dansk/svensk
funderar ju ofta på vad vi ska ha för hund efter de två vi har nu.
har snuddat vid tanken på en cane corso, men eftersom den kan ha höftledsfel så har jag slagit den rasen ur hågen.
jag vill ha en liten hund så en gårdshund hade nog varit perfekt, det sägs ju vara en stor hund i litet format.
har den några fel som tex höftledsfel etc?
ngn som har en som kanske kan berätta?

Vet inte så mkt om rasen själv men du kan kolla på rasklubbens hemsida http://www.gardshund.com/
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

men en gårdshund är väl släthårig?
vet en gårdshund med en c-höft men det är nog rätt ovanligt, dom är ju i övrigt en frisk ras :)
har för mig att endel gårdshundar har sträv päls o endel slät.. ?

var inne och kikade på länken som biobio skrev. där stod det:
PÄLS: Pälsstruktur: Pälsen skall vara hård, kort och slät. Färg: Vit färg skall dominera med en eller flerfärgade fläckar i olika kombinationer.
Det finns långhåriga med. Vi har en. Men resten av kullen var korthåriga. Kort finns.
Rasen har såvitt jag vet inga rasbundna sjukdommar. Och det är en härlig pigg ras :) Dock lite för kaxiga hemma ibland ;)
Hallo Hera det var ett tag sedan jag såg dig…roligt att du är tillbaka =) Hur är det med Hades?

Ja, de har inte riktigt bestämt hur dansk/svensk gårdshund ska se ut än. Så det finns alla möjliga storlekar & hårtyper på dem.
Och det tycker jag är helt underbart. Att nästan ingen gårdshund
liknar den andra :D
dubbelt
Jag har bara sett korthåriga skåningar, strävhår och långhår måste vara ovanliga

#10 vi hade ju en hund som var pigg och kaxig - vilket jag saknar jättemkt. men jag vill ha en liten. därav att jag är sugen på en gårdshund..
känner en som har en gårdshund (kan kalla henne x), hunden är jätterädd av sig, hon vill inte ens komma fram och hälsa utan springer undan. en arbetskamrat (z) sa att det kan bero på att det finns fler hundar i familjen. x har tre hundar totalt.
är detta något ni känner igen?

ellinor - helt underbara!
hur är det med fällningen av pälsen? har man hår överallt när de fäller eller de fäller inte så fasligt mkt?
# 18 Jo de fäller endel, vi bor på landet och under den geggigaste perioden (som av någon anledning sammanfaller med en fällperiod) spolar jag av den i duchen på kvällen och då försvinner massor av hår.
Vi har valt vovvar om inte har jaktanlag. Vi hade har haft Jack Russel innan inget ont om dem men vi ville ha en hund utan det driv som Russlarna har.
Det enda som är irriterande är att Celle omkring löpet utvidgar sitt revir, hon uppsöker inte någon hane men reviret blir alldelles för stort

men gårdshunden är väl oxå en grythund?

Gårdshunden är från början till för att ja vakta gården och hålla råttor,möss & andra djur från boskapets djur. Och den är nog inte till för gryt men jag tror det skulle funka, instinkten av att
fånga ett byte sitter alltid kvar och det kan man ju ej träna bort.
Jag tränar ju spår med ludde och han tycker det är toppen kul.
Han tar rapporten som ett byte och börjar "döda" den :P
Haha.. Det där med gryt vet jag faktiskt inte.

visst sjutton. det är ju en råtthund!
agility då?

