Icke hälsotestade föräldrar?
Jag ska köpa valp till sommaren och det känns jättebra. Men jag ska ju alltid nöjja över allting och nu har jag insett att föräldrarna inte har testade knän eller röntgade höfter. Det verkar inte vara något som uppfödarna göra på rasen, det är iof en väldit liten ras än så länge och utan ¨några specifika rassjukdomar eller problem..
Men borde jag vara orolig, eller är det vanligt att föräldradjur i raser utan några specifika rasproblem inte testas?
Tänker man inte på sådant INNAN man väljer en viss avelskombination :P?
En hund kan alltid ha oturen att få problem, oavsett om den kommer från djur med fria höfter eller inte. Däremot är sannolikheten givetvis mindre om föregående generationer är fritestade. Och i en ras där tester inte görs så är ju risken också att problemen finns men bara inte har upptäckts. Om du inte planerar att byta ras eller vågar be uppfödaren om att göra testerna, så får du acceptera läget och i så fall även sluta oroa dig - för det tjänar man ingenting på :).
Finns det någon uppfödare inom rasen som röntgar? I sådana fall kanske du ska kontakta dem i stället och eventuellt skjuta upp valpköpet lite. Det beror ju på hur pass orolig du är.

Vad är det för ras? Har rasklubben några rekomendationer gällande eventuella sjukdomar?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#1 jag vill verkligen ha den här rasen, och vad jag sett så verkar det bara vara några enstaka utomlands som testar. Jag kan inte skjuta upp mitt valpköp eftersom jag antagligen skulle behöva vänta minst ett år innan det passar igen, om det ens finns några kullar vid den tiden jag kan skaffa valp.
Jag har redan letat i ett år och vill inte vänta ett år till.
jag inte inte superorolig så, men jag bara undrar om det är vänligt på raser som inte rasbundna sjukdomar att man inte rötngar och testar. Har inget minne av att föräldrarna till våra Greyhound testades…
#2 d et är podengo, och den enda rekommendationen är att man ska hålla en låg inavelsgrad. Så inga specifika hälsorekommendationer.
Följer uppfödarna rasklubbens rekommendationer för avel? Kan kullen få valpförmedling via rasklubben? Uppfödarna bör även följa avelskommiténs rekommendationer, inte bara kraven.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#4 är det RAS du menar? För i RAS för rasen står det bara att inavelösgraden ska försöka hållas låg.
och valparna förmedlas bla via rasklubben.
För att förtydliga är det en seriös SKK uppfödare och tiken är supermeriterad. Det vara det att jag började undra om raser som inte har utspridda rasskjudomar brukar testas.
Beror ju helt på vad det är för ras, sheltie t ex anses inte ha HD problem, men antalet röntgade som har HD är oroväckande högt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Inom min ras, saluki, är det extremt ovanligt med hälsokollade föräldrar. Men när man väl har hälsoundersökt salukis så har i princip alla varit helt u.a. Därför har jag inte alls som krav att hundarna ska vara hälsoundersökta när jag tittar efter saluki (och jag är väldigt kräsen), däremot kollar jag såklart om släktingar är undersökta och i så fall vad de fått för resultat.
Så tja, är det en ras där man inte brukar hälsoundersöka och man anser att rasen är frisk, då skulle jag inte bli orolig om föräldrarna till en kull inte var undersökta. Vad man kan göra är att gå in på avelsdata och se exakt hur många och vilka hundar ur rasen som blivit undersökta och även se deras resultat. Då blir det nog lättare att bestämma sig för hur man ska se på saken.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#8 det låter alltid som att alla hundar röntgas, men jag misstänkte att det var som du skrev att ex salukis inte kollas (gissar att greyhounds och whippet inte heller gör det, som jag växte upp med).
Tyvärr är det inte många i rasen som har blivit testade. 1 har testast för ED enligt avelsdata med UA. och 2 har mentaltestast. Annars finns det inte så mycket att gå på…
Men nu känner jag mig lite lugnare, då det inte är totallt off att inte ha testade föräldra djur :)
Framförallt vinthundar är ovanliga att testa, bortsett från varghund och hjorthund, så där hade det nog varit mer märkligt om du hittat en hälsoundersökt (och eftersom podengo har SvVK som specialklubb räknar jag in rasen här med :p) Det blir ju lite knasigt om man jämför en vinthund mot en brukshund, även när det gäller hälsogrejer.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Som jag ser det så beror det på hur ser det ut inom rasen, är alla otestade för patella etc. för att det inte behövs eller för att man inte vill?
≧◔◡◔≦
#10 nu kan jag bara spekulera, men jag tror inte det är så utbrett med testande eftersom den är så pass ny i sverige, den har bara funnit ett par år. Och i hemlandet används den som jakthund vilket gör att den är väldigt stabil. Samt att här används den mest som sälllskapshund och då har nog inte folk kännt ett behov av att testa i den utsträckningen.
Med andra ord kanske det heller inte är så aktuellt att kräva testade föräldrardjur om det inte finns en misstanke om ev. sjukdom inom rasen, misstänker även att man inte är något vidare duktig på att testa i hemlandet heller.
≧◔◡◔≦
Får man fråga vad det är för ras - så känns det lite lättare att råda
13 hon svara på rasen i inlägg 3
podengo
Ops - sorry. Missa det
15 lätt hänt fler som missa det 
TS de verkar inte ha några krav på detta så antagligen är de oxå ovanligt att de får problem med knä och höfterna. Kan du inte visa bild på din hund :)
#16 jo, det tror jag också. MEn jag inbillade mig för en stund att alla hundar testades och att folk skulle tycka jag var en dålig köpare som inte ställt det kravet… men som sagt jag noojar galet mycket. jag vill att allt ska vara perfekt :p
Jag har tyvärr bara uppfödarens bilder, men nästa vecka ska jag förhoppningsvis åka och träffa valpana, så då kommer jag nog lägga upp bilder på underverket :)
17 åh vad roligt. Grattis till bli med valp 
Podengo vet jag absolut iingenting om, så kan inte råda alls där.
#19 den är en som sagt ganska ny i sverige, så det är inte så konstigt om man inte känner till den :)
Det blir ditt val, antingen köper du en valp och tar smällen om du har otur eller så väntar du och köper från en annan kull :)
Skulle jag verkligen totalt klicka med en av valparna skulle jag själv ta risken då det finns så mycket sjukdomar ändå ;)
#21 fast eftersom det inte är någon som häslotestar här i sverige än så länge så måste jag antgingen köpa från uppfödare i finland (och det är få där också som testar) eller välja en annan ras… så att bara köpa ifrån en annan kull är inte så lätt…
#22 då skulle jag köpa om det kändes bra ;)

Frågan är väl snarare hur vanligt eller ovanligt det är med problem på höfter och armbågar på rasen. En ras där inte ens 1% har problem, förstår jag att de inte kollar, medan en ras som ligger på 30% eller mer med problem, bör de kollas.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter