Hemmagjord hundmat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är filmen där jag gör Mat till Timmie och Klenod =)
Kom ihåg, jag är ingen expert men har läst på en hel del om hundars näringsbehov. Jag gör inte samma sorts blandning varje gång utan olika för att vara säker på att få många olika ingredienser, näringsämne och vitaminer.
Denna maten räcker i 14 dagar.
Innehållet är: Kyckling, nötkött, kycklinglever, fäsk spenat, färsk persilja, morötter, zuccini, broccolie, äpple, äggula, äggskal, krossade linfrö, olivolja.
Ha en bra dag alla och hoppas ni tycker filmen var bra, skriv gärna vad ni tycker :D
kram
Medarbetare på Hundar.ifokus
Så avundsjuk jag blir! Och mina hundar hade blivit om de sett filmen (vågar inte visa ifall de får för sig att matstrejka).
Matar du även klenod med detta? För måste ju säga att de räcker ju rätt länge för att vara även till en GD! :) Och billigt!
Haha kan man inte beställa från dig! 
Mvh Jenna
#1 synd att du inte kan se den :/ Jag har i det för att det finns mycket nyttigheter i det och för att jag inte kan ha för mycket kött för då går hon upp i vikt för lätt och jag vill inte ha spannmål i maten.
#2 Hihih ;D Japp jag matar Klenod med detta och hon fullkomligt älskar det! Hon bajsar inte alls mycket, bajset är mörkt och fast, pälsen glänser och hon fäller knappt någon päls, andedräkten lukat inget speciellt och hon har jättefina tänder, ingen tandsten alls =)
Timmie får 50% torrfoder och 50% detta och han har blivit en mycket piggare 12 åring än han var innan =)
Jag ser bara fördelar med detta förutom att det tar ju in lilla tid att göra det och packa in det.
Kul, jag är åxå sugen på att göra själv. Hur räknar du ut proportionerna?
#3 åh så bra de låter! Min både fäller och luktar äckligt i munnen.. Men sen äter hon ju RC också 
Ja verkligen :) Hade jag haft en kvarn och en frys så hade jag garanterat snott receptet från dig!
Mvh Jenna
Du kan inte skriva upp hur mycket av delarna du använder av varje ingridiens? :D Skulle vara roligt att göra till min egna sen :)
Hur mycket kostar det att göra detta? Hur mycket äter hon av det per dag? 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#4, Det är svårt att räkna ut exakt. Jag räknar i kg och sen tänker jag i sunt förnuft t.ex. inte för mycket av levern då det innehåller väldigt mycket av vitamin D och det är inte bra att överducera.
jag använde:
5 kg kyckling (alltså inte bara kött utan ben också)
2 kg rent nötkött
800 gram kycklinglever
200 gram bladspenat
en liten handfull persillja
1,2 kg morötter
800 gram zuccini
två broccoliehuvud (kommer inte ihåg vad de vägde)
4 normalstora äpple (kommer inte ihåg vad de vägde)
3 äggulor +skal
2 msk krossade linfrö
ca 5 msk olivolja
Vissa anser att 50% kött 25% grönsaker och 25% spannmål är det bästa, vissa anser att 90% kött och 10% grönsaker är det bästa. Jag tror man får göra det så det passar sin egen hund. En hund som arbetar hårt t.ex. en draghund i högsäsång kräver ju naturligtvis mer kött och fett än en sällskapshund som mest går på dagliga promenader.
#4 köp en kvarn :D de är väldigt billiga om man letar på rätt ställe bara!
Jag har bara en halvfrys och jag fyller 1½ fack till Klenod med mat som räcker i 14 dagar så har jag över 1½ fack till mig själv (;
#6, ja du ser vad jag skrev här ovan (;
#7. hm, det dyraste är nötköttet här, det kostade 39 kr/kg (extrapris i affären) det blir ca 78 kr för nötköttet. kycklingen kostade 23 kr/kg så det blir 115. Kycklinglevern kostade 19 kr.
