Morrar och biter mot handen
Hej!
Innan detta går för långt tänkte jag be om lite råd här…
Vår lilla JR tik är vanligtvis en supersnäll och glad hund som charmar alla hon träffar.
Problemet är att hon har börjat morra, visa tänderna och bita mot handen om man "är i vägen"när hon är trött. Första gången var för ca 1,5 månad sen då jag skulle flytta täcket hon låg på. Ett skarpt Nej och sen var det inget mer med det.
Senaste veckan har hon blivit såhär "arg" när jag ska bädda upp sängen. Först hoppar hon mot handen utan att göra något mer, när jag sen knuffar undan henne morrar hon. Jag slutar inte med det jag håller på med och det är då hon lägger till att visa tänderna och bita mot handen. Hon biter aldrig, utan hon liksom bara markerar med tänderna mot handen utan att det knappt känns. När detta händer har vi snabbt men försiktigt humpat över henne på rygg och lutat oss över henne varpå hon hittills väldigt snabbt blivit mattes lilla kelgris igen.
Ikväll räckte det tydligen inte med det dock, utan så snart jag flyttade mig lite åt sidan igen var det samma visa igen. Tre-fyra gånger hoppade hon upp och morrade innan hon lite skamset kom smygande.
Detta händer alltså bara när hon är trött.
Både jag och min sambo är hemma hela dagarna, så vi har massor med tid för lek, träning och promenader - så hon får tillräckligt med både fysisk och mental träning. Hon är snart 1 år gammal och hyfsat lydig i övrigt (hon kanske blir lite väl glad när det kommer besök, men vet skillnaden på vad vi anser är rätt och vad som är fel, kommer vid inkallning, väntar på "varsågod" osv…)
Är det någon som har erfarenhet från liknande bekymmer som kan ge lite tips och råd?
Det jag hade gjort (vad jag kommer på såhär mitt i natten) hade varit att säga ett bestämt Nej, och sedan antingen be henne gå ner från sängen eller lyfta ner henne om det går. Just för att visa att ett sådant beteende inte tolereras och det blir liksom ett "straff" att hon måste gå ner från sängen.
Bjud sedan upp henne efter en stund då hon lugnat ner sig, och händer samma sak igen - så ta ner henne igen. Inte på alla hundar det funkar, men har du tur så kanske det räcker.
De där med att slänga en hund på rygg tror jag funkar till viss del, om man vet hur man ska göra, gör de vid rätt tillfälle och med rätt sinnesstämning. Något som kan vara väldigt svårt, så jag hade struntat i det om jag var du.
Mvh Jenna
Tack för tipset!
Ja, jag tänkte innan också att jag hellre lyfter ner henne än lägger på rygg, även om det är lite knepigt just då det händer eftersom hon gärna "hänger sig fast" runt armen med hjälp av frambenen. Hon är ju dock en rätt så liten hund, så borde inte vara alltför svårt att skala av :)
Detdär med o lägga på sidan funkar dåligt eller inte alls på en del teriers:) tycker jenny Nords tips om utvisning från sängen är utmärkt sätt att lösa problemet på… Funkar inte det så..
Hoppar hon upp i sängen själv eller är det du som säg åt henne att hoppa upp i sängen.
jag skulle hinmdra henne från att hoppa upp i sängen och istället bjuda upp henne när jag vill ha henne där. För det låter som att hon har fått för sig att sängen är hennes bo och hon ska styra över den.
Hon kanske är skendräktig och vill helst bara vill vara i fred. Då kanske hon skulle må bättre av att sova i en egen korg nedanför sängen ibland?
Men jag tror på att, om dte funkar är det bättre om du hindrar henne från att hoppa upp i sängen när hon vill och istället bjuda upp henne på ditt villkor.
En hund som morrar/biter mot dig är en hund som inte litar på dig. En trygg hund som litar på sin ägere beter sig inte så. Här kan du läsa lite om hund: http://www.dogma.nu/artiklar
Att lägga ner en hund o hotfullt luta sig över den ökar bare dess osäkerhet gentemot er.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Håller helt med #4
#4 morr behöver inte vara tecken på brist på tillit i dethär fallet, det kan vara helt enkelt att hon vill ha sin säng i fred.
Tack Pilon, det ska testas!
Att på en gång dra slutsatsten att hon saknar tillit till mig tycker jag är lite snabbt, då detta kommit plötsligt och hon i övrigt verkar lita väldigt bra på både mig och min sambo? Det kan dock alltid bli bättre! 
Då tror jag mer på det Pilon säger om att hon fått för sig att sängen är hennes bo?
Jag var själv tveksam till denna vända på rygg-metod, därför skrev jag här, för att ha nån att bolla idéer med.
Tack för länken, verkar intressant. Ska kika runt och se vad som står :)
#7 Om hunden känner att sängen är Hennes bo, tror jag att hon kan morra och markera för att hon inte litar på dig när du kommer för nära hennes bo. Om du sedan "humpar över henne" på rygg och beter dig hotfullt, så lär tilliten inte öka.
Hon morrar inte när jag kommer nära, jag kan utan problem sätta/lägga mig bredvid henne, klappa henne osv. Hon morrar bara när jag ska flytta på täcket, oavsett om hon ligger på det eller ej. Revirtänk måhända? Hennes täcke, nåt matte inte får ta ifrån henne?
Innan denna senaste veckan har det varit enkelt att bädda upp halva sängen (om hon ligger i fotändan) och bara klappa lätt högre upp på sängen så har hon flyttat sig och låtit mig bädda upp helt. Det är nu senaste veckan hon börjat med det här att jag inte får bädda upp.
Jag kanske var otydlig innan -
Innan morrade hon bara om man lyfter i henne när hon lagt sig för att sova, liksom "stör mig inte". Såklart försöker vi låta henne vara när hon sover, men ibland kan man behöva flytta på henne.
Nu, sen ungefär en vecka tillbaka, har hon börjat morra när jag tar täcket.
Jag är ingen expert, men det känns som att hon testar vart gränsen går. Hur får jag bete mig och hur långt kan jag gå.
Har dock fått höra olika om detta, en del menar att hundar inte gör sånt som att testa sina ägare, samtidigt som jag hör på andra håll om hundägare som upplever hundarna som lite "extra gormiga" just kring ett års ålder?
Rygghumpningen har vi kommit fram till att vi skippar i framtiden, då vi varit tveksamma till metoden redan från början. Skulle det vara så att "utvisningen" inte fungerar som önskat så får vi ta nya tag.