!
Okej då vet jag det ang skvättskyddet. Men det är helt okej att stressa hunden ute? den hoppar upp mot ansiktet, skriker ivrigt och blir allmänt galen! Är det helt okej menar du?
Vad är forum till för igentligen?
A: Att få hjälp och råd!
B: Bli hackad, idiotförklarad!
Har skrivit många gånger att det inte är Uvi, och det är för dyrt med veterinär för att kolla en frisk hund!
#27 Du skriver själv;
"Dom kan gå ut med honom var 10-15 min men det händer ändå och om en hund måste ut och pissa var 5:e min så är det galet"
Ja, det är galet och det KAN vara något fysiskt fel på hunden. Behöver inte vara, men kan. Det är omöjligt för dig att veta att hunden är frisk, det kan bara avgöras genom en veterinärundersökning. Om hunden skriker och gnäller är det tecken på att den kan ha ont, det bör väl vara självklart för alla?
När en hund beter sig underligt och visar tecken på smärta/att något är fel och man inte kan hitta någon självklar orsak är första steget att kontakta en veterinär, för att utesluta att det beror på något fysiskt. Därför rekommenderar många här i tråden dina vänner att kontakta veterinär.
De kan ju börja med att ringa veterinären och höra vad denne tror om saken. Det kostar ingenting, förutom telefonsamtalet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#28 Hunden har inte ont, den gnäller för uppmärksamhet sen blir det oxå när han är nödig, vilket är svårt att säga när han är det då han gnäller ofta.
Ringer man veterinären ber dom bara att åka in och då kostar det pengar.
Hunden varken gnäller eller pissar någon annanstans, men så fort han kommer hem är det illa igen. Måste bero på lägenheten/hallen? Annars är han fullt frisk och därför reagerar jag på att han säkert är sjuk men ändå inte så länge han inte är hemma om ni förstår hur jag menar.
#29 Men hur vet du att hunden inte har ont? Hur kan du vara så säker på det med tanke på att ni inte besökt veterinären? Det kan visst vara så att hunden piper p.g.a smärta, sådant som ni inte ser eller kan lista ut själva.
#30 Jaha men ändå blir hunden helt frisk när jag har hand om den i någon dag? som jag gjort ibland, nu senast var för en vecka sedan. Inge gnäll, inge pip, inge piss. Konstigt att hunden blir frisk hos mig :O
#29 Hur vet du att hunden inte har ont? Det är ju bara ett antagande du gör baserat på att du inte kan se något fel på honom/för att han inte låter när han är ute. Att kissa onormalt ofta och att visa tecken på smärta vid urinering är som sagt tecken på till exempel kristaller/urinsten. Att en hund kissar på sig är också ett tecken på att det kan vara något fysiskt fel.
Jag har aldrig varit med om att en veterinär bokat in en tid på direkten och då har jag ringt många, många samtal till olika veterinärer genom åren. De ställer frågor och kommer för det mesta med förslag på vad det kan bero på (gör de inte det så ring en annan veterinär). Om de sedan vill att du ska åka in så vad spelar det för roll? Du är ju inte ålagd att göra det på något vis.
Kan hunden känna sig otrygg hemma på något vis? Har det varit något omställning för den nyligen?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#32 Men jag har ju haft hunden i 2 dagar ibland och då har den för mig varit en helt vanlig hund utan problem. Men när jag varit hos polaren så har hunden visat sig vara helt tvärt om. Så problemet måste ju ligga i där hunden bor?
Jag kan inte säga vad som har hänt i hemmet, men otrygg kanske den är ?
Blir mörkrädd av sådana här inlägg! Hunden mår inte bra, sök hjälp! Först veterinär för att utesluta fysiska fel. När detta uteslutits är det läge att söka annan proffessionell hjälp för att åtgärda problem med stress osv.
Och snälla, kalla inte hunden för HOPPLÖS! Ta tag i problemet istället!
#26 är det okej för ägaren att hunden beter sig så så är det väl okej, så länge hunden kan varva ner när den ska…
Det är svårt att hjälpa några som man inte känner och som man "träffat" över internet. Men i mina öron låter det som att hunden kan vara otrygg/rädd. Det kanske den inte är hos dig, därför den håller sig? Uppenbarligen kan det också vara stressen som gör att den kissar. Detta borde de också söka hjälp hos någon som kan hjälpa dem att komma till rätta med det, utan bur.
Det kan ju faktiskt vara så att hunden dessutom har t.ex. fel på bäckenet eller liknande (vet en hund som hade det med samma symptom, det tog ett tag innan de kom på orsaken och då fick hunden somna in). Och då kan det vara så att när den "slappnar av" hemma så kissar den för att den får svårare att kontrollera blåsan i det deformerade bäckenet och sedan hemma hos dig där den inte är lika hemmastadd så är den inte lika avslappnad.
Jag skulle googla runt som bara den, läst böcker lånade på bibliotek t.ex. om symptomen, verkligen läsa på, forska och leta själv. Sedan tar man det man har samlat och går till veterinären. Det underlättar otroligt mycket för dom om man kan komma med en sådan stor förundersökning med förslag på vade det kan vara och säga vad som stämmer överens med sin egna hund och inte. Tro det eller ej, men veterinärer är inte alltid experter på allt!
Och har man en hund, så har man som ansvar att ta den till veterinären när något kan vara fel tycker jag. Som sagt, försäkringen borde täcka de största kostnaderna.
Det kan vara så många olika orsaker till varför hunden gör som den gör och det är mycket svårt att ställa diagnoser över internet. Dessa ovan är mina tankar, men jag råder att de besöker antingen en hyndpsykolog/hundtränare (som inte är inne på ledarskaps-rangordnings-stigen) eller en veterinär.
Vet ni… Ni verkar inte kunna förstå i något som jag skrivit. Det här med forum är bara idiotiskt, Jag vet att det inte är fel på hunden eftersom jag haft den själv i några dagar. men så fort den kommer hem blir den som den varit och pissar och gnäller. Nu får ni lov att förstå eller läs det jag skriver för jag har skrivit det så många gånger nu och ändå är det INGEN som fattar!
Det enda problemet ligger i är sitt eget hem, osäker/otrygg skulle jag vilja säga!
Så åter igen hunden är absolut inte sjuk!
#34 Varför inte kalla hunden hopplös? dom har försökt med allt men hunden är lika rädd och osäker eller liknande. Ägaren har suttit med hunden och myst, klappat och pratat för att få den lugna stunden. Sen kliver ägaren upp och tar på sig utekläderna då börjar hunden stressa och då säger ägaren ligg, hunden kan inte lägga sig ner pga stressen. Ägaren säger åt hunden igen och då lägger sig hunden och sen upp igen på någon sek. Stressad som bara den så ägaren lägger ner hunden för att lugna ner den och då är hunden redan stressad och blir samtidigt orolig och pissar!
Men om den inte gör så hos dig så är den ju inte hopplös! Då är det kanske ägaren som är problemet?
#36 Ja du verkar veta din sak iallafall och det är bra :)
Som jag skrivit så är hunden stressad och otrygg eftersom den inte kan slappna av och bara gnäller och sitter och lägger sig jätte ofta liksom, svårt att bara lägga sig ner och sova. Jag tror hunden är rädd för den där lägenheten han bor i :/
#39 Hoppas det löser sig!
Nu har jag bara läst några enstaka inlägg.. Men om jag uppfattat de rätt så sköter sig hunden och varkar må bra när den är hemma hos dig eller någon annan. Men kissar ner sig och piper osv när den är hemma.
Det låter ju väldigt mycket som att den faktiskt inte trivs. Något gör ju att den är stressad/nervös/känner sig otrygg hos sina ägare.
Den enda lösningen jag ser är omplacering så att hunden kan få ett lugnt och bra liv hos någon annan, då den tydligen inte kan få det där den är nu.
Mvh Jenna
Hundar kan ha UVI/ha ont utan att du eller ägaren märker det, hundar är fenomenala på att dölja smärta. Du är inte veterinär, du/ägarna har inte låtit analysera ett urinprov, altså kan du/ni inte veta att hunden inte har UVI.
Burförvaring i hemmet är olagligt enligt Djurskyddslagen.
Se till att hunden kommer till vet för undersökning, har de inte råd få de omplacera eller avliva hunden.
Lite grundläggande kunskaper om hund bör man ha innan man skaffar en. vad säger uppfödaren?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Håller helt med #41 Jag har löst hela tråden och som jag ser det är ägarna i en besvärlig situation. Alla kan råka i en personlig ekonomisk kris som gör att man inte har råd, men om man gör det och helt står utan möjligheter att ta hand om de djur man har måste man omplacera eller i värsta fall avliva. Enligt djurskyddslagen är vi skyldiga att ge våra djur den vård de behöver. Lagen tar ingen hänsyn till om vi har råd eller inte.
