Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3578 ggr
[Howard]
15

VARNING

Säkerligen bryter detta mot någon PUL-lag men det skiter jag bokstavligen i då denna person inte ska få möjligheten att äga djur igen.

******* ******, född 1983 boendes i Motala.
Tog in en omplaceringshund och allt verkade vara frid och fröjd. Det kom nyligen fram att ******* har både misskött samt misshandlat hunden han tog hand om.
Hunden har lämnats i flera dagar, ev längre tid än en vecka utan både mat och vatten. Hunden hittades tack vare pga bovärden/husskötaren.
Hunden har även fått ta emot flertalet slag och sparkar som ett par olika människor har bevittnat.

Hunden skulle sedan tas bort men eftersom ******* inte hade några pengar till det, så skulle han sköta det själv. Dock så blev det inte så pga att han sålde/bytte hunden mot ett paket cigaretter utanför Ica.

Sprid detta vidare på div. forum och facebook-sidor !

Namnet är bortredigerat av medarbetare pga brott mot PUL-lagen

[Forest]
0

Men herre gösses! jag hoppas att hunden blir hittad så man kan spåra om den har det bra. Hur kan man byta hunden mot ett paket cigaretter! Att nu ******* kan göra det det framstår klart o tydligt att han inte är mån alls om hunden men som "nya" ägare ?! hur tänkte dom ang ägarrigister att hunden måste göra ägarbyte via jbv o den biten? ******* kan säga hunden är stulen o därmed kräva tillbaka hunden o sen är denna hund illa ute igen. jag bor i närheten av motala o ska givetvis sprida detta vidare, men eftersom nu inte ******* har pengar så lär han väl inte få råd att köpa nytt djur får vi hoppas på. ÄR detta anmält TS och då med vittnen+ bostadsvärd att han nu blir anmäld mm så vi slipper ha en till nöt som skaffar djur o missköter/misshandlar dom på löpande band?

Inlägget är redigerat då det innehåller namnet på personen i huvudinlägget// medarbetare

Smullis
0

Finns inga ord för dessa människor. Så hemskt!

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

[Forest]
0

det går att googla fram tror jag denna person som TS menar o få fram bild via fb

[Howard]
0

Hurvida allting är anmält eller ej kan jag inte säga säkert. Det var inte anmält tidigare idag då ägaren utav hunden ville hämta den innan Fredrik fick nys om att en anmälan var gjord och han hade tid att göra sig av med bevis/hunden.

Dock skulle jag tro att en anmälan görs nu när hunden är hemma i sitt rätta hem igen !

Fredrik blev för övrigt vräkt utav din hyrsvärd just pga detta så jag tror nog att han inte har några problem som helst att vara vittne vid en ev. rättegång.

[Forest]
0

4 du får en stor kram för att du framför hundens talan här jag hoppas att allt ordnar sig för hunden ang F.U så hoppas jag att han blir så anmäld att han får djurförbud helt rakt igenom. Inte änds en dagmask ska han få ha inne hos sig.

lapphunden
3

Du har helt rätt att du begått ett lagbrott mot PUL och likaså ni som sprider det vidare oavsett vilken bra tanke man har med det. Får vederbörande nys om det och polisanmäler dig så blir du fälld med böter och stämplad i brottsregistret. Så var försiktig med personuppgifter.

LinaK
1

Namnet i inlägget är redigerat, då det inte är tillåtet att skriva ut andras personuppgifter här på sajten. Vill ni veta namnet så får ni ta detta med privat med trådskaparen i fråga.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Michaela-N
3

http://www.datainspektionen.se/fragor-och-svar/personuppgiftslagen/jag-funderar-pa-att-skriva-en-kritisk-artikel-pa-min-blogg-om-missforhallande-pa-ett-aldreboende-far-jag-skriva-namnet-pa-de-personer-som-ar-ansvariga-for-aldreboendet-i-mitt-inlagg/ Det är inget brott mot PuL, och du bör ha möjligheten att skriva ut fullständigt namn i inlägget om du ändrar det så det inte är kränkande mot personen i fråga.

Björnidet
0

Observera att ingen är fälld ännu och så länge som den det gäller inte är det så strider det mot svensk lag att namnge en misstänkt gärningsman, det är ju inte mord på människa det gäller. Var försiktig med att namnge någon som bara är misstänkt tills dess han blir dömd för vad han gjort, ni förstör ju livet i framtiden för personen i fråga,hemskt….

[Howard]
5

Med tanke på detta lands pissiga rättsystem så kommer säkerligen saken inte ens tas upp i rättegång, så ur min synpunkt är detta en form utav civilkurage.

Personen är skyldig upp över öronen sina, jag vet allt detta då personen som är hundens rätta/ursprungliga ägare gett mig tillåtelse att gå ut med informationen.

