Hund och fritid, Porthälla.
När jag var yngre så började jag på Porthälla, linje hund och fritid.
Blev jätte glad när jag kom in, då man fick ta med sig hunden till skolan ibland *som visade sig vara HÖGST 1 varannan vecka* (om det inte regnade för då tyckte min lärare *som är lite borta* att hunden inte behövde vara ute (!) Iaf så märker jag fort att denna lärare inte kan något! Hon säger t.ex:
-"Man ska inte para en tik mer än en gång under ett löp, för då blir valparna olika gammla, så vissa kan födas för tidigt mot sina syskon" (!!!???) Vad f*n menar hon med det? Tiken kan bara bli befruktad EN gång under ett löp.
-"Det är normalt att hunden drar, det gör den för att kunna skydda dig för faror som kan komma längre fram" Hahaha okej, tror inte det, då den drar för att ex vilja komma fram till andra hundar, barn, leksaker m.m, och det ska vara ÄGAREN som bestämmer!
Det vara bara några av alla korkade saker som hon sa under den terminen jag gick där, sedan hoppade jag av.
Men hon tillät att en tjej tog med sig en dvärgpincher valp på 8 veckor! *som inte var färdigvaccinerad!!!*
Agility hindrena de har är helt värdelösa, och folk med små hundar får hoppa på aldelles för högt *även om det skadar hundens höftleder m.m* och agility banan är på asfalt!!! där det ofta ligger spik, glas m.m pga att andra elever tyckte att det var kul att *mobba* alla som gick hund o fritid.
Ville bara göra er uppmärksamma så att inte ni, eller era barn vörjar denna linjen. Funderar också på om det är något man skulle kunna göra åt det? Är inte så kul för eleverna att lära sig helt fel.
Blev lite långt nu, men men ^^
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Låter ju verkligen inte som att den läraren vet alls vad en hund är nästan…
Det enda jag kan komma på så här på rak arm som man kan göra är isf att tala om för rektorn på den skolan hur det liggertill.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Jo, det skulle man kunna göra, tycker bara att det är så tragisk för någon hundintresserad som inte vet så mycket, så får den helt fel information.

Då jag gick på en naturbruksskola och hade hundkunskap så hade vi en läraresom inte kunde speciellt mkt om hundar alls och jag som då är uppvuxen på kennel fick mer eller mindre ta över lektionerna bara för att hon inte visste vad hon pratade om mer än det hon läst i sina böcker
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
En hund kan bli befruktad flera gånger under ett löp, det är sant. Det har hänt att det fötts valpar med olika pappor.. Likadant med katter.
Men annars håller jag med om att läraren verkar lite konstig.. :S Mysko att en sådan kan bli lärare på en sådan linje. Vad hade h*n för utbildning?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Ohh, jag kan söka jobb där. Borde ha mer kunskap än så i alla fall. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
En tik kan bara bli befruktad 1 gång/löp.. men parar man henne t.ex. 3 dagar innan själva befruktingen så lever sperman (oftast) kvar och tas då upp av äggen. Man ska väl eg para ett par ggr/löp för att vara säker på att det blir en befrukting,
Parar 2 olika hanar tiken precis innan befruktingen så kan valparna ha olika pappor. Det hände t.ex. en bekant till mig som hade parat sin vorstehtik med en annan vorsteh.. men den tiken hade dessutom flörtat med en husky visade det sig senare. Hälften av valparna var alltså blandisar. Ooops
mkn jobba rkompis gick där i ett åår, men hon tyckte den utbildningen var en bluff. Dem sa att efter man gått tre år hade ma behörig het att säga in tex till veterinär eller något sådant men det hade dem inte allas fick dem reda på när de läst i två år
#5 Hahaha, ja gör det ^^
Jag vet inte vad hon hade för utbildning, men hon hade visst fött upp Cairn terriers innan *det var det ända hon pratade om*
Jag kom in dit när jag sökte gymnasium, men då jag kom in på Barn och Fritid med inriktning på Häst och Ridning också på en annan skola, valde jag det istället.
Nu i efterhand vet jag att jag valde rätt, för jag är verkligen nöjd med min gymnasietid. Jag har fått höra mycket dåligt om hundlinjen på Porthälla, och det var delvis en del av mitt beslut när jag skulle välja.
MVH
Sofie