Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1891 ggr
tessss91
0

Dags för avmaskning.?

Hej, Vi har två stycker hundar och jag behöver lite hjälp med att få svart på lite frågor som jag har.

En uttav hundarna som är 2 år gammal är väldigt smal så att man ser revbenen, han får mycket mat men går ändå inte upp i vikt. Nu går mina tankar runt att hunden kanske har mask. (har aldrig varit avmaskad tidigare)

Vill ha lite tips på vilket avmaskningsmedel som ni tycker är bäst.?

Undrar även om den andra hunden vi har också måste avmaskas.? Han visar inga större tecken på att han har mask, men bör man ändå göra det.? För visst kan det smitta mellan hundarna.?

Andra tips angående detta ämne är jag också glad om ni delar med er uttav.

Tack på förhand! :)

//Therese

Michaela-N
0

Misstänker du mask kan jag varmt rekommendera Axilur vet.

Jenna_Nord
0

Om hunden aldrig blivit avmaskad så rekommenderar jag verkligen att ni gör det. Skulle han inte ha det, så gör det inget. Många är rädda för att maskarna ska bli resistenta mot medlet, men då krävs det att man avmaskar ooofta.

När man ska avmaska en hund så är det bäst att avmaska alla fyrfotade vänner i hushållet. Annars kan det mycket väl vara att någon annan har mask och smittar vidare detta, då spelar det ingen roll hur mycket du bara avmaskar en hund/katt. Så avmaska alla på en gång så du är 100% på att alla djuren är maskfria.

Här hemma brukar jag avmaska alla djuren ca 1-2 gånger om året(brukar bli i början av våren och senare på hösten), och jag har aldrig haft maskproblem.

Jag skulle rekommendera Milbemax som tar rubbet. Där behöver du också bara ge 1 tablett en gång per djur. Axilur som jag körde med innan, måste du ge flera tabletter (beroende på kg vikt) 3 dagar i streck.

Mvh Jenna

Fridaaaa
0

Milbemax använder vi, toppenbra.
Gillar inte flytande, svårare att få i dem tycker jag.

#3 Beror på storlek på hunden, lillan måste ha 2 ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

vallhund
1

# 2 Man skall avmaska om man vet att hunden har mask, o inte bara för att.

# 3 Förhoppningsvis blir avmaskningsmedel för hund receptbelaggt snart (som det blivit för häst) så vi slipper dessa onödiga, regelbundna avmaskningar.

Hoppas TS förljer # 1´s råd.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Jenna_Nord
0

Har man ett aktivt liv med hunden ute i skogen och träffar många andra djur så  finns det inget fel med att avmaska en gång om året.
Om man säger att hunden lever i 10 år, så avmaskar man den alltså ca 10 gånger. Gör ingen skada.
Bor man däremot i stan och mest går runt koppelpromenader så ska man absolut inte avmaska lika ofta.
Allt beror helt på hur hunden lever och i vilka miljöer den släpps/utsätts för.

Så tycker det är mer skadligt att säga till alla att absolut inte avmaska om man inte är 100% säker. Men självklart är träckprov väldigt bra, som man oftast gör på hästar nu för tiden.

Mvh Jenna

vallhund
0

O vilka parasiter får din hund av ett aktivt liv i skogen där den träffar många andra djur?

http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Hund/Parasiter-hos-hund/

Jenna_Nord
1

För att det finns mycket bajs och döda djur i skogen. Och är ofta på stora rastgårdar där det finns många andra hundar.
Och att dom delar hus med en utekatt som också kan få i sig diverse saker.

Mvh Jenna

vallhund
0

Tja mina hundar äter vare sig bajs eller döda djur i skogen, här i våra skogar finns inga stora rastgårdar där det finns många hundar, o ute katten bajsar inte inne.

[Forest]
0

Kör med kolla masken test att hundar magar av vid fällning är väl ganska vanligt? öka fodergivan om hunden är smal.

Jenna_Nord
0

Ja som sagt så beror allt på hur hunden lever och i vilka miljöer den släpps/utsätts för.
Man kan varken säga att en hund aldrig ska avmaskas, eller avmaskas ofta om man inte känner till lite mer om bakgrunden.
men en hund som aldrig blivit avmaskad bör ju bli det.

Mvh Jenna

pius314
0

Jag har förstått att hunden får uppsvälld mage av mask samt att man kan se maskar i avföringen (fått info från veterinär, vår hund har aldrig haft mask/avmaskats sen vi fick honom för ett år sen)

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Fridaaaa
1

Jag har frågat många personer, och alla säger att man bör inte avmaska om man inte misstänker mask för det förebygger ändå inte, hunden kan få mask några dagar efter avmaskning med om man har otur.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.