TS Jag förstår att ägarna vill ge upp när det kissas och gnälls hela tiden. Det är nog många som skulle reagera så, men inte säger det. Det är så svårt att sätta sej in i andras situation när man inte är där. Man får bara se det över nätet.
Du måste förstå att det bara är vanliga hundägare här. Inga veterinärer. Och att de flesta utgår ifrån sina egna erfarenheter som oftast är värda väldigt mycket. Men som sagt så är ingen här veterinär.
Jag får en känsla av att ägarna och hunden har kommit in i en ond cirkel. Hunden är orolig och gnäller, ägaren är irriterad, hunden blir ännu mer orolig och kan inte förstå VARFÖR och kissar i stället. När något händer i hundens närhet så tar alltid hunden åt sej av det. Irritation, ilskna röster och den tar alltid på sej skulden. Hunden fungerar så.
Skulle du kunna tänka dej att ta hand om hunden en tid eller för gott? Hos dej verkar den trygg.
Jag hoppas innerligt att det kommer ordna sej för både hunden och ägarna. Ibland är problemet så enkelt att lösa, men att man behöver hjälp för att hitta rätta knappen, så att säga.
Lycka till
Håller med Doglovers,men vill också hålla med Ts i original inlägget.De borde omplacera hunden till någon som vill/kan sköta om den för det är ju uppenbarligen något som gör att den inte trivs hos familjen.Stackars hund!

Hunden kan hålla sig länge på natten och den har hållit sig när den har varit med dig? Är det så?
Men den visar stressat beteende på dagtid, när den är med sina ägare.
Då är det ju där problemet är. Hur de beter sig mot hunden som gör att den blir så stressad så den kissar på sig.
Det är inte en normalt beteende om hunden inte är sjuk. Hundar kan kissa på sig av ren rädsla som de kan göra som valpar för att visa att de är små och oskyldiga.
En schäfer i en bur är bara galet.
Men jag tror att problemet löser sig med nya trygga ägare. Som vet hur man tar hand om en stressad schäfer. Som ganska snart kommer att bli en trygg schäfer bara den kommer i rätta händer.
Fortsätter den i detta hemmet så kommer situationen att bli ohållbar och ju längre de behåller den desto svårare kan det bli att få bukt med problemet.
Ja, det verkar ju uppenbart att det är ägaren som är problemet, om hunden har ett helt annat, helt normalt beteende hemma hos dig TS
Hunden verkar helt enkelt otroligt otrygg i hemmet, även om den inte ska pissa ofta eller mycket bara för det. Hur ofta pinkar hunden hemma hos dig?
#42 Man får visst använda bur, många gör det, till och med på tv har dom visat det. En bur så hunden kan varva ner.
Och åter igen hunden är inte sjuk. Tro mig jag vet vad sjuk är och vad otrygg är, helt olika saker som du ändå påstår är en sjukdom. Hunden kommer sluta pissa ner sig om den bor någon annanstans, alltså kan den inte vara sjuk!
#44 Nej det vet jag oxå att inga här är veterinärer men jag tror nog man känner på sig att hunden är sjuk. Denna hund är mer otrygg liksom :/
Det du säger verkar stämma rätt bra oxå, att hunden gnäller och ägaren blir iriterad och sen blir hunden mer otrygg och kissar. Låter logiskt liksom.
Jo jag kan nog prova ha hunden ett tag och se hur det går :)
#46 Ja precis hunden är stressad. Och jag har sett på tv att dom använt en bur för att hunden lättare ska kunna varva ner. Ibland kan hunden även ligga där när buren är uppen bara för att den känner sig trygg där.
#47 Hunden kan hålla sig mellan 3-5 timmar om det är så. Men som sagt helt anorlunda hemma hos sig själv då det bara kan handla om minutrar :/
Hexxx: Känns bara som att du vill höra oss säga att hunden bör omplaceras?
Alla tips om kolla upp ev medicinskt fel eller ev tips som djurägaren gör fel och kan förbättre blir du bara arg över eller babblar bort direkt?!
Vill du kunna vissa den här tråden för ägarna så att dem ska kunna ge hunden till dig eller?
Jag tycker omplacering är sista utvägen, ägarna bör ta hjälp av hund tränare på kiss skydd och försöka få hunden lugn inomhus helt enkelt…
#52 Jag har ju skrivit att jag kunde försöka ha hunden ett tag och se hur det går :S
Dessutom är inte hunden sjuk!
Förstår inte varför alla ska hacka så på TS.. Visst är de bra att komma med förslag på problemet som att det kan vara UVI, att den har ont eller är stressad. Men säger nu TS att den inte är sjuk så får vi väl lita på det och inte fortsätta.. Hur dumt ser de inte ut??
-"hunden har ont"
-"nej den är frisk"
-"de vet väl inte du"
-"jo för den är frisk"
-"den kan ju ändå ha ont"
-"nej den har inte ont"
osvosv.. Kommer ju ingen vart. Man får ju helt enkelt lita på att TS vet med säkerhet att det inte är där problemet ligger.
Får hoppas att någon annan kommer med ett bättre förslag än de 3 som diskuterats :)
Mvh Jenna
#54 Tack att du förstår, inte många som gör det :)
Näe men hunden är stressad och därför kissar, jag ska iallafall prova ta hunden ett tag och se hur det går :)
#55 Eftersom hunden verkar fungera bra hos dig, så är nog det en bra idé :) Lycka Till!
#56 Tackar :) Ja jag hoppas det går bra, aldrig haft hund förr så det blir spännande :D
#54 nej jag fick vibben att TS själv vill ha denna hund och skriver då som hon gör för att vi ska svara "gud hunden skulle ha det så bättre hos dig" så hon kan vissa det för ägaren, ge dem dåligt samvete så dem ger TS hunden.
Inga tips om vad ägaren själv kan göra verkar TS ta emot och framföra till ägaren…
#58 Du fattar ju inte ett dugg!!! Nu bara tjatar och gnäller om att hunden är sjuk och bara måste till veterinär. Men jag säger att den inte är sjuk utan är stressad. Jag har inte bett om att ha hunden men jag kan ta den en stund för att se hur det går utan ägaren, vi pratar om kanske 1-2 månader. Sen kanske den kan flytta till sin ägare igen och kolla hur det funkar då.
Jag har inte haft hund förut och har inte så stort intresse, absolut inte för schäfer men jag ställer upp för mina kompisar så är det!
Man hjälper varandra!
Inse!
#58 Men visst låter det bättre att TS tar hunden, än att den ska bo kvar hos någon som stänger in den i en bur för att han är less att torka piss i hallen, samt efter att hunden gnällt några timmar, fyar den eller möjligtvis går ut med den, som inte verkar villig att gå till vet. eller som egentligen inte verkar söka lösningar själv?
#60 om ägaren är beredd att arbeta låter det bäst då det inte är bra för en sån ung hund med såna problem att flyttas runt med nya människor, miljöer och allt.
TS kommer ju inte heller ta den till vet?
Det tycker jag absolut är en bra idé att testa
Får önska dig lycka till!
Vad TS har för intentioner kan vi inte annat än att spekulera i. Därför tycker jag att det är högst ointressant.
Kan inte annat än hålla med Maja2's svar på ditt inlägg. Oavsett så är det väl bättre för hunden? TS kanske själv tänkt på att testa ha hunden, men faktiskt ville rådfråga här först ifall det bara är h*n som ser detta som den "enda utvägen", eller om någon har varit med om liknande.
Sluta nu vara så pessimistiska 
Mvh Jenna
#61 Ursäkta men nu är jag trött på ditt snack!!! Jag skriver att hunden INTE är sjuk! Den är så stressad att den pissar på sig, ska det vara så svårt att förstå? Jag som inte är hundvan till och med ser det på hunden!!!
Nu får du helt enkelt ta och lägga ner. Om ett djur är sjukt då åker man in till veterinären men man åker inte in med en FRISK hund bara för att andra tror att den är sjuk!
Hur många gånger ska jag säga det HUNDEN ÄR INTE SJUK!!!
#59 Fast … har du inte så stort intresse …. så kanske det inte är så jättebra idé .. jag menar om det visar sig att hunden beter sig likadant hos dig som hemma nu … och ditt intresse inte är så stort … så kanske du tar på dig något som är lite för besvärligt?
