Vill inte äta...
Jag och min sambo har fått ta hand om mina föräldrars hund då dom inte klarade av det.. Han har levt på euroshoppers kattmat i 6år och som ni kanske förstår så är han väldigt mager och i dåligt skick.. Nu har vi varit och köpt Royal Canin junior för små hundar så han ska få i sig lite mer fett i maten.. Han fick i sig 60gram efter mycket trugande och fjäskande igår (och då hade han ändå inte fått nån mat på ett dygn), idag har han bara fått i sig 30gram än så länge och jag fick då sitta och handmata honom för att han skulle äta.. Han har varit van vid att ha maten framme hela tiden då han ätit samma som katterna och dom har ju haft sin mat framme hela tiden och nu vill vi att han ska få lite rutin så han får sin mat två gånger om dagen.. Vet sa att han skulle ha ungefär 80gram per dag uppdelat på två givor.. Så, någon som har något bra tips på hur vi ska kunna göra för att han ska lära sig dessa rutiner? Vill ju inte att han ska gå runt och vara hungrig.. Han verkar gilla maten och äter några små tuggor med god aptit men inte i närhet av den mängd som han behöver få i sig..
En flytt innebär en omställning för hunden, och det kan ta någon vecka innan de kommit till ro på nya stället. Avvakta åtminstone några dagar till innan ni får panik. Låt hunden landa först.
Om han är väldigt magen hade jag blandat ut maten med något annat, ex hälla lite smör över, blanda ut med lite köttfärs. Bara så det ger smak på det andra, och han får upp aptitien. men är han ok hull, så kan du bara vänta ut honom :)
Han har bott hos oss i 6veckor nu och verkar har kommit till ro ganska bra, han har lärt sig rutinerna med promenaderna och sätter sig vid dörren vid 8-9 tiden på morgonen för han vet att vi går ut då, samma sak på kvällen.. :) Jag tycker han är väldigt mager då jag känner både revben, ryggrad och höftbenen jätteväl.. Han fick med sig Friskis hundmat när han kom hit då jag sa till mina föräldrar att det var ett av kraven på att han skulle få bo här, att han skulle ha riktig hundmat, men eftersom han inte ville äta av den och att det var ju inte den bästa maten man kunde ge honom så köpte vi ny.. Första veckorna hade vi mat framme hela tiden till honom eftersom det var det han var van vid men på 5veckor har jag bara behövt fylla på skålen 2-3gånger och då har den inte ens varit tom..
#3 Vad är det för ras?
#5 Vad säger vet?
Min dotter har en chihuahuablandras, och han är , enligt oss, mager. Han är två år nu och inte den som direkt äter alla mål. Vet sa däremot att han inte var alltför tunn och att det inte var något att bekymra sig för. Har du varit till vet med honom?
Han var hos vet för 5 dagar sen och tog bort tandsten och fick även dra ut en del tänder.. Var dom värsta tänderna hon hade sett på länge. :/ Det var hon som tipsade om att ge honom valpfoder eftersom det är mer fett i det, hon sa att han vägde ca 3-4 kg för lite och att han var alldeles för mager mot hur han ska se ut med tanke på hans storlek.
Själv skulle jag i såna fall rekommendera ett vuxenfoder med tillsatt fett?
Färskfoder?
Vi har provat lite olika sorters färskfoder men han är extremt kräsen av sig så det är jättesvårt att hitta mat som han tycker om. Vi fick tipset att han skulle få äta denna påsen och sen köpa ett vuxenfoder som antingen är för aktiva hundar eller för äldre hundar med tillsatt fett som du sa.. Det måste jag ju vara supersmå bitar annars äter han inte..
#9 Färskfoder som i dem på burk eller färskfoder som är rent kött man köper fryst? Det är ganska stor skillnad , vilket gav ni?
Riktigt färskfoder brukar vara jättepoppis för hundar och brukar slnka ner snabbt…det innehåller dessutom inte en massa skit som kan förvärra saker.
TS har ni kollat tänderna? om han bara vill äta smått låter det som han kanske har ont i munnen?
