En eller två hundar?
Hur mycket skiljer det sig i att ha en eller två hundar? Jag har hela livet haft en hund, och har inga erfarenheter av att ha två. I nuläget har vi en jaktlabrador hona, på 6 månader, och det fugerar jättebra. Hon är väldigt social av sig, och älskar andra hundar.
Vi har nu fått en förfrågan om att ta emot en äldre flat coated reteriver kille på 6 år, då hans ägare hastigt dött och det finns ingen som kan ta hand om honom. (Han bor just nu i ett tillfälligt hem, men det håller inte i längden). Han är väldigt trygg i sig själv, otroligt snäll och lugn.
Så, vad är som skiljer sig i att ha en eller två hundar? Jag är medveten om att det blir extra jobb, extra promenader, plats har vi, och en stor tomt likaså. Matkostnader, försäkring, veterinär besök är jag också medveten om. Men om man tänker ur hundarnas synvikel, är det bättre för dem att ha en hundkompis hemma att busa med på dagarna?
Jag hade min pudeltik ensam, tills hon var 6 år. Sen skaffade vi valp. Och jag kan lätt säga att jag ALDRIG kommer att ha en ensam hund igen.
Hon förvandlades till en valp på nytt, det har blivit SÅ stor skillnad, man riktigt märker hur mycket gladare och piggare hon är nu.
Den enda stora skillnaden jag tycker, är att det kostar lite mer, men nu har vi ju två små hundar. Men det är värt det oavsett!
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
#1 Vad roligt att höra att det gick bra!
Ja, det blir antagligen en hel del extra kostnader med tanke på att de är ganska stora båda två, men det har vi räknat på en hel del, och det ska nog gå =)
Det kommer säkert gå jätte bra för er. Retrivers båda 2 så det blir ju ingen annorlunda träning, så dom kommer ju följas åt.
Det blir dubbelt med foder, dubbelt med vaccinatioer och sånt. Men det blir även DUBBEL GLÄDJE
Flatten kommer med all sannorlikhet att påverka din valp positivt eftersom den är lugn och trygg. Genom den här hunden kommer du få mycket träning "gratis"
Lycka till
Är den ena äldre och väluppfostrad ser jag inga problem alls - bara härligt med två hundar.
Jag har nästan alltid haft 2 hundar med några år mellan i ålder, men just nu har jag gjort det lite extra jobbigt för mig och har två unga dårar vilket kräver extra mycket tålamod
#3 & 4, Tack för jättebra svar!
Troligen så flyttar han hit! 
2, kostnaderna blir dubbla, det ska inte finnas något att det ska någ gå. Det tar oxå dubbel tid med då man tränar hundarna var för sig, men normala promenader tar inte längre tid. Utbudet att få en kompis till är stor :) Vi har två hundar och inget vi ångrar tvärtom :)
Att ha två hundar är oftast bara väldigt kul, så länge hundarna fungerar bra ihop och man har råd. Däremot kan det ju vara struligt att ha en tik och en hane just när tiken löper. Alltså tycker jag inte att man ska ha en hund av varje kön om inte den ena är kastrerad eller man har möjlighet att lämna bort ena hunden under löpen.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Hundar är ju flockdjur så jag anser att dom mår bäst i flock, alltså med en kompis eller fler. Sen finns det ju såklart undantag, t.ex hundar som mår bäst av att var ensamhund då dom vill ha all uppmärksamhet och blir olyckliga annars (även fast det mesta löser sig med tiden). Själv har jag bara en hund men har planer på en till. Min hund skulle älska att ha en kompis att ligga och mysa med och springa omkring och busa med. Tror också att han skulle kunna lämnas ensam lättare med en kompis. Visst blir det dyrare med en till hund men också roligare. Som nån sa: dubbel glädje :)
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Tack för alla svar! =) Ang. dubbla kostnader, så blir det inga problem.
#7 Om det blir så att han flyttar hit, så ska vi kastrera honom först. Vi har inga planer alls på valpar ;)
9 hur gammal är han? tänk på att även kastrater kan para fast det blir inget av det men infektonsriks finns om de parar sig. Vissa kastrater blir stressade vid löptikar med, så en bra lösning är att man har ett semesterhem denna tid iaf vid höglöp då tiken kan vara bra villig o visa det på alla sätt hon kan komma på. 
#10, Han är 6 år. Det visste jag inte.. Jättebra att du sa! Men det ska nog inte vara några större problem ändå, vi har flera bekanta som mer än gärna ställer upp som hundvakt, så isåfall får han vara där under tiden.
