Låter detta bra?
Låter detta foder som ett bra foder?
Innehåll: kycklingkött (min 50%), nötkött (min 20%), kycklinglever, äggula, zuccini, ärtor, morot, äpple, persilja, fiskleverolja, krossade linfrö, kalcium
Medarbetare på Hundar.ifokus
Jag tycker det! Det är ju inget spannmål, det är det främsta jag kollar på i ett foder. Om inte linfrö är spannmål, men det kan jag väl inte tro
? Vilket foder är det
?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Kött innehåller väldigt många % vatten, så det blir mest av de andra ingredienserna i fodret om det är ett torrfoder.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#2, fast det är väl ändå bättre än ett torrfoder med mindre procent kött och med spannmål.
#1, jag tror inte att linfrö klassas som spannmål, men jag är inte 100 på det. Kanske någon som vet?
Linfrö är inte ett spannmål.
Förutom ärtor och linfrön ser fodret vettigt ut - men är nyfiken på vilket märke det är, för jag känner inte igen innehållet ?
nyfiken med på vad det är för märke, ser bra ut fodret :)
Varför tror ni att spanmål i hundfoder är så dåligt?
Hundar är allätare o skulle kunna vara vegitarianer.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#7 Säger som Ingela på kennel Min Bästa Vän: Den dagen jag ser vargar beta på ett vetefält börjar jag tro på att hundar behöver spannmål! Hunden får dålig/lös avföring av spannmål och går.även lätt upp i vikt av det.
8/5-13 & 1/6-13
Men hundar äter gärna kaninbajs, hästbajs osv. Just för att få i sig "spannmål" och andra vitaminer de annars inte äter :)
Säker på att även vargar äter herbivor-bajs :P
Mvh Jenna
#9 Fast min hund får spannmålsfri mat och oftast spannmålsfritt godis, och han har aldrig ätit bajs av någon sort :O?
8/5-13 & 1/6-13
Får han "tillgång" till de då? Jag har kanin hemma och bor ute i skogen, så mycket bajs överallt, haha :P
Mvh Jenna
Fast vargar äter inte torrfoder alls - oavsett spannmål eller inte..
Men vargar äter väl annat än kött i naturen?
Eller är de jag som fått detta om bakfoten :P
Mvh Jenna

#9 Om hundar äter bajs för att få i sig spannmål (spannmål är för övrigt inte direkt naturligt för hästar heller, enbart i mycket små mängder) så är spannmålet i bajset redan delvis nedbrutet vilket skulle kunna göra att hundens tarmflora kan ta upp näringen från den. Det måste vara "processat" på rätt sätt. Tror snarare de behöver mikroorganismer eller mineraler när de äter bajs.
#12 Så rätt så rätt! Torrfoder är onaturligt oavsett vad det innehåller.
#13 Ja det gör dom, ben. Dom käkar inte morötter och vete iaf.
Skynda långsamt så går det fortare.
Har ni aldrig sett en hund/ varg äta gräs o gräs rötter tex.
O hundar kan ta upp näring från spanmål o kött de är de som kallas all ätare. Men en köttätare som tex katten kan inte ta upp näringen från annat än kött. Många hundar älskar morötter o de är ett biligt altenativ till ben o jätte nyttigt, min älskar pizzsa sallad.
#15 Oj, du har inte mycket koll va? 
Morötter är INTE nyttigt för en hund, eftersom det innehåller ALLDELES för mycket socker. Det är inte bra för gnagare heller
Pizzasallad innehåller alldeles för mycket kryddor och onyttigt för en hund, du borde nog ta dig en liten funderare på vad du egentligen stoppar i din hund :/
Gräs äter hundar inte för att de får näring av det, utan för att rensa tarmarna och magen.
Hundar kan endast ta upp näring från grönsaker och spannmål om de får i sig det via något annat, tex genom att äta växtätande djur, eller om man ångkokar grönsakerna först. En hund är inte allätare, de är enbart carnivorer.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Är de inte processat på rätt sätt för att hunden ska kunna ta upp det i torrfodret då? Tänkte ifall de är meningen att torrfodret ska täcka även bajsen :P
Mvh Jenna
Nej pizza sallad är inte bra de sa jag inte de är för mycket kryddor.
