upprörd... seriöst foderavtal?
Åh jag blir så frustrerad!!!
En person jag vet om tog en svart dvärgspets på foder för inte så länge sedan.
Innan hon fick hunden satt den i bur eftersom då varande ägaren var rädd att hunden skulle bryta benen eftersom hunden är så liten. Hunden är riktigt stressad och ej rumsren - 6 år gammal.
Dom gör ingenting åt att hunden är stressad, den kan inte vara still en enda sekund och går och droppar här & där. Hunden får heller ingen mental stimulans eller fysisk aktivitet vilket gör mig sjukt ledsen då hunden verkligen inte mår bra alls. Hunden är rädd för plötsliga rörelser och går runt och tjuter hela tiden.
Idag blev tiken parad hos den s.k uppfödaren.
Jag vet inte vart jag ville komma med denna text men jag undrar hur ett seriöst foderavtal ser ut? Och avlar man verkligen på en sådan tik? Hur kommer valparna bli med tanke på mamman? Betalar den s.k uppfödaren för fodret den dräktiga tiken kommer behöva? Hur kommer tiken må när den fått en kull valpar och mår som tiken redan gör? Kan tiken strunta i valparna för att det blir för mycket & inte kommer till ro?
Ja, mycket tankar omkring det hela…
Nej en seriös uppfödare avlar inte på en sådan hund!
Uppfödaren ska stå för alla kostnader rörande parningen, valparna och merkostnaderna för tiken inför/under och efter valpning. Dvs. extra foder, meritering, hälsoundersökningar mm.
Klart att valparna påverkas av en stressad och orolig moder…
I Skk's avtal står det också att uppfödaren har rätt till max 2 kullar innan hunden har fyllt 5 år. När dessa kullar har tagits (med mins 1 levande valp i varje kull) tillfaller hunden fodervärden. Har inte uppfödaren tagit någon eller båda kullarna när hunden fyllt 5 år tillfaller hunden fodervärden ändå i och uppfödaren "går miste om" kullarna. Hunden tillfaller fodervärden utan kostnad.
Sen ska man inte ta 1 kullen när hunden är spå gammal som 6 år….
Tiken har ej gått igenom några hälsokontroller eller dylikt… Och jag förmodar att detta blir tikens första kull då ägaren aldrig nämt att hon haft valpar förut, vi stod varandra nära jag och ägaren.
Är den sk uppfödaren med i SKK? Är den det så slå en pling dit, hela historien är bedrövlig. T ex så får hundar inte vara i bur innomhus, den lagen trädde i kraft 1/1 -08.
Något foderavtal kan dom inte ha, eftersom tiken är över 5 år. Personen du känner skall inte ta tbx hunden efter parningen, istället skall h*n kontakta Länstyrelsens djurskydd.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#3 Om du vet vad tiken heter med sitt rätta kennelnamn så kan du gå in på hunddata och kolla upp. Där står ålder, hd status eller liknande som ögonlysning med mera. Där står också hur många kullar hon fått och med vilken hane.
Det kan vara ett eget fodervärds avtal uppfödaren skrivit.
Kan tiken varit hos någon annan fodervärd tidigare?
När tiken är så stressad som du säger, så kan det påverka fostren väldigt negativt i fosterstadiet. Dom kan få liknande ADHD. Tiken kan även bli en väldigt dålig mamma, då hon behöver allt lugn och trygghet det bara går.
Vem gör inget för att lugna tiken? Uppfödaren eller fodervärden?
Om du vill så kan du PM;a mej namnet och eventuella registrerings nummer så kan jag kolla upp åt dej.
Fint av dej att du bryr dej. Det finns alltför många oseriösa i hundvärlden och det drabbar ju både hundarna och köparna.
Är hunden 6 år och är parad har den fått valpar innan? Har för mig att hunden inte får vara över 5 år enligt lag o denna lag är väl oxå på jbv hemsida så den gäller alla hundar. (men kan ha fel att den inte står på jbv+ rätt ålder) Sen anser jag väl att detta är väl nya ägarens ansvar att fatta själv om det är bra avelshund lr inte. Den går o droppar hela tiden skrev du vad är det som droppar kiss? inkontinens? Det kan vara flera orsaker till detta. Har de itne vart o kollat hälsan alls på denna hund? Hanhundsägaren bör väl kräva lite man vill inte avla på dessa tikar, tycker det är lite konstigt att de itne kräver något alls faktist.
