Hundar iFokus

Hundar

Etikettjakt
Läst 1678 ggr
Toto11
0

Gör han rätt? (spår/sök)

Hej!

Jag har en Jack Russell valp (5 mån) som jag inte har bestämt mig för om jag vill träna honom sök eller spår.

Men idag lekte vi lite "leta efter personen i skogen". Det han gjorde var att efter respektive person har sprungit bort och gömt sig springer han i illfart till den ungefärliga platsen som personen gömt, sedan börjar han springa runt och nosar och spanar efter personen. Brukar det funka så?

När vi är ute och går i ett nytt område i skogen skogen och gått ca 10 min så är han bombsäker på vilken rutt vi ska gå hem. Det är väl ett tecken på att det är nosen som är i arbete? Kan man arbeta med sök eller spårning vidare på det han kan nu utan att behöva lära nytt och göra om?

Tacksam för svar!!

Tina
0

Vid spår hålls nosen lågt för att finna lukter på marken och vid sökhålls den högt för att följa luftburna lukter. Det brukar rekommenderas att börja träna spår om man vill träna både spår och sök, annars kan hunden få en tendens att höja nosen i spåret om den är mycket söktränad. 
När min valp var i ungefär samma ålder som din gjorde vi några enkla sökövningar som mest inefattade vindningar från stigen. Det är viktigt att kolla upp hur vinden ligger för en liten valp.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

thilda-
0

och för att få ner näsan så kan man lägga små mat bitar i spåret :) och sen så ska ett person spår gå lite mer sakta i behagligt tempo och inte full fräs

Toto11
0

Tina: ah..nu förstår jag =) Hur tränar vindningar med de? Är det t.ex. sätta en godbit eller en välkänd doft en bit bort där vinden kommer ifrån? Som att man gömmer och de ska spåra upp? Vad är denna övningen bra för (är nog en dum fråga)?

thilda: ja, vi gick i långsamt tempo. När han ser någon av oss gå ifrån honom och en annan håller fast honom så morrar han och försöker slita sig loss. Sen är det full jakt efter den "bortsprungna" familjemedlemmen.

Är det bra att jag sprider hans mat i gräset och han får nosa rätt på sin måltid? Ibland brukar jag leka med honom på promenaden med att slänga iväg en liten godisbit som han sedan springer efter, och nosar rätt på om han inte ser vart den hamnade.

Tack för era svar! =D

Vattnadal
0

Vill du få ner nosen, vänta till den värsta luftvittringen lagt sig innan han får spåra, ca 20 min eller så.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

thilda-
0

Och går man med en nybörjar hund så ska du helst ha vinden i ryggen eller från sidan.. Blåser viden rakt imot så blir det kanska svårt + så får dom upp näsan vilket man inte vill ha när man spårar :)

Toto11
0

aaah…tack :D