Så köttet kostade 212 kr
morötter 9 kr
zuccini 12 kr
broccolie 15 kr
äpple 17 kr
ägg 6 kr (?)
persillja från mammas trädgård
Krossade linfröna och olivoljan köper jag i stora förpackningar så de varar till många laddningar (vet ej priset)
Så det blir totalt CA 275 kr för en laddning med mat. så alltså CA 542 kr i månaden för en hund på 55 kg. Jag tycker jag kommer väldigt billigt undan. Sen så använder jag ibland billigare och dyrare varor. När jag gör den baserat på fisk så kan man halvera priset på en laddning eftersom jag i princip får fisken gratis ifrån en fiskbil i närhenen = fiskrens som ingen vill ha typ fiskhuvud, stjärtar och fisk som av någon anledning folk inte vill ha.
Jag vet faktiskt inte säkert vad hon äter per dag… Jag mätte upp i ett glas och la det sedan i en plastpåse. Ska försöka mäta hur mycket som rymms i glaset.
#8 Jag tänkte, utifrån hundens näringsbehov, hur tänker du där?
#9, tja… Jag har läst mig till vad en hund i det stora hela behöver. Förstår inte riktigt vad du menar? Ingredienserna är ju efter hundens näringsbehov. Innehållet i denna omgången behöver inte tillgodose hundens hela näringsbehov utan bara den får i sig all näring under en längre period typ 2 månader. Hunden behöver inta ha ALLT vad den behöver under en och samma måltid som när man ger torrfoder.
#10 , nä, det vet jag, alltså att man när man barfar inte tänker utefter en och samma måltid .. men över tid, hur lägger du upp det? Säg över en månad?
#11 här kan du läsa lite.
http://www.mustela.se/om_hundens_utfodring.htm
Måste tillägga också att ni vet den där hemska lukten som uppstår när man varit ute och gått i regnet och hunden blivit våt och när man sen kommer in där inne? Den där "våt hund"-lukten? Den är nästan obefintlig! Mindre vax i öronen också faktiskt. Man kan knappt tro att det gör sådan skillnad på vad en hund äter. Men det gör det verkligen :-)
# 12
Det finns betydligt bättre sidor än Mustela när det gäller hemlagad mat. På BARF iFokus har jag o andra lagt in massvis med bra länkar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det finns det säkert :-) men jag gillar ändå upplägget förutom spannmålet! Jag har läst ganska mycket inne på BARF.ifokus men tycker nästan allt är för kattägare där inne. Men annars så gillar jag den.
Jaa köttkvarnen är himla bra! Att mala kött, hel kyckling, grönsaker m.m.
Hälsningar Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
#16, ellerhur! Jag tycker faktiskt det är ganska skoj att mala ^^ det tråkiga kommer sen, att packa in allt och att diska alla delar (;
Vad ger du dina voffsingar?
# 17. Det varierar. Dvs jag försöker variera mycket.
Under jaktsäsong händer det att jag får slaktrens och ben från vilt.
Annars köper jag *kött/benkross-korvar* (nöt, kyckling, kalkon, vilt, lamm, vom). Kilopriset på *barf-korvarna* är oftast billigare än kött i vanlig mataffär. Men hittar jag kött till bra pris på vanlig mataffär så köps det.
Ben… kan jag få gratis ibland, annars köper jag det som finns i mataffärer.
Grönsaker, frukter, örter… varierar. Gör grönsaksmixar som portionsförpackas och åker in i frysen. Nu är det en härlig tid - börjar komma mycket ute i naturen som är helt gratis och nyttigt grönt till hundar.
Jag brukar även dra upp skott och groddar själv att ge till hundarna.
Olja.. olika sorters oljor, varierar med det med. Äggula, krossade äggskal, benmjöl… det varieras och det åker väl i lite allt möjligt i hundmaten
.
Hälsningar Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress