Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 3582 ggr
Alex92
0

Skäller när någon knackar..

Hur skulle ni göra/har gjort med eran hund?

För våran skull gör det inte speciellt mycket egentligen, även om det är störande så är vi vana. Men för andras skull vill vi ju få honom att förstå att han inte ska skälla och slänga sig ut genom dörren så fort vi öppnar. Mycket svårt. Vi har försökt en del men inget verkar fungera, och man kan ju inte träna mer än en kort stund så att inte den utanför ska behöva stå där i flera minuter. Och vi har ingen annan som kan hjälpa till med träningen.

Tips?

Emaljoh4
0

Kan du inte skriva en lapp på dörren att ni håller på att tränar hunden när det ringer på dörren, och att man kanske kan få vänta en liten stund? Glad

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Alex92
0

#1 Smart…. men tror många skulle vända om och gå faktiskt :P

Emaljoh4
0

#2 Vilka är det som knackar på då?

Här är det bara folk vi känner, som ändå ska på besök t.ex. Och vänner och familj brukar ju alltid ha lite förståelse-

Satum
0

Våran hund är lite likadan. Skäller inte alltid men ska vara först vid dörren o ofta springa ut till gästerna i trapphuset.

Men våra gäster får snällt vänta tills vi öppnar. Ibland tar det endast 30sekunder och ibland 3minuter. Vi väntar tills Mogge lugnat sig. De får dom acceptera helt enkelt. Det är ingen som har gått bara för det. Sedan så har vi endast inbjudna gäster, ingen som kommer oanmäld.

Alex92
0

#3 Kan vara lite olika, allt från leveranser till någon granne eller släkting..

Alex92
0

#4 Okej. Men så fort någon är på väg till oss eller knackar så skäller han massor, går det att träna bort? Vi kan ju inte se iförväg när någon kommer och avleda honom, och när han väl börjat skälla och springa mot dörren så är det svårt.

Att vänta tills han lugnat sig har vi ju testat, vi har satt honom en bit från dörren och lugnat ner honom, då slutar han ju skälla men så fort dörren öppnas slänger han sig ut och sen skäller han ändå massor nästa gång någon kommer.

[Forest]
1

1 smart tips :)

Mina skäller oxå och jag tränar detta med så tackar 1 för bra tips ska genast skriva en lapp :)

Emaljoh4
0

#7 Kul att du gillade tipset. Glad

thilda-
0

Min får skälla :) jag tycker att det är bra att han säger till att det är någon utanför och mina grannar stör sig inte på att han kan vråla rakt ut, dom tycker istället att det känns tryggt med en vakt hund i huset :)
(bor i lägenhet)

Alex92
0

#9 Jo, egentligen gör det ju inget med något skall sådär när någon kommer, men att han står precis innanför dörren och fortsätter skälla 20 gånger är rätt jobbigt..

thilda-
0

åh ok ja då är det nog inte så roligt :)

LostMySelf
0

De flesta jag känner uppskattar inte att hundar skäller när dom kommer iaf, det blir bara jobbigt och hunden lär ju bli stressad av att hela tiden skälla på allt.

Alex92
0

#12 Nä precis, de flesta bryr sig kanske inte om hunden säger till men en hund som skäller konstant är mindre kul. 

Vet inte riktigt hur jag ska träna bort det..

Ronja06
0

Jag har samma "problem". (fast så länge inte jag eller grannar stör sig så bryr jag mig ej faktiskt) Men om du vill träna bort det - lär hunden att känna av ljudet (säg klockan). Att den lär sig vad ljudet betyder att den ska göra. Säg målsättning: hör du ringklockan ska du lägga dig i din korg etc. Många gånger så hjälper en uppgift hunden på vägen. På det sättet guidar du den till det du vill ha den till.

Mvh Emelie Förlägen

Maja2
0

Många hundar slutar skälla när man visar dem att de inte får springa till hallen när det ringer på dörren. När hunden förstår att det inte inte dennes uppgift att ta emot folk, så försvinner oftast skällandet också.

Björnidet
0

Att lära en gammal hund sitta är ju ett ordspråk som många gånger gäller men inte alltid.

Min vovve 6 år,har haft samma tendens att om det kommer någon på bron eller ringer på dörrklocka så springer han direkt in till ytterdörren  och skäller, detta höll han på med tills jag tog nyckelknippan och slängde den i golvet brevid hunden. När han hörde skramlet från nycklarna slutade han direkt med sitt skällande, efter att ha fortsatt springa mot dörren (utan att skälla) så började han skälla när dörren öppnades, samma sak igen, nyckelknippan i golvet med en skräll och hunden fick annat att tänka på för en stund.

Sådär har jag hållit på i en månad och nu verkar det som att han börjat lägga av med skällandet. Det är klart att han går fram och hälsar men betydligt beskedligare än tidigare.Det är bara när en av mina grannar kommer som han inte kan hålla käft, varför vet jag och det är därför att han slog med handsken mot hunden då han kom för länge sedan, en hund glömmer inte.

Säkert finns det fler knep men det gäller att avleda hunden från att koncentrera sig på dörren även om det kan bli svårt.