Att situationen i Nuläget är mindre bra, det är nog alla överrens om. Ägaren verkar inte direkt jättesugen på att Jobba med problemet, utan snarare skjuta undan det , eller bli arg på hunden och fya ..
Har hunden bytt ägare flera gånger under sitt liv?
#59 Fast … har du inte så stort intresse …. så kanske det inte är så jättebra idé .. jag menar om det visar sig att hunden beter sig likadant hos dig som hemma nu … och ditt intresse inte är så stort … så kanske du tar på dig något som är lite för besvärligt?
Att situationen i Nuläget är mindre bra, det är nog alla överrens om. Ägaren verkar inte direkt jättesugen på att Jobba med problemet, utan snarare skjuta undan det , eller bli arg på hunden och fya ..
Har hunden bytt ägare flera gånger under sitt liv?
# 48
tror du på allt du ser på TV?
"Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:
- Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
- I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygn om de rastas var tredje timme.
- Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla."
Du kan tydligen ingenting om burlagen, dina kunskaper om sjuka hundar är förmodligen lika djupgående. Har vet analyserat urinprov? Är det inte gjort så kan du inte veta att hunden inte har UVI.
Bortsett från lagen så är den vääldigt vanligt att man har hunden i bur när man inte är hemma eller vid andra tillfällen. Och många hundar känner en viss trygghet i buren, då den är van att vara där.
Mvh Jenna
# 67
Nej, det är inte väldigt vanligt, iaf inte med stängd lucka. Du får inte ens ha lucka på en bur som används inomhus.
Inte ens före nya Djurskyddslagen 1/1 2008 fick man ha hund i bur annat än korta, inte regelbundna tillfällen, dvs även då var det förbjudet att förvara hundar i bur när man inte var hemma.
#68 Jo, jag tror tyvärr faktiskt att det är ganska vanligt att hundägare har bur som de regelbundet har hunden i. Både på jobbet och hemma.
jag kan tänka mig vadd detta handlar om. om du bara väntar till ikväll så jag får möjlighet till en dator så ska jag förklara för dig vad du kan be ägarna göra. Svårt att skriva på en telefon. Detta ordnar sig ska du se, utan att hunden behöver omplaceras, och det är förresten jättebra att husse är arbetslös just nu. Det behövs om man ska ha tid o träna, ok?
Har jag sagt att de är lagligt? Du behöver inte komma med alla länkar och citat.
Men du vet väl allt och vad som är vanligt och inte. Glömde det!
Mvh Jenna
#70 Jo men det låter väll bra :)
Säg bara till när du kan :D
#72 Men vi har ju i och för sig inte sett en enda bokstav om hur ÄGAREN till hunden är villig att lära sig?
#66 Jag vet mycket väl till lagen men det är väldigt vanligt och många gör det tyvärr. Bara att inse det och leva med det att det är så liksom.
Sen har jag sagt att hunden inte är sjuk, den visar på stress. Vilket av det kan du inte förstå? Ska jag behöva förklara hur han stressar så du förstår?
När hunden ska åka bil: Skriker och gnäller samtidigt som han flåsar och springer runt och ibland skuttar och vill fram i bilen.
När man kommer och hälsar på: Hunden skriker och gnäller under hela tiden han är där. Sitter man och äter middag så sitter han och skriker och flåsar.
När hunden är borta hos någon: Kan inte lägga sig ner och vila, springer bara runt och skriker och gnäller.
Hunden är ute på promenad: Går i sicksack, hoppar, skuttar även ibland skriker.
När jag haft den själv i några dagar: Hunden lugnar ner sig och har lättare att koppla av. Gnäller endast vid nödighet och ibland vid hunger att han vill ha mat.
Ägaren har försökt att lägga hunden ner vid de flesta tillfällen och bara klappa den tills den ligger självmant men det kan dröja 20-30 min innan man ens får ner hunden, vilket betyder att den kämpar och vägrar lägga sig ner.
Hunden måste hela tiden titta på omgivningen vilket gör att den inte kan ligga helt stilla så länge. Så varje dag är en kamp för ägare och hund.
Ägaren har utökat genom att få hunden lägga ner huvudet oxå men då blir hunden värre och kämpar mer. Den till och med vill hugga en ibland när man kämpar med honom. Så får hunden inte göra som den vill blir den väldigt arg.
#65 Näe jag har inte så jätte stort intresse för hundar, kanske därför jag själv inte skaffat. Men eftersom hunden är lugnare hos mig så kanske man kan prova det ett tag eller hur?
Och nej hunden har bara haft en ägare i sitt liv.
#66 Nästan alla vet att det är lag på att inte använda bur. Men till och med veterinärer förordar det ibland. Och veterinärer skakar även på huvudet över alla konstiga förbud som kommer från jordbruksverket med jämna mellanrum.
I bland måste man använda sunt förnuft. Har man till exempel en valp så kan det vara en fin trygghet för både den och hundägarna att veta att den inte tassar omkring nattetid och biter i dator sladdar och annat farligt.
Men man får inte utnyttja buren till en förvarings plats. Jag vet, olagligt. Men jag rekomenderar alltid valpköparen att ha valpen i en rymlig bur intill sängen och när valpen gnyr sträcker man ner handen så valpen ser att man är där.
#74 herre gud dem kan ju inte trycka eller tvinga ner hunden, då blir den ju bara mer stressad :O
Dem måste få hunden lugn på "insidan", bara för att den ligger ner är den ju inte lugn…
Får den tillräcklig med mental aktivering då? med tanke på att det är en schäfer. schäfrar är normalt välidgt pipiga och lätt stressade, det är en tränings sak + att hunden troligen precis blivit könsmogen vilket gör allt värre.
Jag skulle inte flytta en sån obalanserad hund, om det inte är så att ägaren tröttnat och vill bli av med hunden, vill ägarna ha kvar den skulle jag be dem själv skapa en tråd här och träna ett problem i taget. Skulle ägarna ha tröttnat och vill bli av med hunden skulle jag omplacera den till någon som kan ta den till veterinären direkt för att utsluta ev smärta och andra orsaker innan man börjar jobba med problemen.
# 75
TS vet uppenbarligen inte att det är olagligt eftersom hen påstår i # 48 att det är lagligt.
Det går aldeles utmärkt att hålla sig till lagen o ha valpen i hage bredvid sängen. Blir mörkrädd av att uppfödare rekommenderar bur till sina valpköpare.
#76 Ja dom trycker ner hunden för den klarar inte av att sitta, då stressar han bara mer. Dom lägger hunden ner, sen sätter sig ägaren på huk och klappar hunden och pratar lugnt, det hjälper men det tar som sagt lång tid. Hunden har även visat att den håller på att bli farlig! Den gör bara som det han vill och det jag har lärt mig att att sveriges människor får inte lära sig att vara en ledare, bara skämma bort sin hund. Tänk själv hur många hundar som blivit farliga och bitit folk. Det är pga hunden tagit sin roll som ledare!
Detta är allvar, ni som inte kan något om ledarroll behöver inte skriva här för det är det som mycket i detta handlar om!
#77 Jag kallar den för bur men den är hemma gjord och är alltså större, Kompostgaller. Jag vet att det är olagligt med bur men det är VANLIGT!!!!
#78 Nej, hundar biter INTE för att de tagit sin roll som ledare, det är fel.
#78 varför trycka ner hunden? det tjänar ju inget till?
Detta har inte med ledar rollen att göra och tror du att det är det som är problemet och att den behöver "tryckas" ner mer för att "veta sin plats" ska inte du heller ta hunden.
Den behöver en lugn ägare som har tid och kan vara tydlig emot hunden + aktivera hunden rätt så att den är i mental balans och faktist kan fokusera på vad ägaren ber om.
#80 Nej det händer… En del biter sina ägare, en del attakerar andra människor.
Det är för att hunden inte har en bra ledare! Att skämma bort en hund är det sämsta man kan göra. Då är man inte en hunds ledare.
En ledare sätter regler och gränser! Får hunden göra som den vill, sure då är det den människans beskymmer!
#82 Jag repeterar: En hund biter INTE för att den tagit på sig rollen som ledare. Får jag fråga varifrån du fått dina kunskaper om hundar?
#81 Jo det blir bättre att lägga ner hunden. Efter ett tag blir hunden lugn, alla hundar blir lugna när dom ligger ner! När hunden får sitta blir det bara skrik, hopp, gnäll, ryck i koppel. Men lägg ner hunden och den slutar!
#84 När min hund känner sig stressad och piper/gnäller så spelar det verkligen inte roll om hon ligger, sitter, står, dansar eller hoppar. Ingen skillnad.
Mvh Jenna
#83 Jag har läst i tidningar om hur hundar har bitit folk.
Jag har kollat på två olika serier, hundcoachen och mannen som talar med hundar. Dom lägger ner hunden!
I ett avsnitt hade dom en farlig rottwailer som högg efter en när man var ute och gick. Fredrik steen skulle sätta honom på plats och hunden fick ett anfall och högg!!!!! Den hunden hade inte fått en bra ledare. Hunden blev tillslut avlivad för att den var farlig.
En farlig hund är en hund som är ledare. En snäll hund har en ledare!
Hundar som inte är vana vid att någon annan bestämmer över dem blir dom arga och säger till! Alla behöver inte bitas men dom har sina egna sätt att säga ifrån på!
#84 med det tankesättet ska du verkligen inte ta en sån här stressig/nervig schäfer. Dem behöver lugna fasta ägare, ingen som tar och tvångs lägger dem och trycker ner dem…
Jag har ändrat mig. Det är nog ingen vidare idé att du tar hunden Ts. En omplacering till någon människa med intresse och kunskaper vore det bästa enligt mig.
#85 Har du sagt åt hunden att ligga då? eller är det en sån bortskämd hund som gör vad den vill? då förstår jag!
Prova själv att lägga ner hunden och sätt dig du med och prata och klappa med hunden, lugnande!
Och normalt ska det funka!
Många som lägger ner sina hundar för att visa att det inte är okej.
Dom lägger inte ner hunden bara för att den gnäller utan när den hoppar, skriker, flåsar, helt enkelt stressad och bara vill frammåt. Då läggs hunden ner!
Ni är bara dumma, inga ledare alls, skämmar bara bort era hundar. Jag har pratat själv med fredrik steen! Man lägger visst ner hunden! Cesar millan gör så varje dag typ och han är asbra! Ni kan ju inget själv heller och då har ni hund, hahaha!!!
Ursäkta men nu har ni klämt min nerv!
Jag har rätt, jag har kollat upp. jag vet.
Pratat med andra människor som håller med mig
#86 så du tror att om du lägger ner den nervösa och osäkra schäfern ofta kommer den känna sig trygg och säkert?
Never, hunden blir glad och då kommer en elak människa och slänger omkull hunden och trycker ner den tills den ligger still, förvirrad hund som inte fattar någonting, den blev ju bara glad när matte/husse kom hem? får man inte vara glad? Eller blir orolig då det låter mycket från grannarna, då kommer den elaka människan igen och slår omkull hunden, varför? hunde var ju rädd? Får man inte vara rädd?
Nej man går bara vara apatisk och får inte vissa känslor, vilket hundliv… or not..
Det finns många inkompitenta människor här och dom som är väldigt få men väldigt bra. Jag ger snart upp!
I hur många inlägg har jag inte skrivit att hunden inte är sjuk eller har ont!
Hunden behöver inte åka till vet eftersom den är frisk.
Hunden är enbart stressad och försöker ta över rollen som ledare!
Och ni som inte har vettiga svar så svara inte för ni vet inte vad ledare till en hund handlar om!
#91 vad babblar du om :O
Jag beskrev vad hunden gör innan den läggs ner och detta händer enbart ute!!! Och ja hunden blir jätte lugn, inte sätt lugnare hundar efter den där ligg ner behandlingen. Dom kastar inte omkull hunden, dom lägger ner den sen klappar, typ myser för att få hunden att känna sig trygg och lugn! Fattar du?
#89 nu är min hund väldigt lugn och stabil men brukar vara hundvakt åt 2 andra hundar, och då kan dem 3 ibland stressa upp varandra, då ger jag lugnt kommandot "gå och lägg er" alla 3 går till valfri sovplats och lägger sig ner och tuggar på ben eller nåt, efter ett tag börjar dem gå runt igen, men är lugna. Jag tar aldrig ens på hundarna, jag använder enbart rösnte. Men det tycker du är magi eller?
Fråga fredik och ceasar igen, ingen av dem kommer rekommendera dig att lägga ner en sån otroligen instabil hund…
Men herregud…
Kanske de ska försöka omplacera hunden till någon som faktiskt kan ta den till veterinären och dessutom klarar av att ta hand om den på ett lämpligt sätt. Jag tror inte att du är särskilt lämplig innan du läst på betydligt mer.Om du är ntresserad kan jag rekommendera Anders hallgren http://andershallgren.se/ och dessutom att du kikar upp lite om etologi, Per Jensen rekommenderas http://www.perjensen.se/Etologi/Valkommen.html
Dumheter om att man skulle ha en bortskämd oregerlig hund om man inte lägger ner den tyder på enorm okunskap. Det må tvistas om vad som är den bästa träningsmetoden för hund, men om man har lite kunskap så vet man att båda sätten ger resultat sen kommer ju valet till om man vill vara etisk och ha en god relation till sin hund eller om man vill ha enkla quick fix.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
# 86
Dags att läsa på o skippa TV underhållning som ledstjärna för hundhållning?
http://www.dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap http://www.dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen
Normalt funkar inte nedläggning på en hund med integritet o skärpa, tvärtom, du lär få uppsöka akuten för bettskador.
Men herre gud visst innomhus kan man säga åt hunden gå och lägg dig, men är hunden stressad och kopplar bort en totalt är det inget som funkar. Vad gör du när du inte får kontakt?
Rösten hjälper inte. Lek och stoh hjälper inte = mer stressad!
Äh det går inte förklara någonting till er människor. Ni bara hackar och är allmänt dum. Det är inte fel att lägga ner sin hund. Uppfostran!
Detta sker bara utomhus!!!!!!!!!! Men pga av ert dumma sätt så får jag väll lägga ner detta och vi åker och avlivar hunden till veckan. Ägaren har varit med och sett detta snack och tycker ni är bedrövliga. Så avlivning nästa då tack vara er!
Ni pratar bara skit!
Säg något vettit någon gång!
Ja, om allternativet för hunden är att bo med några som er två.. Är nog det snällaste för hunden att somna in!
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#98 Men fy f*n vilket fult uppförande!! Du har fått så HIMLA mycket hjälp av KUNNIGA hundmänniskor i denna tråd! Och eftersom du är så fast i vad DU säger, varför startade du tråden om du vet så mycket?!?!
Och du, försök för sjutton inte lägga skulden på dom som hjälpt dig! Ta till dig deras råd istället.
Vart fick du luft ifrån :O
Ja men då avlivar vi inte hunden och bara fortsätter med vårat lägga ner hunden och mysa sättet :D
#101 Jag anser att sverige är bedrövligt!
Hunden är inte sjuk eller har ont men det är ingen som fattar det!
Hunden är stressad och ägarna lägger ner hunden och myser, hur f*an kan det vara fel att mysa med hunden så den blir lugn.??
#102, Vart brukar man få luft ifrån?
Gör som du vill, vad än folk skriver så går det ju bara in genom ena örat och ut genom andra.
Hoppas ni kommer njuta av synen av en totalt sönderstressad hund som gett upp på livet, som inte orkar kämpa längre, som tappat livsgnistan.
Hoppas ni kommer le den dagen hunden biter er, för att den fått nog, för att den stängt av, för att den är för stressad för att tänka klart.
Hoppas att ni kommer njuta av att ha 40kg Schäferhane i armen, om ni har tur.. Annars kanske ni får honom nån annanstan..
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.
#104 haha jag skrattar ihjäl mig. ni är så löjliga, ni påstår att det är fel att mysa med hunden, haha!
Fattar inte att ni tycker att det är fel att mysa med sin hund? hur f*n gör ni med era? bara komandon? och ge godis…..Sjukt!
Nu tycker jag att den här tråden har spårat ut totalt! Vill du inte ha råd och hjälp ts, så be medarbetarna/sajtvärden låsa tråden och gå och gör något vettigt istället. Vill du ha hjälp så får du ta och skärpa dig och bemöta de som försöker hjälpa dig på ett trevligt sätt. Kommentaren om att "jaha då avlivar vi väl hunden då" var otroligt vidrig om du frågar mig.
#106 Jag anser inte att alla här försökt hjälpa. många som tjatar och gnatar om helt andra saker. Och nu är det fel att mysa med hunden?
Vad är det för påhopp man får och jag fått det i många inlägg och nu är jag trött eftersom ingen här förstår!
Jag säger även att vissa har varit enormt trevliga och jag är väldigt tacksam för era svar.
Sen eftersom ni alla tycker att jag är så dum och min polare så driver jag med er tillbaks, barnsligt jag vet! Men vad gör man när det spårat ut och man orkar inte ta samma diskution om och om igen!
