Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 8174 ggr
Chimney
0

Min tik blir inte dräktig!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill jättegärna ha valpar på min cockerspanieltik, innan hon blir för gammal för sin första kull.

Lady är 4 år i maj och vad jag fått reda på ska tikar ha sin första kull innan 4 års ålder, vilket gör att jag har bråttom.

Hon är parad vid 2 löp tidigare men utan resultat.
Hon har varit hos veterinären och fått undersökt om hon haft bakterier i livmodern eller något annat medicinskt som kan ha påverkat men hon är ren.

Vid parningarna har hon parats med 2-3 dgars mellanrum under hela tiden hon böjt på svansen, och sista gången bodde hon hemma hos uppfödaren för att bli parad.

Jag har läst att tikar kan "tappa" fosterna om de inte är alfahonor, men jag har inte haft en annan hund förräns 4 månader tillbaka, så det kan inte ha påverkat.

Något tips på vad som kan vara fel?
Samt, tror ni det finns möjlighet att få låna en hanhund som går med henne hela tiden, så att de själva sköter parningen?

Min vänninas tik hade samma problem, och blev inte dräktig förrän hennes pappa rymde, dock fick hon kastreras pga åldern och fosterna togs bort för att inte få inavel, varav min tanke att en hane brevid Lady kanske hade fungerat..?

Banankaka320
0

Kanske är fel på hanen?

vallhund
4

Varför skall du para din tik till varje pris? Är inte kombinationen hane/tik intressant/viktig för dig, vill du bara ha valpar efter din tik?

Käns som ganska oseriös valpproduktion.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Chimney
0

#1, det var två olika hanar som använts i avel innan.

#2, självklart är hanen viktig, kanske fick det att låta fel. Det jag menar är att jag vill ha valpar innan hon blir för gammal, men kommer ändå kolla tex temperament.

Banankaka320
1

Men det känns som något är fel om hon inte får valparna och då är det bara onödigt att försöka "tvinga" fram det. :s
Hon kanske tar bort dem själv för hon känner att hon inte kan ta hand om dem, vet inte om hundar gör så men däremot gnagare och hästar om jag inte minns fel.

Chimney
0

#4, varav jag skrev för att få hjälp med hur jag ska göra :)

Jag vet inte om hundar tappar för att de inte kan ta hand om valpar?
Jag vet att jag har varit jourhem till kattungar, och att der diat på henne, dock utan mjölk, men modersinstinkt har hon.

Jenna_Nord
7

Jag har försökt att para min finska lapphunds tik 3 gånger utan resultat. Och jag känner mer eller mindre att om de är så att det inte går, så är de heller inte "meant to be". De är ju trots allt något som naturen ska sköta själva. Du kanske helt enkelt får lägga de tankarna vid sidan av och satsa på din nästa tik istället.
De tog tid för mig och jag blev jätte besviken, men tänkte själv, att om min hund är så svårparad kanske hon hade fått en besvärlig förlossning också. Så jag låter min lilla tös förbli mammaledig på heltid :)

Mvh Jenna

Chimney
0

#6, tanken var ju att påbörja avel med henne, så klart jag blir besviken när det inte går. Håller på att leta efter nästa tik (jag är bara ganska kräsen tydligen), för jag har väl egentligen gett upp tanken på Lady som mamma, jag bara vet att hon skulle bli bäst.

Tänkte försöka en sista gång, tar det sig inte då så kastrerar jag henne till sommaren.

[Forest]
2

Hon är allså redan parad 2 gånger utan bli med valpar, det är det antigen får du kolla ägglossningen är hos vetrinären tror det är via blodprov. Sen kan det vara så att hon helt enkelt inte blir dräcktig. Kolla in kennel iFokus tror säkert de kan ge dig lite tips o råd oxå. Själv inte insatt i avel o den biten. Flört

russin
0

Det första jag skulle göra i detta fall är att ta ett infektionsprov på tiken - för det kan finnas bakterier i könsorganen så tiken inte blir dräktig pga det. inte alls ovanligt.

är inte det problemet, så är det nog helt enkelt så att man får stå ut med att tiken går tom. Tyvärr.

Chimney
0

#8, ägglossningstest har jag iof inte testat än, men ska absolut kolla på kennel.ifokus. Tack!

#9, har tagit prov redan, och hon var ren, så det är inte därför..

vallhund
0

Även kollad för Herpes?

Chimney
0

#11, ja, kollade allt tänkbart, så jag vet att hon är frisk.

vallhund
1

En tik med Herpes är inte sjuk.

Chimney
0

#13, jag vet det. varav jag fick ta blodprovet på henne för att kolla antikropparna..

Vattnadal
3

Du skriver att hon fällt svansen åt sidan vid parningarna. Har ni låtit hundarna sköta det själva, dvs sprungit runt lösa, och sedan parat sig frivilligt?

Många gränsar till tvångsparning, eller kör med regelrätta tvångsparningar, då de håller fast tiken. Bara för att hon fäller svansen åt sidan behöver hon inte vara i höglöp, elelr i alla fall inte exakt rätt i tid.
Vår tik tex, vek undan svansen, lät hanen tvätta henne, han fick rida lite på henne oxå, men inte stoppa in den. Vi lät dem sköta allt helt själva och de umgicks dagligen från dag 2 i löpet till en 3:e parning i slutet. Vi hann misströsta, när hon bara hoppade undan, men så en dag, var hon helt redo, och lät honom. Då först höll vi fast dem båda, under hängningen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Ketang
4

Jag undrar varför du väntat så länge med att para henne? Har du ett genuint avelsintresse eller är detta något du "kommit på" nu? Avel är så extremt mycket mer än att få till en parning.

