Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1022 ggr
nagini
0

Jättestressad av katten

Hej!
Jag har en sheltie på 4 år.
Igår skaffade vi en katt, katten är hundvan så den har inga problem med hunden.
men hunden är jättestressad! Hon springer omkring och piper och flåsar och luktar på katten HELA tiden.
Finns det något man kan göra åt detta? eller är det bara att vänta och hoppas på att hon vänjer sig vid katten??

Juste, måste lägga till också. Man kan inte stänga in katten i ett rum, för så fort de är ifrån varann så börjar katten skrika efter hunden.
Katten tror att hunden är mamma :3
Hon har försökt dia flera ggr :P

så jag vet inte vad jag ska göra!

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

Ixectrona
1

Hur gammal är katten, om den tror att hunden är "mamma"? Och vad tycker hunden om katten egentligen, tror hon att kattungen är en valp som hon vill ta hand om? Vad jag skulle säga generellt är - sätt gränser. Jag vet hur det låter i mångas öron, men sätt gränser, låt hunden veta att nu är det nog, du får inte umgås med katten om du inte kan vara lugn runt den. Ungefär samma princip som när man lär hunden att vara respektfull runt mat - du får ingen mat om du inte uppför dig. Det betyder inte att hunden får svälta (eller att man separerar katt och hund permanent), utan att man helt enkelt väntar tills hunden uppför sig. Lär hunden att umgås med katten på ett lugnt och sunt sätt, och det kan man bara göra genom att sätta gränser och visa hunden när den gör fel och när den gör rätt.

nagini
0

Katten fyllde 12 veckor i torsdags.

Vad hunden tror om katten vet jag inte, svårt att säga. men jag tror nog det finns några moderskänslor inblandade. hon ser att det är en unge som måste tas hand om typ.
Hon är likadan när hon for hälsa på mina råttor som jag har hos pappa.

Jag har försökt med det, att hålla tillbaka hunden så hon inte är på katten hela tiden.
men katten älskar ju hunden, så hon kommer glatt gående till hunden iallafall. och att stänga in hund går inte, då blir katten jätteledsen och börjar skrika

Förmänskliga inte djurens beteende. Fördjurliga dina egna

[Driva]
0

Jag skulle låta de vara, den har bara varit hos er ett dygn. om hunden beter sig likadant efter ett par dagar så kan ni börja jobba på det. men jag tror hon kommer lugna ned isg fter ett par dagar.

russin
0

Jag skulle stäng isär dom alternativt platsa hunden (med eller utan koppel) några gånger per dag föär att hunden ska lägga sig och lugna ner sig - och lite kattskrik dör man inte av att höra.

Stressen kan gå över till mindre trevliga saker (jaktlust) eller så är din hund på väg in i skendräktighet (om det är en tik - det framgår inte) och då är risken för mjölkbildning stor.

Lär hunden hälsa på kattungen på dina vilkor och att man ska ta det lugnt - och gör man inte det får man hålla sig undan.

Det brukar ugna sig efter några dagar, men hunden behöver även få veta att den ska ta det lugntGlad

myra82
0

håller med #1 så har jag lärt mina hundar hur man umgås med katter och barn och det har fungerat väldigt bra bara man är konsekvent och tydlig.