Självklart ska hunden fortsätta leva men dom kommer fortfarande att lägga ner hunden och mysa vilket inte är fel utan bara mysigt och lugnande för båda!
Men HEY!! Vilket otrevligt språk ni har här inne!! Har varit det från start, så här orkar man inte läsa efter hjälp på sin egen tös
#98 Du skriver " Men pga av ert dumma sätt så får jag väll lägga ner detta och vi åker och avlivar hunden till veckan"
Som hundägare är man själv ansvarig för sitt djur och för vilka beslut man tar. Att försöka lämpa över ansvaret för sina egna val på någon/några andra är fegt och barnsligt.
Om ni inte gillar/tror på de råd ni fått - Varför lyssna alls då? Gör som ni vill, men ansvaret är hundägarens i slutändan och ingen annans.
Tragiskt med så mycket okunskap och dumhet rent ut sagt. Tycker så synd om hunden - Alltid djuren som får lida för människornas dårskap…
#107 jag har sagt det och säger det igen, kommer dem hem och hunden blir stressad ska dem IGNORERA hund, totalt, inte kolla, inte röra, inte prata, bara gå och göra sitt, när hunden lugnat ner sig och verkligen är LUGN, kan dem lugnt gå frma och klappa och säga hej. Även träna mycket ta av och på skor och ta av och på jacka + koppel utan att det händer nåt, sätt på kopplet och sätter er i hallen och bara sitt och titta inte ens på hunden, när den lugnat sig tar dem av kopplat, ta på jackan och sätt er i soffan och kolla på tv en stund och ta sen av jackan, träna på allt som stressar upp hunden är ingenting. Det händer inget…
Stressar den upp så den hoppar på folk/saker, ta tag i halsbande och hålla i hunden tills den håller alla tassarna på jorden utan att säga nåt eller titta direkt på hunden.
Här har du direkta tisp, lugna tips, hur man lugnt och sansat lugnar ner en stressad hund, kissar hunden på golvet, antingen låsas man inte om det tills hunden lugnat ner sig eller så går man lungt och hämtar papper att torka upp med.
Och försök att alltid vara lugn mot hunden inomhus.
#108 Det där lät lite dumt, eller hur? Läs ditt inlägg igen! Mot hundens vilja..?
Om hunden till exempel inte vill åka bil, precis som med barn ibland, ska jag låta den vara hemma då? Om du säger ett kommando, och hunden inte lyssnar, är det bättre att den springer iväg och lattjar precis som den vill, och får sin vilja igenom, menar du? Jag vill inte heller att min hund ska vara i sängen, om jag nu skaffar en, och den hoppar upp i sängen ändå för att mysa, på deras villkor, är det rätt? Då ska hunden få göra det, eftersom att den vill? Man får inte säga nej, vilket är ett bra "ord" många gånger, för att man "förstör" hunden. Det är precis vad du har skrivit. "Att man inte får göra det hunden inte vill, utan det med att vara konsekvent, inte har någon betydelse? Jag undrar hur din hund skulle se ut, om du använder metoden som du har skrivit.
#112 Jag samarbetar med min hund! Min hund vet att det lönar honom att lyssna på mig, så han gör det med glädje. Det är skillnaden! Jag berömer när han gör som jag säger istället för bestraffa när han inte gör det. Vi har en sådan relation att jag inte behöver använda fysisk kraft för att kontrollera honom. Frågar du mig så är det så relationen till en hund ska va!
#111 Jag har skrivit tidigare att jag är arbetslös, vilket leder till mer tid med hunden.
Jag är under samma tak 24 timmar om dygnet, bortsätt när vi går ut då jag har har honom bredvid mig förstås. Men vi är alltid tillsammans, med viss måtta!
Jag ignorerar alltid hunden när jag exempelvis när jag har gått och handlat och sedan kliver innanför dörren. Förstår inte ens vad ni har fått det ifrån..? Återigen är det utomhus som jag lägger ner hunden, pga stressig miljö eller dyligt. Hunden blir galen när han ser andra hundar. Jag har tagit tag i halsbandet, och i samband med det gick halskedjan till och med av. En tjock kedja, som inte bör gå av i första taget.
Jag vet att vissa hundägare såtr och skriker åt sina hundar, rycker tag i dom och dyligt, och det tycker jag förvärrar det hela. Hunden blir bara mer stressig och funderar varför jag agerar på det sättet.
Istället kan jag tillrättavisa hunden, på ungefär samma sätt, men när jag inte ser någon skillad på någon sekund, som hunden bör ha agerat av, lägger jag ner honom. Jag märker stor skillnad på dom olika varianterna, folk har till och med sagt det till mig att många gör fel när dom står och skriker på djuren.
Mvh Ägaren
Ööh, ja, då är de jag som ber henne. Nej, hon är ingen "bortskämd" hund. Sätter jag mig ner när hon är nervös och klappar henne, så fortsätter hon om inte eskalerar! Så nej, det sättet funkar verkligen inte.
Jag tror du har missuppfattat varför man ens lägger en hund ner från början. Jag måste säga att jag tycker ägarna ska omplacera den till någon annan. Lägg ut den på blocket och försök hitta en så bra ägare som möjligt eller prata med uppfödaren om den har stamtavla…
Mvh Jenna
En stressad och nervös hund försöker ju dock inte ta över någon ledarroll, och du ska ju definitivt inte lägga en sådan hund ner som straff! Var har du fått allt detta ifrån!?!
Mvh Jenna
Jag undar hur mycket aktivering hunden får?
Om den inte får så mycket mer än promenader så är det inte konstigt om den blir rastlös och gnällig av att få vara själv i hallen. Han kanske kissar inne för att han inte får vara med och för att han är rastlös. Även för att han får skäll för att han är rastlös.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
#115 Du gör fel helt enkelt, är man stressad funkar inget men är du lugn funkar allt!
Att lägga hunden ner och mysa, prata och en massa mer är inte bestraffning!
Ni människor här använder alltså inte ens nej på en hund!
Desutom är det så deras mamma gör när dom är små, lägger dem ner för uppfostra dem! Så man kan visst lägga ner om man vill, det ligger i deras natur!
#116 Att lägga ner en hund; vissa kallar det för bestraffning, andra kallar det för tillrättavisning. Jag använder det för att chockera hunden, att nu händer det något. Mitt vill att mitt budskat, kommando till exempel, ska gå fram. Vad händer nu tänker många hundar, tro mig, det är sanning.
#117 Ofta, med varierande bruksträning, för att stimulera hans hjärna och dyligt. Inomhus har han leksaker, stora ben att gnaga på ibland, men ändå skulle han gå på golv och väggar. Nu först, har han äntligen slutat med det!
Varför skulle jag vara stressad?
Att sätta mig ner och klappa/mysa med henne när hon piper belönas hon med uppmärksamhet, och hon fortsätter. Jag har ignorerat henne väldigt mycket vid dessa tillfällen och det har förbättrats avsevärt.
Jo jag säger nej till mina hundar. Men jag tvingar inte dom att lägga sig ner ute på våra promenader. En annan hund tar inte den andre hunden i nacken och lägger den ner, och klappar och myser med den. Annars hade jag väldigt gärna velat se detta, haha :P
Mvh Jenna
Du använder det för att chockera skriver du.. Hur smidigt tycker du att de är när du har en stressad, nervös och väldigt låg hund??
Mvh Jenna
Att lägga ner hunden har väl för gudsskull inget med våld att göra. Suck.. Man gör väl knappast ett wrestling-move och slänger ner hundj*veln i backen.. Att döma av det man läser här på forumet så verkar det som var och varannan kotte knappt vågar ta i sin hund! Larvigt..
#120 Jag skrev aldrig att mamman tar tag i nacken eller att jag ens gör detta!
Det kan se otrevligt ut när mamman gör detta på sin valp, genom att lägga munnen/tänderna liknande "vet inte hur man förklarar" den på valpens huvud/nacke och morrar. Valpen blir nedtryckt inte så hårt eftersom den troligen gör detta själv oxå, lägga sig ner alltså! Alla djur har sina sätt att uppfostra, som katten, den håller om sin unge och sen sparkar. Låter värre än det ser ut men så är det!
Finns andra sätta att lägga ner sin hund.
1. Komando
Funkar inte det!
2. På vilket sätt du vill tvingar hunden att lägga sig ner. och i mitt fall försöker visa hunden vad det är jag vill och trycker lite på ryggen för att hunden efter det självmant lägger sig ner.
Om inte det heller hjälper!
3. göra det som krävs helt enkelt för att få ner hunden!
#122 Fast hur bra blir uppfostran om man tvingar hunden att göra det man vill?…..