Ja, det vore ju förkastligt om man förstör livet för div. djurplågare eller tex pedofiler… Är du en utav idiotens vänner eller ?

Banankaka320
0

#10. En pojkvän till en tjejkompis jag känner räknas som pedofil. Han hade sex med henne när han var 16 och hon 14. Dem har varit tillsammans i 4-5år, hade någon anmält han så hade han fått stämpeln pedofil och folk hade förmodligen spridit rykte. Så då hade hans liv förstörts. Tänk lite.

[Howard]
1

Du skriver själv att han var och utförde pedofilgärningar. Men ändå väljer du att försvara det.. Det är väl bara att hoppas att du får en dotter och samma sak händer henne, eftersom det nu är acceptabelt ur dina ögon.

Banankaka320
0

#12 Ja det klart att jag försvarar det? 2års skillnad och kan bli dömd för pedofili? Det är sjukt.

[Howard]
0

Något som är sjukt är att försvara pedofili. Men eftersom du så helhjärtat vill prata om det och försvara denna sjuka gärning så kan du starta en egen tråd istället för att kladda ner denna.

Skriv inget mer, tack och adjö.

Banankaka320
0

#14 Jag försvarar inte all pedofili, bara när det ex är två års skillnad. Isåfall känner jag vääldigt många pedofiler.

Hur gammal är du?

[Howard]
5

Borttaget då vi inte tillåter personangrepp här på sajten! // Admin

Banankaka320
7

#16 Är jag korkad? Försvinn från tråden? I varenda inlägg jag hittar från dig har du sån attityd att jag har lust att spy över dina inlägg. Vad är ditt problem? Jag får skriva i denna tråden hur mycket jag vill eftersom detta är ett öppet forum.

[Howard]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

UPPDATERING

Det här är Extra
Den vänstra bilden är tagen strax efter hennes flytt och den högra nyligen då hon lagt på sig något -alltså var hon i värre skick när man tog hand om henne.

Extra omplacerades för en tid sedan till en man vid namn F.U, född 1983 boendes i Motala.
Till en början verkade allt frid och fröjd och han uppdaterade ägaren då och då med bilder och berättade att allt var bra.

Så småningom avtog kontakterna och ägaren fattade misstankar. Men F gick inte att få tag på.
Kort därefter kontaktades ägaren och fick en länk till en blocketannons där man sökte nytt hem till Extra. 

Det visade sig då att F inte bara misshandlat Extra fysiskt, även struntat i att rasta henne och ge henne mat. Det har varit fester flera dagar i veckan och han har vid upprepade tillfällen lämnat henne ensam i flera dagar, bla för att åka på kryssningar eller träffa sin flickvän.
Detta uppmärksammades av bovärden som då fick ta sig in i lägenheten för att hjälpa henne. Extra låg omtöcknad i ett hörn, med avföring och urin omkring sig.

En tjej fick höra om Extra via en vän eller arbetskamrat och bestämde sig för att ta sig ann Extra. Hon fick köpa henne av F för ett paket cigaretter. F hade tänkt avliva henne men inte haft råd. Eftersom ägarens namn stod på Extras stamtavla försökte man kontakta henne men utan resultat. 

Extra annonserades ut i hopp om att någon vänlig själ skulle ta sig ann henne, annars hade hon IDAG lämnats till polisen, och vi vet ju alla hur det hade slutat..

Extra saknar nu all muskelmassa och har svårt att hålla upp bakdelen, direkt efter att F sålt henne var det så illa att hon inte alltid kunde hålla sig uppe när hon skulle bajsa och hon har fortfarande svårt att gå.
Hon haltar på båda benen bak och har sår och skavsår i tassar och rumpa!
Hennes huvud är benigt och smalt, så pass att man ser konturerna av hennes skalle.

Väl hemma igen sover Extra i stort sett hela tiden. Mat och vatten måste portioneras ut i omgångar då Extra annars dricker och äter tills hon spyr.
Idag 4/5-12 skall Extra till vet för att dokumentera sina skador så att anmälan kan upprättas. 

Det är av stor vikt att vi hittar F som så klart har bytt nummer och lämnat Motala. Detta är inte den första hunden som råkat ut för honom, innan och efter Extra finns hundar dokumenterade hos honom!!

Banankaka320
1

Fy fan

db-2
0

# 9

Vilken svensk lag? Håller du på och slänger ur dig generaliseringar igen?

Karmatarerskanise
3

Påminner om att vi inte tillåter personangrepp på sajten. Tänk på tonen i era inlägg.

Jenniferri
0

Vad hemskt ;(

// Hannah

[Forest]
0

Tror säkert men kan skicka PM till ts  om man är nyfiken o få namnet på denna person :)

Förfärlinga bilder hoppas verkligen att han blir amnäld o detta tas på största allvar.

pavor-nocturnus
0

#20 Förtal kallas det. Alla är oskyldiga fram till motsatsen bevisats.