O gnagare är inte allätare.
Jo motötter är nyttigt för hundar.
O de är allätare äter inte gräs för att rensa magen som katter gör de är köttätare.
O jo jag har koll Läs på innan du idiotförklarasr någon..
#11 Ja vi går ofta förbi både hästhögar och kaninpluttar, han sniffar bara lite som mest, men oftast bryr han sig inte 
8/5-13 & 1/6-13
#16 Ang morötter till hund….
Veterinär Erik Lundberg svarar:
I rimliga mängder gör morötter ingen skada – gulfärgning av huden har beskrivits vid stora intag. Morötter innehåller karoten som omvandlas i kroppen till A-vitamin, men man kan inte bli vitaminförgiftad genom att äta många.
Ang gräs:
Varför äter hundar gräs?
Din hund härstammar från den mäktiga vargen, en ståtlig jägare och en inbiten köttätare. Du ger honom mat av bästa tänkbara kvalitet, så varför insisterar han på att äta gräs? Medan ingen med säkerhet vet varför hundar äter gräs så är hundkännare ganska säkra på att det är ett normalt hundbeteende och säkerligen inget att oroa sig över. Ätandet Det finns två huvudsakliga typer av gräsätande hos hundar. Den första är helt enkelt typen där din hund gladeligen smaskar i sig gräs och inte lider några effekter av detta. En del veterinärer föreslår att hundar äter gräs på grund av brister i kosten men även hundar vars kost redan är välbalanserad kan äta gräs. Det är möjligt att de helt enkelt tycker om smaken. Det är som sallad för dem. Så även om du matar din hund med nyttig och bra foder kanske den ändå tycker om lite grönt! Instinktivt beteende Den andra typen är när en hund äter gräs och kräks upp det. Detta tros vara ett medvetet, instinktivt, försök att framkalla kräkning efter att de har svalt något som får dem att må illa. Hundar som äter för att kunna kräkas brukar vanligtvis svälja gräs så fort som möjligt utan att ens tugga det. Det sägs att det långa grässtrået kittlar dem i halsen och att detta framkallar kräkreflexen. Om din hund äter gräs och sedan kräks och verkar må bra så har den förmodligen tagit itu med det som fick den att må dåligt. Om hunden fortsätter att försöka kräkas utan att få upp något eller om den fortsätter att äta gräs och kräkas bör du ta hunden till veterinären. Säkert att äta? När det handlar om alla typer av gräsätande, bör du hålla ett vaksamt öga på vilken sorts gräs din hund konsumerar. Låt inte hunden äta något som har behandlats med bekämpningsmedel eller gödsel. På de flesta produkter som används till gräsmattor står det om de är ofarliga eller inte för djur.
Hunden är ett rov dju ja, men inte köttätare de är stor skillnad.
Att en vetrinär inte vet de är helt otroligt.
Katter äter gräs för att kräkas upp hår bollar. Men inte hunden. Katter äter inte rötterena men de gör hunden för att de finns mycket näring i dem som hundens tarm klarar att ta upp för att den är allätare eller as ätare om man så vill..
Jaha! :) Vad skönt för dig att du slipper en avföringsätande hund.. Min ena är som galen i bajs.. Om hon fick välja skulle hon nog ha de både till frukost och kvällsmat^^
Mvh Jenna
Ursäkta,är hunden inte en köttätare?? Mina hundar äter det breda sträva gräset när de ska kräkas eller rättare sagt behöver få upp maginnehållet.Skulle då mina hundar vara ovanliga? Nä tror inte det. Hade varit intressant att få veta vart ni grundar er fakta på och från vilket håll ni hämtat er kunskap?
Varför hunden faktiskt egentligen verkligen äter gräs är väl fortfarande ett mysterium? Det finns så många teorier och så fort man läser om det så avslutas det alltid med typ "fast man är inte helt säker".
Edit:
#23 Vem menar du när du skriver "ni" ?
Mvh Jenna
Fast dom äter ju allt? även om allt kanske inte är naturlig kost :P
Mvh Jenna
#24 Indra-bus och Synwhore menar jag .sorry.
**Vill ni fortsätta diskutera angående vargars kost så gör det i en ny tråd snälla ni, denna tråden handlade om ett hundfoder.