Chimney
0

#15, när jag var med blev jag tillsagt att hålla fast, antog att det är så uppfödare gör? Hur de gjorde när hon bodde där vet jag dock inte, mer än att hon parades varannan dag..

#16, jag parade henne först löpet efter 2 års ålder, sen en gång till när hon var nästan tre. alltså två löp senare. Hon löper två ggr om året, så där har inte varit så många fler tillfällen.

Och jag vet att det är mer än en parning, det är att hitta en bra uppfödare, en bra hane, alla veterinärkostnader under och efter dräktigheten, alla kostnader för valparna, alla småkostnader som valphagar, valphalsband, leksaker osv.. Jag har redan lagt väldigt mycket pengar på att försöka få valpar, så det är inget jag vill för att "tjäna" pengar för det kommer jag verkligen inte göra.

Vattnadal
13

#17 Håller man fast tiken är det en tvångsparning. Då har hon inte en chans att visa att hon kanske inte är i exakt rätt fas eller att hanen kanske inte är rätt.

Tyvärr är det läskigt vanligt med tvångsparningar, särskilt på mindre raser, där parningarna ofta sker på bord. Detta är förbjudet, straffbart, kan närmast likställas med våldtäkt. Tror det tom kan leda till djurförbud!

Se om du kan hitta en hane som du antingen bor nära så de kan träffas dagligen under hela löpet, en timme elelr så. Eller om du får låna hem hanen under hela löpet, alternativt att hanhundsägaren är vettig, tänker naturligt och har erfarenhet av naturligare parningar.
Låt dem lära känna varandra, nosa, springa och leka, flirta och uppföra sig naturligt. Hanen kan försöka para för tidigt, men hon släpper inte till förrän tidpunkten är den exakt rätta. Ev kan du para 2 gånger till, om de får chansen någrav dagar till.

Jag tror det beror på att tiken parades vid fel tidpunkt.

MVH Elin

Rafflan
0

Fråga på kennel iFokus :)

Tycker du ska fortsätta försöka, en uppfödare med en fin tik som ska ha en kull skulle ju inge upp bara för att det inte tar sig så varför skulle du ge upp för? ;)

Tror absolut senast för att ha valpar är vid 5 år, men 4 år är att föredra, om jag inte är helt ute och cyklar?! :)

Chimney
0

#18, nej, oj! nu känner jag mig som världens hemskaste :( det hade jag faktiskt ingen aning om..

Jag hoppas jag hittar någon bra hane som jag kan få låna tills nästa gång, för då får de sköta allt själva. Vill inte lämna iväg min Ladyludd igen, för då vet jag ju inte vad som händer..

Jag hoppas att det är fel tidpunkt, att det verkligen är så "enkelt", hade varit skönt att veta att där inte är något fel på henne som inte veterinären kan hitta.

#19, ska absolut fråga på kennel.ifokus, kanske tom finns någon som kan hjälpa mig med en lämplig hane där om jag har tur..

[Forest]
1

18 bra att du skrev detta så itne folk tror att man får hålla fast tiken o tvinga henne till bli parad.

[Doglovers]
0

#20 Du behöver absolut inte känna dej som hemsk. Hur ska du veta detta.

Vattnadal
3

#20 Däremot kan det vara bra att ta tag i dem båda då han stoppat in den, så att säga. De kan få panik när de inser att de sitter fast, och kan då skada varandra. Därför är det bgra att vara med och hålla koll, men inte lägga sig i.

MVH Elin

[Doglovers]
4

#23 tänkte skriva samma, men visste inte om man skulle bli lynchad eller…? Tiken kan hugga hanen rejält när han fastnar, så det är också en orsak att man finns i närheten och ibland håller tiken. INTE för att utföra en "våldtäkt" TS kolla med en fertilitets veterinär om du är beskymmrad. Har hört att man kan spola äggstockar och då få bättre resultat. Att det kan finnas slem och annat gojs i vägen. Lycka till ;0}

[Forest]
0

23 ja det är en annan sak där är ju risken stor att de kan annars skada sig.

[Doglovers]
1

Tiken kan ge hanen en omgång så han springer all världens väg nästa gång den känner vittringen av en löptik. Blir förstörd som avelshane för all framtid.

Michaela-N
0

#26 Samtidigt som könsdriften hos djur brukar vara rätt så stark när det verkligen gäller…

[Doglovers]
1

Japp, det stämmer bra det. Dom blir riktigt "lösaktiga" hahaha.

[Forest]
0

TS hur har det gått?

Chimney
2

#29, hon har inte gått in i löp än, men har hittat en uppfödare med tokfin hane som är villig att låta mig låna honom under hennes löptid, så jag håller tummarna :)

[Forest]
0

30 Spännande :) hoppas det går bra med allt :)

mejamylove
0

#24 MMmmmm…. Vad mysigt. jag satt precis o åt spahetthi o så kommer du med "Att det kan finnas slem och annat gojs i vägen" Jag bara jamen vad trevligt xD

Ps: tass, vill gärna följa tråden o se hur det går för dig :)

[Doglovers]
0

#32 ( Hoppas maten smakade ändåFlört)

Chimney
0

Jag kan säga till så fort hon går in i löp :)

mejamylove
0

#33 Hahaha, jodå ;)

#34 hoppas det fungerar denna gången :)