Han fick tänder fixade för 5 dagar sen.. Står lite högre upp. :) Vi testade både på burk och såna frysta "burgare".. Har en vän som ger såna till sin hund och gav några till oss som vi kunde få testa..

Funderar på samma sak som #13. Min papillon hane som är 3 år väger 3,7 kilo och han är av modell mindre. Förra papillon killen som vi hade var en stor papillon och han vägde 4,5 kilo.
3-4 kg för lite kan inte stämma? Då skulle den vara ett benrangel med tanke på vad en papis ska väga.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#16 För att vara hane så är han liten om man jämför med dom andra avelshannarna som används idag. Sen tränas han mycket och har muskler.
hittar ingen ålder på hunden nånstans? jag föreslår i alla fall såhär, att ni blöter upp foder åt honom en timme innan ni ställer ner skålen. Jag tycker vet. rekomendationen med 2 måltider per dag egentligen är lite, inte dåliga, men tydligen inte passande för denhär hunden som knappt äter alls. Han är troligen engångsätare. Men blöt upp en större portion åt honom, kanske 1dl och ställ fram skålen åt honom på kvällen efter näst sista promenaden och locka honom att komma och se maten, så att han ser och förstår att maten nu står framme. Visar han inget större intresse, klappa honom lite och prata lite med honom, typ "jaså vill du inte ha, okej då:)", ta bort skålen direkt. släng, gör om exakt samma sak dagen där på. Äter han inte då heller, släng maten. och försök igen nästa kväll. Då är det stor risk att han äter några kulor, så fort han visa att han inte tänker äta mer tar du bort skålen. Gör om samma visa dagen där på. Varför du slänger maten är för att när man blöter upp förlorar maten sin färskhet innan nästa kväll, alltså ej trevligt för hunden. när du slänger maten, ställ tillbaka skålen på golvet. (alltid på samma plats) För det är möjligt att han kanske går till skålen någon gång under dagen för att ta sig en kula och när han se att skålen är tom hjälper det honom att bygga upp en saknad och hunger för mat.. Då förstår han också att om han inte äter när du serverar maten så kommer det inte bli nån mat på väldigt länge. men du måste också vara konsekvent och inte ge honom något annat alls än vatten mellan måltiderna för än han har förståt (måltidsregeln) När du klappar och pratar med hunden medan du tar bort skålen talar du om för hunden samtidigt att "det är okej". För en av orsakerna till att han inte äter kan också vara att han kaaanske känner att du blir (utan att tänka på det) frustrerad/irriterad över att han inte äter och det kanske gör honom nervös. När han har börjat förstå måltidsreglen och äter upp allt i skålen så kan du prova ge honom mer uppblött foder i skålen. Kanske 1/2dl mer eller så…men 1dl är vär rätt normal portion för en så liten hund kan jag tänka. Häll i smör eller och/eller rapsolja i skålen också om han behöver gå upp i vikt. Rapsolja är ju bra för hunden också så.. men det kan få hunden att kräkas :-) så kanske inte mer än en halv tesked per måltid blandat i maten för en så liten hund. Sen att du leker lite med honom och ger honom lite hjärngympa under dagarns stimulerar nog också till lite hunger….hoppa över lite hinder och hitta gömda saker och sånt lit enkelt. Vet inte vad du brukar göra med honom redan.
#16 Menade att den inte kan väga 3-4 kg för lite, just eftersom dem väger 3-5 kg i genomsnitt :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#22 Norrland har aldrig förstört någon ;)
#26 Då bor du för lite långt norrut :)
#27 vem är det som skriver irrelevanta inlägg nu då :)
#28 pm:a om du vill nåt.
Såg precis nu att jag blandat ihop avataren mellan Ts och joheck. Inte meningen kapa tråden.
Vi vet inte hur gammal han är men han är ca 7-9 år gammal.. När dom köpte honom så visste dom förra ägarna varken vart han kom ifrån eller hur gammal han var, bara att han var mellan 1-2 år och hade redan hunnit med 5olika ägare.. Han väger 1,9kg och enligt vet så ska han väga ca5-6kg med tanke på hur stor han är.. Han är väldigt stor för att vara en papillion och har än så länge inte stött på en papillion som varit i närhet av att vara lika hög som han är..
