Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3097 ggr
Charlotta-B
1

RallyLydnad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo det är så här att jag nu under ett tag har sittit och läst på olika sidor om Rallylydnad, och kollat filmer m.m.

Skulle vilja göra detta med våra hundara.
Men nu till min fråga. Då jag är helt ny inom just detta område.
Så ni alla som tränar, kan ni ge några viktiga tips vad man ska börja med?

Nån speciell sak som ni tycker har varit overdelig som ni lärt in?
Eller några bra tips i allmänhet?

Tack på förhand! =)

Charlotta-B

Changrila
0

Just grunden blir ju lite som vanlig tävlingslydnad. Se till att ha något otroligt bra belöningsätt för att få hunden att tycka att träningen är så kul som möjligt. Sedan är det fotgående du bör lära in, för hunden ska gå fot med dig runt hela banan. Tycker du det är enklare att börja med tex ligga kvar, att gå från sitt till stå eller sätta sig framför, ja då kan du ju börja med det  bara för att komma igång, men du kommer inte lyckas bra på tävling om du inte har ett hyfsat fotgående.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Charlotta-B
0

#1 Ett hyfsat fotgående har jag, sen går han inte och tittar på mej hela tiden, men jag kan få hans uppmärksamhet (oftast =P )

Så igentligen , har vi bra fokus och följsamhet så är det det största?

Charlotta-B

Changrila
1

#2 Absolut. Bra följsamhet och fokus, och så får han ju inte gå för långt från dig och kopplet får inte bli sträckt. Sedan är det bara att träna in de olika momenten som är med och ge sig ut och tävla ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

thilda-
2

Jag och akillez har just börjat med rally lydnad! :D än så länge är det skit skoj! ;) hehe

Charlotta-B
0

Okej =)

#4 vad roligt! Hur har du startat med allt?

Charlotta-B

thilda-
0

#5 vi går en "rallykurs" och första gången var i måndags och då tränade vi bara att få kontakt och lite fotgående och vi börja med att ha hunden framför oss och sedan försöka få kontakt med h*n genom att göra något litet ljud så den tittar upp och sen skulle vi backa bakåt och samtidigt ha hunden framför oss och sen skulle vi ta några steg framåt och få hunden till att hamna i fotposition typ :)

Maja2
0

Jag har gått en rallylydnadskurs med min Molly, och det som var lite knivigt med henne i början, var att hon i alla lägen ville tillbaka i fotpostition vid min vänstra sida. Träna att få henne att sitta framför dig , nos mot näsa så att hon känner sig trygg i den positionen.

I Rallylydnad SKA man hjälpa sin hund, det är vad jag tycker är roligast. Gör hunden fel för att man hjälpt för dåligt, så får man avdrag på poängen. Sträcker hunden kopplet blir det mindre avdrag än när man själv sträcker kopplet.

Kolla på alla skyltar i nybörjarklassen, så ser du vad det går ut på, och vad du behöver träna på :)

Charlotta-B
0

Tack för alla tpsen!

Så att ha hunden possition framför sittande är klurigt?
Tänker lite på dom man ska baka ett hunden följer sitter baka två osv..

Charlotta-B

Maja2
0

#8 Åtminstone för Mig var det så att när hon väl lärde sig att sitta RAKT, mitt emot mig, så var backandet inga problem.

Fridaaaa
0

Jag har tränat lite rally-lydnad med Lillan när jag gick gymnasiet. Var roligt! Och det roliga med rallylydnad är att det är en sport för alla hundar i olika raser och åldrar (tycker jag i alla fall) :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

amela87
1

Vilken bra tråd! :)
Börjar själv i rallylydnad i slutet av månaden Glad