De är perfekta till iprincip ALLT!
Spår,sök,rapport,agility,freestyle och mycket mer.
De är allerta och smarta och hur lättlärda som helst.
Ludde blev rumsren på EN VECKA :O

låter ju verkligen som en hund för oss faktiskt…
jag vill ha antingen en parson jack russell eller en gårdshund. men det lutar nog mest åt en gårdshund faktiskt.
men, förhoppningsvis så är det många år tills vi skaffar ny hund. =)

låter ju verkligen som en hund för oss faktiskt…
jag vill ha antingen en parson jack russell eller en gårdshund. men det lutar nog mest åt en gårdshund faktiskt.
men, förhoppningsvis så är det många år tills vi skaffar ny hund. =)

Jag har en dansk/svensk.
Inte hund då, men en man… Oj, kunnde inte stoppa mig själv.
Sorry 

bäst jag int säger det till min gubbe, för då tycker han att jag inte behöver ha en gårdshund… han är med dansk/svensk .;)
jag e halvdansk me =D
Nämen Malin det har du inte talat om…så du kan prata med gröt i halsen? ;)
haha nej nej, född i sverige o pratar svenska men mamma har släkt o sånt på danska sidan =) så inte halv men endel är danskt, men tycker inte om hur dom pratar, fattar inget =D
Nej tänk att det är så svårt att förstå vad dom säger, det är lika med vissa norrmän…helt obegripligt =D
norrmän har jag lättare för men endel har jag svårt för endå…
är de bekännelse här eller.. jag är haltysk!! ahhh.. var ju hemligt:S:P
Är alla halvsvenskar? *ASG*
haltysk va ne d? hahahahaha
va ne d? du atte jag försåtr inte ditt språk!:P
ey yo.. =) hhahaha
du är ju knas!:P YO manen! Hur ä läääget. Yeah!
hahah.. nu har jag vaknat =)
Vad sa jag om svenska? Ni får gå om hela skolan! *skratt*

Och min syster är halvpakistanes 
Lotta Tack :) Vi har flyttat och vi kommer inte att ha internet på flera veckor än. Det är kasst. Känner mig helt off utan Ifokus och msn :)
Det är fint med hades :) Han är så snäll så ;)
Väntar dock fortfarande på att han ska säga till då han är kissnödig. Lägger in bilder så fort jag har internet igen :)
Gör det…och vad roligt ha ha dig här för en stund iaf =) Krama om Hades från mig =D
ser fram imot kort sen =)
men skulle inte vi få se dig i din studnetklädsel malin? påtala om kort!?:)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jag är också ute efter dansksvensk, hoppas få hit en innan året är slut. De verkar helt klart supermysiga. ;)

Finns flera annonser om dansk/svensk på blocket just nu
_**/Mvh Anne
#45 när jag har allt på mig o tagit kort,. så d blir nog dan efter studenten, d ska ju läggas in på datorn me, fast jag skulle kunna göra ett undantag o klä mig innan o ta ett kort bara för er =D
jaa.. de var ju det vi menade.. de trodde ja iaf.
Vart är lotta:O
haha ok ska fixa d ikväll då.. =) Lotta skulle tvätta idag så nog därför hon inte e ute…
JAAA!!! så får jag se när jag kommer hem inatt?:P
jaha ja.. men alltså, hur kommer de sig att du har sån koll jämt malin.. förstår inte riktigt?;P
japp d ska jag försöka ordna.. =)
haha har alltid bra koll… jag o Lotta pratade igår på msn =)

Jo, har sett det, men är lite skeptisk till att köpa hund via blocket. Kan man vara säker på att de är seriösa?
hahaha jag är tillbaka…efter en äckligt tråkig dag i tvättstugan =) Kom igen nu Malin och visa oss hur fin du ska vara på studenten ;)

Man kan ju alltid kollaupp dom, begära referenser kolla med kennelklubben/rasklubben osv
_**/Mvh Anne
#53 man kan väl aldrig vara säker ¨på att någon är seriös men som biobio säger man kan ju kolla upp.. =)
#54 ohhh tur att du påminde mig =D
Man har ju minne guldfisk annars…men nu har jag satt ett snöre i lillfingret för att jag skulle komma ihåg 
haha.. bilder kommer snart =)
Hahaha jag har sett dom redan…
japp.. =D
# 53 Jag har samma känsla som du.