Thai ridgeback
Någon som har erfarenhet och vet något om rasen Thai ridgeback? Är så inne på denna ras! Tycker den är så otroligt imponerande. Allt om rasen vill jag veta :D

Lite länkar:
http://spetsarochurhundar.ifokus.se/discussions/4ef0aa4388f472548201e83c-thai-ridgeback-i-sverige
Inget att rekommendera till någon som inte är väldigt bra på hund, särskilt då med inriktning på urhundar. Tror att det gäller att tänka relation, försöker man sig på för mkt ledarskap, korrigeringar od, går det inte alls. Hanarna är extremt svåra. Detta är nog en ras att läsa om, och se på foton, för 99% av hundfolket.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Hålelr helt med 1. Men visst är de fina att se på.
#1 #2 jag har en basenji för tillfället och älskar hundar med egen vilja och eget tänk så att så sett är det nog inga problem tror jag:)
#3 Men det går inte direkt att jämgöra en Basenji med en Thai, det är stor skillnad.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#3 har hittat en som har både basenji och thai ridge nu så ska prata lite med dem :) verkar vara en väldigt trevlig tik de har
#1 Det håller jag inte riktigt med om, snarare är det ännu viktigare med ledarskap när det gäller primitiva hundar närmare vargen - men så har vi ju alla olika definitioner på uttrycket…

Jag ser tydligt på våra huskyn, som är enkla urhundar, språksäkra, signalkänsliga, vänliga, älskar människor och kan jobba med främmande hundar, att de kan ta en tillrättavisning av en annan hund (dvs kropp, ljud, kanske tom markering i luften, längre går de extremt sällan, det behövs inte) om de anser att de förtjänar det. Tycker de att de är oskyldiga, kan de svara emot, dvs de tar ingen skit.
Har flera gånger sett förare korrigera grönländare och även malamuter (raser som är lite hårdare än huskyn, men ack så mkt enklare än en thai) där de svarar mot sin förrare, om de anser sig vara oskydliga.
Visst tolkas ledarskap olika. Men för en urhund av tuffare slag, så är det ännu tydligare att det ska till en bra relation. I det vilda lever de i en familj. Hane försöker övertala tik, tik väljer hane, de får ungar, ungar stannar kvar och hjälper till med nästa kull, om de vill, sen flyttar de. Om hunden ska se oss som ledare/förälder, gör den revolt och vill flytta om vi uppför oss på ett sätt den inte trivs med.
Säger med detta inte att vi ska smöra för hundarna och låta dem få som de vill. Men det är inte smart att korrrigera och trycka ner. Det fungerar säkert på många hundar, men inte på urhundar.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#7 jag tkr utifrån vad jag läst att thai ridgen är ganska lik en basenji rent viljemässigt men strået vasare. Verkar fortfarande vara en härlig ras :)