Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2839 ggr
Karmatarerskanise
0

Kompis hund attackerad!!!

Är så ARG!

Min kompis ena Tax blev attackerad av en schäfer idag!
Kompisen var ute i en park med sin hund. Runt parken är det en häck. Plötsligt kom det en schäfer springandes genom häcken och högg tag i taxen. Schäfern skakade honom ett tag. Ägaren kom springandes men GJORDE INGET!!! hon bara stirrade!!!

Min kompis sparkade flera gånger på schäfern innan den släppte. Inte ens då tog ägaren sin hund. Schäfern försökte en gång till me fick en sten på sig. DÅ tog ägaren schäfern.

Som tur är fick taxen bara ett litet sår vid baken. Vet. sade att dom ska avvakta och se så det inte är några inre skador.

FY TUSAN för dessa oansvariga hundägare! Schäfern hade sprungit från sin trädgård som saknar staket. Den attackerade helt oprovocerat, taxen såg inte ens den komma!!!

Jag har sagt åt min kompis att anmäla.

Misimurf
0

Stackars taxen. Hoppas att din kompis anmäler, verkar ju som schäferägaren inte har så mycket vett i skallen eftersom hon inte gjorde nåt för att stoppa sin hund.

Karmatarerskanise
0

#1 Hon påstod att hon inte visste vad hon skulle göra, att hon var i chock! SKITSNACK enligt mig. Händer en sådan sak så agerar man av ren reflex! Iaf rätt funtade människor! Som bryr sig om andra djur och människor! Som tar ansvar!

babsan
0

=O Oj, det där är nog inget trevligt att vara med om, tur att det inte blev något alvarligare med taxen. Hoppas att hon anmäler.
Håller tummarna för att inga inre skador finns :)

Mischa
11

#2 hur många hundslagsmål har du varit med om? och var du med i händelsen?

folk reagerar totalt olika, man kan mycket väl bli handlingsförlamad av något sådant man inte är beredd på och hon såg väl antagligen inte taxen bakom häcken, eftersom du (antar jag) inte känner schäferägaren så kan du inte veta hur människan reagerade.

Men en anmälan är helt klart på sin plats.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

#4 Vadå såg inte taxen? Hon stod inne i parken eftersom hon sprang efter sin hund!!!

Och du, det var inget hundslagsmål. En hund blev attackerad!
Och det har jag varit med om innan.

Och jag struntar i om hon blev hanbdlingsförlamad, oansvarigt är bara förnamnet! Och du, så lång är inte en sådan förlamning att man inte ens tar sin hund då den släppt.

fettmedkevlar
6

#2 Det beror helt på varje person hur dom reagerar. Vissa kanske reagerar genom att försöka sära på hundar, andra genom att gråta och andra genom att hamna i chock och bli handlingsförlamad.

Jag tycker inte det är speciellt oansvarigt om schäferägaren hamnade i chock, det är ju en reaktion. Det är inte alla gånger alla "kopplar rätt" och tar tag i sin hund alt den andra.
Det har även hänt mig, jag fick en chock när min mammas tikar rök ihop och blev handlingsförlamad. Gör det mig till oansvarig?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Fija
0

Stackars lilla Tax! Tur att det inte blev så mycke fysiska skador, om de orsaka psykiska har ni väl inte sett än. Dom e ju svårare att läka…

Tycker inte heller man kan skylla på chock. Ens egen hund ska man kunna ta tag i i alla lägen!

Dom gånger Nova rykt ihop med någon har jag såklart alltid tagit henne. Hon startar aldrig bråk, backar först men sen när hon blir arg då flippar hon rejält…

gejsa
2

Ja, det är för jäkligt när en hund attackerar. Men jag håller faktist med både inlägg 4 och 6. Alla människor reagerar olika. En del genom att gråta, skrika, slå och springa därifrån osv. Man kan inte säga att hon inte tog ansvar. Troligtvis blev hon så chockad att hon inte gjorde något. Hunden kanske aldrig har visat någon ilska eller så.

Karmatarerskanise
0

#6 Nu handlar det om att hunden sprang från sin trädgård, eftersom där inte fanns inhägnad eller staket. Det är oansvarigt.