Du verkar mer upprörd att de inte arbetar med hunden? Har hunden inte bott där länge så anser jag hunden behöver boa in sig ordentligt innan man ställer en massa krav. Att kräva saker på så stressad hund kan få den mer stressad. Den har bott i bur hela sitt liv suck inte så lagligt det heller, men jag tror faktist att detta beror på att den gick o droppa hela tiden. Den ägaren ville väl inte ha kiss inne eller orka inte sätta på tikskydd för att slippa kisset inne enkelt släng in den i bur :-C
Hur som helst detta är verkligen oseriös avel är tiken i frågan renrasig ? kan man inte gå via skk om detta? har tiken fått valpar innan kolla upp vad lagen säger. Ägaren verkar inte bry sig om avel eller hunden så jag hade tagit hundens talan här om jag våre du TS :)
#4-5 Jag vet inte men eftersom hunden har en stamtavla borde väl uppfödaren vara det? Jag har nu frågat om hela hundens namn i stamtavlan och får hoppas hon svarar vilket jag inte tror då hon absolut inte är engagerad i det hela och kommer uppenbarligen bara svara "Vet ej".
Tiken har varit hos flera hem innan detta så förmodligen har hon då varit hos andra fodervärdar men dom ville inte ha henne enligt den nuvarande foderägaren.
Ingen av dom gör något för att hjälpa tiken då dom bara tittar på när hunden springer runt i huset och tjuter, kissar överallt och ja, den enda gången hunden var still när jag hälsade på var när hunden låg i mitt knä men då låg den och flåsade jätte mycket istället.
Jag kan PM;a dig såfort jag fått reda på hundens fullständiga namn! 
#6 Det är det jag inte har någon aning om då den nuvarande fodervärden inte sagt något om det men jag tror inte hunden fått valpar tidigare.
Nej ägaren verkar antingen inte bry sig alls eller så förstår hon helt enkelt inte vilken risk det innebär att para henne, både för avkommorna och för tiken själv… Om jag känner henne rätt så skulle hon inte ens lyfta på ögonbrynet eller bry sig överhuvudtaget om jag skulle berätta för henne vad som kan hända och vad som gäller. Jag skulle kunna länka lite om vad som gäller med Jbv och det där men hon skulle inte läsa. Det vet jag. Det är också det som gör mig så förbannad, jag har försökt hjälpa henne mååånga gånger med alla hennes hundar hon haft men hennes lösning är istället att avliva hundarna.
Jag är absolut inte mer upprörd över att dom inte aktiviterar hunden. Jag är upprörd över hela situationen och hur dom kan vara så nonchalanta till att vilja hjälpa hunden, att få hunden att må bra.
Ja, tiken har som sagt en stamtavla enligt ägaren och jag har frågat om fullständigt namn och får hoppas att hon är snäll och vill säga det, om hunden nu har stamtavla.
7 då kollar du vad lagen säger o sen är det bara anmäla detta till djurinspektör dessutom är det itne svårt o luska fram ägaren via fodervärden hon bör väl ha ett namn :P
#7 Det kan vara så enkelt att tiken har en urinvägs inflammation. MEN det finns även hundar som har fel på urinblåsa/röret och det går oftast att åtgärda genom en operation. Och på grund av detta så kan dom inte hålla tätt.
Låter inte som en bra uppfödare
Ts detdär borde du verkligen anmäla alltså.. det är ju inte klokt..
Vissa människor tror ju att en hund är sådär, att det är normalt för småhundar att ha tungan hängandes utan för och flämta som en tok och rusa runt och pissa och vara ättrig. För dom är det en normal hund. Dom fattar ju liksom inte. Dom har en sån fruktansvärt stor distans till djur också oftast.
Jag kan verkligen förstå din frustration.
Men som sagt, anmäl dom till djurskyddsmyndigheterna. Det skulle iaf jag ha gjort om det inte gick att gå någon annan väg….Eller ring djurskydds och hör med dom vad dom säger om detta…
9 och är det fel på urinledare eller blåsan så kan det vara ärfligt dessutom så det låter som att denna hund skulle ha helt avelsförbud med tanken på ålder och läckandet. Har själv en hund som har op urinledare det får bli medicin för op har inte gjort henne tätt, dok ska vi inänta 1a löpet enligt vetrinären kan det vara miraklet vi väntar på.
Jag tycker det nästan kan låta som att detdär med pissandet är en del av ett stresssbeteende(med tanke på beskrvningen). Men man vet ju liksom inte….
Tack för era svar!
Hon svarade på när jag skrev till henne förut om hundens fullständiga namn då jag skrev att det skulle vara kul att se vilka föräldrarna är osv. Hon skrev bara "det står inget om hennes försäldrar i skk".
#13 vad tänker du göra??
#14 Jag kommer nog skicka in en anmälan i jordbruksvärket.
#15 yeah!!!! Go access go!!
Man behöver inte vara medlem i SKK för att äga en SKK reggad hund, däremot måste man vara medlem för att få regga valpar.
Rasen heter Pomeranian, här är klubbens avelsstarategi:
Kollade på hunddata, på pommar registreras patella USs resultat.
15 fint :) stor kram får du av mig