Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 3201 ggr
hundgodis
0

Motion med hund

Har tänkt att börja "motionera" lite med mina hundar eller iallafall en av dem. Hur bör jag börja? Vad ska man tänka på? Tips?
Tack!

AnneN
0

Beror väl dels på vad du har för hundar, ålder, mm och dels på vilken typ av motion du tänker på.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

[Tess86]
0

Det finns flera typer av motion man kan göra med sin hund och jag tycker att all sorts motion passar alla hundar (om du inte har en hund som är sjuk/skadad), man anpassar bara sträcka och hastighet efter hunden. Tänk på att alltid motionera hunden på mjukt underlag, bäst är i skogen eller på sandväg men om du är på asfalterad väg kan du lösa detta genom att låta hunden gå i vägrenen.

Typer av motion som man kan göra är jogga eller springa med hunden, cykla, åka rullskridskor eller åka skidor. Man kan också vandra i rask takt i terräng, dvs lämna stigarna i skogen, ta sig upp för berg eller branta backar (ha en bra sele på hunden så att du kan hjälpa hunden om det behövs). På sommaren kan man också simma tillsammans ute. Ta på dig och hunden en flytväst så kan ni simma långt.

Det är jätteroligt att motionera med sin hund och du borde göra det med båda dina hundar (eller alla, om det är  fler än två du har), det förlänger livet på hunden och gör att de och man själv är piggare och mår bättre. Tänk på att värma upp dig och hunden innan ni börjar  genom att gå i rask takt och sedan börja jogga. Tänk också på att varva ner efteråt så att ni inte stannar tvärt. Det kan också vara en bra idé att stretcha hunden försiktigt efteråt, men då måste man be någon visa en hur man ska göra eller läsa på ordentligt och alltid stretcha försiktigt, man ska aldrig tvinga leder och muskler i en rörelse som är svår.

hundgodis
0
#1 jag har 3 hundar, varav de 2 yngsta jag tänkte mest på. En boxer på ca.3 år och en kungspudel på 4. Tänkte cykla, jogga, springa.

#2 Oj, vad bra grejer! du som verkar veta det här..: om jag joggar/springer med min hund, kan jag ha ett vanligt koppel då eller?

Min pappa tränar flera gånger i veckan och ibland springer han i skogen med hundarna, men han har någon typ av sele han fäster runt midjan.

Maja2
0

#3 Jag brukar jogga med hundarna, och jag har oftast vanligt koppel, Däremot när jag är ute så att en av hundarna ska DRA, så har jag dragsele på honom och midjebältet på mig.

[Tess86]
0

#3 Jag använder alltid sele på min hund för jag tycker inte om halsband, därför har jag också sele på hunden när vi motionerar. Men det betyder inte att hunden tror att hon ska dra, eftersom vi alltid använder sele så vet hon att sele inte betyder dra. När hon ska dra har vi en annan sele, en nomesele, plus att hon får ett kommando för att dra. Så "redskapen" man har till hunden behöver inte alls påverka hundens beteende negativt. Jag skulle absolut aldrig ha halsband på en hund som man cyklar med, ifall det händer en olycka så kan ju hunden skadas med ett halsband. Det är också kul om hunden vill hjälpa till och dra cykeln lite och då måste man ju ha sele.

När jag springer med min hund brukar jag ha kopplet i ett midjebälte men det är ju absolut inget måste. Har man inget bälte kan man lika gärna hålla i kopplet. Tycker man att det är skönt att ha händerna fria kan man ju prova att skaffa ett midjebälte. Tycker man att det är för dyrt kan det fungera med ett stadigt skärp också. Vissa hundar blir ju väldigt glada och uppspelta när man motionerar med dem. De ska ju absolut inte dra som en tok men ibland kan de råka spänna kopplet lite (ännu en anledning till sele, tänk dig själv att vara ute och springa med någonting som trycker mot halsen). Tycker man då att det är jobbigt när ens arm åker ut när man springer kan ju bälte vara bra.

Vår hund har dåliga höfter men ska motionera för att må bra. Det är därför vi har blivit så insatta i vikten av uppvärmning, nervarvning och stretchninn. Men egentligen är det lika viktigt för alla hundar. Man måste då också komma ihåg att en hunds muskler svalnar mycket snabbare än hos människor, så det första man gör när man tränat klart är att stretcha hunden, innan man stretchar sig själv, klär av sig träningskläder osv. Vi brukar stretcha hunden innan vi går in.