Och förlåt, men jag har inte mkt för folk som inte gör ngt!

Har själv varit med om hemska saker som innefattar både människa och djur, och att inte göra ngt är lågt! Men det är bara min uppfattning.

Men det är INTE att ta ansvar när man inte har koll på sin hund!

Mischa
1

#5 eftersom  du skrev att "det plötsligt kom en schäfer springandes genom häcken" låter det knappast som om det vore inne i parken eller på ett ställe där man kan ha uppsikt.

Jag ser slagsmål och attack som samma, i vilket fall rykter två hundar ihop och orsakerna kan vara miljontals.

Att hon var oansvarig hör överhuvudtaget inte till hur hennes reaktion var, som redan nämnt kommer shock i olika tillstånd, har själv hamnat i det när just två hundar rök ihop (inte mina) jag handlade i totalt mörker och paniken var total , visste inte vad jag gjorde och blev biten på köpet.

Åter igen, folk reagerar olika, vi är inte alla stöpta ur samma form.

≧◔◡◔≦

Karmatarerskanise
0

#10 Hunden kom först, ägaren kom efter. Sorry om det var svårt att förstå :)

fettmedkevlar
0

#9 Nej självklart är det din åsikt, men tänk bara på att det finns även människor som blir handlingsförlamade vid sådana situationer. Jag har råkat ut för det en gång, och det har hänt efter det. Och efter första gången så fick jag mer kött på benen och klarar nu mera av att reagera och agera direkt.

[lottaeriksson]
0

När jag bodde hemma hos mina föräldrar följde jag en gång med pappa på älgjakt, och då rök två jämthundar ihop, ena var vår förra hund Ronja (gick bort 06), och den andra tillhörde en annan i jaktlaget. Eftersom Ronja satt i löplina, och den andra kom lösspringandes genom skogen så var det kanske inte så konstigt, eftersom den lösa sprang fram till Ronja och då blev det slagsmål. Detta var under älgjakten, och eftersom jag tyckte det blev så tråkigt på passet efter ett antal timmar, så hade jag gått hem till stugbyn (eller vad man ska kalla det), så jag  var ensam där. När jag upptäckte hundarna sprang jag direkt fram och försökte sära på dem, vilket resulterade i att jag fick ett bett av den lösa hunden rakt över ansiktet. Och efter den händelsen hamnar jag också i något utav chock varje gång två hundar ryker ihop, jag blir livrädd att bli attackerad själv.

Så att hon hamnade i chock är väl inte så konstigt, det är ju väldigt obehagligt när hundar slåss :/

LillMalin
0

#, 2, vadå?  Man kan faktiskt hamna i chock och inte veta vad man ska göra. Det har jag gjort en gång och somsagt, alla reagerar olika. och hamnar man i chock, så kan det hända att man bara står där…

LillMalin
0

#0 Alla människor är olika och reagerar olika, Och sen är det ju ditt problem om du inte accepterar att folk hamnar i chock, det kunde lika gärna varit dig själv Hera, har du tänkt så någon gång?! Du kanske inte är en sådan människa som hamnar i chock i sånna lägen,  men du måste tänka på att det faktiskt finns människor som gör det och då tycker jag det är " töntigt" att man blir arg på någon bara för att hon hamnade i chock. Det är inte hennes fel, och jag har hamnat i chock förut, och har inte kunnat gjort någon ting. och hamnar man i en chock, så mår man otroligt dåligt sen. så varför bli arg på en människa som hamnar i chock?

Men sen är det ju en annan sak att hunden gick till atack mot taxen. MEN du ska inte skylla på ägaren för att hon inte gjorde någonting (enligt mig förstås)…Du verkar vara en människa som ALDRIG blir rädd? Och sen skäller du ut folk som faktiskt blir rädd, dålig stil!