Att hunden står och gapar vid dörren är inte bra därför att på utsidan kan det stå ett litet barn som vill in och barnet blir ju rädd när en best som en hund vrålar på baksidan dörren, även vuxna blir försiktigare då.

Prova med att ha någon som ringer på och då hunden skäller släng nycklarna i golvet och ge hunden order FYYY, den som ringer skall inte öppna dörren, vänta i fem minuter, gör om samma manöver, ring,nycklarna i golvet FYYY och den som ringer öppnar inte dörren.

Sedan kan du prova med samma manöver igen och då öppnar den som står utanför dörren eller att du gör det själv,se då till att hunden inte rusar fram och vrålar när han ser att det kommer folk, nyckelknippan och fy igen tills hunden lägger av med skällandet.

En del som har hund tycker att det inte spelar någon roll om hunden vrålar och skäller vid ytterdörren men jag tycker det är en sanitär olägenhet att hundar skäller så fort en dörrklocka ringer. Varför det skall jag berätta om i mitt nästa inlägg.

Björnidet
0

Vi tar det direkt:

Under sjuttitalet var jag resemontör och vi hade jobb åt en del vaktfirmor runt om i Norrland, vid ett tillfälle då jag skulle lämna in en följesedel på mitt jobb i ett kontor i en Norrlandsstad så ringde jag som vanligt på dörren men ingen öppnade.

Jag kände efter på dörrhandtaget och dörren var öppen, i hallen möttes jag av en schäferhund (5 år)med ett sloköra tillsynes en ganska trevlig sådan, jag gick in i kontoret och ingen person fanns där, följesedeln lämnade jag på skrivbordet för att sedan gå därifrån, när jag gick mot kontorsdörren då stod schäfern där och morrade, detta höll på i nästan 2 timmar, jag kom inte ut ur kontoret så det blev att sitta och vänta att någon skulle dyka upp.Under tiden satt hunden bredvid mig och jag kunde klia och prata med honom men gå mot dörren det gick inte.

Efter dessa 2 timmar då kom hundägaren och när han hörde hur länge jag fått sitta där så sade han att hunden är tränad till att inte släppa ut men skall släppa in inkräktare och jag var ju en sådan i hundens ögon.

Den typen av hund som denna skulle aldrig ha släppt ut mig och det förstår man i efterskott att han gjorde bara sitt jobb. Hunden som varit en vakthund i en hangar på ett militärt flygfält blev 14 år gammal och han gjorde sitt jobb ända till 2 månader före han dog.

Maja2
0

#17 Jag förstår inte riktigt vad du menar, var är den sanitära olägenheten?

Björnidet
0

#18 Maja2. Hej igen.

Det är ett uttryck som många använder då de skall vräka en hyresgäst som bla kan ha en hund som lever jävel när det går någon i trappan eller som i denna tråd ringer på dörren. Vissa hundar skäller ju hela tiden de är ensamma vilket är en sanitär olägenhet.

Citat ur NE: Sanitär olägenhet, numera olägenhet för människors hälsa och miljön, störning som innebär någon form av risk för enskild persons hälsa eller för miljön.

Annan persons hälsa= kan vara störning så att någon inte kan ex: sova eller ha lugn och ro och därmed känna stress eller en med allergier mot hund,vilket  påverkar hälsan m.m.

Eftersom det kanske finns fler som funderar på detta med skällande hundar i lägenheter så bör hundägarna nog försöka att få hunden till att sluta skälla om någon rör sig i trappan eller då de ringer på dörren eller om hunden är ensam hemma. Det är viktigt att vi kan ha våra hundar även i en lägenhet utan att det skall bli bråk om det, vi vet ju att det finns fastighetsägare som förbjuder hundar i sina lägenheter vilket är olyckligt, orsaken sägs vara sanitär olägenhet.

Maja2
0

#19, jo men jag undrade nog mest hur du menade, eftersom du avslutade # 16: Varför det skall  jag berätta om i mitt nästa inlägg .. men jag hittade lixom inte det i #17 Därav att jag inte förstod vad du menade :)

Björnidet
0

Hej igen. Fick du förklaring av vad jag menat?

Maja2
0

#21 Eh … ja…  eller … förstår vad du menar med skällande hundar som sanitär olägenhet, men inte vad # 17 ens hade med skällande hundar att göra ,,, men det är väl mindre noga.

Ts, du säger att ni inte har någon som kan hjälpa er med träningen, men det låter ju som att ni är mer än en i familjen, ni kan väl hjälpas åt?

Björnidet
0

#22.

Svaret är att den hund jag beskrev i #17 var en mycket väluppfostrad hund som inte levde om när man kom in, den var tyst men effektiv.

Hade hunden skällt hade jag inte gått in för att jag visste att det fanns schäfrar i det företaget.Det är vad jag menar med skällande hundar, den hunden hade lärt sig att vara tyst och det kan de flesta bli om man lär dem.

Maja2
0

#23, javisst kan de flesta hundar bli tysta om man lär dem det, och det är ju precis det ts vill ha tips på, alltså HUR man lär dem att vara tysta.

Björnidet
0

Det finns flera sätt att få dem tysta, ett är att ta kontakt med en hundpsykolog som vet hur detta skall gå till. I mitt fall hade jag tur som lyckades med nyckelknippan men det är ju inte säkert att det funkar på alla hundar.