Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 2804 ggr
[Miliminas]
0

Att tänka på vid valpköp??

Det är så att vi snart ska hämta en liten papillon tik. Hon är bara tolv veckor men har redan varit hos en ägare men de kan inte ha henne för de jobbar för mycket, eller så kanske de inte hade tänkt igenom vad det innebär att ha hund.

Poängen är att vi inte hämtar från uppfödare utan tar henne som en omplacering.

Det var åtta år sedan jag hade valp sist så jag minns inte riktigt vad det är för papper jag ska kontrollera att de har. Det ska väl finnas ett besiktningspapper från veterinär som gjorts innan hon lämnade sin uppfödare, sen ska det finns vaccinationsintyg. Men hur gör man med ägarbytet? Vi vill ju ha henne på prov först för att se så att hon fungerar med vår äldre hund och vår katt, men hur gör man sen så man säkert vet att hon är våran.

Man har ju läst skräckhistorier där den nya ägaren plötsligt fått höra att den gamla ångrat sig efter en tid och ska ha hunden tillbaka.

Dumma frågor kanske men bättre att fråga en gång för mycket.

kalindas
0

Om hon inte redan är försäkrad och du bara kan ta över försäkringen, så ska hon ha ett friskintyg som inte är äldre än 7 dagar.
Detta för att kunna försäkra henne och som ett bevis på om hon blir sjuk den första månaden.
Se till att hon är försäkrad under provperioden, så det inte blir nåt trassel där.

Ta kontakt med uppfödaren och kontrollera om hon har en dolda fel försäkring. Plus ev. annan viktig information.

Ni ska ha stamtavlan, ägarändringspapper, maten hon är van vid.

Skriv även ett avtal med säljaren där alla punkter hur ni ska planera detta står. Just för att de inte ska kunna ändra sig ett par dagar senare.

Lycka till med valpen! Glad

/Elisa

[Miliminas]
0

Jag tror hon är försäkrad, ska kolla upp det lite extra. Men om hon inte är det, kan jag själv ta henne till vet och göra ett friskintyg när jag väl bestämt om vi ska ha henne, vill ju som sagt ha en viss prövotid, både för vår och hennes skull.

[Forest]
0

2 friskhetsintyg är vetrinärbesikningen, så är hon inte försäkrad så är det bara ringa snabbt o fixa en försäkring på henne.

myra82
0

Om jag inte missminner mig så gäller inte doldafelförsäkringen om den andra ägaren säljer henne till dig och inte uppfödaren.

joheck
0

Åh en papillon! Har själv en pappis pojk på snart ett år här hemma. Skulle vara jätte kul om du kunde lägga upp bilder på henne sen när hon flyttat in hos erGlad.

Förlåt för lite ot men du har ju fått svar på dina frågorFlört.