Peppe
0

Fast endel ägare är helt oansvariga…

Våran paddok ligger bredvid ett hus där dom har en labrador, som dom inte har ett dugg pli på. den brukar rusa ut i paddocken och skälla ut hästarna och springa runt, och ägarna bara står och väntar på att den ska komma tillbaka, eller ropar lite lamt "Snälla lilla Max kom nu". hästar är stora djur, en dag kommer det sluta med en skadad hund, häst eller ryttare…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mia-
0

Oansvarigt av schäfer ägaren. Hundar ska va i koppel!!!

hockeytroll
0

var med om ungefär samma sak förra veckan på Ribban, ett grönområde där hundar springer lösa och brukar inte vara ngt problem med det. En husky attackerade min hund, efter att ha cirkulerat runt oss och morrat. Han hoppade på dogge,  siktade på strupe och nacke och gav sig inte. ägaren stod 100 meter bort och sa inte ett knyst. jag gjorde allt i min makt för att få bort hunden, vilket inkluderade sparkar och försök att ta tag i halsbandet o slänga iväg honom. jag fick en smärre frakur i armen men dogge helt oskadad. när allt va över ropade ägaren bara: knuffa hit honom. kopplade honom o gick. Hade hon reagerat på detta sätt för att hon blev chockad så dolde hon det djupt. Håller med dej Hera, visst kan man bli chockad men schäfern attackerade verkligen taxen, har man en hund med sådana tendenser ska den alltid vara kopplad!

Karmatarerskanise
0

Jäk Jäk Jäk :)

Chock eller inte. Man har ett ansvar.

gejsa
0

#19# Vad menar du? Har man ett ansvar att inte bli chockad?

Karmatarerskanise
0

LillMalin; nu yrar du allt. Vem har jag skällt ut som varit rädd?
Tycker du ska lugna ner dig lite nu.

Det roliga med er här inne är att ni vet att ägaren var i chock. Var ni DÄR? haha nej. Saken var den att ägaren inte ville bli biten, DÄRFÖR sket hon i att ta sin hund. Och det är oacceptabelt. Det handlar som sagt om ett annat liv. Då skiter jag fullständigt i om hon som har ansvaret är rädd för att bli biten.  Skulle hon tänkt på INNAN hon släpper ut hunden okopplad!!!!!

Karmatarerskanise
0

#20 Öh, nej?

Har man hund har man ett ansvar. Är man sån som hamnar i chock skulle man ha tänkt lite längre än näsan räcker innan man släpper lös sin hund i en trädgård som den kan komma ut från. Det är DET tråden handlar om. Inte om chock. För ingen här hade chock!

gejsa
0

Var du där själv? Tyckte du skrev din kompis som var ute.

Karmatarerskanise
0

#23 Idag var jag med på mötet med den andra ägaren. Då sade hon att hon inte ingrep eftersom hon inte ville bli biten.

Och nej, jag var inte med då det hände. Hur så?

gejsa
0

Ja, eftersom du själv vet vad som hände. Din kompis kan ju också förvränga allt.

Karmatarerskanise
0

#25 Förvränga vad? Vad är det du inte förstår?

gejsa
0

#22# Men snälla du, hur många tror du i förväg vet hur man kommer att reagera när något händer?

Karmatarerskanise
0

#27 Spelar det ngn roll? Ska man inte ta ansvar i vilket fall som? Förstår inte vad det är du vill ha fram. Ägaren gjorde fel. Vad finns det att disskutera? Hon tog inte sitt ansvar och vet det själv. Hon ska skaffa staket och betala. Hon var inte i chock, utan rädd för att bli biten.

Ngt som är oklart? Eller har ägaren också förvrängt det? ;)

gejsa
0

Självklart spelar det roll. Om man blir så rädd så man blir chockad så kan man ju inte hjälpa det.

Jag var inte med och inte du heller så här efteråt kan man ju bara diskutera. Och nu diskuterar vi ju eg inte hundägaren utan allmänt. Du skriver att man inte får bli handlingsförlamad osv. Alla reagerar olika försöker jag få dig att inse.

Karmatarerskanise
0

#29 Jag är inte intresserad av att disskutera chock, eftersom ingen hamnat i chock.

gejsa
0

Suck, snacka om att vara envis.

Karmatarerskanise
0

#31 Jag är envis när jag vet vad jag snackar om. Och nu var ingen i chock. Därför tänker jag inte disskutera det.

