Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 3895 ggr
iita
0

OCD Osteochondros

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Idag fick vi domen att min hund har OCD. Det är första gången jag hört om denna ledsjukdom, och har suttit och läst all fakta jag hittat.

Men undrar om nån här har egna erfarenheter av denna ledsjukdom. Som har genomfört en operation och rehablitering? Eller kanske t.o.m låtit bli och fått en fungerande vardag iaf?

[Wolverina]
0

Hej! Är det en HH Jag ser?

[Wolverina]
0

Så i en annan tråd att de va en blandis :)

iita
0

Nej det är en vit herdehund, kelpie blandis.

russin
0

Vet bara om två som opererats i min omgivning/bland bekanta. Den enda gick operationen bra på och rehabtiden tog väl inte allt för lång tid. den andra har fått göra operationen två gånger med otroligt lång och jobbig rehab-tid. Vi pratar om över 1 år där på väldigt ung hund.

Så det är svårt att sia om hur pass bra det blir, hur snabbt det läker och hur lång rehabtiden blir.

iita
0

#4 jo att det är inviduellt förstår jag med, men egna erfarenheter är aldrig fel att höra endå. Vill veta så mkt som möjligt innan op.

[Wolverina]
0

Min väns hund fick den diagnosen när han va runt 7-8 månader. Dom opererade båda bogarna på honom och efter de så fick han va i konvalescens i 6 månader. Han är nu 3 år och återställd men hon är väldigt försiktig med vad hon utsätter honom för. Hon simmar med honom fortfarande. Man måste ju bygga upp alla muskler sakta igen.

iita
0

Oj sex mån:o var det för att de var båda boglederna el uppstod det komplikationer?

iita
0

Ingen annan med egna erfarenheter? Gärna om hur er rehabilitering har gått osv.

Zebben
0

En av mina schäfrar fick diagnosen när hon var 5 mån. Jag tog bort henne när hon var 7 mån. Hon hade i båda knälederna bak och operationen skulle göras i 2 omgångar. Båda skulle kräva 3 månader i total stillhet , så totalt 6 mån där hon inte skulle få röra sig alls. Bäras ut för rastning. Så jag valde att ta bort henne, då jag inte vill utsätta en valp for det. Diagnosen för att hon skulle blor helt bra va4 inte heller på topp.