#123 Man uppfostrar hunden som man gör med sina barn. Om ett barn skriker efter choklad på affären en tisdag så köper man inte bara för att barnet vill ha = Barnet blir bortskämd och ska alltid ha något från affären. Så funkar hunden oxå, har den en gång fått varit i soffan vill den vara där fler gånger oxå vilket gör hunden bortskämd.
Så vi människor är hundens ledare, hunden ska följa oss inte sig själva även om hunden inte vill gå ut i regnväder så är det du som ledare som bestämmer att ni ska gå ut vilket som! Så ja hunden måste följa sin ledare!
#124 Nej det gör man inte. En hund är en hund, ett barn är ett barn.
Det är med soffan och det handlar väl om regler. Hur man själv vill ha det. Jag låter min hund sova i sängen/soffan MEN hon ska gå ner om jag ber henne, hon är inte bortskämd bara för att hon får ligga i soffan/sängen. 
#105 Jag vet inte vad andra säger, men jag tycker inte att "Ägaren har utökat genom att få hunden lägga ner huvudet oxå men då blir hunden värre och kämpar mer. Den till och med vill hugga en ibland när man kämpar med honom." låter särskilt mysigt?
Orkar inte kommentera allt annat som diskuteras i denna tråd, blir bara arg på TS och dennes syn på hundar. Men baserat på hur din attityd är TS så måste jag få fråga - hur gammal är du? (inte menat som en förolämping, jag undrar faktiskt!)
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#126 Ja men det är för att hunden inte slappnar av. När hunden ger sig lägger sig ägaren ner själv och myser så att säga!
Tänk er att hunden är så hemsk ute att kedjehalsbadet gått sönder en gång! så illa är det så ni själva bara skulle följa med! Man gör det man måste helt enkelt!
När man skaffar sig en valp kan man göra som mamman att lägga valpen ner, fullt naturligt!
#125 En hund är liknande som ett barn. Jag får ta ett bättre exempel då.
Du ger hunden bara matrester och sen en dag ger du bara hundfoder så vägrar den äta det pga att den vill ha dom där resterna istället.
#126 25 år faktiskt, och ändå vet jag så mycket :D
Bara jag som börjar misstänka troll? Situationen är säkert riktig, men det kan va så att TS "trollar" och är ute efter att provocera..
8/5-13 & 1/6-13
I ena sekunden menar du att du lägger ner hunden när den inte lyssnar för att chocka den. Och i andra sekunden så menar du att du lugnt lägger den ner och myser och pratar. Du ändrar dig ju hela tiden?
Och jo de skrev du. För att vara exakt:
"Desutom är det så deras mamma gör när dom är små, lägger dem ner för uppfostra dem!"
En hund lägger inte en annan hund ner. En hund kan visa sig undergiven och visa att den ger sig genom att visa magen för "ledaren". Det är alltså något som kommer naturligt, inget du ska göra åt den. Den funkar ju absolut inte på samma sätt.
Mvh Jenna
#129 Ähm ljuger inte om du/ni tror det!
#130 Ja man försöker sig frammåt som jag skrev steg för steg hur jag brukar göra… Funkar inte det blir det att man tar tag och lägger hunden ner som att chocka. Inte kasta utan bara snabbt och lätt. Det är inte fel att lägga hunden ner! En hund mamma, en tik gör det, uppfostrar, som jag skrivit om hur katten gör. Håller om sin unge och sparkar men hade detta handlat om det hade det oxå varit fel :O
Sluta idiotförklara mig, jag har väldigt rätt, ni som är så rädda för att ens ta på hunden. Man ska visa hunden vem det är som bestämmer så är det!
Ja men om du gör de snabbt och lätt?(fattar inte hur man lätt lägger ner en schäfer men ok…) för att chocka hunden, så blir den ju bara ännu mer nervös. Då kan den ju inte lita på dig. Chocka är ju samma som att nästan skrämma den. På så sätt vet den ju inte var den har dig. Den har ingen trygg källa, och de är de inte så konstigt att den blir som den är.
Jag idiotförklarar inte? Jag försöker förstå och diskuterar med dig. Du måste ju försöka se in i vårat perspektiv också och vad det är vi menar.
Och jag både tar i min hund och säger nej till min hund, men den är också i psykisk balans att den klarar av detta utan att pissa ner sig.
Får man fråga var någonstans i Sverige som ägarna bor?
Mvh Jenna
Lite jag hittat på internet:
Jag själv visar alltid vem det är som bestämmer om min hund gör något fel. Vaf*n har man en liten mops e det la ingen fara om han hoppar lite mot någon men har man en pittbull är det lite värre. Skall man bara se på när hunden gör fel då?
Men korrigera genom markeringar, knuff på baken/nyp för att få uppmärksamhet, lägga dem ner, lätt ryck med koppel etc. ser jag som något man bör göra.
Hur visar du att du bestämmer?
Absolut så ska man "trycka" ner hunden mot marken och låta den ligga där tills den är lugn och undergiven.
Ska väl tillägga att det inte alltid är möjligt att lägga en hund. En Dogo Argentino på jakt som är i fullt fokus kan bli lite kämpigt att lägga ner på ett bra sätt. Därför jag kör med en knuff på baken alt. nyp (nyp fungerar bättre)
Men nu för tiden är det ett jävla daltande med hundarna, om våran familjs Pudel tlx gör något fel kan jag slita tag i nackskinnet på honom för att sedan lägga ner han på rygg, för jag menar, dom är ine gjord av porslin och titta bara när dom leker med varandra? haha
Jag tycker att det är okej att lägga ner hunden så länge man inte skadar den.
Jag är ingen hundmänniska men vi hade en hund i familjen förr som gjorde skillnad på folk och folk. Vissa var han väluppfostrad mot, andra gjorde han utfall mot. När han gjorde utfall blev han nerbrottad av min mamma och det hade effekt. Man måste ju visa på något sätt att det inte är okej. Och ignorans är detsamma som att acceptera.
Så det var lite det som jag har hittat på vad andra skrivit!
#132 Hunden pissar inte på sig ute, detta händer endast ute!
Hunden pissar på sig inne, varje gång dom ska gå ut, typ som om hunden tror att han inte får följa med och blir stressad för att den bara vill med ut. Följa sin ägare. Oftast därför denne gnäller oxå är för att komma och få vara nära sin ägare, just inomhus, helt annat ute!
#133 Blir nästan gråtfärdig när jag tänker på de stackars hundarna som tillhör folk som skriver sådär 
8/5-13 & 1/6-13
#133 Jo, men nog kan du hitta folk som fortfarande påstår att jorden är platt om du letar ordentligt på internet… Det där är åsikter precis som personerna i den här tråden gett uttryck för sina åsikter. Folk har olika syn på hund-uppfostran. Du verkar ju inte vilja ta åt dig av tips som folk kommer med så jag förstår inte varför du fortfarande skriver här inne. Det är ju tydligt att du har en annan syn på hund än majoriteten på det här forumet. Be de personer du citerar i ditt inlägg om hjälp istället, ni verkar ju vara överens om hur en hund ska "tas".
Jag kan garantera att de som skrivit de inläggen inte har en sönderstressad hund som denna schäfern verkar vara.
Du kan inte köra samma metod på alla hundar, de är individer och träning av hund är individuellt! Spec när de är sånna här specialfall som en psykiskt förstörd hund.
Det spelar väl ingen roll om den pissar ner sig ute eller inte, den har fortfarande samma sinna och sinnesstämning. De är samma hund! Den är stressad och nervös. Det skriver du ju själv.
Men då får jag be om att ändra min mening jag skrev till:
Och jag både tar i min hund och säger nej till min hund, men den är också i psykisk balans att den klarar av detta utan några bestående men eller att vi har tillitsproblem eller annat.
Mvh Jenna
#133 varför måste man använda fysiskt våld för att korrigera? en hundflock gör dem ju inte det, dem hundflockar jag sätt använder kroppen. Tex kommer dem dominanta och vill ha benet så inte f*n kastar han omkull den lägre rangade, han går bara ditt och den andre hunden flyttar på sig…
Dem tar även sin roll som ledare med kroppen, inte med våld.
#135 näe kanske inte låter så kul men vad skulle du göra om du måste? Min låtsas pappa hade en jämthund och jämt på promenad såg högg den mot ansiktet och då menar jag hoppa och högg så man hörde hur det slog i tänderna. Han lät min mamma gå en bit (Hon var så rädd att hon grät) med hunden så min låtsas pappa gömde sig och så fort han började hugga efter ansiktet flög han på hunden och tröck ner den i backen.