Men ni andra får gärna fortsätta ;)

Kristina-
0

Att hamna i chock är en sak, det kan vara ganska allvarligt. Men förmodligen var tanten bara handlingsförlamad, dvs, blockerad en stund innan hon fattade vad hon skulle göra. Inte så ovanligt faktiskt!

gejsa
0

#33# Precis! Man kan ju kalla det vad man vill såsom chock eller handlingsförlamad det är ju i stort sett samma sak i mina ögon. Man gör inget åt situationen.

Men enl Hera får man ju inte bli det. Sånt kan man ju tyvärr inte styra själv.

LillMalin
0

#21 , hahaha, jag yrar inte alls! Och jag sa inte att du hade skällt ut någon, men jag tror att om du hade varit där, så skulle du kanske gjort det, det är iallafall vad jag tror.

Karmatarerskanise
0

Tror gör man i kyrkan LillMalin.

#33 Ser du inte vad jag skrev längre upp? Hon var varken i chock eller handlingsförlamad. Hon gjorde ett val att inte ta sin hund, eftersom hon var rädd att bli biten. Detta är inget att disskutera eftersom HON SJÄLV sagt detta. Och jag tror nog HON vet bäst själv. Lönt att spekulera i ngt som jag redan talat om.

Karmatarerskanise
0

Och jag måste säga att det är oroande att ni bara bryr er om ägaren till schäfern. Det är ju hon som gjort fel. Det är inte hennes hund som är skadad.

ingann
0

#32 I inlägg #2 skriver du att ägaren påstod sig vara i chock… nu var helt plötsligt ingen i chock?

Jag vet inte om du riktigt vet vad chock är? Man blir alltså handlingsförlamad och bara står och stirrar precis på det sättet du beskriver i #0. Då kan man inte göra något för kroppen lyder en inte och har inget med att ta sitt ansvar eller vara normalt funtad att göra.

Och att ta sitt ansvar gör ju schäferägaren genom att vidta åtgärder för att förhindra att det händer igen + att hon betalar.

Och att säja hur man själv skulle gjort i en sådan situation är bara spekulationer eftersom du aldrig kan vara helt säker på det förrän det verkligen händer;)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Karmatarerskanise
0

#38 Om du läser längre ner, så ser du att jag faktiskt pratat med schäfer ägaren idag. Då berättade hon att det inte handlade om chock utan om rädsla för att bli biten. Förstår inte hur detta kan vara så svårt att förstå? HON VAR INTE I CHOCK!

Suck .. känns som man har hakat upp sig.

Och jag HAR varit med om detta. Och jag hamnade inte i chock utan gick till handling. Så det handlar inte om några spekulationer från mitt håll.

Och hon tog inte ansvar. Hade hon gjort det hade detta inte hänt. Sen kan hon betala bäst hon vill, det gör inte det ogjort. Och hon blir anmäld ivf.

Kristina-
1

Chock är ett livshotande tillstånd när blodtrycket  sjunker kraftigt och cirkulationen av blod och syre i kroppen minskar. Handlingsförlamad / Blockerad  är inte riktigt samma sak!(Ville bara förtydliga lite.)

Molla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En dag i parken kom en lös hund springande mot oss. Hunden visade alla tänderna och var mycket målmedveten… Men eftersom våra hundar är så mycket större än den blir jag mest rädd att våra biter i försvar och råkar skada. Det är inte kul med bråkande hundar!!!
Som tur var sprang den bara runt oss när vi skrek på den, och sprang tillbaka till sin ägare.

ingann
0

#40 Det du beskriver är medicinsk chock… sedan finns oxå kardiogen, septisk, anafylaktisk och neurogen chock och Psykisk chock… Den psykiska chocken är mindre allvarlig… Psykisk chock är en psykisk reaktion på starka händelser eller sinnesrörelser med chockliknande tillstånd. (Lite mer förtydligande;))

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Karmatarerskanise
0

#35 Och det är väl klart som tusan att jag hade skällt ut henne om jag varit där. Hon tog inte sitt ansvar om hundägare! Ingen koll alls på sin hund.

Vad hade du gjort om det var din hund som blev attackerad? hade du klappat den andra ägaren på kinden och sagt stackars dig?

Molla
0

Jag var inte glad på den andra hundägaren när vi gick förbi. Väste nåt om att han måste hålla sin hund kopplad inne i stan, allt annat är olagligt!

