Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3612 ggr
[Tess86]
0

Sugen på en till hund

Åh, jag börjar bli så sugen på en till hund, och min sambo är också det. Skade är ett och ett halvt år nu och börjar bli så fin (hon har alltid varit fint men hon börjar bli så lätthanterlig). Det är så kul att se henne tillsammans med andra hundar, hon älskar alla hundar hon möter. Då blir man verkligen sugen på en till.

Fast vi har redan pratat om att vi inte ska ha någon till förrän tidigast nästa sommar. För det första har jag inte ens semester förrän till nästa sommar, för det andra har vi sagt att vi inte ska skaffa en till förrän vi har trädgård. Egentligen är ju inte det något stort krav eftersom man ändå inte motionerar och tränar hunden i trädgården, men det vore faktiskt skönt att slippa bo på 5:e våningen med en till konstant kissnödig valp. Det underlättar ju också att ha en trädgård när man ska börja träna valpen i lättare lydnadsövningar utomhus.

Men än får vi nog hålla oss i skinnet. Vi vet inte ens vad vi vill ha för ras ännu, men mellanstor till stor ska den vara med ganska hög aktivitetsnivå, framför allt när det kommer till fysiskt träning. Det vore kul med en apporterande ras men jag vet inte riktigt om någon av retrieverraserna faller mig i smaken.

Emaljoh4
0

Låter spännande! Skrattande

Någon av vallhundarna då?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Tess86]
0

Stor menar jag förresten kanske max 30-35 kilo. Skade väger 30 och jag är rätt nöjd med den storleken. Neråt tänker jag mig till 20 kilo kanske.

Vi kommer inte att valla med hunden så jag är skeptisk till vallhundsraserna. Jag vill inte skaffa en ras med behov som jag inte har som plan att försöka tillgodose.

Min sambo gillar labrador och det skulle kanske passa bra. De är lagom stora, apporterar, är vänliga och matfixerade (som kontrast till vår hund). Det vore intressant att träna med en hund där mat går före annat, det borde vara mycket enklare att träna en sådan hund. Men de har aldrig riktigt fallit mig i smaken utseendemässigt.

Jag är egentligen helt såld på spetsarna. Men en till spets i familjen, jag vet inte riktigt. Vi kanske behöver en hund som liknar vår men samtidigt kompletterar henne lite. Det kommer helt klart att bli fler jämtar i framtiden men kanske inte en till nu.

Noa-Nisse
0

Oj vad skoj! Själv tycker jag också det är lättare att jobba med en godisdrivande hund :)

Vad ni är kommer fram till så önskar jag er lycka till!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Emaljoh4
0

#2 Vad ser Skade som belöning nu? Lek? Glad

och det är inte alla raser i vallhundskategorin som behöver valla. Glad

IdaT
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker faktiskt att svensk lapphund låter som en ras för er (och det är inte bara för att jag är partisk)! Om ni skulle vara intresserade så kan jag skriva en roman om dom… Flört

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Changrila
2

Men om ni ska ha en till nästa sommar så är det ju perfekt att börja kolla runt redan nu ;) Kolla runt ordentligt på vad ni vill ha för ras, sätt er in i hälsoläget och kolla efter olika uppfödare, träffa så många hundar som möjligt från just den rasen osv. Ska man göra allt det så blir ju ett år ganska lagom planeringstid :)

Gillar du spetsar och vill ha en hund som gillar att röra på sig så kanske vinthundarna ligger nära till hands? Men det beror ju helt på vad du vill ha för mentalitet på nästa hund.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Tess86]
0

#3 Man vill ju att en hund ska jobba med en för att de just vill jobba med en, inte bara jobba för godiset, men det är ju helt klart lättare att få uppmärksamhet från en matfixerad hund :) Tack för lyckönskningarna!

#4 Vi kan använda både lek och godis som belöning till henne men eftersom varker godis eller lek kommer före jakt så måste vi alltid anstränga oss väldigt mycket för att få Skades uppmärksamhet där det finns möjlighet till jakt (dvs. t.ex. doftspår). Skade är därför alltid mycket lättare att träna på gångvägar eller gräsmattor än t.ex. i skogen. Det gäller väl i och för sig för många hundar men det vore intressant med en hund som alltid är sugen på mat. När Skade får upp ett doftspår kan man ju trycka in en köttbulle i munnen på henne och hon släpper den igen. :P

Vilka raser i vallhundskategorin behöver inte valla? Och då menar jag inte behöver inte som behöver inte varje dag eller varje vecka utan behöver aldrig. Och jag menar inte en hund som inte klättrar på väggarna om den inte får valla utan jag menar en hund som inte har vallning i sig. Jag kan ta Skade som exempel, hon får inte jaga under hela sommarhalvåret. Hon är en helmysig hund för det. Men jakten kommer ändå först hos henne. Därför skulle vi aldrig ha köpt henne om vi inte skulle ha henne till jakt. Precis samma tänker jag om en vallhund, om den har vallhundsinstinkter och det är den aktivitet som den skulle trivas bäst med så vill jag inte ha den.