#18 Bra tips! Tack! :) Just nu så har han bara fått torrfodret som det är och så har vi ställt undan skålen när han inte har velat äta och ställt fram den lite senare.. Den maten han får nu är såpass små bitar så 40g är ca 1 1/2 dl.. och han får två gånger om dagen. Imorse var det mer att jag kände att han måste väl äta för jag vill inte att han ska gå hungrig, tar jag maten i handen och säger varsegod så äter han det jag har men vill inte äta ur skålen själv.. Han är ganska aktiv på dagarna och har väldigt mycket energi.. Vi går ut ca 1 1/2 timme på morgonen och han går lös hela rundan så han springer ganska mycket, vi brukar stanna på en äng och kasta pinne också.. På dagarna så brukar han få vara mycket ute i trädgården tillsammans med mig då jag brukar ha kaninen lös i trädgården några timmar och då är han med! Sen har en kompis precis skaffat valp så vi brukar vara där på eftermiddagar bara för att myreck ska få lära sig att träffa och umgås med andra hundar och för lite lekstund med kompisens valp.. Sen vid 7-8 tiden på kvällen så går vi en långrunda på 2 1/2 timme och då är han också lös och då brukar vi även leka lite olika lekar som t.ex kurragömma och jag brukar även ha med mig godis som jag gömmer för honom så han får leta reda på det. Ska jag och sambon iväg och storhandla eller annat så hunden får vara ensam hemma en stund så brukar jag ut och gå med honom i ca 20min innan vi åker. Så han rör på sig väldigt mycket jämfört med när han bodde hemma hos mina föräldrar för där fick han bara 15min promenad på kvällen. Känns som hans energi aldrig tar slut. Brukar försöka ge honom maten efter promenaderna för känns som han borde vara hungrig då..
#31 Prova att ta med hela matransonen på promenaderna, och sprid ut den, så får han söka maten. En del av ransonen kan du spara och ha som belöning
Jag kan varmt tipsa dig om prova färskfoder, vilka har du provat att ge? (färskfoder jag menar är frysna korvar med kött köpes hos återfärsäljare av olika märkerna som finns) Nordic åt mina superkräsna hundar bra och de ätar även VoH bra, de har båda ratat bravo och klass. Letar du torrfoder så har mina ätit teast of the wild bäst liten hund då räcker en säck länge :) Men gör inte rakt foderbyte är mitt tips om hunden har känslig mage. Men kattmaten han är van vid är under all kritik. Det är inte heller konstigt att han har ätit dåligt med tanke på att tänderna var så dåliga samt att de är nu utdragna. Sen sluta dalta med maten, erbjud han mat 3 gånger per dag morgon,lunch,kväll äter han inte låt han vara hungrig en hund som får mat svälter inte ihjäl. :P Men köp ett foder med högt köttvärde, ge gärna fiskolja eller sälolja. Jag får ge Donna här extra fett o då är det rå kycklingklubba delar den på 2 delar 1/2 får hon per dag med skinn o ben. Mummsigt o håller tänderna i trimm lite mer. Men borstar oxå tänderna 3-4 gg per vecka på vovvarna.
Har han gått på Euroshopper mat hela livet, så kanske det ju vara så at han helt enkelt tycker att "finare" hundfoder är äckliga.
Trodde aldrig jag skulle rekommendera detta, men har ni provat vanliga enkla Doggy ? Det finns många hundar som fungerar ypperligt på Doggy och som gillar det - även om jag själv tycker det kommer ut för mycket "där bak". Dock är det nog mer snarligt det han är van vid tidigare, men klart mycket bättre.
Doggy har även "topping" i form av små burkar eller tetror med lite kött, grönsaker blandat i sås som man kan klicka över maten.
Även om Doggy räknas som skräpfoder av många, så torde det vara bättre än att han inte äter alls -om han nu giller det vill säga
Själv slår jag ett slag för Vom och Hundemat färskfoder, men det kanske ni provat ?