Kristina-
0

#42  Helt rätt !Flört

fettmedkevlar
0

Alla reagerar ju olika i olika situationer och därmed kan inte bli anklagad över att ha blivit handlingsförlamad. Det är knappast något man väljer själv.

gejsa
0

#37# Ser ingen här som skriver att vi oroar oss över endast schäferägaren. Det är just det som jag menar du ser saker som vi inte skriver. Vi skriver ju inte längre om hon som hade en schäfer. Utan helt allmänt om chocktillstånd. Du skrev ju i inlägg #32# att du inte skulle skriva mer och diskutera. Men att vi fick det. Varför fortsätter du då?

Jag tex trodde ju först att hon ev hamnat i chock och du dementerade. Men det som jag har hakat upp mig på är ju att du skriver att man måste ta sitt ansvar och inte bli chockad. Det tycker jag är lite ruskig kommentar. Alla är vi ju olika försöker jag få fram.

Karmatarerskanise
0

#37 Precis, alla är vi olika ;)

Bleenda
0

#48 Jag råkade ut för samma sak för ett år sedan. Då blev 3 av mina hundar attackerade av en schäferblandning. Helt galen och inte kontaktbar. Matte hade inte en chans att ta hunden. Båda taxarna blev bitna över ryggen och skakade. Det blev små hål efter hörntänderna. Men det otäcka är att det blir större skador under huden. Ena taxen fick också ett kotutskott på ryggraden krossat, men hon är efter mycket om och men återställd. Spetsen försökte svara upp men blev biten i benet.

Blandningen blev avlivad senare under dagen. Ägaren ville ha kvar den, men det var andra som tog tag i saken. Fick senare reda på att blandningen hade 13 syskon och alla var likadana. Tragiskt. Men allting ordnade sej till sist. Alla utgifter gick på ägarens hemförsäkring. Veterinären sa att jag skulle anmäla. Jag gjorde aldrig det eftersom det var min granne och hunden ändå togs bort och dom tog på sej alla utgifter.

Men jag hade tur i oturen kan man väl säga. Det är inte alla som får tag på den skyldige hundägare. Klart man ska anmäla det inträffade. Det kan ju vara så att ägaren varit inblandad i tidigare fall.

Karmatarerskanise
0

#49 Precis. Det kan ha hänt innan. eller om det skulle hända igen. Därför tycker jag man ska anmäla.

LillMalin
0

#36, gör man? Det visste jag faktiskt inte *ironi* Du verkar inte kristen, så då tror du enligt dig själv ingen ting, tråkigt liv alltså..du tror inte ens att du lever i morgon, eftersom att du sa att man bara tror när man går i kyrkan! ;)

Karmatarerskanise
0

#51 Nu får du faktiskt lägga av. Du är varken rolig eller underhållande. Och att anta saker som du gör, ger ingenting. Spring inte runt och tro at du vet ngt om folk. Sluta fjanta nu.

gejsa
0

Jag tycker ni ska ge er båda två nu faktist. Den här tråden gav inget överhuvudtaget tycker jag.

Karmatarerskanise
0

#53 Tråden var inte till för att ge dig ngt. Jag skapade den för att berätta om det som hände och disskutera det. Men det gick inte som jag ville för vissa tyckte annat var roligare att skriva om.

Peppe
0

Min hårfrisörskas hund blev ihjälbiten av en annan hund när hon var ute och gick med den… hon hade den kopplad när det kom en hund utrusande från en trädgård. det var en valp på 5 månader… blev inget långt liv för den =(

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Bleenda
0

Vi har en tjej som rider igenom marken med en lös hund och har NOLL koll på den. Alla i omgivningen är förb… på henne. Nu har vi satt hårt mot hårt och stoppar henne varje gång. Förr eller senare händer det något otrevligt och det är bättre att agera innan det gör det. Och man får överhuvud taget inte ha hundar lösa nu när skog och mark är rena BB avdelningen.

LillMalin
0

#54, jag ska fundera på saken! Men jag sa faktiskt HELT HELT HELT HELT från början att det var min åsikt…

Pilon
3

herregud Hera. visste inte att du kunde vara såhär…. Det facinerar mig att du inte har någon som helst förståelse för chäferägaren.

