Promenad med valp
Igår var vi iväg på marsch cirka 14 km. Jag har en dvärgpinschervalp på 5 månader som följde med. (Jag vet att valpar inte skall promenera längre sträckor, så det behövs inte nämnas) I alla fall är valpen tränad och van md att gå rundor på i alla fall 2-3 kilometer 2 ggr dagligen från förra ägaren och vi sa att verkar han trött så bär vi honom så han får vila.
Under promenaden tog vi pauser hela tiden, på några minuter. Samt en lång matpaus på cirka 1 timma, så han fick mat och sova.
Under promenaden var han väldigt pigg och ville vara först i täten hela tiden.
Idag är han stel i bakdelen och den hänger inte riktigt med. Jag har känt över honom och ingen tendens till att ha ont eller liknande. Kan han ha sträckt sig eller ha träningsvärk utav att det blev för mycket?
Har dåligt samvete och känner nu att det var riktigt dumt gjort, så behöver inte få några kommentarer om hut dålig hundägare jag är som inte visste bättre…
Ja förmodligen är det av överansträning, knappast sträckning. Valpar har en tendens till att inte själva känna när de blir trötta, utan kör på övervarv, precis som barn. Man får helt enkelt begränsa dem.
Låt honom vila idag och se hur det ser ut ikväll.
#1 Tack för snabba svaret.
Idag blir det vila, har varit ute och kissat honom och tycker redan det ser bättre ut. Lite stelt fortfarande och precis när han hade vaknat upp efter natten.
Vissa valpar visar aldrig i livet om dom är trött, vilket gör att man får förekomma dom.
Ta det lugnt några dagar med bara korta lugna promenader och kör hjälngympa. Det är inte bara risk för överansträngning med att gå långt med valpar - utan risken för stressig hund är lika stor eftersom många valpar inte säger ifrån själva när dom är trötta utan bara ångar på just för att alla andra går.
#3 Tack för svaret.
Men jag undrar, finns det risk att han skadats för resten av livet för mitt misstag? Är rädd att han inte skulle bli bra, eller nojjar jag bara extremt mycket? Självklart kommer jag låta bli längre promenader innan han är över 1 år nu…
Nej då - du behöver nog inte vara orolig. Ta det lugnt bara några dagar.
Kan han ha ramlat, blivit rammad av en annan hund eller så på promenaden ? tänkte ifall han kan ha fått en smäll på en muskel och gjort sig lite illa ?
#5 Okej, Japp vi skall ta det lugnt.
Nej han har inte ramlat eller liknande. Men han har studsat och hoppat och sprungit under promenaden så kanske en sträckning i muskel eller helt enkelt stel med träningsvärk? Själv hade jag rejält ont i höfter igår kväll…
träningsvärk.
Hur långt skulle ni gå med en 6 månader Chihuahua som släpper lös all sin energi ute på gräsmattan varje dag? Jag går typ bara korta bitar som kanske tar 15min max (mest för att koppelträna och gå fint på min vänster sida, vilket han lärt sig otroligt bra på kort tid).
Jag tror inte det är någon fara! Tänk bara på att inte ha valpen allt för stilla nu när han har träningsvärk. Träningsvärken går över snabbare och bättre om han får röra sig **normalt.
**Lycka till =)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#9 Absolut! Vi skall alldeles strax ut och leka på bakgården så han får springa av sig lite :)
#10 härligt =)
Tack så jättemycket alla för positiva och snabba svar. Och tack för att ni inte dömmer mig trots att jag vet att jag gjorde fel.
Nu har han varit som vanlig hela dagen och det känns kanon. Han gått korta kisserundor, busat och hjärngympat lite :)
vi är ju människor och alla människor gör fel och misstag och som tur är så lär man ju sig av dem 
vad skönt att lilla valpen är bättre!
#13 ja absolut! Och inga mer sådana fasoner innan han är vuxen och byggt upp massa muskler.
Ja nu är han trött efter liten promenad och hjärngympa, ligger fint och sussar i knät :)
Ja, och massera de små musklera som har träningsvärk lite =)
#15 Det har jag gjort lite idag, valpen tror jag skall busa och leker istället när jag gör det :D

men en fråga,,, menar du 14 km? 1,4 mil?
//L
#17 Ja det menar jag… Vet att de inte skall gå så långt. Men vi gjorde många pauser på 5 minuter och sedan sov han ca 1 timma då vi åt.
#17. 14km är lika långt som 1,4mil :P

#19 ja jo jag vet att 14 km är lika samma som 1.4 mil.. men jag tänkte att hon kanske skrivit fel och därav mitt förtydligande.
/L

Tro ochså på träningvärk, jag skulle säga att gå korta prominder i koppel under en närmsta dagarna vila inte helt utan gå korta för att mjuka upp musklerna, masera den del, hälst boka en tid hos en fysiteraphu för någon beahdling om man har så stel som du säger, bara för att vara på den säkra sidan.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Tack för alla svar :)
Idag mår han som vanligt igen, inget stel alls och han skuttar och springer som aldrig förr
Så länge valpen e lös, så gör de ju liskom inget, men ja, träningsvärk! så ja skulle låta han vila ett par dagar å bara låta han få kissa baja såådär 10-15 min.
De du kan göra är å massera å strescha om du kan den biten, de är viktigt å veta hur man streschar.
Men ja lät min 9v valp (vuxen nu) gå 1 mil, fast klart, ja bar henne elr en vän till mig, så de va inte så mkt hon gick.