Det är därför jag tänker att en apportör skulle passa oss bra. Det är en aktivitet som är lätt att träna på året runt och roligt dessutom. Apportörerna älskar ofta vatten (vilket nästan är ett kriterie med en så vattenälskande matte). Och om det blir en duktig apportör kan den få hålla på med jakt också, även om det främst är en sällskapshund vi tänker oss nu.

#5 Du får gärna berätta lite om rasen och varför du tycker att den skulle passa, även om du slipper skriva en hel roman :P Hur stora är dem (i kilo)? Vilka aktiviteter passar de bra till? Har de lätt till skall? På vilket sätt föredrar de att leka med andra hundar (springa, dragkamp, bråttas)?

#6 Ja, jag tänker också att det börjar bli dags att planera. Ett år går ju så fort och om man hittar en populär uppfödare kan man ju behöva stå i kö ett tag också.

Jag har faktiskt också funderat lite på vinthundarna (jag har i och för sig funderat på allt!) Jag vill ha en hund som är lite tuff och tålig utomhus, gärna full fart och inte så många rädslor eller betänkligheter. Samtidigt vore det också skönt med en hund som är något förarvek och lite inställsam, som gärna vill vara till lags mot människor, eller i alla fall mot sina ägare. Fast vinthund, måste inte de ha kläder på vintern? Det måste vara en hund som tål det svenska klimatet. Självklart kan jag sätta på min hund ett täcke om det är 30 minus ute och hon ska ligga i snön, men jag kan inte ha en hund som måste ha overall och mössa på sig varje gång vi lämnar huset. Om vi ska vara ute i några timmar på vintern, med en hund som älskar snö, så kan jag inte ha en till som sitter brevid och gnäller och skakar. Det får heller inte vara en hund som lätt får kramp i tassarna eller så av kyla, så att man måste hålla på och greja med skor. Missförstå mig inte, självklart använder vi sånt om det behövs. När vår hund skadat tassen får hon självklart en sko på sig ute, men vi vill inte ha en hund som kräver detta jämt och ständigt. Den måste ha förutsättningar för det svenska klimatet.

Changrila
0

7. Det finns ju andra vinthundar än whippet och Greyhound ;) Tittar man på tex skotsk hjorthund, irländsk varghund och borzoi så har du hundar som utan tvekan klarar vintern. Men ja, man ska ju vara medveten om att det är självständiga jakthundar det rör sig om och tyvärr är både hjorthunden och varghunden sådana att de dras med en del rasproblem och lever inte så länge.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Tess86]
0

#8 Irländsk varghund var jag otroligt sugen på när jag var yngre, men de är ju så stora. Man ska inte välja efter vad familjen tycker (och då pratar jag alltså om den del av familjen som jag inte bor med) men jag kan tänka mig att mina föräldrar kommer att ha det ganska svårt att acceptera om vi kommer med en till bjässe, som är ännu större än den vi har, ut på landet. Vi bor ju ändå tillsammans med mina föräldrar ungefär en gång i månaden när vi är ute i stugan så de kommer att ha ganska mycket kontakt med våra hundar. De har också varit hundvakt vid behov, men när vi skaffar en till kanske det är slut med det. Där skulle vi ha en fördel i att skaffa en hund som är något mindre än Skade, att det inte blir lika överväldigande för dem.

Men ja, en självständig jakthund (som man dessutom inte får jaga med i Sverige, annat än eftersök då) passar ju inte riktigt in på våra önskemål.