#33 Får kolla runt lite om jag hittar nått annat färskfoder än det vi har provat och se om han kanske gillar det bättre. :) Han fick dra ut 4tänder varav en framtand. Det torrfoder han får nu är ju Royal Canin helfoder för valpar av småvuxna raser upp till 10mån ålder.. Babymat! :) Fast läste nu att det var majs i vilket jag inte riktigt tyckte om.. :S Det står proteininehåll 31% fettinnehåll 20% råaska? 7,1% växttråd 1,5%.. Vet inte om det är nån superbra mat heller fast det är ju bättre än maten vi fick med, innehöll inte ens nått kött, bara spannmål.. Han har fått lite olika ben nu som är bra för tänderna som han får tugga på. :) Men när han ska få sitt kvällsmål nu då ska jag se om han äter och ställa undan om han inte vill ha, ska jag ställa fram den sen igen efter en stund eller ska han få vänta till frukosten? Och ska jag ställa undan den såfort jag ser att han inte är intresserad eller ska det stå framme en stund?
Jag skulle speciellt byta till färskfoder när han har förstött dendär matregeln. jag skulle inte våga ställa fram färskfoder åt honom om jag inte är så säker på om han skulle äta. För jag menar, RC gör ju inget om man släger om han inte äter…Men färskfoder vore synd att behöva slänga :) Går ju inte att spara till nästa gång
Tycker TS är guld som ger hunden ett så värdigt liv..
Vilket himelrike han har fått komma till nu :) hehe
#34 Doggy har vi inte provat, den mat dom har i affären här hemma brukar ju mer vara för stora hundar och är alldeles för stora bitar för honom. Frolic provade vi en gång och det gillade han men var tvungen att skära dom i 4bitar för han skulle äta, sen sa sambon att det var som godis så nu får han inte det längre. Bara som belöning. Blötmat vi provat är friskies, pedigree, ceasar och sen ett färskfoder som jag inte har nån aning om vad det heter.. kanske skulle prova att blanda ut hans mat ikväll med VOV för det har vi hemma men har inte provat det än så det kanske han gillar. :)
#36 Tack! :) Gör mitt bästa för att han ska få ett bättre liv! :) Han är sånt energiknippe och ger så himla mycket tillbaka! :) Vet att dom säljer färskfoder på lantmännen, så får kolla in det nästa gång vi handlar spån till grisarna här hemma. Vart finns det för andra ställen man kan köpa det på? :)
Tycker du ska testa #32s förslag. Det funkar för min hund som också är dålig på att äta. Helt hemskt att han är så underviktig
, trodde verkligen att du hade skrivit fel. Vet inte hur mycket det hjälper din hund, men min som inte gillar torrfoder äter Eukanuba med god apptit. Kan ju vara värt att testa det också. Men det blir himla dyrt att köpa fodersäckar bara för att testa om han gillar det…
#38 Kolla bara så att det verkligen är färskfoder, och inte bara blötfoder. Stor skillnad.
Alltså, ta bort skålen så fort han visar ointresse för maten, det du vill ha fram är en etusiasm för maten :) därför tar du bort skålen om han tvekar och velar.
du kan ju ställa fram skålen en gång kanske kl 10 efter första promenaden, visar han inget intresse för att äta efter att ha sett skålen, ta bort den direkt.
Ställ dit den igen kl 13, samma där, visar han inte intresse, ta bort skålen direkt.
Ställ ner den igen på kvällen vid 18, visar han inget intresse, släng maten och vänta till nästa morgon kl 10 :)
Så kan man göra om du vill ge honom 3 mål istället för 1 :)
#39 Får testa det på kvällspromenaden nu då så kommer jag tillbaka med domen på hur det gick sen! :D
#38 Jag tror det är färskfoder.. Får kolla upp det lite nogrannare nästa gång vi är där! :)
#41 Ok, då testar vi det! :) Då kan man ju ha med sig lite mat och ha som belöning när vi är ute så vet jag ju att han fått i sig lite iallafall så behöver jag inte få dåligt samvete sen om han inte äter.. :)
Doggy prima är pyttesmå bitar
Men som sagt - får du hunden äta färskfoder. Man köper det alltså fruset och bara tinar i t ex kylkåpet över natten. Färskfoder är alltid fruset pga av att det är rått kött i det. Blötfoder är det som säljs i korservburk eller tertapack.
