Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1234 ggr
Lockwood
0

Första kontakten

Jag ska kontakta en hunduppfödare inom en snar framtid, men varje gång jag är på väg att skriva det första kontakten mejlet glömmer jag bort alla beredda frågor och allt annat jag planerat att skriva, vad ska jag göra?

Jag är också nyfiken om det finns någonting viktigt som jag ska lägga märke till eller fråga i mitt mejl.

Tack i förhand

JoannaLi
0

Bär med dig en liten lapp at all times, där du kan skriva upp bra frågor och annat, så behöver du inte komma på alla precis när du sitter där.

Sen är det övning som gäller. Jag tror att jag har skrivit minst ett tjugotal medryttarmejl, och det är först på slutet som jag har fått kläm på det, att skriva det som är viktigt, men utan att det blir en hel uppsats. Gå igenom det du vill/ska skriva i huvudet, formulera det så exakt som möjligt, och prova gärna att skriva det i ett mejl (utan att skicka det, om det inte blir bra).

Och jag har tyvärr inga bra frågor som man 'ska' ha med, men det lär ju komma fler personer, mer kunniga, än mig till hjälp :)

Beckibus
0

Skriv ner frågorna du tänkt på annars… :) Vilken ras är du inne på om man får fråga?

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

joheck
0

Håller med övriga, skriv ner frågor på en lapp allt eftersom du kommer på dom. Och tänk på att inte skriva ett för långt mail som första kontakt, vissa kan tycka att det blir lite jobbigt att läsa. Berätta kort om dig själv, hur du bor, varför du vill skaffa hund, varför just denna ras passar dig osv.

Lockwood
0

Jag antar att jag får öva på att skriva ner saker, men jag är orolig att uppfödaren kanske tror att jag skriver för mycket eller för lite.
Jag är verkligen fruktansvärt dålig på introduktioner och mejl.

# 2 Jag kommer att publicera en tråd om vägen till min valp så fort jag har träffat uppfödaren i verkliga livet och vet om denna ras är rätt ras för mig, men hunden tillhör grupp fem ;-)

joheck
0

Tänk på att det är en två-vägs kommunikationFlört. Är det nått du missat att skriva så kan ju alltid uppfödaren fråga dig.

[Driva]
1

När jag kontaktade uppfödare skrev jag bara lite kort om mig själv, typ att jag och min sambo bor med vår blandras hund men vill utöka med en till. Några meningar om varför jag fastnade för rasen och var den passar oss. sen vad jag har för ambitioner med hunden .

Jag fick höra av en uppfödare att hon sällan bryr sig om mail men att mitt fångade hennes intresse. Jag tror inte man ska vara för långranding, utan bara kort och koncist vem man är och varför man vill ha rasen och vilka tankar man har om den nya hunden. Sen när man fått kontakt kan man börja "fråga ut". men det är min åsikt :)

Changrila
4

Det är ju inget alls som säger att du behöver skicka ett mail bara för att du skriver det ;)

Sätt dig och skriv ett mail. Läs igenom det. Fundera på hur du hade tänkt om ett sådant mail om du varit uppfödare och själv fått det mailet av en intresserad. Fixa till om du glömt skriva något eller skrivit något som du inte vill ha med egentligen. Du kan också, om du har någon annan hundvan vän, be denna vän att läsa igenom ditt mail och fråga vad han/hon tycker.

Så länge du är ärlig, vänlig och visar att du är seriöst intresserad så tror jag inte att uppfödaren kommer göra annat än svara vänligt på ditt mail. Och OM uppfödaren inte skulle göra det, ja då var det kanske inte någon som det var värt att ha hund från ändå :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lockwood
0

Tack Diva! Det var något sånt jag var ute efter att höra!
Jag uppdaterar när jag har träffat uppfödaren i verkliga livet och om jag/ni har tur kommer jag kanske att dela med mig av massvis av valp bilder Glad

Nu ska jag börja skriva några exempel mejl

Changrila
2

Just att förklara varför man vill ha rasen, eller fråga uppfödaren om de tror att man kan passa ihop med rasen tror jag är jättebra.

Jag hjälper själv många personer som är intresserade av min ras, både så att de får lära känna rasen, får kontakt med uppfödare och eveneutella omplaceringar osv. Vissa som hör av sig till mig skriver bara "Hej, jag vill ha en saluki men hittar ingen till salu. Hur gör man?". Andra skriver "Hej, jag är intresserad av saluki, vill ha det här av en hund, tror du det kan passa? hur gör jag för att få tag på en bra hund?" I de fallen är de sistnämnda mycket mer trevliga. Samtidigt behöver jag absolut ingen jättelång utläggning om vad personen tänker göra dygnet runt med sin hund, utan bara någonting som gör att man får ett hum om vad det är för typ av person som skriver.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Driva]
2

Närjag skrev till uppfödare kände jag att det viktigaste var att de fick en bild av min situation och varför jag ville ha rasen, varför jag trodde den passade mig. Då ser de att man har läst på och att man är genuint intresserad. Jag var också noga med att poängtera att  jag ville aktivera min hund, också det ett tecken på att jag var seriöst och inte bara ville ha en hund för att den var "söt" eller nåt liknande (speciellt som jag ska skaffa en liten ras).

En uppfödare jag pratade med var väldigt less på mail som var i stil med " Hej vad kostar en valp?".

Jag tror som de sagt innan att skriver du ett ärligt, trevligt mail och berättar om dig själv så kommer en seriös uppfödare bemöta dig trevligt tillbaka.