Ska ringa idag! :)
Hej alla!!
När somhelst ska tiken föda eller så har hon redan fött kullen!! Kommer nog inte kunna hålla mig ! Tänker ringa henne ikväll och fråga! Kan inte vänta på att få svar på mail!!!
Det måste bli en tik nu! Drömde om det inatt också ! En jätte fin lite flicka hade jag i min famn! Gud så jag längtar !!!
Hoppas verkligen för din skull att det blir minst en liten fin tik åt dig!!!
// Nadja
Håller tummarna för dig! Vet hur det känns. Idag för tre veckor sedan så föddes min efterlängtade tik. Ojoj vad underbart och overkligt det var när uppfödaren ringde och sa att det fanns en tik till oss. Världens lyckligaste :-) Men som sagt, tummarna hålls så de vitnar här! :-)
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
Håller tummarna för att det blir minst en tik! :)
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Det gäller väl även att uppfödaren vill behålla tiken, inte bara att det föds en.
Håller tummarna!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Va skoj! Hoppas att det är en tik till dig nu! Lycka till!
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Spännande :)
// Hannah
Tänkte skriva att du får säga till så fort du vet!
Men vi lär väl knappast missa ifall där kommer en tik! 
Håller tummarna här hemma!
Mvh Jenna
Vi håller tummar och tassar här hemma!
It's hard not to be a menace to society
When half the population is happy on their knees..
Medarbetare på Avenged Sevenfold
Just denna kull så vill hon ha kvar en tik kvar :) Hon vill så gärna ha avkommor på just den här hanen om det inte kanske blir en missbildad kanske hon inte vill ha den XD
jag hoppas att det går bra för tiken o att det blir fina valpar o givetvis en liten lovande tik som du kan ha på foder :)
Spännande! :)
Har du ringt ännu?
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Spännande!
Vi håller tummar och tassar.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Håller tummarna :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag vågade inte ringa :S…. Tror jag väntar 1 dag till …. XD Vet att det låter löjligt att inte våga xD
hahaha äh e la bara ringa eller smsa! har nui bra kontakt så e de ju ingen fara :P
Jo men är så nervös att jag inte kan prata XD
17 hehe sms då! :P
Hur har det gått? Håller tummarna! :D
Håller tummarna :D
Hur har det gått?
Hej alla ! :) Pratade med mamma och hon sa at jag skulle vänta till fredag först :(!! Just för då är det 100% säkert att det är födda osv..
Ts, tror du inte att uppfödaren kommer att kontakta dig när kullen är född? Hoppas det :)
Kullen föddes igår!!! Det blev 2 hanar och 1 tik!! YEY! Om 3 veckor får vi se om det kommer bli min lilla pärla! :)
Va roligt!! :D Då får vi hålla tummarna ytterligare i 3 veckor bara! ;)
Mvh Jenna
Ja det är super roligt!! Helt underbart! ^^ Jag hoppas verkligen att hon kommer vilja ha henne kvar… det beror ju på hur hon växer mest.. för hon vill ha typ kvar alla tikar just nu :S! Tiden gå fortare!
#24 Nämen gud vad roligt. Vi ska hålla tummarna här. Tycker det är din tur nu.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
#24 Å så kul! Hoppas för din skull att denna tiken kommer att få dig som fodervärd! 
// Nadja
#24 Äntligen! Håller alla tummar nu att du får denhär tiken nu 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Åh vad kul!! Hoppas hon vill behålla tiken nu! :D
// Hannah
TS: Hur kommer det sig att du bara vill ha tik och inte hane?
Är inte personligheten viktigare än könet ?:)
#31 De är ju de att uppfödaren vill behålla en tik. Eller blev det fel nu ? :) sorry TS att jag svarade!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#32 Är väl TS som ska ha hunden på foder? Så har jag uppfattat det i alla fall.
#33 Ja visst är det så. Men för att någon ska kunna ha en hund på foder krävs det ju att uppfödaren känner ett behov av just den hunden i sin avel. Och uppfödaren i fråga kanske inte är intresserad av en avelshane för tillfället utan bara avelstik.
Dessutom förstod jag det som att TS själv är intresserad av avel och då vill vara väldigt delaktig inför att själv kunna ha en avelstik i framtiden. Då är det ju mer intressant med en tik som foderhund.
Ursäkta att jag svarade och ursäkta ursäkta om det blev fel. Så här har jag uppfattat det :P
Hehe kunde inte svara bättre själv så det gör inget alls :) Fattat helt rätt så ^^
Roligt o höra att det äntligen vart en tik :) Grattis till snart bli med valp :D
Tack så mycket! Hoppas det med! Ska få se henne om ca 3 veckor lite innan! Kommer säkert gråta XD
#34 Snälla du det vet jag väl mycket väl? Jag är inte bakom flötet.
Du behöver inte skriva en hel roman, jag vet vad fodervärd osv innebär.
Jag frågade TS varför hon skulle ha just tik.
Ibland kan nämnligen kennlar ta ut valpar på foder för att fodervärden ev ska kunna köpa en eller att kenneln då ha till vidare avel.
Men frågade som sagt TS, för det verkade på TS i andra inlägg att det bara var just tik som gällde, så var därför jag frågade.
#41 Oj, det var verkligen inte meningen att låta som att jag trodde du var dum eller nåt. Det gör jag inte!
Jag svarade bara utifrån det jag uppfattat och det är väl inte ovanligt att man hjälps åt att svara i trådarna?
Dessutom tycker jag inte att man kan ta för givet att alla vet vad ett fodervärdsavtal innebär. Du blir irriterad för att jag låter som att du inte vet det medan en annan kanske skulle tycka det vore jobbigt om ingen kunde förklara det.