De flesta hundar gillar färskfoder, men en hund som aldrig ätit det under många år kan självklart reagera med att inte alls tycka om. Men värt ett försök. Det fins märken som Vom och Hundemat (helt animalisk), Bravo, Nordic och KLASS (KLASS är väl blaskigt enligt mig) i vissa djuraffärer att få tag i.
#43 finns det inget annat du kan använda som belöning? Som en pinne eller leksak? För det bästa är om du inte ger honom någon chans att få i sig nått annat än när dus täller fram skålen, innan han han har lärt sig att han måste äta när dus täller dit skålen.
Du vet, ditt samvete kan bli din fiende i sånahär situationer haha :D
Försök o tänk att du behöver bara hålla ut mer än kanske 2 dagar innan han börja förstå principerna :) Det brukar inte ta så lång tid för en aktiv hund innan den ger vika liksom. hehe
Men då får du absolut inte ge honom något annat innan! Jag vet att det låter trist. :D
#45 Nu hade vi pipleksak med oss som belöning när han var duktig! :) Gav honom torrfoder och sen Vov blötfoder nu, la det bredvid varandra och blandade inte ihop det så han fick välja lite själv vilket han ville äta av.. Han började äta på blötfodret och nu när han kom in i vardagsrummet gick jag med en gång och ställde upp skålen.. :) Han hade knappt ätit något alls men det är en början iallafall! :D Alldeles för mesig för att ha hund igentligen.. Får ta mig lite i kragen ibland..

Vissa hundar mår bättre av att gå och småäta, än att serveras en gång om dagen. Vi styr så mycket i våra hundars liv, att de gott kan få bestämma när de ska äta själva. Om ni ger maten torr, ha lite stå framme jämt, men inga stora mängder, kanske rent av mindre än en portion om ni skulle ge 2 gånger om dagen, dvs kanske 40% av en dagsranson.
Om det går att få honom att äta maten som träningsgodis, gör det. Då får han jobba för maten, och det är mycket bättre än att bara serveras den i en skål.
Kanske ska ni kika lite på foderberikning? Försök att inte göra en stor grej av maten. Om ni är oroliga och funderar mycket över om han äter eller inte, så kan han stressa upp sig över det oxå. Ha mat framme jämt, använd mat som belöning och får ni i honom hyfsat på det, kör så.
BARF eller färskfoder utan spannmål (tex Vom & Hundemat) skulle vara toppen om det gick att få i honom. Håller med om att majs är bra att undvika. Det innehåller dopamin och noradrenalin, 2 hormoner som gasar igång hjärnan. Inte bra för en alert eller nervös hund.
Tänk på att kasta pinne/boll är en stressande lek. Det är bättre att gömma leksakerna, och låta honom använda nosen för att hitta dem.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#46 Amen detdär är ju perfekt! Då åt han och du kan liksom glädja dig åt det han faktiskt åt och liksom "jaså vill du inte ha mer..okej då :)" så tar du skålen och så kan du klappa honom lite och sen gå o sätta dig igen eller vad du nu gjorde :) tummen upp!
Och förresten, det var ju en utmärkt ide att lägga upp blötfodret och torrfodret var för sig på hans tallrik så han fick välja! Då ser du ju kanske själv vad han föredrar mest också, vi får hoppas att han inte föredrar vovves mer framför torrfodret bara :) För det sägs att vovves inte är ett särskilt bra foder, utan mest bra som smakförhöjare hehe att blanda ner med tillexempel torrfoder :)
Men du blöter upp torrkulorna ordentligt innan va? så dom är lika mjuka som torrfodret nästan? Menar så att det inte är därför han väljer vovves mer, för att det är mjukare, om han nu tycker att det är jobbigt att äta torrfoder när han har så få tänder?
