Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 15074 ggr
JohannaEkroth
4

Omplacering - byta namn

Om man tar en omplaceringshund som är vuxen, är det väldigt väldigt olämpligt att byta namn eller går det bra?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

fayefaye
0

Kan tänka mig att det blir svårt om hunden kan sitt namn, men klart det går att lära nytt. Sen kan man ju ta ett namn som liknar det gamla för att göra det lättare.

Across
1

Det går nog! Min hund lyssnar mer på hennes smeknamn än riktiga namn. Och namnen är helt olika men det tog ett tag :)

Maja2
12

För hunden betyder namnet ingenting. Det är ett inlärt kommando, så för hundens del spelar det absolut ingen roll. Det är bara att lära in det nya namnet :)

Kalli
2

Det går alldeles utmärkt, bytte namn på min hanhund utan problem. Valde att inte byta namn på tiken eftersom jag dels inte hade något emot hennes namn , dels lystrar hon väldigt bra till det. Det handlade alltså om att det blivit onödigt extra arbete för min del, för hennes skulle tror jag inte det gjort något större skillnad. Är ju ungefär samma sak som att lära in vilket annat kommando som helst.

Vovvie94
0

det beror helt på! om namnen är lika eller en förkortning så går det absolut! :D

vi döpte om Annelie (korkat!) till Annie ;)

Maja2
0

#5 Varför menar du att det inte skulle gå att byta till nåt helt annat?

Vovvie94
0

#6 menar bara att det inte blir komplicerat för hunden. att byra från annelie till smilla kanske inte är det lättaste??

DinJejja
0

Min hund var dock inte vuxen men iaf åtta månader när jag köpte honom.

Då hade han först hetat Lakritz och sen Ozzy. Jag bytte till Alf och det funkar kanon. :)

JohannaEkroth
0

Tack för alla positiva kommentarer. Kyss

Maja2
0

#7 För en hund betyder inte namnet ett smack, det är bara ett kommando den lärt sig lyssna till. Det spelar absolut ingen roll vad man  byter till, bara man lär in det som vilket annat kommando som helst :)

Viccan92
0

Jag har hört en hund som det inte gick att byta på. Dem försökte och försökte men sitt gamla namn var det enda som gick vad dem än gjorde. Så dem fick helt enkelt vara nöjda med det.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Emaljoh4
0

Ska du köpa hund!? Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

JohannaEkroth
0

#12 Eventuellt. Skrattande

Emaljoh4
0

#13 Du får gärna PM:a och berätta mer om du vill! Skrattande

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

JohannaEkroth
0

#14 Jag gör det så fort jag vet något. Flört

russin
0

Byta namn är lika enkelt som att lära hunden ett nytt kommandoGlad

Vovvie94
1

#10 ursäkta då

[CaneCorso]
0

Mina hundar lyssnar på alla sina 1000 olika smeknamn :P 
Dom förstår jag ropar på dom endå,

Sheela : smocka, plocka, kaka, mackerskan, kakmakerskan osv allt som rimmar :P

Ewa: Ewakiii, tisse, misse, plisse allt som rimmar :D ahahha

Jenna_Nord
0

Vissa hundar går det säkert bra att byta namn på :)
Men ju äldre och tränade dom är så är det nog svårare.
Mina hundar "kan sina namn" till 99%. Då för att jag använder deras namn vid kommandon, och när jag t.ex. säger Ayla varsegod, så gäller inte det Tyra och det vet hon om. Hon vänter tills hon får sitt Tyra varsegod. Och så gör jag med i princip allt jag ber dom om här hemma.

Mvh Jenna

ThisIsNoMore
0

När ja tog min omplacering på 16 månader hette han Playboy…Kände inte att jag ville att min 8 åriga bror skulle stå o ropa: Plaaayboooy! Kom då Playboy. I vår trädgård xD

Så jag döpte om honm till Amor :) Fungerade utmärkt!

jonnson
0

Vad roligt att höra om att det gått så bra för många som bytt namn på sina hundar. Jag ska själv, om 1,5 vecka hämta hem en ny hund och har funderat på samma sak. Denna hunden är 3 år, och har enligt mig ett skitfult namn. Nu vet jag inte hur bra han lyssnar på sitt namn från början.. Men jag tänkte göra likadant som jag fick lära mig på valpkursen när Milo var liten - att säga hundens namn och ge den godis med en gång, och efter ett tag öka på kravet att den ska titta på en när man säger namnet, innan den får godis. Det har funkat kanon på Milo, och han reagerar på sitt namn ALLA gånger jag säger det, oavsett hur jag säger det, med tonläge osv.

[CaneCorso]
0

Tiken sheela som jag har köpte jag vid 1år, hon lyssnade på Kinza innan. Men jag började kalla henne Sheela och hon fattade galoppen efter 1vecka. :)