Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3365 ggr
[Driva]
0

Hund bur vs sele i bil

jag har funderat över de här med säkerhet i bilen för hunden.

Jag har en liten hund och rent spontant tycker jag att en sele borde vara mer chans att hon överlever i än en bur. Då om hon sitter i en bur kommer hon hur som att dunka i väggen om vi krockar, medan i en sele kommer hon inte komma särsilt långt, och istället för att dunsa i en vägg med hela sin kroppstyngd istället fångas upp av selen. Men å andra sidan så om hon ligger konstigt med selen kanske den skadar henne i ett sådant läge mer än om hon hade flugit in i en burvägg…
Magkänslan säger mig att jag inte hade velat sätta min hund i buren, ur ett rent "överleva-krock"-mässigt perspektiv.

En stor hund är svårare, de har ju ofta en mindre bur (i förhållande till storleken så att säga), och de är större så då kanske man  har en längre "lina" på selen till bilbältet för att de ska kunna röra sig något, och då blir det en längre sträcka och då kanske de flyger in i stolen istället..

Jag har försökt hitta statistik på detta men inte hittat något. Bara att hundar utan bur eller sele löper mycket större risk, men det är ju uppenbart…

Hur resonerar ni?

Vattnadal
0

Jag har mina 2 med i bilen, i baksätet, varje dag vi åker till jobbet. Vi har King Cab, och bak i kåpan i bur, njae. De har bälte på, och fyller baksätet fint.

När vi ska ha med alla hundar blir det burar. Vi har en specialbyggd låda med 6 fack som vi ställer på släpkärran. Då får vi med alla 11 hundarna, och de åker säkert.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

vallhund
0

Naturligtvis får buren inte vara för stor! Själv har jag en MIM Varoicage, krocktestad bur, till skillnad mot övriga Svensktivverkade burar. För mindre hundar finns en Schwizisk bur som heter Falkon (stavning?) som är krocktestad i hemlandet.

Allsafe är testad på 0 kgs hund där bilen smäller i 50 km/h, inget annat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Hayley
1

min fralla hade en alsafe bilsele innan man sen kom han på hur man kopplade loss säkerhetsbältet -.- så nu sitter han i bur och det känns mycket tryggare. han sitter där han sitter och skulle vi krocka så kommer han inte flyga in i framrutan.

[Driva]
0

Fast krocktestad säger ju bara att buren inte kvaddas. Så att den är krocktestad säger ju inget om hur hunden överlever i buren (utom att den inte blir mos av själva buren).

Jag ser fortfarande framför mig hur hunden smäller in i buren väggen i högfart.
En gång när vi var tvugna att halvtvärnita när hon inte hade selen på sig (vi hade inte med den) så dunsade hon in i sätet framför och det är ungefär samma avstånd som en större bur är. Hade vi nitat på riktigt och det hade varit en stenhård galler bur och inte en mjuksätet rygg är jag säker på att hon hade skadat sig illa.

Vi har även halvtvärnitat för någon idiot med selen på och då har det inte hänt något nämntvärt, för att stroppen är så kort så hon kan inte flyga framåt.

Å andra sidan så blir det ett enormt tryck på bröstet och skuldror där selen sitter om man skulle krocka på riktigt. Så det kanske skulle ge upphov till jättestora skador det med.

Kan tänka mig att det beror på hur hunden står också i en bur. Står den så den åker in med skallen först eller om den står sidleds och åker in med sidan….

Egentligen går det väl kanske på ett ut. Men själv känner jag att om vi skulle ha en bur (vilket vi ändå inte kan i dagsläget för vi har ingen kombi) så skulle den vara tvungen att vara så pass liten för att jag skulle känna att den var "säker" så då hade selen varit trevligare för henne…

det är pest eller kolera hur som…

Snäckbönan
2

En lösning vore att dels bygga burarna av hårt gummi, dels madrassera dem!

[Driva]
0

# fast då hade det nog inte varit så kul för hunden att åka i den :) Frågan är också om en gummibur hade varit krocksäker…

Fridaaaa
0

Jag har sele och sådan bilbälte för hund till våran. Fungerar bäst på henne.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Vattnadal
1

Buren ska ju anpassas efter hundens storlek.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

russin
1

Ibland är det svårt om man har fler hundar och samtidigt vill ha lite utrymme kvar till annat i skuffen.

Mina två åker i samma bur som tar upp halva utrymmet bak och skulle vi krocka….ja. Då vete tusan hur det går, men jag vet inte hur det går med mig heller trots bälte. Jag skulle kunna ha en storlek mindre bur och båda ändå får plats, men då blir den svårare att fästa buren säkert - så även det svårt val.

Då mina åker en hel del och ibland långt och även får vara kvar i bilen en del (om jag spårar mm med en i taget) så behövs även bekvämlighet. Svårt är det.

[Driva]
0

#8 jo precis, men har man en liten hund som jag, så blir också buren väldigt liten. Nu har jag inte letat bur så jag kanske inte sett någon, men de minsta burar jag sett har varit ganska stora om man har en liten hund.
Sen hade nog inte min hund tyckt det hade varit så kul att åka i en bur jag hade tyckt var i ok, till skillnad om hon kan gosa ned sig i baksätet på bilen.

