Över och underskattade foder
Skriv vilka hundfoder ni tycker är överskattade respektive underskattade. 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Sätter en tass här 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Kan ju tillägga att enda (torr)foder som verkar gå hem hos min vovve är Eukanuba. Då har jag provat med RC, Magnusson och Taste of the Wild också. Vet inte hur bra Eukanuba är på pappret, men jag tycker det verkar som ett helt ok foder
.
Svarar kanske inte direkt på ts fråga så ni får se det här lite som en putt för tråden
.
Tokigt överskattade: Royal Canin och Eukanuba.
Underskattade vet jag inte riktigt.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag har inte mött en enda hund som ätit det och haft utmärkt päls och varit bra i magen. De hundar jag mött som ätit RC har antingen haft bara ok pälsar och bajsat mycket, mina egna blir dessutom dåliga i magen av det. De hundar jag känner som ätit eukanuba har pruttat massor (och riktigt stinkande pruttar), bajsat löst och mycket och extrem-stinkande, aldrig haft riktigt bra pälsar osv. Dessutom är RC ofta löjligt dyrt och rasspecifika foder ser jag bara som försök till att lura kunderna på pengar.
Foder som blir populära trots att de innehåller mestadels majs, havre, korn eller vete förstår jag mig inte på. Jag skulle aldrig någonsin ge ett foder med majs eller havre i, och helst inte med korn eller vete i heller. Det har helt enkelt inget att göra i hundmagar.
Det finns så många BRA foder som många hundar fungerar utmärkt på, som inte innehåller "onödig skit" och som dessutom har vettig prislapp att det är fullständigt onödigt att köpa något annat.
---------
# 6 Synd att man bara kan trycka på "bra inlägg" 1 gång.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag var nu tvungen att kolla upp ett gäng foder på foderbilen. Jag kollade upp foder för alla raser och om det fanns för små, mellan och stora hundar så tog jag mellanstora hundar.
Det jag kollade var hur mycket det kostade att ge fodret i 30 dagar till en hund på ca 25kg och vilka spannmål fodren innehöll. Jag kom fram till följande (billigaste fodret högst upp):
Planet Pet Adult Dog, 247,86kr/mån (25kg hund). Spannmål: majs, ris
Eukanuba Dog Adult Medium, 251,50kr/mån (25kg hund) Spannmål: majs, vete, korn,
Standardt Original Normal, 256,5kr/mån (25kg hund) Spannmål: ris
Acana Adult Dog, 277kr/mån (21kg hund) Spannmål: havregryn, brunt ris
Magnusson Meat & Biscuit - Adult. 336,50kr/mån (20kg hund) Spannmål: grahamsmjöl, kornmjöl
Pro Plan Dog Adult Original - Chicken & Rice, 398kr/mån (25kg hund) Spannmål: vete, majs, ris.
Royal Canin Medium Adult, 433,50kr/mån (25kg hund) Spannmål: vetemjöl, majs, vete.
ANF Canine Lamb Meal & Rice, 457,50kr/mån (25kg hund) Spannmål: malet ris, riskli.
Efter den här listan vet jag i alla fall vilka foder jag ser som onödigt dyra i förhållande till vad man får, och jag förstår varför Eukanuba kan vara billigt ;) Kan tilläggas att på de flesta foder stod spannmålen tidigt i innehållsförteckningen, även i de foder då det var flera olika spannmålssorter.
---------
#6 kan du ge några exempel på bra foder?
kan vara bra att få lite tips!

Håller på att byta fonder en av våran hundar, från provplan till Magusson så det är lite svårt att avgöra på dom foderna. Byter för att vi har haft en del probem med magktar och jag vill ha ett bätter foder(på pappert,jag vet) till henne.
Cinco äter Doggy proff som jag tycker värkligen är underskatta. Har testa många fonder på henne men av alla är hon dålig imagen från och till, de har vart alltifrån vet foder, till RC. Doggy proff Extra är det ända som funkar på henne.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Jag har provat flera olika fodersorter till mina damer, och det som de fungerat i särklass bäst på är Standardt Normal. Dessutom gillar jag att det är svensktillverkat, inte innehåller kyckling/ägg och inte innehåller något som jag inte förstår vad det ska vara bra för. Och ja, jag gillar prislappen också. Dessutom har jag hört om väldigt(!) många hundar som fungerat utmärkt på just det fodret.
Skulle aldrig komma på tanken att köpa ett foder tillverkat i tex USA om jag kunde få tag på ett likvärdigt foder som är gjort i Sverige, av miljöskäl bland annat, men också för att jag vet mer om hur djuren som blir mat hanteras här jämfört med i USA. Sedan skulle jag inte heller köpa ett foder som innehåller tex massor av frön och blommor om jag inte visste vad det gör för nytta i fodret och kom fram till att det behövs. Standardt har en kort, enkel innehållsförteckning och det ser jag som positivt.