I helgen ska han komma hit och hälsa på, så får vi se hur det går =)
11 såg det i ditt första inlägg att han var 6 år :P Låter toppen man vet aldrig hur det reagerar nämligen när de kastreras så sent. Annars kan man kastrera tiken för slippa allt sånt :)
Kan nog aldrig tänka mig att bara ha en hund igen när man ser hur mycket glädje som har av varandra! 
Mvh Jenna
haha en lugn flatte? aldrig hört talas om ;)
Ska ta hem en jack russel valp till e 1½ årig flat snart, misstänker att det kommer bli underbart kaos
Flatten kommer bli lycklig över att få någon att leka med i trädgården, det är ju så tråkigt när matte och husse sitter och dricker kaffe och inte vill kasta pinne 
Jag tror att människor är som blommor, de behöver solsken, kärlek, näring och vatten
Men de växer alltid bättre med en sporadisk påse bajs
Det brukar ofta gå alldeles utmärkt att sära på hundar av olika kön vid löptider oavsett kastrerad hane eller ej. Man får bara ha tålamod och vara noga med att dom inte kommer åt varandra den "jobbigaste" tiden. En hane och en tik ger ju liksom inte löptider året runt, så man kan säkert stå ut med den tiden :)
Vissa hanhundar blir helt ointresserade av löptikar efter kastrering - även dom som kastreras som äldre. Andra kan fortsätta vara intresserade och även para med häng trots tidig kastrering. Så man vet aldrig hur mycket kastrering påverkar alltså. Dock kan en kastrat då givetvis inte producera valpar.
#12 Låter bra, då finns det ju fler möjligheter om det inte skulle fungera =) Tack för ditt svar!
#13 =)
#14 Skulle beskriva honom som relativt lugn, men det är klart han har sina stunder han också, haha ;) Vad mysigt med en liten valp! Då får du o göra :-)
#15 Tack för ditt svar! Då blir det till att fundera på vilket alternativ som passar bäst.. Att kastrera dem båda, den ena, eller att inte kastrera någon av dem. =)
Har haft två hundar vid några tillfällen och känner väl mer eller mindre 'aldrig två hundar igen'. Det är väldigt roligt med två hundar och dom har kul med varandra och får mkt ut av varandra. MEN om det blir något problem med den ena hunden så får man dubbelt problem. Tex den sista kombinationen jag hade där den ena hunden blev rädd för åska varpå det smittades över till den första hunden och fler liknande "problem" som dök upp smittades snabbt över till den andra hunden.
Sedan är det så svårt att ha med sig två hundar. Ska man hem och hälsa på hos någon så är det liksom inga problem att ha med sig sin hund, men två hundar? Stora hundar dessutom (har kompisar som har två små hundar och då brukar det ju inte vara problem men stora hundar är inte lika accepterade då det tar mer plats). Ska man gå på ett uteserverings-fik på stan så är det mkt svårare med två stora hundar än att ha med sig en hund som ligger under bordet. Jag är sån som har med mig hunden vart jag än går och en hund fungerar ypperligt, men två hundar, då fick dom ofta sitta kvar i bilen eller att dom fick följa med en liten stund var.
Två hundar blir också mer bunda till varandra och det blir mer jobb att få hundarna bundna till dig som förare separat. Lättare för dom att dra iväg på ofog när dom är lösa ute och krävs mkt mer lydnad på dom för att få dom att lyssna på sådant som annars knappt behöver tränas på osv osv osv.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#17 Bra att få höra båda sidorna av att ha två vovvar. Tack för att du delade med dig!
Jag har 4 hundar. Har förvisso bara haft 3 tills för en vecka sedan :)
Vad jag tror är viktigt, är att man har kontakt med alla separat, dvs alla lyssnar på MIG. De går bra i koppel, både var för sig och ihop. De lyssnar, de älskar att träna, de är väldigt kontaktsökande allihop.
Har man dålig kontakt med den första, och skaffar en till, så lär det bli jobbigt tror jag, för HUNDARNA talar ju samma språk, och tyr sig då till varandra. Har man BRA kontakt med den första, så är det inga problem tror jag.
Mina hundar lyssnar alldeles ypperligt, både tillsammans och separat, och det tror jag är en stor fördel.
#19 Skrev det i en annan tråd också men tror inte du såg det. Skulle vara roligt att se bilder på nya hunden och en uppdatering om hur det går :)
#20 Kolla tråden "längtar" inne på blandrashundar :)
#21 Åh okej ska kolla :)