Mental stimulans
Vilken helg! Vår lilla Movitz, portugisisk vattenhund 1 år, skadade sig i helgen och väl hos veterinären visade det sig vara frakturer i benet. Nu har han hela vänstra bakbenet gipsat och ska ha det i 8 till 10 (!!) veckor! Den lilla oturshunden alltså…
Han är bara 1 år och har redan hunnit övernatta på djursjukhuset vid tre olika tillfällen. Vi har blivit beodrade att bara ta korta kiss- och bajspromenader på ca 10 min iallafall den första månaden, så får vi se sedan. Jag förstår inte riktigt hur det här ska gå till och undrar om han inte snart kommer börjar klättra på väggarna. Vi som hade startat en agilitykurs och allt! Nu till min fråga, eftersom han bara ska gå små korta promenader måste vi försöka stimulera honom så gott det går på annat sätt, men frågan är bara hur. Har ni bra tips på mental stimulans? Någon särskild leksak? Tricks? Lekar?! Alla tips tages tacksamt emot, de kommer nog att behövas.

Aktiveringssakerna från tex Nina Ottosson tycker jag är jätte bra, de finns i olika svårighetsgrader och de går att använda på ett lugnt sätt så kroppen inte behöver röras så mycket.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Min hund bröt benet när hon var drygt ett år gammal. Jag trodde att hon skulle bli skogstokig eftersom att hon endast fick gå ut på gården för att uträtta sina behov under flera veckor men det gick faktiskt väldigt bra. Hon hade så klart ont i benet så hon var väl inte allt för taggad på att busa och fara runt och samtidigt så verkade det som att hon förstod att hon var tvungen att vara stilla.
Hon skötte sig väldigt bra under hela perioden som hon var konvalescent och då var hon ändå konvalecent under ett halvår. I slutet av perioden så fick hon gå på två 20 minuter långa promenader om dagen och det var väl först 4-5 månader efter att hon skadat sig.
Javäl. Jag klickertränade en hel del med min hund under tiden som hon var konvalescent. Jag gjorde mest enkla saker som att klicka in targets och lätta trick. Jag köpte även en aktiveringsleksak där hunden ska lyfta saker och skjuta dem åt sidorna för att få fram godiset. Eftersom att min hund älskar att spåra så fick hon även leta godis när hon kunde gå lite mer.
Jag tycker inte att du ska oroa dig så mycket över hur din hund eventuellt kommer att bete sig, försök att ta en dag i taget istället. :)
Svarade på en liknande tråd:
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.