Karmatarerskanise
1

#58 4 år gammal tråd, och jag står kvar vid min åsikt :)

Pilon
0

#59 hahahaha, din envisa jvel!! (ursäkta språket) ;D
Erkänn att dte handlar om lite integritet också, attd u inte vill ge med dig fast än du kan hålla med åtminstone lite grann ;D

jo jag såg att den var gammal :D

[Driva]
0

Min värsta mardröm är att min hund blir påhoppad och dödad av en annan hund. Jag förstår Hera precis. Jag har verkligen INGENTING till övers för människor vars hundar attackerar andras helt oprovocerat.

För tre veckor sedan blev min hund biten av en annan hos dagmatten, som tur var blev det bara ett litet sår som läkte på ett par dagar. Men jag är fortfarande kokande över det. Dels på dagmatten som lät en stro briard hälsa på min lilla hund och dels på ägaren som har en sån hund och släpper fram den vind för våg.

Ska min stackars hund, som är superväluppfostrad och inte gör en fluga förnär, behöva betala för att andra inte kan uppfostra eller hålla koll på sina hundar? Det gör mig så förbannad…Skrikandes

Karmatarerskanise
0

#60 Jag kan inte erkänna något som inte stämmer.
Jag tror helt och fullt på strikt hundgaransvar i alla situationer.

Men eftersom det är massor av upprepningar redan i den här tråden så låter jag det vara nu. Inget har förändrats. Hunden skulle aladrig fått chansen att komma ut ur sin trädgård.

Pilon
0

#62 ja jag tycker också att det var oansvarigt att int eha staket på en ouppfostrad hunds trädgård.

Men detdär med att hon i situationen inte vågare ta tag i den stora arga chäfern för att hon var rädd för att bli biten, det kan hon ju inte rå för, det förstår du väl, det är ju en ren instingt eller vad man ska säga..Vissa människor är helt enkelt inte så säkra med sina hundar att dom känner att dom kan göra vad som helst med dom, har en stor respekt för sin hund. Det är i sig också oansvarigt, Ja, iofs när jag säger dethär..ptja..ja det kan vara lite oansvarigt att skaffa en hund som man inte vågar ta tag i om något sånt händer….

Men själva reaktionen, den kan man ju inte säga så mycket om…
men jag förstår att du var arg på henne ändå… kanske inte för att du var arg på henne för att hon inte hjälptre till, men för att allt annat..

nottheonly
1

#63 För mig är det instinkt att försöka få bort sin hund. Oavsett om man riskerar att bli biten själv.
Jag skulle till exempel aldrig kunna förlåta mig själv om jag hade en hund som bet en annan hund illa för att jag inte vågade gå fram och ta bort min hund.

Noa-Nisse
0

Hade ägaren varit ansvarsfull hade hon haft kunden kopplad i trädgården som inte hade staket så hade händelsen aldrig hänt!

Förstår inte folk som tvunget ska ha sin hund "lös" fast den är instabil…

Hade jag varit Heras kompis så hade jag blivit skitförbannad på att den andra ägaren inte gjorde något! För om man kan säga att hon hamnade i chock så hade jag hamnat i någon slags ilskhets-tillstånd p.g.a att hon hamnade i chock!

Nej, folkk bode tänka mer förebyggande så hade det inte hänt så mycket "olyckor" (om man nu kan kalla detta olycka, för utan tvekan så var schäfern ute efter att skada = ingen olycka)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Noa-Nisse
0

men oj! nu såg jag också att detta var en jättegammal tråd :/ aja!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

Pilon
0

vad spelar det för roll hur gammal tråden är hehe :)

[Forest]
1

2 håller med dig faktist bra att din kompis agerade som hon gjorde och jag hoppas verkligen hon anmälde detta, koppeltvång på sån hund innan den skadar nästa allvarigt.

sagaindia
0

Ok gammal tråd, men klarar man inte av att ta tag i sin hund som håller på att ställa till med något riktigt illa ska man inte ha den hunden alls tycker jag. Tror stenhårt på strikt hundägaransvar!

[Forest]
0

69 oj det var en gammal trådOskyldig  Himmel 4 år gammal

sagaindia
0

Men intressant diksussionsämne Glad