Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2033 ggr
[Doglife]
0

Rashjälp!

Hej!

Jag har planer på att skaffa hund och skulle behöva lite hjälp för känner mig lite tafatt just nu efter att ha läst om olika raser… Problemet är att jag är väldigt mångsidig av mig, jag gillar att göra massa saker, jag är liksom inte en person som fastbinder mig vid att just bara vill träna lydnad eller agility. Jag tycker om att variera och vill gärna testa mig fram med min hund vad som passar oss bäst. Vill gärna hunden även ska vara anpassningsbar för detta och matcha mig i min mångsidighet så att säga.

Utöver det jag nämnt så är jag även ute efter;

- En ras som är känd för att vara förarvänlig och som vill tjäna sin ägare

- En ras som älskar att vara ute länge, då jag tycker om friluftsliv. På somrarna bor vi även ute i vår stuga i skogen

- En ras som inte kräver så mycket pälsvård

- Den ska även vara modig, självsäker men snäll!

Som sagt så är jag väldigt mångsidig men är ändå väldigt mkt intresserad av spår och sök och har läst en hel del om det, har massa böcker hemma.

Kan nog inte komma på mer för tillfället…. Ska man gå rent utseendemässigt så tycker jag om både stora och små hundar och tycker shih tzus och lhasa apsos är jättehäftigaoch verkar spralliga och roliga men tror ej det hade passat mitt liv riktigt , för jag känner iaf att jag vill göra saker med hunden flera dagar i veckan! Mycket mycket arbete utomhus. En hund som orkar det helt enkelt..

TIps? :)

Michaela-N
0

Kelpie, en korthårig ras. Men då får du förbereda dig på långpromenader och en hel del arbete i form av bruks, lydnad, agility eller kanske vallning med hunden!

Sheltien är ju en väldigt allsidig hund. Passar bra till sällskap även fast den som alla andra hundar vill göra något också, och inte bara slappa.

Men den faller på två punkter. Det är en del pälsvård (inte väldigt mycket, det ser mer ut än vad det är) men det blir lätt tovor om man inte håller efter. Underullen är väldigt tjock.

Och det är väl inte hundras som är känd för att vara modig direkt. Den har problem med väldigt osäkra individer. Finns hundar som är rädda för allt (eller mycket i alla fall) och andra som är bättre. Men generellt är det väl ingen hund som tar egna initiativ oftast. På både gott och ont ska jag väl tillägga.

Men det är en trevlig ras. Förarbunden, aktiv men inte krävande, snäll, och jaa… det mesta man kan kräva utav en hund.

Emaljoh4
0

Sheltien skulle kunna vara något, om du gillar "vallhundssorter".

Har själv Sheltie, och kan inte hålla med om att de lätt får tovor (individuellt, men tycker inte du ska tveka pga det!). Jag borstar i stort sett aldrig henne, kanske … varannan månad eller så och hon har inga tovor.

Välj en bra uppfödare!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Loveradio
0

Boxer? Schäfer? Finns egentligen många raser som skulle kunna passa.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Doglife]
0

Tack för tipsen! Tog verkligen åt mig av dem och har kollat upp raserna lite närmare, speciellt kelpien som jag inte visst något om egentligen, bara hört namnet. Verkar faktiskt vara riktigt bra för oss.

Jag har även öppnat upp ögonen för Aussien men har en liten fundering kring Aussies och Shelties om de även måste valla också? Jag har läst att här i Sverige så används de ofta till lydnad och agility?

vallhund
0

Frågan är snarare om det går att valla med en sheltie öht? Det finns inte speciellt många aussies som avlas på vallanlag i Sverige, o de få som finns lär man inte få köpa utan tidigare erfarenhet av vallabde hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Katti
0

Jag håller heller inte med om att sheltie tovar sig. Har aldrig sett en tova på en sheltie (förutom möjligen någon pytteliten i håret vid öronen) och då har jag ändå haft någora stycken!

Kelpie är helt underbara hundar, om man gillar den sorten Skrattande! De är alltid glada, vill alltid (allt!) och älskar folk! Här har jag skrivit lite om kelpie www.skullebo.se/kelpieogon.html

russin
3

och så har vi den lille kortbenta vallhunden - nämligen Lancashire heelerSkrattande

Ångrar inte mitt rasval, även om jag fått ändra om mitt tänkande ordentligt efter mina år med lugna shar-pei.

Heelern är en fösande liten valhund, korthårig men ska ha tät päls - hänger med på allt och är förig och lättlärd. En jäkla kul hund i liten, men stadig förpackning. Tuff, förig och skitkul att träna med.

Den enda stora nackdel jag kan hoppa på är djup snöTungan ute svårare för en kortbening att komma fram då.

[Doglife]
0

#6 Tack, ska kolla vad du skrivit om kelpien :)

Blir nog svårt det här med rasval, för man tycker ju om så många raser och många verkar passa..

Elshira
0

Kanske en shipperke vore något?

Mycket hund i liten förpackning, och till skillnad mot vissa andra små raser är den välbyggd och inte särskillt ömtålig. En väldigt frisk ras som inte har någon särskilld rasspecifik sjukdom.

De är väldigt tillgivna sina ägare och folk den känner, barnvänlig. Kan vara lite reserverad mot nytt folk (jag har iofs aldrig träffat någon som varit reserverad när de träffat mig första gången), men brukar acceptera nya ganksa snabbt och låta en bli en i "gänget".

De går gärna ut i skogen och är aktiva, tuffa och livfulla! Men mellan promenaderna är de mer än gärna knähundar som ligger och gosar med dig så fort de får tillfälle. De fungerar ofta bra till agility, lydnad mm.

Pälsen är väldigt lättskött. De har så glansig päls att smuts knappt fastnar (leriga kan ju dock alla bli såklart) och de behöver minimalt med pälsvård i övrigt (bara att borsta lite vid fällning så de inte hårar överallt).

http://www.skk.se/hundraser/schipperke/

http://www.schipperkeringen.se/hemsida.asp?meny=avel_ras

Hakuna matata!