Idag tror man inte ens att hunden har försökt gjort detta, jätte lugn och go! Känns lite sjukt att hunden faktiskt gjort det när man tänker tillbaks :O
Men där räkte det med en gång! Sen slutade hunden med det tvärt.
#139 kanske funka för den hunden. Men dem har redan provat såna grova metoder på schäfern utan effekt så kanske dags att tänka om?
Det som stör mig mest är att man måste göra nåt extremt fel för att få såna hundar du beskriver, så vissa kanske inte ska ha hundar alls? Jag skulle kunna bli riktigt fysisk när min hund gör farliga fel, men har aldrig behövt bli det då jag lärt mina hundar rätt från början och sen har det aldrig vart nåt snack.
#140 Det räckte med att varje gång dom var ute på promenad med hunden (var valp då) Släppte dom alltid hunden när dom nästan var hemma. Hunden blev äldre och var tvungen till koppel på heltid och jämt på det stället hoppade han och högg! Så bara det lilla blev så farligt. Det är inte många som tänker på kan jag säga!
Varför slutar du svara mig?
Mvh Jenna
#141 eller så har dem en stressig hund som dem inte tränade att vara lugn och uppföra sig?
Släpper ofta min hund när jag har mycket att bära från bilen tex, inte tusarn får han spel dem gånger han ska kopplat från bilen för det…
Dock vet min hund att när jag säger att han får gå lös då får han när jag säger att han ska vara kopplad då ska han vara kopplad, inget att snacka om.
#142 Så många att skriva till :O Näe klart allt inte funkár på alla hundar och man gör helt enkelt det som krävs och kan funka.
#143 Nej hunden var inte stressad, utan var lugn annars men jusr på samma ställe som han alltid annars fick vara lös. Jag säger bara att det lilla räcker för att en hund kan bli galen :O
#144 det tror jag inte på, inte om du har pli i grund och botten och en stabil hund.
#144 Men herre gud :O ni tror då fan i mig inte i något jag säger. Jag har fått nog av er, herre gud, finns inget att diskutera här!!!!!!!!!!!!!!!
Det var inte deras första hund, dom var uppväxt med hundar!!!!!
Men visst tro vad ni vill, ni fattar ändå inget. Haha forum och få hjälp näe det är lögn, bara hackad och idiotförklarad. Tycker synd om er den dagen ni får en hund som tar ledarrollen!!!
Jag har fått nog!!! Nu kan vem som helst bara låsa denna tråd för detta är oacceptabelt hur ni behandlar andra!! Ni har till och med gjort satt andra inte vågar fråga om hjälp mer, vad bra ni har lyckats då!
Hejdå!
Jösses… Go ahead and live in denial ^^
Mvh Jenna
jag känner igen mig i hexx, jag var ocksåå skeptisk till mjuka metoder för många år sen innan jag förstod. Och jag måste säga till er alla andra att det hjälper inte att försöka få någon att förstå med en dålig attityd.. man måste istället försöka förstå personens situation omman vill kunna hjälpa den, med situationmenas alltså också hur personen också tänke.
Hexx, jag vet att du tycker att detta är fjantigt. det som maja säger att lägga ner hunden är fel, och personligen tycker inte jag om maja riktigt heller, men jag måste säga att jag håller med henne. och du kan tro mig för jag har sett precis vad du ser just nu, jag trodde också att lägga ner hunden är vad hundar gör mot varandra och det är rätt och hunden förstår, hunden blir lugn av att man lägger ner den för att den ser dig som ledare osv osv…
Tro mig närjag säger att Dom amerikanska hundprogrammen, Cesar Millan är mästare på sitt område, dom vet exakt hur dom ska göra för att manipulera även riktigt inbitna hundmänniskor. Dom utformar programmen på ett sett så att allt ser så glamoröst ut med musik och folk som skrattar… har du sett TVshop? har du sett hur folk är glada och pratar positivt om produkten? Visst är det väldigt lätt o tro på reklamen då att produkten verkligen fungerar så bra som dom får den att verka?
Och jag vet att fast än jag förklarar dethär för dig är det svårt för dig att tro på det och förstå det, för så stark manipulationskraft har dessa program.
Om du ser tillexempel när en hund gör agilitykonster, hur tänker du då att hunden har lärt sig allt det den visar upp? jan kritiserar inte, jag vill bara får dig dig att dirigera dina tankar i en ny bana..
För att man ska lära en hund att hämta en BOLLL, hur gör man då? Om du skulle bli arg på hunden när den går och tar bollen och du ropar "kom hit! Jag sa kom hit!!", då är risken vad? Jo 1 att hunden sänker huvudet lite och svansen åker ner den släpper bollen och vill inte vara med längre, 2. att den springer ifrån dig och vill inte komma med bollen till dig. vad händer, där emot om du säger åt hunden att gå och ta bollen och sen säger "jaa!!! Braaa!!!! kom med bollen nu då! :)" och är jätteglad? Visst blir hunden rörligare och kanske viftar på svansen och vågar komma fram till dig med sin boll? varför? För att när du ropar och hejar och säger bra och så, då ser hunden att du är positiv till vad den gör och du blir automatiskt rolig att vara kring.
I alla fall…
Det jag föreslår är att du ber hundägarna att be hunden om en tjänst. tillexempel. Dom kan be hunden att gå och lägga sig i sin korg, och "gå och lägg dig!" och så fort hunden vänder sig om och börjar gå mot korgen så skjuter man till med "braa…vad duktig du är!" då kommer hunden kanske vända och bli glad och titta på den som sa "bra", då repeterar man "nänä! gå o lägg dig!" och pekar på korgen och så följer man med till korgen samtidigt som man säger "brraa.." och ser till att hunden lägger sig där och samtidigt som hunden går till korgen, är i korgen och lägger sig säger man hela tiden "braa… vad duktig du är, jättebra..osv" varför i hela friden ska man hålla på och berömma hunden för hela tiden tänker du, jo för att det blir en trevlig atmotsvär för hunden, det har en lugnande inverkan på hunden när någon berömmer den för saker hela tiden, och gör han fel ska man alltså INTE, dom får absolut INTE ta tag i hunden eller trycka ner honom, för då förstör man och får börja om igen. utan om hunden reser sig upp igen säger man "a-a! lägg dig ner.." och just när hunden lägger sig så skjuter man till med "brraa…" så kan man gå fram till och smeka lite….Det tar tid för hunden att förstå att man vill att han ska ligga ner men du ska se, efter 2 veckor så förstår hunden att när matte eller husse säger "gå och lägg dig" så vill dom att jag ska gå och lägga mig, och hunden känner sig trygg i det den gör. Skulle du däremot säga åt hunden att gå och lägga sig och så fort han reser sig upp så säger du åt hon "lägg dig!" och tittar lite strängt på hunden. Den upplever det PRECIS som en människa skulle göra. tänk dig om någon säger åt dig att sätta sig på en stol och så fort du reste dig så är det nån som säger åt dig "SÄTT dig!" med sträng röst och glor på dig med stränga ögon :D hehe inte så roligt va? men om någon ber dig att gå och lägga dig och sen berömmer dig… hur trevligt är inte det? :)
ja det är sege nummer 1 i rumsrensträningen. att träna på dethär sättet att han ska lägga sig i sin korg.
Sen är det dags att gå ut.
varför deras hund inte vill bajsa och kissa ute är för att han är rädd. Inte stressad, bara rädd. äödd för husse och matte. Och jag tror att korgträningen kan få hunden att bli tryggare igen. Jag har tränat en hund med precis dethär problemet. när man började berömma hunden så släppte det och hon pissade och bajsade normalt efter det.
