Cykla med hund!
Som ni vet så frågade jag för ett tag sen om det här med "dra i kopplet" och hur man kommer över det.
Det har gått bra. Jag har satsat stenhårt på att stanna och det har funkat bra. MEN det som också har gett resultat rent generellt sett är att jag börjat cykla med Axl springandes brevid. Han verkar mycket mer nöjd de senaste två veckorna (eller vad det är) än tidigare. :)
Jag har cyklat tidigt på morronen och där det inte är nån trafik för att vänja honom. Finns flera cykelvägar som är trevliga. Ställningen funkar bra, den löste ut sig en gång då Axl tvärstannade och skulle bajsa. Nu vet jag att händer det en olycka så funkar ställningen.
Jag försöker hålla koll på honom i början så han förstår att han inte ska stanna o kissa hela tiden. Jag låter honom kissa o bajsa innan vi cyklar också. Sen stannar jag efter en bit så han får kissa igen. Han är ju hanhund. ;)
Iallafall tycker jag att det funkar mycket bättre nu. Han verkar vara mer nöjd helt enkelt. :)
Imorse vaknade jag 5.30 och kunde inte somna. Beslöt mig för att träna Axl att springa med cykel! Så nu känner jag mig otroligt nyttig och produktiv! 

Vad härligt att det funkar =)
Vad använder du för ställning då du cyklar med hunden?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Vad kul det låter!
Jag vill så småningom cykla med hund när vi väl skaffat en. Hur långa sträckor kör du nu i början? Hur gammal är Axl? Ras?

Jag vill oxå börja cykla med min lille best snart. Men det är ju en schäfer på bara 9 månader, så det får vänta ett tag till.
Fast jag har provat lite smått, och det gick över förväntan.
låter jätte kul o börja cykla me hunden… jag har försökt me Lusse men han vill äta upp mitt framdäck eller hoppa upp i knät på mig =/ hehe

Köp en springer. Då kan det inte hoppa upp till dig. Kostar ca 500 kr. Jättebra. Den har jag själv på min cykel.
#1 Jag tror den heter Springer. Kostade 500 kr.
#2 Axl är 3 år och Kerry Blue Terrier. Jag försöker att inte slita ut honom. Kollar om han flämtar mycket och så men han verkar klara det toppen. :)
Just ställningen funkar så att han inte kan springa in i hjulet vilket är toppen. Med bara koppel skulle inte funka för Axl är så "studsig" av sig. :)

Har hört om flera som har Springer, det verkar vara det som gäller.
Blir väl en sån om ett par år… ;)
Vad kul att det går bra…när jag hade min första schäfer så fanns inte springer, så det var att cykla med koppel och det var inte lätt innan hunden fattade vad det var frågan om *S*
hahaha heja Lusse….däcket är mumma så ta det du från matte. Ocha fattar hon inte att du lär ha tröst eftersom du inte får tugga på det, och då lär man ju få komma upp i knät…vad ska man annars med dom till 

Vi har haft springer i över 11 år den är jättebra. Man tappar tex inte balansen om hunden skulle tvärnita osv.
haha han ska inte få tugga på mitt däck =)

Det kan han inte om du har en springer. Jag lovar.
ok.. kanske borde köpa en sån då =D

Ja, jag lovar att du def inte blir besviken. Den är verkligen bra om tex en hund försöker springa för fort eller stanna för att kissa osv.
ok.. hur sätter man fast den då?

Hur fungerar springer eg? Vad händer då hunden tvärnitar?
Har alltid fått höra att den ska vara så bra men aldrig fått förklarat hur den fungerar riktigt.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Man sätter fast den under sadeln har jag för mig. Gubben satte dit den inte jag. *skäms*
Jättesvårt att förklara hur den fungerar. Åk och titta på en sådan så föstår ni.
ska ta o göra d, dig fick man ju inte så mycke hjälp av..
hahahaha

Jag började förklara men tog bort det. Vet inte vad eller hur man ska förklara. Det är jättesvårt. Sorry.
haha d e lugnt, ibland e d inte lätt att förklara nått utan att d blir helt rörigt =)
jahaa, ja nu flrstår jag lite mer.. tack freja,.
Du kan din sak Zeretki….det är tur vi har dig ;)
Jaa, Lotta. Tänk annars hade du inte fått Angel o SPike ikväll! ;)
hahaha ja lite tur är det väl att vi har tantisarna =D
Hehehe ja jag ska snart gå och sova så då får jag äntligen möta dom….mummaaaaa =)

Där ser ni vad bra en springer är. Men jag tycker nog att dom var lite dyrare än hemma i vår butik.
man kan ju kolla runt lite på priser, här i stan har vi en affär som e jätte dyr o en som har lite bättre priser =)