Alla inlägg som handlar om detta kommer fortsättningsvis tas bort.
Den som vill är välkommen att starta en ny tråd med detta ämne, verkar vara ett ämne som kan vara intressant att diskutera.**
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Okej då vet jag lite vad ni tycker. Det är ett "färskfoder", Detta fodret har jag själv kommit på. Jag har gjort vid ett tillfälle detta förr. Kan också nämna att jag gör 1 sats två gåner i månaden och varje gång har jag lite ingrediensskillnader i fodret. Mest för att vara säker på att klenod får i sig en välbalanserad kost. Kommer inte ihåg varför jag slutade göra detta för hon mådde verkligen super av detta. Tänkte göra en video om detta och sen lägga ut här. Och var inte "rädda" jag har läst på hund-näringslära och känner att jag behärskar det! Återkommer!! Och med kycklingkött så är det med ben och allt!!
#33 Åh, vad underbart!! 
Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
#33 Härligt, önskar man kunde göra samma 
8/5-13 & 1/6-13
#33 - jag skulle slopa ärtorna, då baljväxter är svårsmälta för hund och gör ingen som helst nytta
Krossade linfrön är inte bra för hund, då det faktiskt är giftigt, så ger du för mycket kan hunden bli dålig (blåsyra).
Övrigt är innehåller okej.
jag läser om att vissa vars hundar här äter bajs?? Nån beskrev det nästan till och med som att hunden äter mycket av detta??
Är det så att ni liksom tycker det är helt ok att er hund gör det och aldrig säger till om ni ser en hund stå över en stor hög med häst bajs o gluffsar i sig???? Finns det ingen mänsklig spärr i er som säger att detdär är fel?? :D
hahaha herregud..
ja visst, det kanske, kanske är nyttigt för hunden, men alltså om man inte har råd o köpa nyttig mat eller vitamintillskott till hunden om den behöver det så mycket, så att man istället låter hunden stå och äta bajs, det är inte nått som är på tok då??? :D
Kära nån!
#12 varg skulle nog äta torrfoder om den blev erbjuden det då den inte har fått annan mat på väldigt länge :)
Jag tycker morot i fodret som TS skriver är överflödigt, visst är det väl nyttigt men i den mängd som den finns if odret tror jag inte det gör någon nytta alls :)
Där emot Linfrön tycker jag är bra att det står att det är krossat, för okrossade linfrön kan varken människor eller hundar smälta. men är dom krossade är ju det ju jättebra, innehåller omega3 =)
Jag tycker fodret verkar jättebra.
vad heter fodret? vilket märke?
#34 & 35 tack! Vad glad jag blir, trodde jag bara skulle få mothugg här inne :) #36, vad jag hört så är inte krossade linfrö någon fara men hela är! Ärtor är det ändå ingen större mängd av. Men det finns nyttigheter i dem. Det finns som sagt 100-tals vad man ska och inte ska göra. Jag följer det som jag tagit till mig och det som verkar vettigt. Kommer lägga upp en film genom youtube här så kan ni se hela processen sen :) kommer göra det nästa vecka. För att utfodra detta till en hund på 55 kilo kostar detta mig mellan ca 400-500 kr i månaden. Alltså bra mycket billigare än ett spannmålsfritt torrfoder :)
#38 Vilket märke??
#39 Läs inlägg 33
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#39 Det är hennes hemmagjorda 
8/5-13 & 1/6-13
#40-41 Jah! Nu ser jag!
Noa-nisse, coolt du får skrika til när du har gjort dendär videon ;)
Är det rått?
#42, Det ska jag verkligen göra :)
#43, Japp allting är rått. Det är lite det som är meningen =)
#44 Okej!
Blir ju lite Barf-aktigt då?
Och det verkar ju de flesta tycka är bra.
Hela linfrön kan varken hund eller människa tillgodogöra sig, de funkar bara som fiber och passerar rakt igenom, blåsyran tas alltså inte upp. Krossade linfrön däremot ska man vara försiktig med då fröet är krossat = kroppen kan ta upp näringsämnena och därmed blåsyran. Har för mig att man inte ska äta mer än 1-2 msk krossade linfrön om dagen, har dock ingen källa på det, men borde finnas att googla på.
