Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2109 ggr
LostMySelf
0

Hur skulle ni agera?

Vi säger att er valp springer lös på er gräsmatta och får in nåt otillåtet i munnen, hur skulle ni agera?

anfo89
9

Ta bort föremålet ur munnen så han inte sväljer det?

/ Anna och Tage

Blogg: annasthlm.blogspot.com Blomma

LLLINN
3

"Nej" är bland det första jag lär min valp så förhoppningsvis lyssnar han på det. Om inte så tar jag fram godis och "byter" mot föremålet så att jag inte tar bort en resurs ;)

"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks

8/5-13 & 1/6-13

LostMySelf
0

Och om hunden är en sån som gärna springer iväg med grejer i munnen och inte vill att du ska ta den?

thilda-
0

Jag hämtar foder skålen med lite kulor i och lockar till mig om den vill springa iväg.. Akillez går på detta gång på gång :D ( Han springer runt som en galning oavsett, pinne, boll, fotboll ect)

[Forest]
0

Jag plockar ut det från munnen innan den hinner svälja föremålet. (som 1 säger) Skulle den springa i väg med "bytet" så springer jag inte efter utan lockar till mig valpen med leksak eller anntat. För att sen plocka ur föremålet. Att säga Nej kanske den får lite brådis o sväljer föremålet. Så gjorde våran fd hund som visst mycket väl vad nej betyder.

LLLINN
4

#3 Om ens hund har ett sånt beteende så har man bara sig själv att skylla (jag har själv skapat det beteendet hos min hund genom att inte tänka mig för när jag tog bort saker från honom som mindre). Det är ju då byteshandeln kommer in i bilden! För att undvika att valpen ska lägga på sig en sån ovana som att springa iväg med saker så "mutar" jag med godis för att han ska släppa taget. Glad

8/5-13 & 1/6-13

thilda-
0

#6 inte alla gånger det behövs vara pga det!
Titta bara på min som har STARKT föremåls intresse, har man tur, nån gång ibland.. men man ska inte inbilla sig något ofta så KAN det hända att han släpper leksaken när man ropar på honom.. men det är 1 på 1000,…. och vi har tränat bytes handel ända sen han kom ;) och jag har haft honom i 1 ½år nu

LLLINN
3

#7 Men det måste ändå ha hänt något under hans uppväxt som har gjort att han inte har förtroende nog för dig att komma eller släppa leksaken. Ursäkta om jag låter småsint, hehe, men jag har verkligen svårt att tro att en hund har fötts med egenskapen att den inte vill släppa resurser till sin ägare Förvånad

8/5-13 & 1/6-13

Beckibus
0

Som redan skrivit skulle jag byta, eller plockar ut det ur munnen på den…

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Ronja06
0

Det hände mig förra året. Valpen var i trädgården och lyckades få tag i en musbebis i munnen. (antar att katten lagt den vid trappen och jag totalt missat den). Yims första instinkt verkade vara SPRING och SVÄLJ. Jag fick bokstavligen panik och hade inga föremål eller något annat att locka med. Slutade med att jag var tvungen att näst intill bända upp lilla valpens mun och dra ut musen ur halsen på honom. (som han glupskt hade svalt näst intill hel) Usch och fy. Jag trodde bokstavligen att jag skulle kräkas. Men efter det kan man väll kort och gott säga att jag blev än mer vaksam för vad katten släpat till dörren.

Yims föremålsintresse är stort, så hade jag erbjudit annat snabbt och i tid hade han nog spottat ut den stackars lilla musbebisen. Nu gick allt så otroligt fort att jag tyvärr fick agera nödlösning.

Mvh Emelie Förlägen

russin
1

Jag lär in byteshandel snabbt med mina valpar.

När jag säger bläää, så spottar dom och får godis istället. Har fungerar kanon på båda mina hundarSkrattande även när det gäller benresten och annat dom hittar ute.

[Forest]
0

8 så om en valp tar nu vad den anser leksak o springer iväg med den så har man en valp med dumt beetende? hur tänkte du där valpar leker tar gärna hittade saker som de anser vara kanon bra leksaker. Men kan visa sig farliga.

11, samma här byteshandeln är en bra lek :) sen kör jag med ursh det är bra när de hittar ben,bajs osv ute som de anser gott.

LLLINN
0

#12 Jag menar om valpen verkligen visar att "du får inte ta den!". Jag har iallafall aldrig varit med om en valp som har fötts med ett sånt beteende Förvånad

8/5-13 & 1/6-13

[Forest]
0

13 så du har itne sett valpar som plockar pinnar ute eller löv osv väldigt lätt att de tar upp typ en sten o leker med? Eller vill gärna leka med sina hittade leksaker. Eller de hittar ben ute efter nån som grillat o fågel tagit med sig? Valpar kan även ta saker o springer i väg med dom som 3 skrev. Hon sa inget om att "du får inte ta den" men visst ser man på en kull valpar att de kan kivas om vissa mat o leksaker. + försöker springa ifrån med det, det är överlevnad. Detta gör de ofta oxå när de flyttat från sin mamma, det är därför det är viiktigt att börja lära dom byteshandeln.

LostMySelf
0

Det är inte det där aggressiva beteendet att man absolut INTE får komma i närheten av honom när han har nåt i munnen/äter osv, det är mer lekfullt att han springer iväg sådär. Ska börja träna byteshandel så snabbt som möjligt, tack för tipset :)

[Forest]
0

15 han gillar väl säkert jaga leken, jag har ofta med mig leksaker ut för slippa att de faktist hittar på leksaker själva. Donna hade pippi på stenar när hon kom hit, hon var då 6 mån gammal. Men tack vare byteshandeln vart inlärd och att jag hade med mig hundleksaker ut så leker hon med dom :)

LLLINN
0

#14 Citat från #3: "Och om hunden är en sån som gärna springer iväg med grejer i munnen och inte vill att du ska ta den?"

Skulle bara visa så att du såg var jag fick "inte får ta den" ifrån Flört. Att valpen plockar upp pinnar och leker med var inte det jag eller TS syftade på, det jag menade (och jag det jag tror även TS menade) var när valpen springer iväg från en med något otillåtet och inte vill att man ska få tag i det Glad

8/5-13 & 1/6-13

thilda-
0

#8 men så är det hos oss iaf :) inne går dock bra, för då kan jag gripa tag i hans skinn när han springer förbi :)

vallhund
1

# 10 varför fick du panik för att valpen höll på att svälja en musbebis?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Belethien
0

Jag bara följer efter. Jag traskar tyst och lungt efter runt runt runt tills valpen tröttnar och sen lyfter jag upp valpen och plockar ur leksaken ur munnen. För tröttnar gör dem tillslut, när de upptäcker att leken inte alls är särskilt kul. Ropa, locka, häftiga rörelser etc. undviker jag om jag märker att valpen tycker att det hela är superkul. För det triggar bara ännu mera lek från deras sida. Att det sen skulle handla om att valpen inte känner sig trygg bla. bla. bla. stämmer inte! De leker bara, de är ju små bebisar som vill ha kul. Allt reflekteras inte till dålig tillit och förtroende mellan hund och människa - ibland har man bara en busig valp som tycker att matte springer efter en är superskoj :) viljan att leka ÄR medfödd! Skulle det hela handla om morrande för att skydda sin resurs är det dock en annan sak! DÅ kan man tala om brist på tillit och vägran att överge en resurs.

Hälsningar,

Dijana

Kennel Lovestain