Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 5821 ggr
[Guldvingens]
0

Halsband & koppel (tåligt material)

Någon som kan rekommendera något riktigt starkt halsband och koppel som ej går sönder.

Vi har fått köpa för stort helstryp till hunden och knyta knut då han knäckt de kedjestrypen som är i hans storlek. Koppel knäcker han ett efter ett (knäppet) så vi har fått sätta fast ett koppel "permanent" i halsbandet.

Dock så sliter kedjestryp på pälsen, så jag vill ha vanligt halsband, men inga halsband vi testat har varit starka nog. Han är inte jättestor i omkrets runt halsen (schäfer) och de allra bredaste är alldeles för långa i storleken.

Och koppel, inga haken funkar, de knäcks tredje eller fjärde gången han rycker till ordentligt. Någon som vet var det finns BRA koppel med BRA knäppen. Som inte går sönder. Är trött på att gå ut och skämmas för att det inte finns några bra koppel&halsband att tillgå.

JessieS
0

Ni kanske borde koppelträna istället?

Annars är väl läderkoppel och läderhalsband tåliga.

[Guldvingens]
1

Klart vi tränar med honom.

Det är bara rycken som kommer vid hundmöten varken koppel eller halsbanden klarar, det är knäppena som ryker. Han var 2 år och oerhört stressad, samt aldrig blivit ordentligt social&miljötränad innan vi fick honom så saker tar tid.

Men det skulle kännas tryggare med tillbehör som håller. Så stor är han trots allt inte. Schäfersize.

exitingsvillemo
0

Vart köper ni era koppel och halsband? Enda gången ett knäppa gått sönder här, var på ett halsband från typ dollar store… Nu används bara koppel och halsband av god kvalitet, typ hurtta eller andra större märken.

Limex har tex helstryp i annat material än kedja, som håller bra och inte naggar pälsen.

sarae
2

Prova sele istället. Det fördelar hundens vikt bättre om de "slänger sig" i kopplet och borde vara betydligt mer hållbart (och framförallt bekvämt på en "dragig" hund). Hurtta har bra selar och kraftiga koppel som jag har svårt att tro inte skulle hålla. Deras runda/flätade nylonkoppel ser dessutom ut att vara förstärkta vid koppelhaken.

[Forest]
0

Köp sele är mitt tips koppel köper du läderkoppel o sen tränar du mer kontakt först utan störning sen med störning. Koppelträna och aktervera den lite mer kanske om han är så ivig att bita sönder halsband o koppel. Ha sen sele+ koppel utan räckhåll inomhus :)

thilda-
1

titta på hur ringarna är ihop satta som… Dom ringar på halsbanden är lödda, är bara skräp.. Satsa på dom som verkligen är helgjutna.. Har själv samma problem :-) Jag rekomenderar svart nylon med guldring.. Men som sagt.. var väldigt OBS på hur ringarna är

Mischa
2

Förstår dig, mycket utav det som säljs är massproducerat skräp och håller inte.

Skulle rekomendera VGW-bältet om du inte känner till det sedan innan.

Annars: http://www.hurricanekennels.com

Det håller.

≧◔◡◔≦

thilda-
0

#7 precis! för mig räcker det bara att akillez vill dra åt mot satt håll och vill lukta på ett ställe och switsch så är halsbandet av! :-O

Jenna_Nord
1

Jag skulle kunna föreslå att köpa ett grimskaft till koppel. En kompis har det till sin pitbullblandning som drar oerhört. Håller garanterat! :)

Mvh Jenna

Cara
0

En Hurtta sele & tex ett grimskaft som koppel.

Annars så finns det ett jättebra läderhalsband på Granngården, senast jag var där. Det håller för en 40kgs hanhund i alla fall.

Men om din hund rycker/drar mycket, köp sele det är mycket bättre!

[Forest]
0

9 bra tips finns en drös olika grimskaft med + handtag på vissa.

[Guldvingens]
0

Han drar inte i kopplet, han får sina små "frispel" när han ser en annan hund och det är den belastningen tillbehören inte klarar. Trist. När man köper dyra saker som bara går sönder.

Har funderat på sele men då är jag rädd för att han ska bli för stark för mig.

[schäfernronja]
0

Jag skulle testa hurttas halsband/sele!

[Quickeman]
1

Säger också grimskaft. Jag hade valt ett med karbinhake, och i ett mjukt, splitsat material. De släta (som finns i olika former) ger lättare äckliga brännskador på händerna om man inte har handskar på sig.