Vad menar du förresten med "Ibland kan nämnligen kennlar ta ut valpar på foder för att fodervärden ev ska kunna köpa en eller att kenneln då ha till vidare avel"? Du får ursäkta men jag förstår inte riktigt meningen.
Klart att det finns undantag och utrymme för att forma sitt eget fodervärdsavtal, men standarden (inom renrasavel och skk-reggat) är ju att en hund/valp sätts ut på foder för att uppfödaren tror på den och vill använda den i sin avel. Sedan, efter avtalat antal kullar och ålder, övergår hunden helt i fodervärdens ägo, utan betalning.
Men du kanske menar valpar efter foderhunden?
#42 Nej det är inte ovanligt att man hjälps åt att svara på frågor i trådar.
Ja det är ingen konstigt med den meningen?
Vissa kennlar sparar valpar, tar ut på foder för att se hur dem utvecklas och se om dem ska ha dem i avel eller inte. Sett många kennlar göra så. Valpar dem är lite osäkra på liksom.
#43 Ja men jag förstår fortfarande inte. Du säger att ibland gör kennlar så men det är ju just det fodervärdskapet är till för. Och så som jag upppfattat det är det mest tikar som placeras ut på foder eftersom en kennel generellt sett har behov av fler tikar än hanar.
Självklart kan inte uppfödaren veta på förhand om en lovande valp sedan blir bra avelsmaterial. Men det är ju inte som med försvarets fodervärdsavtatl där fodervärden lämnar tillbaka hunden om den blir lyckad utan det ägaren/uppfödaren i så fall tar hem hunden för är eventuella tester, prov ch utställningar och parning och valpning. Men där emellan bor hunden hos fodervärden och när den är klar som avelshund övergår den i fodervärdens ägo.
(Obs, jag skriver inte allt detta för att dumförklara dig utan bara kollar så att vi menar samma sak.)
Vad menar du annars att TS fodervärdsavtal skulle gå ut på?
#44 Foderskap handlar inte bara om det.
Finns olika slags fodervärdsskap.
Kan inte förklara bättre, då det är bra förklarat och skrivet redan. Går ej att formulera det på annat vis
#45 Okej, synd.
Men vad innebär ett fodervärdsavtal mer då?
När någon säger att de ska vara fodervärd till hund utan att säga något mer särksilt antar jag att det är ett sådant, standardfodervärdsavtal, de menar.
Jag vet att vissa blandar ihop det med vad man inom hästvärlden kallar fodervärd, då går det ju ut på och betyder något helt annat. Jag blandade också ihop det när jag första gången hörde talas om det angående hund, då jag när jag var mindre var hästtjej snarare än hundtjej.
Ursäkta TS för OT-utspelet.
#45 & 46 Är det en skk uppfödare MÅSTE de använda skks fodervärdsavtal. Så Nej fodervärdsskap kan inte innebära olika saker om det är en skk-uppfödare.
Från SKKs hemsida:
Grundreglerna är till och med ännu tydligare: köpe- och fodervärdsavtalen ska ha av SKK fastställt innehåll och därför ska SKK:s avtal användas.
Ja det finns olika fodervärdavtal, det #44 beskriver samt köp med bibehållen avelsrätt. Några andra finns det inte om man ska följa skk's regler.
Sedan kan ju inte TS bestämma vad uppfödaren ska lämna ut för hund på foder utan det är helt upp till denne och nu har väl den antagligen bestämt sig för att det är just en tik som ska ut på foder. Så även om könet för TS inte spelar någon roll så är det inget hon kan bestämma utan hon får helt enkelt rätta sig efter uppfödaren.
Grattis TS! Hoppas att tiken utvecklas åt rätt håll nu så att uppfödaren känner att hon är värd att sparas men det får man väl hoppas på =)
#47 & #48 Tack för infon :) Det var så jag misstänkte att det var.
Glömde nämna "bibehållen avelsrätt" men det är väl samma sak som det man även kallar halvfodervärd? Fodervärden betalar halvt valppris och blir ägare efter en kull (vid tik)?
#50 Bibehållen avelsrätt är det egentliga namnet på halvfpdervärdsavtal.
#51 Okej :) Men defenitionen är samma va?
Tack alla för den roliga debbaten också ;) Men anledningen varför jag ska ha en tik just är delvis pga mig själv också :) Jag har aldrig ägt en egen tik så vill lära mig mer om just tikar för framtida avel.
Sen så lite känslomässigt också pga att min förra hund var en hane så försöker jag att gå så långt ifrån liknade som möjligt med.
Ja precis =)
52 hmm jag vet flera som köpt valpar på "bibehållen avelsrätt" och de betalar mer än halva hunden iaf 2 har pyntat verklitgen mycket mer 2000 mindre än övriga syskonen kostade, jag vet om oxå flera som är halvfodervärd o betalat halva priset på sin hund. En halvfodervärdshund kan du köpa ut, men kan man verkligen det med en hund som har bibehållen avelsrätt? 
Enligt skk's avtal så ska valpen/hunden säljas för halva ordinarie summa och resten "betalas" antingen genom 1 valpkull för tik eller 3 parningar för hanhund. Så då har de uppfödarna gjort en "fuling" =)
Numera finns det inget längre som heter halvfodervärd, den korrekta benämningen är just köp med bibehållen avelsrätt men i vardagligt tal kallas den oftast för just halvfodervärdsavtal och ja man kan köpa ut om man vill =)
56, Härligt att du ger så bra svar o kan detta :)
Tack så mycket! =)