Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 2798 ggr
[schäfernronja]
0

Stressad dobermann

Hur får man en stressad dobermann att inte vara stressad? hur tränar man den, alltså?

*Nyfiken*

Michaela-N
1

Har ärligt talat ingen aning. Ett par vänner till familjen hade en dobermann-tik, hon var konstant stressad över allt som hände, förutom när hon fick arbeta eller hade en uppgift. Och ägaren var polis och hade haft en del polishundar i sitt liv, så det var ändå inga nybörjare på hundar direkt.

[schäfernronja]
0

Men om den är t.ex rädd för raketer? Hur skulle du göra för att träna bort det, hos en stressig dobermann, på bästa sätt? Glad

Loveradio
0

#2 Om det är ljudet han/hon är rädd för så kan man köpa en cd med smällare och raketer och spela upp en stund varje dag. Och höja litegrann varje dag så att hunden tillslut inte bryr sig. Finns också klipp på youtube att spela upp.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

phôenix
6

Passivitet träning. En stressad hund mår bäst av att lära sig bli passiv. Tex att under en viss tid (hur länge väljer ni själv, börja korta stunden till längre) låta hunden ligga i sin bädd och hon får inte gå därifrån. När ni kommer hem så öser ni inte massa glädjehälsningar till henne som oftas stressar upp väldigt mycket en hund som har lätt för det.

Utan ta det lungt och ge ingen större kontakt på en gång. Sätt rutiner och ramar som hunden ska hålla sig till, det får oftast en stressad hund att känna sig trygg för att den vet att du har koll och är flockledare. Lika viktigt är det på promenaderna, du bestämmer att "nu går vi och du går brevid mig" sen på viss plats säger du "varsego-nu får du lukta och göra ifrån dig) Motion i sig är oxå väldigt viktigt samt aktivering som tex spår.

Jag har en pinscher och dom kan oxå bli väldigt stressade och komma lätt upp i varv.  När han va mindre "rantade han runt" mycket hemma och kunde inte slappna av. Nu sover han som en stock precis överallt i lägenheten :) För hans del är passivitet otroligt viktigt för han. I början fick vi träna jättemycket med att "gå och lägg dig" dvs att han skulle gå och lägga sig sin bädd och stanna där. Lika dant när vi får gäster så får ingen hälsa utan att vi sagt varsegod till Storm. Han måste lika dant ligga i sin köks bädd under utfodringen av katter och han och får inte komma fram förens jag säjer varsgo, det får han lugnare för att han vet att han inte får maten fortare försens jag gett honom komando.

När vi är ute så bestämmer jag hastighet, när han får nosa och när vi ska gå (detta med mycket kontaktövningar och possetiv förstärking: det ska vara roligt att lyssna på mig! jag ska vara hans idol ;) ) Förut va han dragig och småstressad över att människor gick förbi han vilket jag tränat med att vara runt massa människor men ingen får hälsa på honom. Då är han lugnare och vet att jag har koll och han kan vara trygg med mig. Det är bra att träna kontakt övningar med massa störningar runt omkring sig. Finns väldigt mycket man kan träna med stressade hundar, det jag tror iaf är bäst för dom är en tydlig ledare,passivitet och motion :) (självklart leka,busa och gosa men när du vill och du bestämmer när det är slut aldrig tvärt om) Detta är mycket basics men ganska viktigt.

Dobermann är en väldigt tuff hund som kräver en stark ledare och ännu starkare tålamod!

Believe you can and you're half way there.

[Forest]
1

Hur myckat akterveras hunden? o vad är det för aktiviteter? passiv träning är väldigt bra

[schäfernronja]
0

Tack så jätte mycket för era svar! Jag har ingen dobermann utan ställde det mer i nyfikenhet då jag hört att dobermann är en ras som blir lätt stressig Skrattande

#5 Men om vi säger att hunden t.ex från att inte fått någon aktivering alls till att få gå ca. 8km till 1 mil varje dag, träna lydnad och gå viltspår- skulle det påverka hundens stressighet? Bli lugnare?

Om jag t.ex skulle sätta mig på stan med en stressig dobermann och den sitter och piper + inte kan vara still- är detta något jag ska ignorera? Be hunden sitta och sen ignorera pipandet?

Vilken tränings metod skulle vara bäst för en stressad dobermann? En "fast hand" som struntar i t.ex hundar och människor (bara gå och visa att det är ingenting att bry sig om) eller klickerträna hunden vid t.ex hundmöten?

vallhund
1

# De flesta dobbisar i Sverige är inte tuffa, snarare är de mentala vrak.

Vad är en stark ledare?

Träningstips: http://www.netpets.org/~temperament/HUGTHERAPY/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Forest]
0

7 håller med dig inte träffat på så många vassa dobbisar men visst kan de ändå bli harmoniska hundar om man akterverar dom på lagom sätt och även lär in off-knappen.

[schäfernronja]
0

#7 Tack! Glad

MissManic79
1

#4 kanonbra svar, vi har en blandis (BC / dalmatin) och hon är superstressad.

Hon är även "krafsig", ska liksom krafsa oss på armar och även ansikte. Vet inte hur vi ska bli av med det beteendet och varför hundar gör så. Sen är hon även bufflig, tränger in ansiktet mellan kropp och arm och liksom Tigger uppmärksamhet.

Någon som vet hur vi ska träna detta med?