Tratt i över tre år
Vi har en granne som har en svart söt spaniel hund - ser ut som en typ Cocker spaniel.
I alla fall så under de tre år som vi bott här har den hunden alltid haft tratt på sig ute på promenader med mera - grannarna säger att hunden haft tratt på sig sen den vart valp.
Hunden i sig är inte dresserad över huvud taget och även fast hunden knappt går frammåt drar hon fram hunden i kopplet men nu undrar jag en sak --
Finns det någon anledning till varför en hund ska ha en tratt på sig, aldrig ta av den från valp-unghunds ålder till senior ålder? Jag tänke typ någon sorts sjukdom eller liknande.
Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur
Men vad bra att du ställde frågan!!
När jag var mycket yngre så var det en hund i grannskapet som hade tratt ALLTID. Då tänkte jag inte så mycket mer på det. Tyckte mest synd om hunden för jag tolkade tratten som att hunden hade sår någonstans och ont.
Jag var ett blygt barn och frågade aldrig varför hunden hade tratten. Det ångrar jag nu 35 år senare 
Jag kan säga att den hunden var snäll, så det kan inte ha varit dåtidens munkorg. Måste liksom funnits någon vettig anledning.
Ps. Också Cockerliknande hund 
Kanske något nosskydd så hunden inte kan spåra?
Det skulle jag behöva på mina hundar. Hahahaa!!

Kanske samma tant med ny hund? ;)
Nej den här hunden är jätte gammal och skruttig och inte speciellt lydig som jag sa tidigare. Första året trodde jag att hunden var sjuk eller liknande men efter tre hela år börjar jag undra och som sagt säger grannarna att hunden alltid haft tratt.
Enligt grannarna har hunden tratt inomhus också så ett nosskydd är det nog inte 
vi hade en katt som fick ha tratt till och från under ett par år. Han fick ett sår på örat som läkte dåligt, ibland började det blöda, då fick han gå med tratt. Såfort det läkt så blev han av med tratten, men då började det blöda igen.
Vi var självklart till veterinär och han opererades, men det kom tillbaka ändå…
Det var först efter ett par år som fick fck reda på att han hade cancer, så det kan ha varit det hela tiden…
Min mormors hund hade problem med tassarna, men istället för tratt så fick han ha strumpor på sig jämt (både inne och ute) för att han inte skulle slicka på dom.
Jag tycker det låter lite skumt att hunden har tratt på sig jämnt… visst finns det säkert sjukdomar dom kan ha så att dom behöver tratt under längre tid, men inte jämt sådär
om det är sår eller nåt så borde man väl se den utan tratt ibland när det är bättre…
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Skulle gissa på sår som återkommer kanske pga exem eller liknande.
Förhoppningsvis har de tratten för att den behövs, inte för skojs skull.

Jo tratt har vi också haft på våra hundar under längre perioder speciellt på gammel gubben i sina yngre dagar då han alltid slickade upp såren precis innan de läker men han hade inte heller tratt hela tiden - och inte nu längre.
Jag tycker att det låter lite konstigt jag också därför undrar jag och tanten själv är lite vimsig och pratar inte med nya människor så det är inte värt att fråga igen då vi redan gjort det - vänligt såklart. 
Ååh vad nyfiken jag blir. Låter ju faktiskt lite märkligt.
Varför inte fråga grannen själv?
Men herregud jag var visst lite snabb att skriva. Såg nu inlägg #7 så ignorera mig 
#8 Du såg inlägg #6 
#9 Haha ja snurrhuve idag va! Sitter här och tjuvläser forum när jag egentligen borde göra mitt plugg.
Ska nog gå ut och kissa vovven nu, och få mig lite syre i skallen 
Hehe 

Hehe 
Meeeeeen…. om man tänker så här…. Att hunden har något envist sår så den behöver tratt, för att undvika att den slickar eller kliar… Varför inte låta hunden kiss/bajsa utan tratt på? För inte har den väl tid att slicka/klia när den är ute på promenad?
#13 Vissa hundar klarar inte ens att gå ut utan att klia sig. Tyvärr.
Det är som när jag fick mina insektsbett i Thailand, dom kliade så intensivt att inte ens jag, som är människa och VET att jag inte ska klia, klarade av att låta bli.

Det är sant - men jag tror inte att ett envist sår eller liknande håller i sig i typ 9 år eftersom grannarna som bott här längre säger att hunden haft tratt på sig sen valp-unghund stadiet.
Och det har igentligen inte någonting med det att göra då jag bara undrar vad det kan vara för någonting , knasig matte eller någon sorts sjukdom eller liknande

Varför frågar du inte ägarna, hur ska vi kunna veta Varför den hunden har tratt på sig?
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

Jag har frågat ägaren men ägaren pratar inte med människor, förutom de som bott här i över 30 år.
Och jag är bara nyfiken om det finns någon sorts sjukdom eller liknande så hundar måste gå runt med tratt hela dagarna helt enkelt av ren nyfikenhet.
Äsch glöm tråden, den kan bli borttagen 
När Fia hade tratt så tog vi av den när vi skulle ut, för att hon skulle få lite fritid utan tratten, och det fungerade. Men det kanske inte går för alla ;)
#17 Nejdå, tråden behöver inte bli borttagen. Du frågade ju inte varför just DEN hunden hade tratt. Du frågade ju om det fanns någon sjukdom eller liknande som gör att hundar får ha tratt jämt 
Klart man har sina funderingar.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Vosjes kunde väl ha frågat tantens vänner om dom kunde fråga tanten, om han nu inte ville träna sig på för att få ett svar från tanten själv. Kan väl vara skönt o veta liksom…

Med tanke på att det är en cocker med sina hänagde öron tycker jag att det är konstigt att den inte har problem med örona, vet att mina cockar har haft tendens till att få svanp när det har tratt på sig efter operation
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se