IdaT
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#5 Jag kan inte skriva om Lapphundarna utan att det blir en roman… Oskyldig Men jag börjar med att svara på dina frågor, så att jag inte glömmer något.
Herax som är en ganska liten hane vägde imorse när jag vägde honom 18,5 kilo och hanarna är lite större än tikarna, men jag skulle säga 15-20 kilo på ett ungefär.
Du kan göra det mesta med en Lapphund, dom kanske inte är nästa världsmästare på agility eller superstjärnan på vallhundsprovet (då söker du en BC), men Lapphundar tävlar framgångsrikt inom både Agility, Lydnad och Rallylydnad (ofta tävlar en hund alla tre grenarna med samma förare). Dom är även duktiga vallare (men vallar med skall och passar därför inte på vallhundsprov och liknande) och lite beroende på individ kan dom också ha ett ganska stort jaktintresse (det skulle vara det som är minus för er).
Vi har haft tre olika lapphundar i mammas butik i olika omgångar (två hanar och en höglöpande tik) och det har inte varit något problem för någon av dom, vilket jag tycker säger lite om deras temprament.

Jag skulle säga att lapphunden har lättare till skall än många andra raser, eftersom dom vallar med skall. Men det betyder inte heller att dom skäller fär jämnan.
Jag personligen tycker att deras lek på många sätt är inspirerad av deras sätt att valla, dom springer gärna och cirklar runt den dom leker med. Men dom gillar också att kampa, väldigt mycket.

Du skrev att du vill ha en hund med hög aktivitetsnivå som klarar det svenska klimatet och det stämmer hlet in på en svensk lapphund! Samtidigt kräver dom ingen enorm aktivitet och det kan vara lugn och ro i några dagar utan att du har en hund som klättrar på väggarna.

Jag upplever lapphunden som en ortoligt läraktig och glad hund som mer än något annat vill göra rätt när man tränar. Lapphunden är smart och lite av en tänkare. Till exempel har jag lärt Herax en hel drös omedvetna "kommandon" som "Ska du ha mat?" "Ska vi gå ut?" "Ska vi åka bil?" "Ska jag hjälpa till och klia?" "Ska vi klia mage?". Kommandon som han svarar olika på, beroende på vilket humör han är på och det är fritt fram att ignorera det om man vill.

Herax vill ofta vara nära och ligger gärna vid mina fötter eller bredvid mig i soffan. Han ligger gärna i sängen när vi sover och jag har vaknat kind emot kind med min sovande hund. Kyss

Slutligen låter jag en video prata lite för lapphunden. Det är jag som håller på att klicka in Herax, det är andra gången någonsin som vi använder klicker, dock blir han lite trött på slutet, vilket märks på att han slutar lyssna på klicket.

Fråga gärna om det är något mer du vill veta!

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

IdaT
0

Får man säga vad var det jag sa? Oskyldig I alla fall såg jag att ni har ungefär en och en halv timme till mig (enligt hitta), så om ni inte känner att det är för långt får ni jättegärna komma och hälsa på Herax, det är bara att skicka ett PM, så kan vi prata lite mer om det.

[Tess86]
0

#10 & 11 Tack för ditt svar! Det låter som en lagom storlek på hund, inte så stor men heller inte för liten. Fast tikarna kanske ligger på 15 kilo eller lite mer då, kanske lite litet egetligen. Jag vet inte riktigt, jag har svårt att föreställa mig storleken. Fast egentligen kanske det inte spelar så stor roll, Skade gillar hundar av alla storlekar och lekte nyligen med två finska lapphundar.

Jag tycker att det är kul med lite klickerträning och självklart tränar vi vardagslydnad men ingen av oss är intresserade av lydnad, agility eller annat på tävlingsnivå. Det är snarare en hund som vill vara med ute i skog och mark och träna mycket fysiskt som vi vill ha. Jaktintresse skulle inte vara något problem egentligen så länge det är ett intresse vi kan ta vara på, t.ex. som fågelhund eller apportör. Men jaktintresse hos en hund som har en jaktstil som inte används i Sverige är helt ointressant och går bort direkt.

Med tanke på att vi redan har en hund som har lätt till skall så skulle en hund som är ovanligt tyst vara en trevlig omväxling. Det är ju inte så att vår hund skäller för jämnan heller men det vore trevligt med en som inte skäller så mycket, om vi ändå ska ha en hund där vi inte ska använda skallet.

Skade älskar att jaga och bli jagad av andra hundar, bråka om pinnar och sno dem av varandra och att bråttas. Det vore kul med en hund som leker på liknande sätt. Men det är ju olika från individ till individ också. Skade kan säkert lära den lilla valpen hur man leker :)

Skade är också en riktig gosegris så där skulle det bli konkurrens om den närmsta platsen i soffan och sängen. I soffan ligger Skade helst med huvudet i ens knä och i sänger tränger hon ner sig som en falukorv ovanför ens huvud. Ibland använder hon ens ansikte som huvudkudde :P

Kul att se filmen med Herax. Han är väldigt söt :) En dum fråga kanske, men är alla svenska lapphundar svarta? Är det bara finsk lapphund som har andra färger?

