Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1020 ggr
Stj3rnfallet
0

Qendra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, jag måste sucka lita över denna knäppis :P Hon är helt underbar och supermysig =) MEN för att vara 13 v så är hon väldigt mesig.. Inget fel med att vara försiktig, men att vara livrädd för allt är ju en helt annan femma.. Mot familjen är hon supermysig och busar gärna osv. och det är ju jättebra! Hon trivs både med sin skånska och sin icke skånska familj =) Men när det kommer till nya människor så blir hon livrädd och samma sak gäller nya hundar (trots att jag har låtit henne träffa andra hundar när hon hade blivit trygg i sin skånska familj). Hon vägrar gå utanför gården om inte jag är med (nästan iaf). Visst kan hon följa med en bit, men sedan vill hon bara hem och jag vet inte riktigt hur jag ska träna henne för att hon ska se att främmande människor och hundar inte är så hemska!

Hon är totalt livrädd för ungar (och det finns det gott om i det här bostadsområdet i Kiruna). Minsta lilla en hund skäller eller om det är ngt oljud blir hon också rädd.. Ganska jobbigt m.a.o. Det är tur att det går rätt bra när de vuxna hundarna är med, då är hon mkt lugnare.. Det börjar bli lite bättre för att hon vågade gå fram till min kompis Madde (kanske för att hon hade godis :P), men så fort hon rörde sig lite skulle Qendra in på gården igen =/ Qendra är en busig hund full med energi, men är så rädd för allt att det blir svårt att göra saker ute med henne =( Jag hade ju tänkt ha henne som instruktörshund, men jag får se hur det blir med det.. Jag kan ju inte kräva heller allt för mkt av en 13 v valp fast så mkt vet jag att en valp ska inte vara livrädd för minsta lilla grej heller.

Det är så otroligt tråkigt att hennes härliga personlighet kommer i skymundan av hennes rädsla för allt. För att hon är ju verkligen underbar på alla sätt och vis om man bortser från rädslan. Nä, jag får nog helt enkelt tvinga folk att komma hit å hälsa på :P För att Qendra blir ju inte rädd och osäker mer när hon ser att personerna inte är farliga =) Första gången är hon alltid rädd och osäker, sen andra gången vågar hon gå fram och hälsa nästan utan problem =) Så det blir ju framsteg för varje gång =)
Tror helt ärligt att det är min pojkväns släkts fel.. Jag sa till honom att säga att det inska ska vara mer än familjen där när vi kom dit, men tror ni inte att var enda j**el stod där och väntade! Snacka om respektlösa eller så vågade väl han inte säga ngt! Snacka om att jag var förbannad! Om de har förstört min hund för livet så är de då skyldiga mig 5500! Inte nog med det.. Så tvingade min pojkväns moster Qendra att komma upp i hennes famn trots att hon inte ville..

Tyvärr så kan de ju inte ett skit om hundar (ursäkta ordvalet men det är sant) och tror att de kan göra som de vill, MEN de gör de då inte med min hund.. Jag höll käft den här gången, men nästa gång vi kommer ner till skåne igen så kommer jag tyvärr inte klara av att hålla tyst, då var enda en av dem borde få en riktig utskällning! Om de gör ngt jag inte tycker om vill säga.. Är så less på hans jobbiga släkt som tror sig veta så mkt, trots att de inte kan ett skit!
Jag blir så förbannad när jag tänker på det så att jag hade kunant smälla till ngn, men jag tror att jag låter bli ;)
Jag ska försöka träna bort Qendras rädsla på bästa sätt och förhoppningsvis går det bra =) Då det börjar bli lite bättre för varje dag som går.. Vet bara inte var jag ska hitta hundkunnit folk som inte har alldeles för vilda hundar :P Min mosters hundar är nog lite väl vilda för att hon ska få träffa dem än.. Qendra får nog växa till sig lite först =)

Någon som har lite tips på hur jag ska göra? Vet ju själv vad jag ska göra, men kan alltid vara bra med tips =) Annars blir ju risken att det blir lite enformigt / Haha, hade nästan behövt lite "försöks kaninen" :P Suzzie om du läser det här så måste jag bara berätta att jättemånga har trott att Qendra är en Tax!:P Och några har trott att hon är en ridgeback =) Men Tax av alla raser?!:P Qendra en Tax?=) Knappast!:D

Lägger in en liten bild på min sötnos =)

KajsaM
0

Herregud vad du är duktig att skriva långt ;) Precis som Suzzie sa ;D

Stj3rnfallet
0

Jepp :P Haha, kanske därför ingen orkar läsa skiten heller :D Ville bara gnälla av mig lite =) Det är ju både jobbigt och tråkigt när hon är så rädd för allt! Tur att hon börjar bli lite bättre nu iaf =)

AnneN
0

Har en hund som nu är 1 år och ganska trygg men då jag fick henne som 9 veckers valp så var hon livrädd för alla främmande människor och alla främmande hundar.

Det jag har gjort för att träna bort rädslan är att jag minst en gång/ vecka tog bussen in till stan och gick runt i stan nån timme med valpen och lät alla som ville hälsa på henne, men med strikta instruktioner om att för att få klappa henne måste dom sätta sig på huk och absolut inte stå böjd över henne och dom fick godis som jag hade med mej som dom sträckte fram mot henne med öppen handflata och först efter att hon tagit godiset så kunde dom klappa henne för då hade hon frivilligt kommit fram till dom.

Lyckades även hitta väldigt många förstående hundägare som efter instruktioner sa åt sin hund att ligga, jag gick fram och hälsade på deras hund och Velvet fick gå fram till den i sin takt och nosa, efter några minuter så började hon leka med hunden oavsett storlek och nu är hon inte rädd längre om det inte är att dom kommer alldeles för snabbt mot henne.

Så det som krävdes var mkt tid och tålamod, från både mej själv och främmade människor som jag mötte på promenaderna.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Wikstr_m
0

JAG BOR JU I KIRUNA! Ta med din "skitunge" så kan vi träffas ;)

Stj3rnfallet
0

#3 Tack för tipset!=) Superbra!:D Haha, att du orkade läsa igenom mitt milslånga gnäll :P

#4 Ja, precis =) Måste jag ju :D

lill-jarven
0

Hej! Ska vara i Kiruna hela sommaren, hjälper dig mer än gärna att träna! Har 4 hundar själv som alla är snälla. Bl.a en liten 1-årig fjant som är snällast i världen och lägger sig på rygg och nästan skriker "jag är snäll! jag är snäll! älska mig!" när hon träffar andra hundar ;)

Som sagt ställer gärna upp om du vill träna lite hundmöten och sånt. Kan ju ställa upp själv också som snäll främling ;) Bara att du hör av dig!

Stj3rnfallet
0

#6 Jaså?=) Synd bara att jag inte är här i sommar =( Är i skåne heeela långa sommaren :P Åker senast början av v 24.. Så tyvärr är jag inte kvar så länge till!=/ Men tack för erbjudanet iaf!=) Jättesnällt!:D Det uppskattar jag!:D