Tidsproblem!
Hej! Vi är en familj som funderar på att skaffa hund, problemet är att två dagar i veckan så har vi lång-dag. Det betyder att han får vara ensam i ca. 4-5 timmar och sen kommer nån och går ut med honom/henne i yngefär en timme och sen får hon/han vara ensam i ytterligare 3-4 timmar.
ok. Finns någon fråga till det?
Ja frågan är om en hund kan vara ensam så länge
En hund Bör inte lämnas mer än max 5 timmar per dygn, även om en del hundar KLARAR att vara ensamma längre. Det här gäller en vuxen hund som är fullt ensamhetstränad. Ni har inte möjlighet att skaffa dagmatte el dyl de dagar det är långdagar?
9 timmar är på tok för mycket för en hund. Det gränsar till djurplågeri.
Jag brukar säga att maxtiden en vuxen, ensamhetstränad hund får vara ensam på en dag (med lunchrastning) är 6 timmar, och då max 3-4 timmar i sträck. Som #3 säger, finns det ingen dagmatte eller släktning som kan hålla hunden sällskap ett par timmar på långdagarna?
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Men hörni, två dagar i veckan, det är väl inte hela världen om hunden får vara ensam 4-5h sen gå ut, sen 3-4h igen TVÅ dagar i veckan. Det är ju inte ens 9 timmar i sträck.
Resterande 5 dagarna är ju fallet dessutom annorlunda. Så jag ser inte varför det skulle vara ett hinder för att kunna köpa hund.
Hade varit skillnad om det var VARJE dag kanske, men så är det ju inte.
Ifall det hade varit min situation så är den ju på inget sätt optimal, men säger som Jawa's att är det bara två dagar i veckan så är det ingen katastrof i mina ögon.
Går det att lösa på annat sätt så är givetvis det bra, men är det en vuxen hund som accepterar att vara ensam hemma på ett bra sätt så tycker inte jag att det är ett hinder för att skaffa hund.
¤Rise and rise again until lambs become lions¤
Det går säkert bra för en fullvuxen ensamhetstränad hund.
Men helst ska ni nog hitta en dagmatte dessa två dagar, så slipper hunden vara ensam så länge. Annonsera ut och planera allt i förväg, så har ni det klart sen. :) Kanske kan en kompis, granne eller släkting ställa upp.
är det bara 2 dagar i veckan är det ingen fara, men mer ska man inte göra så.
Ev kanske skaffa dagmatte till hunden just dem 2 dagarna? Eller hunddagis?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Är det en vuxen hund ni vill skaffa? En valp ska man ju inte lämna ensam alls den första tiden.
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Jag tycker inte det är någon fara två dagar i veckan.. verkligen inte djurplågeri! Min hund Ozzi fick förr vara hemma ensam 7 timmar i streck 1 dag i veckan, han sov hela tiden. Ingen fara!
# 11
Hur en hund reagerar på att vara ensam vet man ju aldrig i förväg. Det finns hundar som inte klarar av att vara ensamma öht.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det svåra för er är just som #12 skriver. Om ni ska skaffa hund så vet ni ju inte i förväg att hunden kommer klara dessa tider, ens när den är vuxen. När den är valp så är det inte tillåtet att lämna hunden alls (mer än typ när man går ut med sopor), först när hunden är ett halvår får man börja lämna den ensam, hur den kommer att klara det kan man inte svara på i förväg.
Om ni väljer att skaffa en vuxen hund så kan man ju se i förväg om hunden brukar klara att vara ensam. Men det är absolu tingen garanti för att det fungerar hos er. Den vanligaste probematiken hos omplaceringshundar är just ensamhetsträningen, många omplacerade hundar går aldrig att lämna ensamna pga att dom blivit osäkra då dom "slitits" ur sitt trygga hem en gång och vägrar bli av med en trygghet till.
Men hur det fungerar är oerhört individuellt. Så det går aldrig att säga i förväg.
Ska ni skaffa hund så se till att ha en lösning, dels till den första tiden (valp får inte lämnas ensamna och vuxen omplacering måste också vänjas vid det ny ahemmet innan den lämnas regelbundet) och dels om ifall att det inte fungerar långsiktigt heller.
Om hunden är trygg och kan lämnas hemma utan problem som vuxen så ser jag det inte som så farligt att lämna den ensam två omgångar samma dag 2ggr/vecka. Även om det är långt ifrån optimalt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Ja det är helt sant! Men tränar man upp den på att vara ensam hemma så brukar det inte bli några problem.. Men undantag finns det självklart
Jag hade inte skaffat hund om det ser ut så tidsmessigt, lösningen är antingen vänta med skaffa hund eller dagmatte/husse alt hunddagis. Jag skulle aldrig lämna en hund mer än 5 tim per dag.
Idag var jag och jobbade på en marknad och tog med ena hunden. Den andre fick stanna hemma i 6½ timme. Inga problem alls!
Om man ensamtränar sin hund i lagom takt och på ett bra sätt så borde den utan problem kunna vara ensam så som TS beskriver. Men det är ju förutsatt att det är en äldre hund som inte har ont av det. Om det är aktuellt att skaffa en valp på 8 veckor så är det mer problematiskt. Då tycker jag att ni borde satsa på en omplaceringshund istället som kan vara ensam hemma.
Mvh Jenna
På vilket sätt är det snällare mot en hund att lämna den på hunddagis än hemma? På ett hunddagis sitter hunden längre tid i boxen än vad den är ute på promenad (och då hade den ju likabra kunnat va hemma och sova), sen är det väldigt stressigt på många hunddagis.
Som personal hinner man inte spendera massa tid med varje individ. De flesta hundar på hunddagis sitter mest och skäller och de som faktiskt är lugna får ingen ro.
17, så är det inte på alla hunddagis o vissa trivs väldigt bra på sitt dagis. De kommer ut oftare än var 5e timma och får oxå kompisar o är med kompis. Hur många hunddagis har du vart på? Jag har vart på två, och gick genom arbetsförmedlingen på prova på jobb på ena hunddagiset. Där satt inte hundarna o skällde man arbeta lite med hunden oxå (om ägaren ville det), de fick vara med när man gjorde annat oxå. Men så är det mindre hundagis här finns inga stora hunddagis då jag bor liten håla :P Hur det är i storstäder vet jag allså inte. Men jag anser inte en hund ska vara själv först 5 tim sen igen 4 timar på en o samma dag aven gäller 1-2 dagar i veckan ändå anser jag det är för mycket att sitta själv.
Dedär med hunddagis är så individuellt. Även det allra bästa hunddagiset är det en viss stressig miljö kan jag tycka. Nya lukter, nya hundar varje dag, mycket som händer osv.
Jag hade min lapphund på hunddagis en dag, har aldrig sett henne så sönderstressad. Hon är i vanliga fall en lugn hund som bara går och lägger sig var hon än är. Men på dehär hunddagiset stod hon som en galning och skällde ikapp och sprang fram och tillbaka i sin gård.
Sen finns det de hundar som säkert klarar det galant och som säkert ser fram emot att få komma dit där de händer något. Där det är positivt med nya dofter! Till dom skulle säkreligen min amstaff höra, då hon tål väldigt mycket yttre störning.
Mvh Jenna
# 19 visst är det individuellt, men du dömer alla hunddagis utifrån din erfarenhet av en hund som varit på hunddagis en dag?
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#20 Nej jag dömer inte alla?
Jag tog ett exempel av varje för det skulle nog ta alldeles för mycket pats om jag skulle skriva om alla erfarenheter. Ny miljö + nya lukter + nya hundar + nya vanor kan vara väldigt stressigt. Så som sagt, de är ju helt upp hur hunden klarar av det.
Mvh Jenna
Kan säga att min hund pallar inte att vara ensam så länge två dagar. Eller hon klara det men man märker att hon blir stressad av det. Däremot hundarna jag växte upp med klarade sånt galant, de låg bara och sov och lyfte knappt på huvudet när man kom hem. Så det är jätteinviduellt.
Ang hunddagis, jag hade väldit gärna haftmin hund på ett hunddagis om det fanns några i närheten som hade halvtid. De hunddagis jag sett här i göteborg sitter inte hundarna i boxar. Def år ju umgås en heldag med andra hundar, vilket jag tror är superbra. Jag tror min hund har mer utbyte av att vara med andra hundar en heldag än en dagmatte (förutsatt att det är hundar hon trivs med)….
Dom hunddagisen jag har varit på är ett mindre nere i skåne och ett i stockholm, stockholms största tror jag det är.
65 hundar i ett rum uppdelat i olika boxar med 4-7 hundar i varje…ja ni kan ju tänka er hur det låter när alla sätter igång samtidigt.
Det kan visst dröja 5 timmar mellan de får komma ut. Så har det varit på båda dagisen som jag har erfarenhet från.
Jobbar inte på hunddagis längre och kommer inte göra det igen heller, sa upp mig för bara några dagar sen.
Jag drar inte alla dagis över en kam, men alla jag känner som har praktiserat eller jobbat på hunddagis har delat min uppfattning om hur det har varit för hundarna.