Tack för erbjudandet om att träffa Herax. Vi kan höra av oss om vi ska åt det håller eller känner för att åka på en liten tripp :)

Jo, en fråga till - fäller Herax mycket? Hos oss ser det ut som i Rent hus (innan de börjar städa!) om vi inte har dammsugit på en vecka.. :/

Cassii
0

#7 Jag skulle faktiskt bara säga att det är BC:n som kräver att få valla Flört

[Tess86]
0

#13 Men menar du kräver då som att det är den enda rasen som blir knäpp av att inte valla? För jag vill nog helst inte ha någon som vill valla i huvudtaget, oavsett om den "kräver" det eller inte.

Om vi säger så här… Om jag kan låta en hund välja mellan att valla eller göra någonting annat så ska den aldrig välja att valla. Om den vallar (eller försöker valla) så ska den alltid avbryta för att den känner för att hellre göra någonting annat. Det tror jag inte att det finns någon vallhundsras som skulle göra, för i så fall skulle den nog inte räknas till vallhund. Om jag inte kan erbjuda det bästa som finns i en hunds liv så tycker jag inte att det är värt att välja den rasen. Och som med allt annat, självklart finns det individer. Det finns vallhundar som inte kan valla och jakthundar som inte jagar. Men jag menar att förutsättningarna ska vara för mig och min hund.

IdaT
0

#12 Tävlingsintresse är inte ett måste för en lapphundsägare, det är mer att det går att vara tävlingsintresserad och ha en lapphund. Skogspromenader är något av det bästa som finns, åtminstone enligt dom lapphundar jag träffat. Alla svenska lapphundar är svarta eller björnbruna, eventuellt med vita tecken på bringa, tassar och/eller svanstipp.
Lapphundarna fäller 1-2 gånger om året (tikarna fäller vid löp) och då ryker precis all underull (senaste fällningen borstade jag två ica-kassar av Herax), så då blir det en del i huset. Annars tycker jag inte att det är så farligt, men eftersom ullen är mörk så syns ju det som blir väldigt tydligt.

Cassii
0

#14 Hm, de flesta inom vallhundarna är från börjar tex. gårdshundar, de är vallhundstyper, men inte vallhundar. Tex. sheltie. Min sheltie skulle nog 1000 gånger hellre välja agility framför att valla något? (Har aldrig testat heller)

Emaljoh4
0

Finns ju vallhundsraser som avlas mer åt brukshållet än t.ex vallning.

thilda-
0

Old Eng sheep dog? :P för den som kan tänka sig att stå och borsta 2 timmar i veckan :P

[Tess86]
0

#15 Skönt att få bort att lös päls på en gång :) Jag tycker att lapphundarna är jättefina men det låter som en ras som både skulle passa och inte passa våra önskemål just nu. Jag skulle nog vilja leta lite till för att hitta en ras som stämmer ännu bättre överens med våra önskemål.

#16 Ja, sheltie är ju en ras som verkar älska agility och lydnadsträning. Själv har jag aldrig gillat shelties. Vet inte varför faktiskt, de verkar vara fina hundar, men jag gillar inte utseendet så mycket.

#17 Okej :) Dock är vi ju inte så intresserade av bruks heller.

Eftersom huvudönskemålen just nu är en tålig friluftshund som har förutsättningar för apport så känns det som att vallhundsraserna är strukna.

#18 Ush, nej! Haha, jo kanske om man klippte bort den där stora kalufsen. Vissa av dem ser ju inte kloka ut :P Nej, men en sån där tung, klumpig, hårig bjässe skulle nog inte passa oss.

Cassii
0

#19 Tog bara ett exempel, det är väl bara BC:n som kräver att få valla, sen cattledog, kelpie och aussie vallar gärna, även face rase/poil long. Men det är många i grupp 1 som inte vallar, eller ens skulle välja att valla.

vallhund
1

# 20

Australian Stock Dog, ASD, fd WK (Working Kelpie) avlas enbart på vallanlag, lixom BCn.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

thilda-
0

#19 hihi ^^, dom är faktiskt inte sååå stora och klumpiga egentligen, det är bara pälsen som ger en liten synvilla :D