Känns de bra och döma folk eller? :S Vem har sagt att jag låter mina hundar äta skit?
Mvh Jenna
#37 Det var ju nån där upp som lät som denne lät sina hundar äta bajs, jag orkar inte scrolla o kolla vem :)
#48 Ingen som skrivit något sånt.
Mvh Jenna
#49 jag tolkade inlägg #9 #22 som att du har högre tolerans för att dina hundar äter sånt:) Är det inte så? Du brukar säga åt dom att låta bli?
Så är de verkligen inte.
Mvh Jenna
#50 man vet ju aldrig, det finns ju faktiskt dom som tycker att hunden borde få äta sånt om den vill =)
Men nu vet vi:)
Min erfarenhet av gräsätande hundar: Nästan alla mina äter det späda gräset som kommer upp på våren, de verkar njuta av klorofyllsmaken, en åt oxå de späda vassen i vattenkanten. Om hundar äter större mängder gammalt/torrt gräs bör man kontrollera tonsillerna.
Bajs, speciellt gräsätares o katters är mumsfilibabba, valpar o unghundar äter tyvvärr det mesta i bajsväg, men det brukar gå över.
Man bör vara försiktig med hästbajs, eftersom om hästarna nyligen är avmaskade så kan deras bajs vara giftigt för hundarna.
Vad gäller cerealier, spannmål etc, så har hunddjur inget behov av kolhydrater då de tillverkar det själva, att det finns i torrfoder beror på att det behövs för att hålla ihop kulorna, samt att det gör fodret billigare. Många uppfödare som BARFar sina hundar brukar ge ca 10 % kolhydrater till dräktiga o lakterande tikar. En del högenergiska vovvar behöver kolhydrater för att annars rasar de i vikt, t ex släd o jakthundar under säsong.
Råa hela morötter är ett bra substitut för bengnagande, för de hundar som tycker om det. Grönsaker o rotfrukter etc behöver inte ångkokas för att kunna tas upp av hunden, räcker med att de är finfördelade så att cellmembranen släs sönder.
Btw så har hundens matsmältning inte förändrats speciellt sedan dess att de var vargar.
Många som BARFar sina hundar ger endast kött/animalier o ben. http://www.rawmeatybones.com/
TS, jag skulle byta fiskleveroljan mot fisk/laxolja. fiskleverolja är extremt svårt att dosera o risken är att hunden får i sig för mycket A o D vitaminer.
mvh
Oh jag missade att det stod fiskleverolja -det ska man inte ge hundar. Fiskolja däremot är helt okej.
Kalcium - hur tänkte du ge det? Lägg i benmjöl som innehåller både fosfor och kalcium.
Föreslår att du använder tex. benmjöl (http://animail.se/standardt-hund-benmjol-500g.html) också. Det är bra med lite vitaminer, och för dig som har en hund av världens största ras så kan det vara bra att tänk på att ha i det med för skelett och leder.
Kalcium får hon både genom själva benen i kycklingen OCH genom äggskal. Jag har som mål att inte tillsätta onödiga ingredienser. Allt ska vara rått, även grönsaker och sånt. Vill inte ha några pulver som det typ enbart finns i torrfoder. Jag menade fiskolja! Inte fiskleverolja! Skrev fel.
Alltså så rena ingredienser som möjligt. Enda pulvret jag kan tänka mig tillsätta är vitamin C eftersom hon ändå bara kissar ut överskottet och det förebygger ju en UVI eftersom urinen blir surare. I "det vilda" äter ju inte en varg benmjöl, utan rena ingredienser. Förstår ni hur jag tänker =)

En del hundar som äter bajs har behov av nån vitamin eller mineral… om det var kalium kanske.. Iaf så kan det hjälpa att ge banan.
Skynda långsamt så går det fortare.
Fast sånt är ju inte onödigt. Du gör som du vill, men jag prioriterar hundens hälsa framför antalet ingredienser. Hade varit extra noga med sånt om jag haft en stor ras så jag minskar riskerna för bl.a. benskörhet. Men eftersom du säger att di läst på om det så är det väl inget nytt för dig precis :P Nej, i det vilda äter ingen varg benmjöl, däremot hela ben. Benmjöl är malt ben och brosk. Du kan ge hela ben också. Grejen är bara att benmjöl är enklare att utfodra. #60 Banan gör att avföringen smakar illa, och hunden äter inte upp sitt egna bajs. Däremot hindrar de inte dem från att äta tex. hästbajs.
