Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2553 ggr
[Julien]
0

När är en hund "gammal"?

Vi ska eventuellt ta hand om en flatcoated reteriver på 6 år, då hans ägare hastigt gått bort, och han är nu utan hem. Men jag funderar lite över åldern, när anser man en hund vara "gammal"? Hur mycket motion ska en 6 årig flatte ha, kan man fortsätta som vanligt? Är det individuellt, eller finns det något att gå efter på ett ungefär? Jag har tidigare haft hundar av mindre ras (och har nu en labrador), som har varit väldigt aktiva även i äldre dagar och levt ca. 15 år. Men jag har läst att stora hundar åldras fortare? Kan man då se en 6 årig hund av större ras som gammal? Bör man dra ner på aktiviteter lite, eller är det bara att fortsätta som vanligt? =)

Jag håller på mycket med viltspår, spår o apportering med labben, och hade tänkt att flatten skulle vara med på detta också (om han gillar det dvs) , är det OK?

joheck
1

Är ingen expert, men nog kan en 6-åring hålla igång som vanligt allt. Stora hundar blir ju oftast inte lika gammla som små. Men ni märker nog på han hur mycket han klarar av. Har träffat vovvar i den åldern som är lika pigga och friska som min (snart) ett-åring.Glad

Ronja06
1

Det är VÄLDIGT individuellt. Precis som med människor antar jag. Min ena sheltietik uppför sig som en "gammal" hund, och har alltid gjort (hon fyller 6 år iår, och har alltid varit mer eller mindre sådan här i vardagen) - är inte jättepigg på aktivitet, väldigt lugn etc. Sedan finns det hundar som är pigga långt upp i åren. Jag vet 10 åriga hundar av större storleksvariant som rör sig och för sig som en 5 årig hund - eller åtminstonde kan man inte tro annat. Pigga, glada och aktivita som de alltid har varit.

Man får helt enkelt utgå från den individ man har hemma. Åldern kan vara ett riktmärke, men i det stora hela är det ytterst individuellt. Dock så har ju en 6 årig hund ett par år på nacken, och kanske inte håller sig fysiskt fräsh lika naturligt så som en yngre hund. Men då är det upp till ägaren att göra det som behövs för att hunden ska kunna behålla sin hälsa.

För mig är 6 år ingen direkt ålder för en hund i alla fall. I agilityvärlden är många elithundar i sitt esse från och med 5 år och uppåt.

Mvh Emelie Förlägen

Changrila
1

Just med flatcoated retriever skulle jag tveka att ta en 6åring, det är tyvärr vanligt att de får cancer tidigt (framförallt i buken om jag inte minns fel) och då måste avlivas. En vän har pratat mycket med mig om det då hon hade en flat som egentligen inte var gammal, men som fick just cancer i buken och var tvungen att avlivas väldigt snart när de började se symptomen.

Annars, är hunden pigg, frisk och glad så är 6år ingen ålder på en retriever och att hålla igång med spår, långpromenader och apportering borde inte vara några som helst konstigheter. Själv har jag en helt annan ras, saluki, men min 11åring blev "gammal" först ett tag efter att hon fyllt 11år. Fram till dess höll hon gärna igång med rejäla långpromenader och bus varje dag.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Julien]
2

Tack för alla svar!

#3 Jag läste att de får skelettcancer oftare än genomsnittet. Men jag tror att det är en risk vi får ta. Han har i nuläget bara ett tillfälligt hem, och jag har inte hjärta att inte ta honom. Vill att han ska ha ett tryggt hem under resten av levnadstiden, och få leva livet med massor av bus. Tack för ditt svar!

[Driva]
1

min hund fyller fem år (schauzer/cocker)  i augusti och alla tror hon är valp, för hon är så pigg och glad, ett riktigt yrväder. Men en kurskamrats hund är lika gammal och beter sig som hon är en riktigt tjurig gammal tant. Så det är väldigt olika.

Däremot RIKTIGT stora hundar blir inte så gamla. Vad jag har hört (nån får gärna rätta mig om jag har fel) att varghundar och grand danois inte oftast blir äldre än 10.

Changrila
1

Så länge man är medveten om vilka risker det kan dyka upp när man tar en sådan omplacering så är det ju bra. Känner du att du vill ha hunden trots detta så är det ju bara att göra det :) Håll igång så mycket som hunden vill. Skulle det verka som om han behöver hålla ett lägre tempo, ja då är det bara att låta honom göra det, men utgå inte från att han är en som behöver ta det lugnt, för då kommer han nog både få dålig kondition och tappa lusten på att röra sig.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
1

Tveka inte över att hunden bara är 6 år det är ingen ålder, flattar brukar vara väldigt glada o alerta trots att de är lite äldre :) Det är klart att det är olika men jag har någ inte sett många flattar änds i högre ålder som jag upplever som pankishundar Flört

[Julien]
2

Tack för alla svar! Känns som om det kommer att bli jättebra det här =) Vi får helt enkelt se hur han är, och så får vi anpassa promenader o aktivering efter det =)

[Forest]
1

8 låter kanon :) Lycka till hoppas allt går bra o att ni klickar o passar bra ihop. Fint att ni iaf ser hur han är osv . Kyss