Kopplad hund vs okopplad, vad gäller?
Idag var jag och tränade rallylydnad avancerad nivå (där hunden ska föras okopplad) på en stor äng. I ögonvrån ser ja gen kvinna komma gående med tre stora hundar. Kvinnan stannar, hundarna nosar, hon går sedan stananr hon igen och hundarna nosar. Hon är MINST 50 meter bort från mig och Casper är inte ens 50 cm från mig. När hon kanske är 45-50 meter bort sätter jag Casper och kopplar honom, när jag sedan vänder mig om är hon borta.
Lite senaqre träffar vi samma kvinna (vi har då slutat träna och Casper är fortfarande kopplad) denna kvinna började då våldsamt att skrika på mig om att jag skulle koppla min hund nästa gång jag såg henne och jag försökte förklara för henne att jag visst hade kopplad honom och att de då var borta. on ville inte alls lyssna på mig utan bara gapade om att ja gvar dum i huvudet osv och att frågade om hon skulel släppa sina hundar med… Då sa jag att visst kan du det om du har pli på dem, men givetvis lyssnade hon inet på detta heller.
Nu undrar jag vad GÄLLER? Enligt lag 2007:1150: 1 § Hundar och katter skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.
För mig innebär det att om min hund är okopplad men inte springer vind för våg utan snällt och vänligt gåpr vid sidan om mig så är det tillåtet?
Längre ner står det: 16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Här tolar ja gdet som att de får vara lösa, men inte jaga och förfölja vilt.
Jag tycker hon överreagerade då ja gfakltiskt kopplade min hund och att de var väldigt långt borta, men förstår henens oro. MEn tycker samtidigt att man får ju lita på att andra hundägare har pli på sina okopplade hundar.
Hur tolkar ni texterna och hur skulle ni gjort i denna situationen?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Ja, du tolkar det rätt. Du är inte tvungen ha hunden i koppel, men måste ha den under sådan lydnad att den för sig som om den vore kopplad. Kvinnan måste ju ha haft en dålig dag eller nåt, för du kopplade ju till och med hunden. Trist när sånt där händer, men det är nog bara att skaka av sig.

Tror inte hon såg att jag kopplade honom för hon hade nog gått åt ett annat håll då.
Jag tar verkligen åt mig när sådant här händer för jag är verkligen för att visa respekt mot varandra och jag skulle aldrig göra saker med vilje som andra tycker är jobbiga elelr otrevliga…
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Du får ha hunden lös så länge du har kontroll över hunden. Gissar på att du har ganska bra koll på hunden om du tränar rally lydnad. Dock hör det till god ton att koppla hunden om det kommer andra hundar, för att visa att man har kontroll. Det gjorde ju du så du har enligt mig inte gjort fel, varken enligt lagen eller oskrivna regler
minavitas.wix.com/kennel
Under den här perioden förvandlas 50% av allt folk till hundpoliser.
De kan inte låta bli att upplysa en om att det är "kopplongstvång"
Spelar ingen roll verkar det som hur du har din hund.
Har blivit påhoppad flertal gånger ang det, och det finns inga gränser vad folk kan göra. de springer och skriker över åkrar, stannar bilar och går ut på åkrar trots att de inte äger markerna.
Jag vet att det är svårt att inte ta åt sig. Jag vill alltid svara något dumt till dem men det gör ju kappast saken bättre. suck..
Det enda som hjälper det är att gå så långt bort att ingen vettig människa är där..
*Personlig ägodel till två råttor och två hundar*

Jag blev tillsagd för nån vecka sen, då var det en kvinna som stannade bilen enbart för att snorkigt tala om för mig att det minsann är koppeltvång här. Nu visste jag att det var koppeltvång egentligen i det området jag befann mig, så orkade inte bråka utan satte upp en förvånad min mot henne, sa att det hade jag ingen aning om och kopplade min hund samtidigt som jag tänkte "kärring, finns ingen anledning att låta så otrevlig"!
Att jag sen kopplade lös min hund igen efter att hon åkte, och hade henne lös i 2 timmar i området behöver ju inte den snorkiga och griniga tanten veta ;)
Du gjorde inget fel så strunta i den trista människan. Att dessutom gapa om att man ska koppla sin hund när någon befinner sig 50m ifrån en när man faktiskt kan välja att gå åt ett annat hål förstår jag inte alls?