Allt ni vet om papillon
På lördag, om allt går som planerat, ska vi hämta hem vår lilla papillontjej. Jag trodde tidigare att hon var omkring tolv veckor men hon är nästan fyra månader.
Hur mycket har hon hunnit präglas på sitt tidigare hem vid den åldern?
Hur är valpar omkring den åldern?
Räknas papillon till en ras som lätt blir skällig och nervös eller är det en ganska stabil ras?
Hur mycket motion kräver papillon som ras och hur mycket orkar valpar med i den åldern vår är i nu?
Jag har läst på naturligtvis, men jag ville gärna ha lite personliga erfarenheter med från er som kan rasen.
Hur mycket har hon hunnit präglas på sitt tidigare hem vid den åldern?
Visst har hennes uppfödare satt en prägel på henne. Men jag tror inte att den kommer bli allt för avgörande för hundens framtid. Valpar är otroligt anpassningsbara, mer än man tror.
Hur är valpar omkring den åldern?
Stojiga! Det är som småbarn. Eller popcorn. De utforskar världen genom att testa om den går att äta… Plocka undan skor, dyrbara möbler och mattor. Den är troligtvis inte helt rumsren, eller kan inte hålla sig längre stunder.
Du ska ta vara på tre saker. Först och främst, se till att hon får följa med och göra så mycket som möjligt. Ta med henne överallt, är det en stressande miljö (stan till exempel) så ta med henne dit korta stunder i omgångar. Se till att hon får träffa alla sorters människor med alla sorters utseende. Både barn, vuxna och äldre. Alla olika sorters hundar i olika åldrar och raser. Låt henne gå på olika underlag. Sånt är alltid en fördel senare i livet. För det andra, försök skapa en god kontakt och se till att hon kan gå lös med dig när ni är ute. Den instinktiva flock-känslan som gör att valpar följer med överallt kan fortfarande finnas kvar hos din valp, och låt den inte bara flagna, utan träna ordentligt. Det lägger grunden för allt, helt enkelt.
För det tredje och sista, lek ordentligt med henne. Valpar mår bra av att leka, och du kanske kan använda lek som belöning i framtiden.
Räknas papillon till en ras som lätt blir skällig och nervös eller är det en ganska stabil ras?
Japp! Skall kan du räkna med. Det är en ras som har lätt till skall, och kan skälla på lite vad som helst. Var tydlig med det redan i början att det inte är OK.
Men nervös ska den absolut inte vara. Min hund är raka motsatsen till nervösa hundar, han är inte nervös för ett smack. Och stabil tycker jag rasen i allmänhet är.
Hur mycket motion kräver papillon som ras och hur mycket orkar valpar med i den åldern vår är i nu?
Valpar runt fyra månader har inget motionsbehov, och det är inte nödvändigt med långpromenader, även fast det heller inte är nyttigt att inte använda benen. Låt valpen gå i hennes egna takt, ta pauser och upptäck världen runtomkring istället för att bara gå. Valpens leder kommer tacka dig för detta senare i livet.
Papillon generellt brukar jag säga är en av de aktivaste raserna i grupp 9. Det här är en hund man inte ska underskatta på grund av dess storlek. Den vill och kan mycket mer än vad man kan tro. Det är ingen soffpotatis, men nöjer sig ofta med kortpromenader om man råkar vara sjuk någon dag. Sånt är väldigt praktiskt.
Vi är ändå rätt synkrona vad gäller motion, vill inte jag gå en långpromenad vill han inte det heller. Men tänk på att de kan bli jobbiga efter några dagars rastlöshet!
Papillon är en väldigt aktiv hund. Valpar ska man ju inte gå för långt med, men som vuxna kan dom gå hur långt som helst. Ska man trötta ut en papillon så är det aktivering för hjärnan som gäller. Super smarta hundar är de också, med på topp tio-listan för smartaste hundraser (de listor som jag har sett i alla fall). Passar perfekt till bland annat agility och lydnad, min pappis tycker även att det är jätte kul att söka leksak.
Skälliga kan de ju bli, inget som jag har haft problem med. Skulle tro att det är lätt att lära en pappis att vara tyst. Men de har ju det där hemska småhunds skallet som verkligen skär i öronen.
Ingen jaktlust och de funkar hur bra som helst med andra hundar och djur.
De har ingen underull så pälsvården är relativt enkel, smuts ramlar av så fort pälsen torkat.
Det jag kom på att skriva för tillfället. Fråga gärna om det är något mer du undrar
.