Fördelar och nackdelar?
Jag skulle vilja för & nackdelar om dessa raser:
Har ännu inte bestämt mig riktigt….. men dessa raser tycker jag är mest intressanta
Engelsk Springer Spaniel (Jakt)
Labrador Retriever (Jakt)
Finsk Lapphund
Pumi
Welch Springer Spaniel
Welch Cogri Cardigan
Stabyhoun
Samojed
Nederlandse Kooikerhondje
Mudi
Lagotto Romagnolo
Kromfohrländer
Japansk Spets
Flatcoated Retriever
Det var en ganska så blandad skara du har där, vad hade du tänkt att använda hunden till/vad söker du för egenskaper?
De flesta av de raser du listat ovan är mer eller mindre hög energiska raser, vilket kan ses som både en fördel eller nackdel beroende på hur du är som person och hur din livsstil ser ut i övrigt.
Om du jämför tex en flat med en finsk lapphund så har du två helt olika raser. En flat är i regel väldigt lättlärd och förig, medans en finsk lapphund (även om de är trevliga i övrigt) kan vara ganska så envisa och lite svårmotiverade.
Vad baserar du din lista på? Är detta hundar du tycker om rent utseendemässigt eller går du på andra kvaliteer?
MVH
#1 Jag har baserat listan på de raser som jag tyckte passada mig då jag kollade på skks hundraslista
Jag söker en lättlärd, arbetsvillig hund som man kan använda för eftersök, lydnad och agility. En hundras som inte är frusen av sig är ett krav… mellan 1 & 2 h i långpromenader/dag + korta promenader och 30min + i mental stimulans…
Lite lättare nu kanske? ^^
Stabyhoun: Fördel: en underbar otroligt kelsjuk hund som gärna ligger på och vill vara med helatiden. Bra på allt från lydnad till spår och allt emellan. Lätt att ha med sig överallt då dom är väldigt anpassningsbara. Gud, det är mycke mer bra saker och jag älskar denna ras men det är svårt att komma på såhär fler bra egenskaper :) Nackdel: dom kan få rädslor, kan vara tillbakadragna mot nya människor. Dom är mattjuvar, detta ska man veta noga innan man skaffar denna ras då det inprincip är omöjligt att lära bort (kennlar har även problem med detta)! Var noga med hd/ed rötgen för tyvärr så börjar det öka… Fråga om du vill veta mer :)
Mvh Emelie och hunden Kelly 
#3 Okej, rädsla är inte det bästa :/ Jag vill i alla fall köra lite agility och då är hd inte bra……jag får se tack för svaret :)
Tja….då skulle nog de flesta av raserna passa, vissa bättre än andra.
Engelsk Springer Spaniel (Jakt)-lättlärda, trevliga familjehundar med mkt go och mångsidiga.
Labrador Retriever (Jakt)- samma som ovan.
Finsk Lapphund-envisa, svårmotiverade, men riktigt trevliga om man gillar typen.
Pumi- ingen erfarenhet, men mkt energi och mångsidiga.
Welch Springer Spaniel- samma som engelsk springer.
Welch Cogri Cardigan- små, snabba, roliga, lite skälliga kanske.
Stabyhoun- som springer men lite hårdare i psyket.
Samojed- polarhunds typen, lite mer familjehund kanske, roliga om man gillar pälsen.
Nederlandse Kooikerhondje- mjuk och trevlig mångsysslare.
Mudi- som pumi? mkt energi iaf.
Lagotto Romagnolo. energiska med mkt god näsa, trevlig familjehund av aktivare sorten.
Kromfohrländer- ingen erfarenhet.
Japansk Spets- ganska så liten, känns inte som det självklara valet till eftersök, men alla hundar kan ju spåra.
Flatcoated Retriever- mkt allsidig och trevlig, en riktig allt i allo hund.
Tja, detta var bara mina åsikter, beroende på vem du frågar får du olika svar. Lättast är om du kortar listan ganska så rejält och sedan tar "finalisterna" och åker runt till uppfödare och får lite förstahands info.
Lycka till.
MVH
Okej tack :)
Jag skulle igentligen hällst ha en norrbottenspets men de är inte var jag söker för hund om man pratar om egenskaper… min familj har en tik på snart 8 år hon är helt underbar :)
De raserna som jag är mest intresserade av är Jakt labbe och Cogri Cardigan främst…. jag vill ha en hund som inte är för liten men samtidigt inte så stor… en hund på mellan 40 & 50cm skulle vara bra för mig ^^
Om du är ute efter en hund/valp till sommaren så är du sent ute, det handlar inte bara om att välja ras, du måste oxå sätta dig in i vilka linjer du vill ha valp efter o från vilken uppfödare.