# 37 Frolic duger inte ens som träningsgodis. Bra foder hem till dörren kan du köpa hos animailen.se.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#48 Aaa, hällde på vatten innan vi gick ut och så fick han det när vi kom hem sen! :) Idag på morgonen blandade jag ihop det lite så han hade blötfoder, blandat och bara torrfoder.. Då åt han av det blandade och lite torrfoder. :) Sen när han kom in i vardagsrummet fick han jättemycket beröm och så ställde vi undan skålen! :) Han hade knappt ätit hälften men tyckte det var bra ändå! :)
Hejsan! Intressant tråd har själv hjälpt en tjej som tagit över en mycket vanvårdad phalene nu har vi kämpat i 1,5 år och börjar se resultat. Denna phalene är också mycket stor, när han väger 6 kg så är han lagom i hullet.Tänk också på att varje gång han stressar upp sig tex gör utfall eller skäller av tristess så bildas mer magsyra vilket gör att din hund kan ha också ha ont i magen och därför inte vill äta eftersom han missköts och varit så stressad under så lång tid, det upptäckte vi med phalenen först nu hur det stod till. Det visar sig inte alltid med kräkningar och diarre förrän det gått långt. Börja ge tabletter/pulver som rättar till magen dels mjölksyrebakterier tex standart mage är den som jag fått bäst effekt efter att ha provat de mesta. Ge också tex ph balans från standart eller fråga veterinären om du hellre vill ha något från dem men dessa kan ge biverkningar så jag tycker ph balans är bättre. Men pepcid kan ju vara bra att prova en 10 dagar och se om han ändrar matebeteende.
Lite tips om mat är att sluta ge frolic överhuvudtaget, ge bara torkat kött tex anka, tonfisk, kyckling eftersom han har problem med tänderna så ska han inte äta något som innehåller socker eller massa tillsatser och ännu mer spannmål behöver han inte. Det finns en burkmat som heter ziwi peak animal fd foderbilen har den bl a och den är mycket smaklig och köper du många burkar får du rabatt. Sen när han äter bra av den kan du sakta blanda i lite torrfoderkulor av någon spannmålsfri sort tex taste of the wild. Sen är det självklart tandborstning som gäller en gång om dagen och köp tandkrämen hos veterinär finns en som heter enzymatic toothpaste och den är jättebra. Sen bör du inte ge dessa ben som sägs vara bra mot tandsten återigen bara massa spannmål och tillsatser som han inte behöver. Är han svår i början att borsta tänderna på så får du inte ge upp, det tog ett år innan vi utan problem nu kan göra det med phalenen men för hundens skulle får man aldrig ge upp. För att han ska äta burkmaten så måste du sluta prova olika sorter utan servera mat tre ggr per dag och låt den stå framme en kvart. Motionera mycket och mycket hjärngympa behöver han för att komma igång och tycka att livet är kul. Adaptil före detta dap halsband kan vara en idé om han är stressad. En bra hundkiropraktor eller om du bara har tillgång till en hundmassor som känner igenom hunden nogrannt och lär dig hur du ska massera honom så att han kan slappna av och börja mår bra är också ett bra tips! Hör gärna av dig om hur det går!!! Mvh Ulrika
redigerade inlägget lite
#50 gud så glad jag blir att du skriver att du klappar o berömmer :) Jag har kommit fram till det själv att man alltid ska klappa o berömma fast än hunden inte har ätit åpp, det har en stor betydelse. Speciellt om man har en hund som inte har en så stor matlust som en hund som vräker i sig har hehe.
Det blir ju inte att du uppmuntrar hunden att inte äta upp allt bara för att du klappar den, för den begriper ju själv att det rä till sin egen förlust om han inte äter, för klappad elle rinte klappad får han ju ändå gå hungrig sen till nästa måltid hehe, men klappandet får som sagt hunden att förstå att det är ok, och man bygger upp en slags lugn och trevlig atmosfär kring maten.
det #51 skrev "Tänk också på att varje gång han stressar upp sig tex gör utfall eller skäller av tristess så bildas mer magsyra vilket gör att din hund kan ha också ha ont i magen och därför inte vill äta eftersom han missköts och varit så stressad under så lång tid," tycker jag är mycket intressant, och samtidigt väldigt logiskt!
.
.