Charlotta-B
0

Håller med att grimskaft kanske skulle funka, dom är ju gjorda för att klara av tunga stora djur som gör kraftiga rörelser. Och idag finns det ju många snygga grimskaft med :D

Charlotta-B

Mischa
0

Grimskaft är bra, men även där förekommer mycket skräp främst med tanke på pistolhakar som går sönder.

#12 VGW-selen har fästpunkten fram på bogen till skillnad från vanliga selar, vilket inte ger hunden samma kraft.

≧◔◡◔≦

thilda-
0

Personligen så gillar jag dessa bäst (hoppas att länken fungerar)

http://www.frtab.se/grimskaft/256-0

Sen finns dom även med kedja med, men nackelen med att bruka med kejda är att kopplet blir lite tyngre
http://www.frtab.se/grimskaft-med-kedja/257-0

Emaljoh4
0

Varför har vissa koppel kedje längst ner?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

thilda-
0

#18 dom länkar jag visar var grimskaft för häst :-)
och den med länkar är lite typsikt " Hingstgrimskaft/bråkiga hästar" och man blir lite starkare i den eftersom det blir lite stummare och ingen " Expander känsla" hur man nu ska förklara det som :P

lilla jag
0

Köp ett seleGlad

och ett starkt Koppel

// Olivia>The dogs!

Min blogg Länk

[Quickeman]
0

# 18 + 19 Kedjan trär du under käken eller över nosryggen på hästen (ev. genom munnen)

Annars kan du lika gärna ha ett vanligt grimskaft till hästen

thilda-
0

#21 precis :D

sagaindia
1

En fråga till alla er med starka hundar som sliter sönder koppel: hur pallar era ryggar? Jag skulle aldrig kunna ha en stor stark hund som drar i kopplet, så skulle min rygg bli som en slalombana Rynkar på näsan Ni måste ha ryggar av stål……

Vattnadal
0

Jag använder ett tolkbälte, där det är lite expander, för att det inte ska bli lika starka ryck. Jag slipper få ryck i händer och armar, så kroppen håller bättre. Bältet sitter bekvämt och jag blir starkare, då jag bara kan stå och hålla mot, även om 2 hundar är kopplade till mig och drar rejält.

Hundarna har kopplen fästade i selar, för att minska risken för ryckskador i nacken. Ett WGV-bälte eller liknande, där du fäster kopplet fram påå bröstan, gör att hunden vänds mot dig när den gör ett ryck framåt. Skadar inte hunden, är inte obehgaligt, men gör dig starkare.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Guldvingens]
0

Ryggen är hel ;) det är mina händer han långsamt men säkert förstör. Men det går framåt, nu blir han inte lika hysterisk vid varje hundmöte så i framtiden så hoppas jag väl på att han kan gå relativt lugnt förbi andra hundar.

Jag har en "sluta-dra-sele", med knäppet mitt på bröstet, dock så hatar han den mer än pesten (så jag får gå med hörselskydd på promenaden istället) och så har han tagit sig ur den också. Så ska jag ha sele så är det Hurrta's y-sele som jag är intresserad av.

thilda-
0

#23 för mig känns det väldigt mycket i handled, armbåge och axel och lite granna mellan skulderbladen.. men akillez har sina perioder som han är rena pest och pina, och ibland får han perioder som han går som rena fina fisken i kopplet :)

ahlbergaren
0

Jag skulle rekommendera VGW-selen (jag antar att ni redan tränar för fullt..) till en sådan hund.

thilda-
0

#27 vi tränar för fullt :D vi går 2 kurser ( allmän och rallylydnad ) 4timmar i veckan :) Men som sagt.. han har sina perioder

Mischa
0

Jag har ingen hund som drar och har ändå råkat ut för saker som inte håller, mestadels pga billiga detaljer som spännen, dåliga sömmar etc. Har även i jobbet tagit emot reklamationer både på hundprodukter och hästprodukter där billiga spännen inte håller, därav min uppfattning.

Har man som TS en större hund som inte nödvändigtvis segdrar men gör kraftiga utfall så kan det vara tillräckligt för att få dåliga konstruktioner att brista.

≧◔◡◔≦

woollo
0

Leta efter en svensktillverkad BGB hake från orsa 22mm.

De koppel jag gjort med dem håller för allt så vitt jag vet. används av väktarhundar och dyl.

Även hakar i riktig mässing brukar hålla mer.

*Personlig ägodel till två råttor och två hundar*Skrattande

Noa-Nisse
0

hm.. tycker det är konstigt att det går sönder så lätt :S Min grand danois kan rycka till rejält om hon får för sig att sticka efter något ocg jag har haft samma koppel till henne i ca 2 år. och hon väger ju en hel del…

Jag har vanligt läderkoppel som jag köpte i ullared för 80kr (?)

Medarbetare på Hundar.ifokus