Så vad gör man? Korgträningen som sagt och sen tar man ut hunden 1 gång på morgonen… och när man är ute kan man berömma hunden… när den gör nått även om det är obetydligt..som att hunden ger ögonkontakt någon gång under promenaden, då kan man säga "braa! så duktig du var!" sen får man helt enkelt vänta, även om det tar hela dagen, för denhär hunden har ju nu lärt sig att den kan kissa / bajsa inne. så det man helt enkelt får göra är att ta sitt straff, stå ute tills hunden inte längre kan hålla sig och pissar i gräset :) och just då kan man berömma lite försiktigt :) jag tror dock att om dom gör korgträningen på rätt sätt kommer dom inte behöva vänta särklit länge ute för än hunden pissar eftersom korgträningen kommer släppa lite på den spänning som hunden nu har byggt upp eftersom ägarna mest har gått och varit sura på hunden inne och fyat den och sådant när den tillexempel bajsat och kissat inne. (tänk dig själv hur det skulle vara, om du gick och kissade på toa och så kom någon in i toan och ba "FY PÅ DIG! :D hahaha, bara att nån gick in på dig när du var där inne ger dig en olustig känsla och sen desutom om den personen fyar dig dig, det kanske till och med får dig att rent av pissa på dig ännu mer :D haha, nä men förstår du hur jag menar? :D sen när du väl har pissat över hela badrummet så tar dom med dig ut och går runt med dig och du ser i deras ögon hur arga/sura/frustrerade dom verkar vara inombords för att du just har pissat ner hela badrummet :D då blir det inet direkt lättare att pissa ute heller :D
så det bästa är att när dom vaknar på morgonen lyfter upp hunden, bär den ut. Viss det kan bli svårt med en chäfer om det är en tung chäfer :) då kanske matte kan hjälpa till o lyfta, och viktigt att man berömmer och man har ett väldigt försiktigt tillvägagångsätt när man ska gå fram och lyfta hunden, för annars kan det resutera i att hunden släpper på blåsan bara för att den blir rädd..så bäst är att man kanske backar upp mot hunden BAKLÄNGES och berömmer samtidigt och pratar vänligt "jaha så ska vi ut nu, vad roligt! ska vi gå ut o pissa va! ja vi går ut och pissar lite" så lyfter man upp honom tillsammans om det krävs och ta med en leksak, kanske en boll som distraherar hunden från att tänka att den är pissnödig :) när ni väl är ute, lämna leksaken eller bollen precis utanför dörren och gå vidare. just när hunden pissar, det kan ta en liten stund, det kan ta 2 timmar, då är det viktigt att man stannar och berömmer lite. med smekningar "braa..det var skönt va?" :) detta momentet måste man som hundägare känna efter själv, helst skulle jag vilja komma över och berätta och visa på plats, det är svårt att förklara i text.
Förstår du såhär långt? är det något du undrar? Tveka inte att fråga.
# 147 Sluta kaxa någon gång!!!
Någon, lås/ta bort tråden vilket som spelar ingen roll! Ni skrämmer ju andra människor så dom inte vågar be om hjälp mer!
förbannat tangentbord, massa skrivfel och tryckfel i föregående inlägg, är det nått som är otydligt så fråga gärna.
De var de första "kaxiga" jag skrivit, och de för att du slutar svara och skriver bara samma sak om och om igen.
Mvh Jenna
#148 Berömer hunden jämt, enda sedan jag hämtade honom vid 8 veckors ålder. Till och med när jag lägger honom ner, antingen direkt eller strax efter när han lagt sig där på backen, att han är duktig. Sedan låter jag honom ligga där ett tag, fram till dess att han "pustar ut", då vet jag att han är lugn. Då går vi en liten bit och om jag ser samma tendens på stress, säger jag åt honom först en gång, lyssnar han inte då lägger jag ner honom igen. Det har hänt flera gånger under promenaderna, gäller bara att visa vem som bestämmer. Många låter hunden sitta och trötta ut dom, men jag använder mig av en annan metod; att han ska lägga sig.
Jag berömer på ett snällt och lugnade sätt. Bra, där ska du ligga, vad duktig du är, är bara några exempel på mina ord.
Det har hänt att man har varit ute och aktiverat honom, och då har han naturligtvis gjort ifrån sig sina behov. Men ändå ska han gnälla så fort man kommer innanför dörren, behöver inte vara i buren. Bara man är inomhus. Det har hänt att man har fyat honom.
Det låter väldigt lugnt och fint när du förklarar det, antar att de är ägaren som skriver nu. Men är det bara inne i eran lägenhet som hunden gnäller osv? Eller är det överallt annars? Är det förknippat med er ägare, eller är det samma sak om någon annan är med i eran lägenhet?
Mvh Jenna
#152 Men … som jag har förstått det så har DU inte haft hund … Det här blir bara mer och mer förvirrat
#151 Jag svarade faktiskt. Råkade missa det du skrev, och det skrev jag också. Det är många som skriver! Inte bara du. Ni skriver samma sak om och om igen. Alla hundar är olika, och tas på olika sätt.
153# Det är ägaren som skrev förstås, glömde skriva det. Vi sitter här båda två, mycket upprörda. Han är inte så utomhus, utan bara i hemmet. När vi får besök är samma sak, gnäll och dyligt.
Jag tycker inte att du gav mig ett svar på helheten i det jag skrev. Uppfattar du det på något annat sätt eller håller du med i det jag skriver.
Sen får jag olika sidor hela tiden på hur detta tränas, en uppfattning från Hexxx och en annan från ägaren när denne skriver. Jag tycker inte ni verkar samspelta.
Mvh Jenna
153# Det är ägaren som skrev förstås, glömde skriva det. Vi sitter här båda två, mycket upprörda. Han är inte så utomhus, utan bara i hemmet. När vi får besök är samma sak, gnäll och dyligt.
Men som ni förklarat innan så uppför sig hunden helt annorlunda när den är hemma hos Hexxx?
Mvh Jenna
Ooops! Sidan krånglar!
#157 Det är jag ägaren som skriver nu!
#161 Ja hemma hos hexxx men inte hemma hos hunden i sig om du förstår?
Ja, jag förstår. Men då är det ju förmodligen något med lägenheten eller er ägare(ta inte illa upp), som gör att hunden känner sig illa till mods..
Och att komma med förslag eller försöka hjälpa er med det problemet r omöjligt över internet då man inte kan sätta sig in i det hela.
Det enda man kan föreslå såhär över ett forum är ju antingen omplacering eller att ni flyttar så hunden får en chans till en nystart..
Mvh Jenna
det är svårt att avhjälpa problemet när man inte kan se det i verkligheten. När ni lägger honom ner, menar du att ligga ner eller lägger ni honom på sidan?
#164 Ja vi har tänkt att flytta efter sommaren så förhoppningsvis blir det en skillnad för hunden, det måste ha varit mycket stress när han varit valp och därför blivit så allvarligt stressad nu vad jag har förstått.
#165 Jag brukar lägga hunden ner på sidan och hunden i sig har blivit lugnare efter ett tag.
#150 antar att du med mjuka metoder menar posetiv inlärning? jag tror inte på posetiv inlärning och kör inte det, mina hundar måste veta reglerna, men det betyder inte att jag måste använda våld.
#163 jag undrar fortfarande vad för typ av aktivering en sån ung schäfer hane får?
#163, mycket spårning, lite komandon som sitt, ligg, ect ect, en del agility, har börjat lite smått med vissa saker där.
#166 detdär med lägga hunden på sidan är inte bra alltså, även om han blir lugn så gör det honom mindre säker. Jag tror att när ni berömmer och liknande görs det med fel sätt. tänk såhär, om hunden skulle välja mellan att vara med er som lägger honom på sidan för att han ska lugna ner sig och en annan människa som inte gör det, vem skulle han välja då? han skulle välja den som inte tar i honom på det sättet.
#169 Han är väldigt beroende i mig som ägare, går jag utan honom skriker han och han, även om någon skulle vara kvar med honom så är det mig han vill till ändå :/ Men jag funderar på att sätta en paus i detta snack, ska försöka flytta efter sommaren för att se då hur han beter sig. Jag kan återkomma då och berätta hur det har gått :)
ring en duktig hundtränare och hör hur man kan träna ner stressen på ett bra sätt och be om konkreta tips, en duktig hundtränare kan jag rekomendera, finns på hagahundcenter, ring och hör med ägaren där, beskriv problemen, be om konkreta träningstips. En annan riktigt duktig människa, kerstin på dogmanship ! http://www.batsmans.com/info.php
hexx snälla ring kerstin, så lovar jag att inte tjata, och kan hon inte heller hjälpa så fine men då har du iaf försökt. :)
#170 Men .. det är väl inte du som är ägare?
#171 okej, då ska jag göra det imorn, lite sent nu ;)
#173 Har du inte hängt med? Skrev att det är ägaren som skriver nu ju för några inlägg sen :)
#174 åh så roligt, och spännande!!
# 176 Ja man måste ju alltid göra ett försök eller hur :D
det är nog svårt även för dom att ge tips utan att ha sett hunden även om du förklarar, men vi får se :)
#177 jah men så äre ju faktiskt!! :D
# 178 ja jag hör av mig här imorn igen efter jag har ringt runt lite :)
#180 åh! Då väntar vi med speeeening, som kossan sa:)
# 122
Hur många kullar har du fött upp där tiken beter sig så? Katter som sparkar?
ROFL
Nu låser jag denna tråd! Vill be vissa personer/person att tänka på våra Skrivregler.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
. Jobba med hunden, istället för emot den!