Men det är ju alltid det, hundens komfort mot säkerhet. Sen kan man ju aldrig veta vad hunden skadar sig minst i utan att faktiskt ha vart med om det, så det kommer alltid vara en spekulation.

som sagt pest eller kolera…

vallhund
0

http://www.swecat.com/dog-box-krocksaker-hundbur-falcon-small

Min hund åker i en sådan här: http://www.mim.se/?p=product&i=00277&l=se , utan mellanvägg. Han är 59 i manken o ca 22 kg, inte så mycket utrymme att flyga runt på. Buren har ca 7 cm deformationszon i djupled, dvs sidorören kan teleskopera ihop sig en aning utan att hunden blir mosad.

Här kan man se vad som kan hända:

http://www.adac.de/infotestrat/tests/crash-test/haustier_im_auto/default.aspx?tabid=tab2 http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20080409/ovanligt-krockprov-visar-sakrast-for-hund-och-katt-i-bil-ar-box/?page=1

http://www.notisum.se/rnp/SLS/lag/19981276.htm#K3P80S2

[Driva]
0

#11 alltså det är ju självklart att man inte ska ha hunden lös. men jag hade velat se tester på eller statestik på vilka skador hunden faktiskt får i en bur respektive sele.

Som jag skrivit tidigare tror jag bur är bättre för än större hund (om mani nte har ett gigantiskt baksäte, eller ex ett lastrum). Men för mindre hundar är jag personligen tveksam om bur är bäst.

EmelieKelly
1

Det var ju några hundar som överlevde i buren medan ägarna dog! Var några år sedan det stog i tidningen.

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

Pilon
2

Driva, vaför inte fästa en ganska tjock madrass på den indre väggen, om du har en stor bur lär inte madrassen ta speciellt mycket plats. desutom kan mandrasseingen vara ljuddämpande, så det är ju bara bra…

vallhund
0

# 13 En polis dog för inte så länge sedan, hunden i buren överlevde oskadd.

EmelieKelly
0

#15 oj, det har jag missat! Jag tror på bur iallafall! :)

Mvh Emelie och hunden Kelly Skrattande

www.soderhund.wordpress.com

vallhund
0

# 14 Varför ha en stor bur till en liten hund?

[Driva]
0

#14 för att det moment som byggs upp när man flyger i en bilkrach blir gigantiskt. Så även om du har en madrasserad väg blir den som en betong vägg…

#15 ja men det säger ju inte så mycket eftersom man inte vet hur olyckan såg. Kan hända stod de still och någon slammade in i förar sidan tex. Hur stor var buren jämfört med hunden osv.

Både bur och sele är ju bra, men frågan är hur statistiken ser ut för olyckor om  man jämför mellan de och vilka skador hundarna får.

vallhund
0

# 18, du har ju redan bestämt dig o läser inte ens länkar jag postat. det var en våldsam krach i hög hastighet som polisen dog i.

[Driva]
0

#19 jag har inte bestämt mig för något, annat än magkänslan säger att selen är borde vara bättre för en mindre hund. Jag bara resonerar runt selar och burar, vad som ger minst skador.

Den länken du postade sa inte heller så mycket, dels står det inget om selen är krocktests sele eller inte. Eftersom buren inte är en krocksäker bur så kan man undra om selen är det. Selen har dessuom alldeles för långstropp, så lång har jag aldrig på min hund, och ju längre och lösare den är vid ett stopp desto större risk att den brister (precis som vid fall). Så jag tyckte inte de sa något alls, annat än hur man inte ska göra.

Men som sagt jag hade gärna velat se någon statstik på riktiga olyckor, för annars kan man spekulera hur mycket man vill. Det är svårt att veta vad som händer i en riktig krock, eftersom alla krockar är olika.

Pilon
1

#18 Jaha? så vad är bättre, en betongvägg gjord av skumgummi eller en betongvägg gjort av metallgaller? ;) och du ska veta hur tåliga hundar är ;) Så många gånger osm jag har sett hundar flyga in i väggar och dörrar o stolar och stolpar själva :)

Jag tror inte det är en sån stor risk som du tror att dom skulle skada sig speciellt inte om du har en  halv dm tjock madrass på väggen ;)

[Driva]
0

#21 om du jämför en hund som hoppar in en stolpe av egen kraft och kraften som blir när en bil krockar i höghastig har du verkligen ingen aning om vad du pratar om. Läs på om det och sen kan du uttala dig.

Självklart kan det ge en en minieffekt, men den kommer nog vara marginell om det är en högre fart.

Pilon
2

#22 En tjock och mjuk madrass ger inte en "minimaleffekt". Klart att om du lägger dit en madrass med tjocklek lik en filt så lär den inte göra någon nytta. Har du en tjockare madrass räcker det för en liten hund, om du tänker lite, innan du utalar dig. Eller har du nått bättre förslag? vad tänker du göra? Ska du linda in hunden i bubbelplast innan du sätter den i buren i bilen? :) För det verkar inte finnas något annat alternativ än hundbälte eller bur hörre du.

Sen, med dendär otrevliga attityden vinner du inget på ;)