Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1386 ggr
JohannaEkroth
0

Fick en fråga

Jag fick en fråga imorse av min mor som har en liten Yorkshireterrier.

Hon bor i villa på landet och är mycket ute i trädgården och håller på. Då brukar Rufus få vara ute och leka med sin boll. Mamma brukar också leka med honom och bollen och sådant då.

Att få vara ute och aktiveras med boll-lek hur pass jämförbart är det med en långprommenad?

Hon frågade nämligen mig om man kunde strunta i långpromenaden den dagen och bara ta en kortare i samband med leken. Alltså givetvis rastas han ju kortare rundor morgon och kväll, typ runt samhället. Sedan brukar hon gå en långis på dagen, men frågan var om hon kunde köra aktiv boll-lek istället och bara ta en kortare mitt på dagen.

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

thilda-
0

Boll-lek… Vad innebär det??

Kasta pinne, boll ect är bara stressande..

Nuttra
0

Nja, bollek kan inte ersätta motionen av en långpromenad precis :P

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

Jenna_Nord
5

Ibland är det ju bra att ta det lugnare också, så att leka lite med boll och bara finnas till och busa i trädgården kan man ju göra! :)
Idag har jag inte tagit någon långpromenad med mina hundar, men vi har varit ute i trädgården från 10 imorse till 16 i eftermiddag. Då har dom solat, lekt med varandra, strosat omkring och vi har lekt och kastas boll :)
Dom ligger ändå lugnt och sover båda två just nu! :)

Så aboslut kan man göra lite annat istället för långpromenaden, jag tror bara de är bra med lite andra saker att göra som bryter sig ur rutinerna :)

Ps. Men det är ju inte samma motion som en promenad. Men behöver ju inte vara sämre aktivering :)

Mvh Jenna

JohannaEkroth
1

Bollem jag pratar om är en stor basketboll nr 7, flerfärgad. Det är hans favorit. Den är det första han springer till när han släpps ut, sedan släpper inte han den ur blicken i trädgården.

Det är så häftigt att en liten plutt york på 3 kg har en boll som är större än honom och leker med! Glad

Han har riktig teknik faktiskt. Står med framtassarna på bollen och rullar den medans han går, ibland puffar han den med nosen så den far iväg långt. Skäller gör han på bolen, men ALDRIG annars.

Han riktigt älskar den.

russin
0

Boll-lekar i större grad är enbart stressande.

Långpromenaden innebär ombyte av miiljö, nya dofter mm som stimulerar alla sinnen.

Så nej - bollkastning är inget bra alternativ till långpromenader.

Noa-Nisse
5

alla hundar blir inte stressade av bollkastning. Det beror från hund till hund. Min hund blir inte stressad ett dugg när man leker med bollar.

Jag tror att din mamma med gott samvete kan skippa långpromenaden om hon känner att hunden inte kräver det efter en heldag i trädgården. Man känner ju sin egen hund bäst själv.

Medarbetare på Hundar.ifokus

russin
1

men det kan aldrig ersätta - det var frågan.

och en hund som aldrig skäller annars, men skäller på bollen låter lite småstressad enligt mig. För mig är bollekar något man gör tillsammans med en hund - en stund. men aldrig som ersättning för promenad.

JohannaEkroth
0

Han är pigg allert och viftar på svansen. Pigga uppåtstående öron.

Sttressad det var han igår. Han kan inte med smällar och andra höga ljud då ligger han som en rem efter marken med öronen bakåt och lyssnar varken på bu eller bä.

Klart stor skillnad. Nej, inte blir han stressad av bollen inte. Enbart lycklig!

[Forest]
0

jag ser itne änds bolleken här som någon mortion alls utan det är för oss en rolig stund med lek. Så mitt svar är oxå nej jag skulle inte stryka långpromenaden bara för man leker med sin hund. Därimot skulle jag någ plocka bort bollen lite en dag för att låta hunden helt kunna koppla av utan att "leta" efter den :)