Jag kommer "mala" allt i en köttkvarn. Alltså hela kycklingar med ben och allt. Jag tar vara på allt i kycklingen. Plus att jag tar äggskalet när jag ändå använder äggulan för att säkra att hon får i sig tillräckligt med kalcium.
Vill använda färska varor.
vad är det för kvarn som tar benen också?!?
#63 Det finns speciella kvarnar, ja, som används t. Ex. Av de BARFare som ej vågar ge hela ben. Tror kvarnarna kallas köttkvarnar, men är osäker :)
jo det förstod jag men
#64 har du en sån hemma????
Pilon, nästan vilken kvarn som helst klarar att krossa ben. Ja jag har en sådan och de är väldigt billiga. Jag köpte min från tradera för 2 år sedan för 350 kr.
Varför jag maler ner allt är för att jag inte har så stor frys, så att göra det så kompakt som möjligt för att få plats med så mycket som möjligt i min frys är viktigt. hade jag haft plats hade hon fårr hela stycken istället. Men eftersom grönsakerna måste malas ner eller iallafall finfördelas p.g.a att hunden inte kan ta upp näringen annars så gör jag allt till en ända stor smarrig smet :)
#65 Hihi nej, men läser på lite om BARF och då får man höra (läsa) ett och annat
Dock har hon alltid fått köttiga ben då och då för tändernas skull och käkmusklerna. Men inte till vardags.
#66 Du har alltså en vanlig handvevd köttkvarn? som ser ut ungefär såhär?
Det förvånar mig inte att den skulle klara ben, men det lär bli rejält tungt o veva.
Nej nej! usch, det hade jag aldrig orkat!!
Det är en som går på ström. Tar kanske 5 sek att mala ner ett kycklinglår med kött, skinn, ben och senor.
haha bra mortion och träning ;D
är det typ en sånhär då??
ja typ, fast inte alls så modern!
ja träning hade det nog allt gett isåfall (;
Du gör alltså eget färskfoder, och hon får ben på sidan om?
F*n vad smart. Hur vet du att det blir rätt mängd av allting?
Tjänar du på att göra såhär, gentemot om du skulle köpa färskfoder från butik? Hur förvarar du det?
Tycker innehållet ser mycket bra ut, att man aldrig tänkt på att göra foder själv. Det är ju inte många som kan BARFa och detta verkar inte allt för komplicerat?
Äter hon detta som helfoder eller kompletterar du med torrfoder?
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#60 Hörde med veterinären ang bajs ätande vuxna hundar. Och frågade också ang mineral/vitamin brist kunde vara orsak till det.Han svarade att det är ett ofog, eftersom dagens foder innehåller det hundar behöver i mineral/vitaminer så har de inget behov som gör att de skulle få detta stillat genom bajs ätning. Så det är ett ofog … Om detta stämmer 100% vet jag inte men det var det svar jag fick.
Bajsätande och gräsätande är de få saker som ingen har ett 100% svar till. Man vet inte alltid varför hunden gör det, det finns många orsaker och många frågor kring det.
Mvh Jenna
#73, Tack :D Ja det blir som färskfoder, fast man har ju mer kontroll över innehållet. Jag maler i kött och kött med ben i själva smeten. Sen får hon även hela köttiga ben utanför det för att få arbeta med käkmusklerna och få rent tänderna.
#74, ingen av dem har jag. Men kan nästan garantera att alla de kan mala ben.
Men ni får se en video sen så ser ni mer nogrannt hur det ser ut och vilka ingredienser jag kommer använda mig av. Eftersom jag inte använder samma reccept hela tiden för att jag vill ha lite omväxling och sen beror det på vad som är på extrapris.
Håll ut, jag kommer med en video :P
#74 jo det gäller bara att motorn pallar =)
Här har ni klippet!
Kommentera gärna i den tråden som klippet ligger i =)
http://hundar.ifokus.se/discussions/4f9bda6bd3b4fd16df002369-hemmagjord-hundmat
najs får kolla sen!