Hundar iFokus

Hundar

Etikett: valpar
Läst 524 ggr
[Vargtass91]
0

Tycker inte om när man sätter på/av koppel mm

Hej.

Min valp är 9 veckor, vi har så smått börjat träna koppelträning inomhus i 5 min 2 ggr om dagen. Han har fått ha halsband på sig till och från i några dagar o nu permanent, och han bryr sig inte om det längre utan det går jättebra. Förutom när han märker att man sätter på och av halsbandet börjar han splattra och försöka sticka.

Samma visa är de tmed kopplet, han har inga problem med att gå i det - mycket beröm och godis här inne när vi tränar och vi tränar som sagt endast korta korta stunder. Han biter inte så mycket på det heller. Men han verkar ju inte gilla själva grejen då man ska ta av och på kopplet och jag undrar lite vad jag kan göra för fel och hur ni hade gjort? Jag brukar ta det lugnt och ge godis och prata lite med honom innan jag kopplar honom men det hjälper inte.

Någon som haft liknande?

thilda-
0

Jag ger alltid min hund godis när jag tar av och på halsband + av och på med kopplet och även en mys stund så han får sitta och små bita på godisen och att jag smeker honom från mungipan och ner :)

Hayley
0

klicker träning är lösningen ;) kostar runt 20 kr i en djuraffär, klicka ge godis i en liten stund tills hunden förstår att klick = godis. sen ta fram kopplet och vid varje kontakt med kopplet så klickar du och ger godis.

Funkade super för mig, numera rusa lilla gris mot mig när jag tar fram kopplet =)

http://to-click-a-frenchy.blogspot.se/2011/12/problem-med-koppel.html

länk med en viode jag gjorde när jag höll på och tränade honom =)

Maja2
0

Oftast ger det sig själv, även om man inte klickar eller ger godis. Det är en vanesak helt enkelt.