När man byter foder
Hej alla !
Jag sitter bara och funderar lite.
När man ska byta foder och ska blanda ut, hur länge ska man blanda ut? För det känns ju lite onödigt att kanske köpa en stor säck av RC på 8,5 Kg när jag ska byta?
För det tar väl inte 85 + dagar för att byta foder… men kanske man ska köpa typ en säck med 2-3 kg? och sen en 2-3 kg säck av det nya också?
Hur har ni gjort? För jag vill verkligen inte ge RC.. Jag tycker att det är för dyrt! Med tanke på innehållet… kan betala 500-600 kr men då ska innehållet vara bra också! Betalar inte sånt för "skit"
För oss har det tagit cirka 2 veckor, det resterande fodret har jag använt som belöningsgodis efteråt 
Jag skulle inte blanda ut mer än kanske max 10 mattillfällen.
Beror väl på hur känslig magen är på hunden man ska byta foder åt. Varför ska du byta då? :)
Gillar inte RC innehåll i de fodret som jag isf skulle fortsätta med :S
#3 Ahaaaa, aaa nää, har man råd så kan man alltid sikta på något bättre hehe, vad ska du byta till då? :)
Ja det lutar åt Precept Plus eller Standalt :) Men tror det blir Precept Plus då det innehållet mycket som ska vara bra för en bra och tjock päls.
#5 Ahaaa :)
För Donna tog det 1 mån att byta foder helt varför så länge är pga hennes mage var kännslig o hon var mycket mager när hon kom. Så vi valde hellre byta foder under lång tid o slippa besvär en behöva ge en massa annat för få magen okej igen. Det finns det verkligen inte mindre säckar foder? Och vad har uppfödaren sagt ang foder biten är det okej att du ger det du anser bäst för hunden/valpen :)
Ja jag får välja det som jag anser är bäst men helst torrfoder :)
#8 jaså varför helst torrfoder? :)
Det är enklar just under fodervärds tiden :)
10 jag ger både färskis o torris + råkost. När Enja åker till uppfödaren så finns det redan samma färskis där så jag tar enkelt med mig torrfoder.
#10 Ahaaaaa :)
JA det blir typ liknade för mig :) För uppföddaren ger sina hundar färsk 1 gång om dagen.
13 då är det smidigt du tar bara med dig din hunds torrfoder :) vad ger hon för färskofder? köp gärna samma det underlättar oxå :D
Jag vet inte men ja jag ska också köpa samma färskfoder :) Det blir ju iaf nått då som hon känner till bra ;)
Om du byter till Standardt så tänk på att du kan behöva vänja in över en längre tid (En månad kanske) då det är många som har problem med det i början innan magen vänjer sig och sedan fungerar super. Andra foder, med en normal mage, brukar inte behövas mer än 1-2 veckor.
hehe jag tror min hund har en stål mage.. jag har nog bara gett som max 3 -4 dagar när jag byter
#17 jaa, oftast är det nog inget större problem liksom…