Ett bra sätt att skaffa sig en uppfattning om olika raser är att gå på olika tävlingar o se dem in action. På större utställningar brukar det finnas rasmontrar, ägare o uppfödare pratar gärna om sina hundar/raser o där kan man knyta bra kontakter.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
TS, jag är lite småförvirrad.
Corgi- vallhund
Labbe- apporterande fågelhund
Det är ju inte direk två likartade raser. De har två helt olika arbetssätt och temperamen.
Men det är ju bra att du har kortat listan lite, även om jag inte tror att en corgi är idealisk för eftersök, men till agility borde den passa fint:0)

Pumi är ju väldigt speciella hundar. Lättlärd är dom och väldigt mycket energi. Men efter att ha spännderat mycket tid med rasen så ser jag fler nackdelar än fördelar. Dom skäller mycket och högt eftersom dom vaktar. Pälsen måste klippas och hållas efter noga annars så blir det stora kakor i pälsen. Många är väldigt reserverade, tog lång tid innan någon i flocken gick fram till mig och tog kontakt, en del stod på avstånd och bara skällde så fort jag rörde mig. Dom går från 1 till 100 över minsta sak och har lätt för att stressa. Sen något som jag personligen inte gillar är skärpan från terriern är väldigt stark i vissa linjer, jag tycker det krokar med vallhunds egenskaperna.
#7 ev till julen
#8 Jag har kollat igenom raser som jag är intresserade av och skulle kunna tänka mig att ha, jag har dock inte bestämt nogot… vill liksom kolla av
#9 Okej tack för infot
Någon som kan något om greyhounds?
Fick en tvär kick och började fundera lite….. är de svåra att lära?? :o
Engelsk Springer Spaniel - Bra: Snäll, glad och allround! Dåligt: Fäller som f*n
Labrador Retriever - Bra: Alltid på! Otroligt glad och rolig hund! Dåligt: Går lätt upp i vikt, fäller sjukt mycket.
Finsk Lapphund - Bra: Allround, snäll, allmänt bäst
Dåligt: Kan ha lätt till skall.
Pumi - Bra: Den är vallhund så den har mkt WTP och följsamhet "gratis" Dåligt: Väldigt lätt till skall
Welch Springer Spaniel - Bra: Otroligt social och älskar allt och alla! Snäll
Dåligt: Kan bli lite för hispig ibland, fäller mycket.
Welch Cogri Cardigan - Kan inget om rasen
Stabyhoun - Bra: Allround, väldigt snäll och bra familjehund! Dåligt: Kan vara envis
Samojed - Bra: Orkar väldigt mycket! Snäll och lugn. Dåligt: Kräver otroligt mycket motion. Envis och väldigt självständig.
Nederlandse Kooikerhondje - Kan inget om rasen
Mudi - Kan inget om rasen
Lagotto Romagnolo - Bra: Allround, lättlärd, sticker ej på vilt. Dåligt: Kan inte komma på något!
Kromfohrländer - Kan inget om rasen
Japansk Spets - Bra: Snäll och pigg, alltid med på allt! Dåligt: Kan vara skällig
Flatcoated Retriever - Bra: Alltid glad, väldigt snäll men även flamsig Dåligt: Kan bli för flamsig och hispig ibland
O.B.S Allt detta är ju personliga åsikter, det jag tycker är dåligt kanske nån annan tycker är jättebra!
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Corgin är en aktiv, stor hund i litet format. En riktigt allsidig ras och har inga direkt rasbundna sjukdomar. Långlivade och generellt friska. Jag ser ingenting negativt i rasen, det skulle väl isåfall vara att vissa har riktigt korta ben.
Flatten är en väldigt glad och rolig hund som hänger med på allt och lite till. Krävande, men lätt att tillfredställa så dom verkligen tycker allt är roligt.
Det negativa är att det är många sjukdomsfall inom rasen, bland annat cancer är vanligt.
Samojeden är en väldigt motionskrävande hund, och väldigt självständig. Men gillar man den typen av hund så är det en trevlig och sund ras.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#11 Okej tack för infot :) Vill påpeka att det är en jakt labbe som jag har i tankarna isåfall och de har snarare problem att hålla vikten än att gå upp (vad jag har hört :p)
#12 Okej en Corgi med lite längre ben hade blivit en välldigr bra hund tror jag, samojeden kanske är för självständig….