Vissa ägare verkar tro att hunden tycker det är jättekul på dagis eftersom den drar mot sin box på mornarna, men under dan sitter hundarna mest och skäller…vilket jag inte ser som att hunden är lugn och trygg…tror jag har sett 2 eller 3 perfekta dagishundar som alltid har varit lugna och legat och sovit hela dagarna. Men de hundarna är få tyvärr…
Jag tycker att man ska lämna sin hund hemma i tryggheten i den mån man kan. Jag personligen hade hellre ordnat dagmatte eller hundrastare (för såna företag finns och kostar inte mer än hunddagis) än lämnat in hunden på dagis.
65 oj det var många hundar där jag jobbade var det bara 10 hundar betydligt lugnare antar jag o alla hundar var samma varje dag som kom vissa var inte alltid utan kom bara inbokade dagar så som mest var det 10 hundar. Men jag föredrar dagmatte/husse framför dagis många äldre vill gärna ha en liten vän med sig oxå på dagarna. Eller ungre vill ha något att göra o dom är dessutom mer målmedveten med att träna om ägaren vill att man gör det :)
Jag har praktiserat på ett hunddagis en gång och där är det inte alls som du beskriver #23.. det är otroligt fint och bra hunddagis - som jag absolut skulle kunna lämna min hund på om jag hade någon 
Och där har de heller inga boxar där hundarna får sitta hela dagen, utan det är inrett i hemma miljö. De har ganska stora lokaler att utnyttja. Här är en länk till deras hemsida: http://hunddagis.webbsida.com/
Har praktiserat på ett hunddagis. Där fanns mellan 10-20 hundar varje dag, det varierade lite från dag och dag och oftast var det bara 10-15st, bara någon enstaka gång som det var fler. Det var inrett i hemmiljö med soffor och liggplatser men det fann boxar fom dom hundar som inte klarade av att vara tillsammans (alla var ihop annars). Vissa enskilda hundar gick inte ihop och då fick dom turas om att vara med i rummet/sitta i boxen.
20min promenad vid 9
1h promenad vid 12
20min promenad vid 15
Det var normalt sett lugnt. Ibland lekte några hundar men oftast låg dom och vilade på olika platser. Då det ju oftast var samma hundar (små variationer från dag till dag) så hade alla "sin plats" i gruppen. Ibland hände något utanför fönstret och då satte alla igång och skällde, man sa till dom och då tystnade dom. Det var inte särskilt ofta som det skälldes en massa. Någon enstaka hund skällde mkt och lyssnade den inte på tillsägelse (och att man såklart först frsökte gör det gott för hunden) så fick den prova citronhalsband (tyvärr, men enstaka hundar fungerade det bra på), gick det inte då heller så fick den sluta. Dagiset låg mitt inne i stan och hon fick inte lov för värden att ha skällande hundar på dagiset, så funkade det inte inom några dagar så fick den hunden inte vara kvar. Detta gjorde ju också att miljön blev bättre för dom hundar som faktiskt klarade det bra.
Jag hade kunnat tänka mig att lämna min hund där. Men vara ytterst vaksam på hur min hund skulle ta det. Vissa hundar klarar inte att vara på dagis men andra mår riktigt bra av det. Just denna dagis-ägaren var väldigt noga med att dagisgruppen skulle fngera och vara lugn.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#17 ursäkta att jag kommer in sent i tråden. Men jag undrar samma som #18, hur.många hunddagis har du varit på? Jag har Milo på dagis, på heltid och der funkar kanon! Han är i vanliga fall en hund som lätt stressar upp sig och är ganska orolig av sig, han gillar inte när det händer nya saker ochsådär. Vi brukar skoja om att han är autistisk (även.om autism inte är något man ska skoja om!). Men han älskar att vara på dagis, vilket är jättebra eftersom han lider av svår separationsångest som jag dagligen jobbar med. Men på Milos dagis finns det idag 57 hundar, som är indelade i grupper på 4-10 hundar, utifrån storlek, temperament, ålder och till viss del kön. Hundarna är ute i grupp på två promenader per dag, då är det 15-20 hundar per gång som är ute och går, i en timma per promenad. På dessa promenader får hundarna olika "uppgifter" som kräver lite att fundera på, så som att balansera på murar, hoppa över/krypa under parkbänkar, gå slalom mellan "cykelhållar-stolpar" osv. Dessutom får alla hundarna 5-15 minuters individuell träning/aktivering varje dag. Både jag och Milo är helnöjda med vårat dagis! :D