Hund bur vs sele i bil
jag har funderat över de här med säkerhet i bilen för hunden.
Jag har en liten hund och rent spontant tycker jag att en sele borde vara mer chans att hon överlever i än en bur. Då om hon sitter i en bur kommer hon hur som att dunka i väggen om vi krockar, medan i en sele kommer hon inte komma särsilt långt, och istället för att dunsa i en vägg med hela sin kroppstyngd istället fångas upp av selen. Men å andra sidan så om hon ligger konstigt med selen kanske den skadar henne i ett sådant läge mer än om hon hade flugit in i en burvägg…
Magkänslan säger mig att jag inte hade velat sätta min hund i buren, ur ett rent "överleva-krock"-mässigt perspektiv.
En stor hund är svårare, de har ju ofta en mindre bur (i förhållande till storleken så att säga), och de är större så då kanske man har en längre "lina" på selen till bilbältet för att de ska kunna röra sig något, och då blir det en längre sträcka och då kanske de flyger in i stolen istället..
Jag har försökt hitta statistik på detta men inte hittat något. Bara att hundar utan bur eller sele löper mycket större risk, men det är ju uppenbart…
Hur resonerar ni?