---------
#11 när jag jämför har eukanuba och standardt ungefär samma sammansättning.
Vad jag kan utläsa av vad ed skrivit:
Stadardt normal :
Protein 24 %
Fettinnehåll: 16%
Vatten: 10%
Växxtåd: 1,85%
Råaska: 6,5% -kalcium 1,75 % och fosfor 1,2 %
Kolhydrater: 40% - ris
Eukanuba small adult:
Protein: 28,0%
Fetthalt: 18,0%
Omega-6 fettsyror: 2,00%
Omega-3 fettsyror: 0,40%
Vatten: 8,00%
Mineraler: 7,30%
Växttråd (fibrer): 2,20%
Kalcium: 1,30%
Fosfor: 1,10%.
Och kvar ä 40% som då bör vara kolhydrater - ris, vete och majs
vad jag ser så är det inte någon större skillnad.
Jag tycker Standardt är ett betydligt bättre foder ändå med tanke på att det inte innehåller vete och framförallt inte har någon majs. Ett foder som innehåller majs försvinner fort från min lista av vettiga foder.
Ris är fövisso också ett spannmål, men min upplevelse är att hundar fungerar bättre på ris än exempelvis vete och havre.
Sen att Standardt tillverkas i Sverige höjer betyget för mig som hundägare, hundarna bryr sig inte däremot men det lättar i alla fall mitt samvete litegrann.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Sammansättning när det gäller proteinmängd osv ja, men frågan är sedan vad det innehåller.
Tex kan du själv få i dig 2000kcal genom att äta en chokladkaka. Du kan också få i dig 2000kcal genom att äta näringsriktig frukost, lunch och middag. En vuxen kvinna brukar man säga att behöver ungefär 2000kcal om jag inte minns helt tokigt. Betyder detta att chokladkakan är lika bra att äta som ordentlig frukost, lunch och middag bara för att du får i dig så mycket energi du behöver?
Standardt normal innehåller: Ris, bearbetat animaliskt protein (lamm), bearbetat animaliskt protein (gris), animaliskt fett (ister), blodmjöl (gris), öljäst, morotsflingor, animaliska biprodukter (ben & broskmjöl), laktosreducerat vasslepulver
Eukanuba adult medium innehåller: Kyckling (> 24 %), majs, vete, animaliskt fett, sorghum, korn, hönsmjöl, sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, heläggspulver, torkad öljäst, kaliumklorid, salt, natrium hexametafosfat, fiskolja, linfrö, DL-metionin.
Om du slår ihop majs, vete och korn från Eukanuba så får du helt plötsligt spannmålet på första plats. Då kan du fråga dig om du helst vill ha de spannmålen i maten eller om du vill ha ris. Efter spannmålet kommer då protein från lamm och sedan protein från gris, följt av ister och blodmjöl på Standardt.
Efter spannmålet på Eukanuba kommer: kyckling, animaliskt fett, sorghum och hönsmjöl. (Sorghum är ett gräs. Vad det har i hundfoder att göra vet jag inte)
Det som sedan skiljer fodren åt är att Standardt innehåller morotsflingor, animaliska biprodukter (ben & broskmjöl) och laktosreducerat vasslepulver. Det är inte ingredienser som jag har något problem med.
Eukanuba innehåller där (som inte Standardt innehåller): sockerbetsfibrer, kycklingdigestiv, heläggspulver, kaliumklorid, salt, natrium hexametafosfat, fiskolja, linfrö, DL-metionin.
Vad sockerbetsfiber har i hundfoder att göra vet jag inte och jag vill inte ha produkter från kyckling i hundfoder (enbart pga djurhanteringsfrågan). Kaliumklorid är ungefär som salt, och varför man har salt i fodret vet jag inte heller. Behövs verkligen det?
Vad natrium hexametafosfat är vet jag inte, fiskolja föredrar jag att tillsätta själv om det behövs, linfrö är väl kanske bra för tarmarna? DL-metionin låter bara helfånigt att ha i. På engelska wikipedia står följande om det när det gäller hundar: "it helps keep dogs from damaging grass by reducing the pH of the urine" Det är alltså inget man har i fodret för hundens skull.
Kanske har någon annan en helt annan syn på ingredienserna i fodren, men nu vet du i alla fall varför jag tycker att det är stor skillnad. Dessutom har jag sett stor skillnad i hur bra hundar har fungerat på fodren.
---------
. Speciellt intresserad av just Eukanuba eftersom det är det enda foder som min vovve verkar gilla.