Edit: Sen vad jag tycker om sakfrågan är irellevant.

Kalli
0

#24: Fast förtal gäller oavsett om gärningsmannen är dömd eller inte.

pavor-nocturnus
0

#25 Är gärningsmannen dömd är det inte förtal att säga att h*n är dömd för bankrån, djurmisshandel, skattefusk, snatteri, whatevs. Är h*n inte dömd är det förtal, oavsett vilka bevis det finns för det.

Lilllens
0

Fyfan vilken idiot. Usch vad arg man blir…………………….

db-2
1

Det är inte brottsligt att lämna korrekta uppgifter om någon eller dennes gärningar på nätet. Det regleras enligt PUL, där det redan finns en hänvisning i tråden.  Det krävs även ett rättegång för att det skall ses som förtal. Inte enskilt tyckande från medlemmar.

Kalli
1

#28:

5 kap. Om ärekränkning

1 § Den som utpekar någon såsom brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller eljest lämnar uppgift som är ägnad att utsätta denne för andras missaktning, dömes för förtal till böter.

Där står ingenting om att uppgifterna måste vara osanna för att räknas som förtal. Däremot står det senare:

Var han skyldig att uttala sig eller var det eljest med hänsyn till omständigheterna försvarligt att lämna uppgift i saken, och visar han att uppgiften var sann eller att han hade skälig grund för den, skall ej dömas till ansvar.

Vilket betyder att det finns tillfällen där man får sprida uppgifter, förutsatt att de är sanna, utan att det blir förtal. Men enbart sanninghalten avgör inte huruvida det blir förtal eller inte.

Sen är det ett svårt brott att dömas för men självklart kan ett brott vara ett brott även utan rättegång.

Oavsett har jag inte uttalat mig om huruvida det i detta fall rör sig om förtal. Jag svarade bara på ett felaktigt påstående i tråden angående att det bara blir förtal om personen ännu inte är drömd för brottet.

Ex. http://www.flashback.se/flashbacks/justice/

pavor-nocturnus
0

#29 Ok, då är vi överrens om att det antagligen enligt lekmannaögon skulle kunna gå under förtal i vilket fall som helst då. :)

toodiloo
2

Fast vänta nu, angående pedofili… 2 års åldersskillnad kan ju omöjligt vara pedofili?

pavor-nocturnus
0

#31, så rätt, så rätt. Inte en sjukdom, normalt beteende. Pedofini är dessutom inte en brottsrubricering, det är en diagnos. Våltäkt mot barn är en brottsrubricering, så det har luddats lite däruppe i diskussionen :)

toodiloo
0

om jag inte minns fel måste "förövaren" vara minst 16 år OCH minst 5 år äldre än "offret".

[Forest]
4

är detta med pedofil inte lite väl OT? tycker ni kan starta ny tråd eller skriva pm till varandra om ni vill diskutera detta vidare. Flört

Karmatarerskanise
3

Pedolfili har inte med saken att göra. Så var goda att hoppa över den saken!

Relationer sajten har nog mer kontakt med sådana ämnen!

[Doglife]
1

Nej givetvis ska människan inte få möjlighet att äga fler djur, det var ju bara vidrigt att läsa. Men då kan man ju om man är så mån o mdet kontakta polisen/länsstyrelsen eller vem som nu tar hand om det istället för att hänga ut namn på nätet. Finns massa risker kring det. Finns faktiskt människor som tar extremt illa upp kring djurplågeri mm och kan orsaka skada till den här mannen om den här personen läggs ut på nätet. Och då menar jag allvarlig skada. Risken finns att hänger man ut personen får man kanske också själv skit för det något annan orsakat som följd av att du hängde ut människan. FÖrstår mig inte på vissa folk alltså.

[Doglife]
0

Tillägg: Tror folk seriöst världen blir en bättre plats för att man utsätter varandra för extrema risker.

[Howard]
1

Näe, det är bättre att vi gör som dig. Sitter ner bakom skärmen, håller käft men har en massa åsikter. Tänk så mycket bättre världen skulle vara om alla gjorde det, alla tyckte en massa men inte ett skit blev gjort.

// Redigerat pga personangrepp/ admin

[Doglife]
1

Herregud. Du beskriver ju dig själv istället. Det är nog lätt för dig att sitta och vara uppkäftig bakom en skärm och kalla folk för idiot och inte respektera andras åsikter.

[Howard]
0

Inte alls, jag är helt öppen med vad jag anser och tycker. Irl och bakom skärmen.

[Doglife]
1

Då får jag hoppas du växer upp någon gång.

Karmatarerskanise
1

Jag låser tråden nu då den inte längre handlar om ämnet.

Inlägget är låst för nya kommentarer