Åt lakrits
Ikväll fick vår hund (som väger 30 kilo) tag på en lakritsklubba och åt upp den. Vi gav henne Canikur för säkerhets skull. Behöver vi vidta några andra åtgärder än att övervaka henne i natt och springa ut vid behov?
Jag brukar vara den som ringer veterinär vid frågor men jag har aldrig hört att lakrits skulle vara så allvarligt. Självklart är det säkert påfrestande för magen men så farligt är det väl inte med en så liten mängd?
Bra att ni gav Canikur. Tror det bara är och avvakta. Och se till att hon dricker.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Ja, Canikur är bra att ha hemma och det känns inte som om det gör någonting att ge det för säkerhets skull, även om hunden inte visar några symptom på dålig mage än.
Hon har druckit tidigare ikväll men inte nu under de senare kvällstimmarna. Men än så länge borde jag väl inte behöva försöka få i henne vatten? Hon sover gott just nu så jag vill inte störa henne. Har vi tur blir inte magen dålig alls men jag tänker sitta uppe sent och se hur det går och sedan sova lite på soffan så att jag vaknar om hon gnäller.
#2 Okej. Men se till att det finns vatten i skålen iallafall om hon behöver dricka. Lakrits är ju ganska salt och vatten spär ju ut. Men jag tror inte att en klubba är så farligt. Bra att du håller koll iallafall.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Jag tror inte att en lakritsklubba är farligt alls! Det är nog inte så mycket lakrits i en sådan klubba utan mest "lakritssmak" om du förstår vad jag menar.
Jag har faktiskt aldrig hört att det ska vara direkt farligt. Det är ju lite salt och så. Men du behöver nog inte vara orolig =)
Kommer ihåg när Klenod åt ett halv kilo choklad… Ringde veterinären och de sa till mig att jag kunde ta det lugnt för det var så lite kakao i chokladen och hon var så pass stor att det inte gjorde något.
Men jag förstår dig, man blir orolig!!
Medarbetare på Hundar.ifokus
#3 Ja, vatten har hon ju alltid så det kommer inte att ta slut under natten. Hon har alltid två stora skålar framme.
#3 & #4 Nej, jag tror inte heller att det är så farligt (varför jag inte ringt vetten). Det är nog större risk att hon blir dålig i magen för att hon har ätit någonting ovant än att hon blir dålig just för att det är lakrits. Men hon har inte så känslig mage, hon brukar få smaka lite allt möjligt av oss (men inte just godis då) och petar i sig lite allt möjligt konstigt skit ute så hennes mage är väl van.
#4 Ja, med ett halvt kilo choklad så förstår man ju att du blev orolig. Skönt att det inte var någon fara. Vi blev riktigt oroliga i somras när Skade var yngre än ett år och hade tuggat sönder ett batteri och kaliumhydroxiden (som är en starkt frätande bas) hade kommit ut ur batteriet. En av oss spolade Skades mun i duschen medan den andra ringde till Bagarmossen. Vi var ute på landet, 9 mil ifrån Bagarmossen som var den närmsta veterinären som hade öppet, och var oroliga att Skades tunga, svalj, strupe och magsäck skulle vara helt förstörd innan vi kom fram. Men de bad oss bara lugnt att kolla om hon såg irriterad ut på tungan. Vi såg ingenting så då sa de bara att vi skulle skölja munnen ofta under ett par timmar. Vi tog ut Skade i trädgården och hon fick fånga och dricka vatten från trädgårdsslangen, som hon älskar, och det var inte mer med det. Ibland har man tur! :)
Magen höll sig lugn. Skade lät mig sova hela natten, jag vaknade nyss. Hon ligger fortfarande och vilar. Så nu ska jag klä på mig och ta en tur med henne och se hur magen är, men troligtvis är det bra.
6 skönt o höra att det gick bra med magen :)