Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 3976 ggr
Real
0

bästa kopplet?

Jaha, hejsan små och stora:)

Ecko har blivit hela 6 månader och han har blivit STARK!:P Vi har faktist inte gått någon kurs än och de har ju visat sig.. Men han är otroligt duktig och lättlärd, de enda som är felet är att han drar MASSA! Och ja är inte en så stor tjej:P de är vårat fel jaa, jag vet!

Men iaf; vad är de bästa kopplet egentligen? De funkar inte att ha ett vanligt helt längre.. för han märker ju inte ens av mig när ja drar honom till mig?:P Ska ja ha halvstryp? Helstryp? (antar inte de eftersom han är så pass liten än) Nått annat smart? sele, eller vad de heter.. och i vilket material

man börjar bli lite små trött på att han älskar allt och alla.. och sammtidigt är rädd för allt suspekt! Blir mycket fläng hit och dit! och dessa jäkla pinnar!!!;) hihi

och som vanligt skriver ja Massvis!Generad

Malin-A
0

hmm lite svårt d där me halsband, d beror ju på vad han går bäst i osv. själv har jag Helstryp till Lusse o d köpte vi till han när han va 7-8 månader nått sånt.. o d funkar bra till honom.. så jag har helstryp o ett tjockt läderkoppel som är jätte skönt att hålla i, ska ta o skaffa ett Läderhalsband till Lusse också.. Läder är ju väldugt mjukt, skönt o hållbart…

Alex
0

Tycker som Malin, det är olika vad som funkar för olika personer och hundar. :) Men (som du säkert redan vet) får man ju inte slut på dragandet bara för att man byter halsband. Däremot kan det hjälpa träningen lite. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Ellinor_ludde
0

Gå till Djuraffären och be expditen att ta fram en "sluta dra sele" till den storleken Ecko har. Den är inte alls så dyr och den är bra
att använda IBLAND och de gör så att han ej kan dra eftersom
"snörena" sitter under båda frambenen som gör att när det spänner tag i kopplet så blir det lite konstigt för hunden eftersom de inte är vana vid det. Då lär den sig att när man inte drar så känns det inte så där konstigt och då får han MASSVIS med beröm och GODIS :D Självklart är inte det de enda settet att lära en hund sluta dra, utan det är upp till dig att komma fram till ett beslut om vilken inlärningsmetod du ska använda
så att Ecko förstår att han inte ska dra. Men vissa kan tycka att
sluta dra sele inte är så bra, men det kan jag seja att det är INGET som gör ont på hunden. Och om din hund är lite kännslig under armarna så kan du sätta på små puffar på de två band som är under benen. Jag själv använder bara selen någon gång i veckan för att undvika att han glömmer träningen ^^,

Zebben
1

Det sitter inte i halsbandet, utan det enda Du kan göra är att träääna på att gå fint i kopplet.

Börjar Du med halvstryp eller helstryp så kommer hunden bara bygga upp ännu mer muskler runt halsen och fortsätta dra.

Man kommer inte undan anidragträningen och har man inte börjat med den redan när valpen var ny så är det mycket hög tid att börja.

Zebben
1

#3 Antidragselen trycker på körtlarna som sitter i armhålorna. DET gör ont! Att använda något sorts skydd förbättrar, men varför ska man använda en antidragsele, när man kan träna med vanligt brett läderhalsband och koppel?? Varför alla dessa genvägar hela tiden?

Det är heller absolut ingenting att rekommendera en hund som inte är färdigväxt. Denna haltisele förskjuter armbågslederna, då skelettet inte är färdigutvecklat på valpar.

lena1
1

Nu Zebben var du klok som en bok igen, allt handlar om träning och kontakten, ju mera hunden stryps hålls tillbaka i ett stryp halsband ju värre drar den förmodligen ;-).

Stoppa hela fickan full i godis och spela pajas ute så blir du säkert intressant….

Lycka till

Real
0

Jaaaa, men jag vet ju allt de där!:) att de är JAG som ska träna honom osv osv.. I know i know.. men saken är och kommer inte ändras; Jag behöver ett nytt koppel till honom för MIN skull! Jag har tränat honom men tyvärr inte regelbundet.. så de har väl inte gett så mycket. De jag är ute efter är ett bra koppel att börja träna med igen. jag kan INTE ha de här vanliga kopplet jag har nu.. för jaaa, visst jag kan hålla mig kvar på fötterna. Men de är att ta i hårt då! och han blir ju inte mindre stark av ett vanligt! Jag skulle bara vilja ha ett koppel som hjälper mig på traven till träningen.. så ja slipper SLÅ ner fötterna i marken och lima fast dom varenda gång vi möter en hund?:P

are you with me?

Jag kan svära på att jag inte kommer klara av att träna upp honom med vanligt halsband! För snart, väldigt snart.. kan inte ja hålla emot:)
kanske överdriver, men ja vill helt enkelt ha ett annat koppel. punkt slut

Malin-A
0

jag har väldigt bra grepp i mitt läderkoppel, det är nästan 2 cm brett o ganska tjockt så kanterna skär inte in i handen som vissa koppel kan göra.. så jag tycker du ska satsa på läder..

Real
0

läder? hum.. alltså, ja har ett skin? eller de kanske är läder.. men de är rätt så smalt jaa.. och hårt! så neeh de är väl inte läder.. haha.. *puckot*:P

Kristina-
1

Jag har halvstryp i Läder /Skinn till mina Wheatenterrier, även min snart sju månader valp. Och sköna mjuka läderkoppel att hålla i.  Men som Zebben skrev tidigare så sitter det ju inte i halsbandet och kopplet utan du måste börja träna honom att inte dra, han lär ju växa en hel del och bli ännu mycket starkare med tanke på raserna i honom. Dogo Argentino är ju inga knähundar direkt. Jag rekommenderar dig att anmäla er till någon hundkurs där du kan få hjälp.  Lycka Till !

Malin-A
0

njae läder är väl lite mjukare än skin? hmm nee jag vet inte.. men att kopplet e ganska tjockt hjälper en hel del, man får bättre grepp när det är lite att hålla i…

SweaoMatte
0

Hej!

Jag har en welsh springer spaniel som är lite nyss fyllda två år.
Sedan hon var valp har jag tränat henne att gå fint i kopplet, och det har gett resultat, Nu. Nu drar hon inte längre, (peppar peppar). Det tar tid.

Jag skulle inte sätta på min hund en halti/dressyrsele om hon drog i kopplet som ersättning för träning.
En dressyrsele, även kallad anti-dragsele får det att göra ont på hunden när den drar
och det är på det sättet det är tänkt att få hunden att sluta dra. Typiskt latmanspåfund. Många hundar vänjer sig vid smärtan och drar på ändå.
Dessvärre går den vid den känsliga huden i armhålorna, och hunden får lätt skavsår.
En halti är inte heller någon lösning i mina ögon. Man kan skada hundens nacke ordentligt, och det är ingenting man ska sätta på hunden om man inte vet vad man gör !
Jag har alltid varit motståndare till dessa nosgrimmor, men har det själv på min hund nu, under träning på att hon inte ska stressa upp sig så mkt inför hundmöten (hon tycker att det är så KUL så hon blir helt galen :P) då har jag dock hjälp av instruktör.
Tillbaka till anti-dragträningen:
Det är bara att träna hunden. Det tar tid, men så småningom ger det resultat.
Även fast man kanske inte inser det, blir man irriterad av att ha någon som ständigt går och drar i en. Detta tycks ju du ändå ha uppmärksammat.
Tillslut blir man bara less å arg på hunden. Och det känner den av. Hunden vill inte vara med någon som är arg, och börjar då dra ännu mer, eftersom man ofta inte visar vad man är missnöjd med, utan mest är lite irriterad hela tiden.
Man måste få hunden att tycka att det är roligt att vara ute och gå med en. Hunden och du ska gå tillsammans.
Man kanske inte riktigt tänker sig in i hur det är för hunden, men den är ju inte född till att gå i koppel !

Jag fick tips på valpkursen att man kunde ha ett halsband (som hunden inte får dra i) och tex. en sele som hunden får dra i. Det kanske är jobbigt om man har en stor och stark hund, men det kan vara bra om man till exempel är stressad eller bara ska ut på en jättesnabb kvällskiss tex. Detta kan ju dock vara jobbigt, eftersom det eventuellt förlänger träningen. Om man kan föra en hund i nosgrimma på ett vettigt sätt, kanske man kan använda den de FÅ RUNDOR OCH DÅ SKA DET VARA KORTA, som man inte hinner träna. Det viktigaste är ju då att man inte blir lat och bara använder nosgrimman, och struntar i koppelträningen, för så småningom lär sig hunden dra med den på också, och då har man inget att ta till senare, plus att det inte är bra att låta hunden gå i nosgrimma för all framtid heller…

Det finns många metoder att tillgå för att få hunden att sluta dra i koppel. Jag gör såhär:

Så fort hunden drar i kopplet så att det sträcks stannar man. Fryser positionen. Så fort hunden kommer och tar kontakt går man vidare samt belönar med tex en godisbit. Man är jätteglad, men lugn. När kopplet sträcks igen gör man om proceduren. Detta kommer att ta tid men jag lovar - det ger resultat! Man måste vara 100% konsekvent, annars uteblir resultatet.

Man kan också så fort kopplet sträcks, nypa hunden i rumpan och säga nej.
Därefter belöna när hunden tar kontakt och går lugnt och fint.

Annars kan man använda Memea Mohlins "mycket omständiga metod" som går ut på att man man får hunden att springa runt en varje gång kopplet sträcks, man säger "nej kom hit" (eller valfritt ord), och halar sedan hunden runt till vänster sida, snart lär sig hunden att springa innan runthalningen, och den börjar fatta att så fort kopplet sträcks så måste man släppa doften eller vart han nu vill till, för att snabbt springa runt dig, innan han får gå vidare… såklart berömmer man ju hunden när den går rätt och fint !!

En annan metod är att vända varje gång kopplet sträcks. Då kommer hunden också att bli mer uppnmärksam och håller kontakt. Också detta tar tid - och man måste vara 100% konsekvent. MEN det får inte bli stressigt, för då kanske hunden bara tycker att det är en jobbig lek, och går med ett par steg innan den drar iväg igen.. då får man ju inget resultat!

Det finns ju många som använder sig av koppelryck också, med dressyrlänk eller kedja, men jag tycker inte att det är en metod att ge sig in på om man inte vet vad man gör. Många, däribland jag föredrar mjuka, mer positiva metoder framför det.

Om du kan ha honom lös kanske du kan koppelträna en liten stund, då snackar vi ca 10-15 minuter, då han är duktig, och sedan lugnt och sansat släpper honom lös en stund, sen koppeltränar igen en liten stund. På så sätt kan han ju också spralla av sig, och då blir det ju lättare för honom sedan under träningen.

Din hund är ju bara 6 månader, och har mycket att lära, så risken är inte stor att han är understimulerad, jag tror att din hund mår alldeles utmärkt :)
Kanske är det så att han behöver lite mer mental stimulans, det gör honom trött i huvudet, och därmed lugnare och mer tillfreds i huvudet

Annars kan det vara bra att känna till att många hundar drar för att det är under- eller överstimulerade. Se till så att hunden får den aktivering den behöver. Aktivera den mentalt också, det tröttar ut hjärnan. Låt hunden lära sig små tricks, söka godis, städa… det finns hur mycket som helst att lära hunden. Lär den överstimulerade hunden att ta det lugnt, och aktivera den mer mentalt och ta det lugnt med stressiga övningar.

Om du inte får ordning på problemet själv kan ni ju gå en kurs tillsammans, där får ni hjälp av kunnig instruktör som kan hjälpa dig av med dragandet. Jag vet att det till och med finns speciella "anti-drag-i-kopplet-kurser" där fokus ligger på koppelproblem.

Lycka till med träningen!
//Swea&Matte

smurfan-13
0

Jag säger vanlig snäll sele + ett bra läderkoppel!

Sen behöver ni uppenbarligen träna på kontakt er imellan, samt hur man går i koppel. Finns bra tips om man söker på internet! Men jag säger då KONTAKT!!

Lotta
0

Jag säger som Lena…nu är du klok som en bok igen Zebben =)

gejsa
0

#12# Det där inlägget var nog det längsta jag sett på iFokus. *skrattar*

zeretki
0

*lol* Ja, Sweaomatte börjar sin bana bra här! :) Hon måste vara en klok Tantis. :)

Lotta
0

Tänk att det tror jag också…och vettiga saker var det också =)

Malin-A
0

jag har faktiskt inte orkat läsa Generad

Lotta
0

Men Malin då….läser du inte när det är långa inlägg den latmask ;)

Malin-A
0

haha nee inte när ja e lite trött, kan inte koncentrera mig då.. men ska läsa imorrn =)

Lotta
0

Gör det du =D

SweaoMatte
0

haha ja de blev ju lite långt :S