Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3623 ggr
[Surina]
1

Blandras och renras?

Hej alla!

Jag sitter och funderar lite!

Detta med renrasiga hundar och blandras hundar? Men egentligen så är ju en renrasig hund en blandras? Om man skulle gå tillbaka i tiden då den kom ju någonstans?

Som någon jag kände sa: Gud kom inte och så detta är en Chihuahua och detta är en labrador.

Det är våra skapelser så ibland tycker jag det är lite löjligt… speciellt vissa raser som ibland skulle behöva få in lite mer gener för att vara frisk?? Men då blir det blandras även om den skulle vara 100% identisk?

Förstår ni vad jag menar? Att ta in lite andra raser ibland för att för att rädda vissa raser skulle ju inte vara fel om det ledde till det bättre?

Hur ser ni på detta??

Kalli
8

En blandras är ju en blandning av raser, så innan det fanns olika raser fanns det ju inga blandraser heller bara hundar. :)

ElinaPersson
2
phôenix
7

Tycker att man ska alltid köpa en renrasig hund. Dessa kommer ifrån uppfödare som har lagt ner tid & energi på att avla fram en sådan frisk och sund ras som möjligt (jag vet att det finns undantag).

En seriös uppfödare är medveten om rasens problem och gör det dom kan för att avla på de bästa hundarna till en sån sund ras som möjligt. I en blandras så vet du aldrig vad du får. Anlag av dåliga höfter på ena sidan och allergi på andra? När man köper en renrasig hund så har man goda förutsättningar, varje ras har sina problem men då är man medveten om det och kan förebygga det.

Jag är inte emot blandrashunden i sig, bara på att avla på dom. På renrasiga hundar så kolla man alltid upp föräldrarna innan man får avla på dom. Dåliga höfter/armbågar: då måste man röntga dom och dom måste vara HD/ED godkända för avel. Ögonsjukdomar i rasen? Ja då måste man ögonlysa båda förälldrarna innan avel. Detta minskar risken för att valparna får sjukdomar/besvär. Vilket ger en bra förutsättning till en valpköpare.

På blandraser så kollar man inte upp detta utan mest avlar så man får gulliga blandningar..(vet att detta kan uppröra vissa men det är vad jag tycker/tror)

Believe you can and you're half way there.

Fridaaaa
1

#3 inte alltid uppfödare av renrasiga hundar är bra och seriösa osv! Finns många som tar valpar "bara för att" och sedan är inte hundarna alltså bra eller rätt avlade :/ Inte ovanligt tyvärr

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
0

3 mjo det är ju itne helt ovanligt med oseriösa renrasuppfödare heller. Och det finns oxå de som verkligen inte avlar så sunt, det jag tycker är väldigt trist är att dessa får köpare som inte har en aning om avel o hela den biten. utan de tror så stenhårt på stamtavla=seriöst uppfdare=bra hund. Håller med dig helt :)

Jag har verkligen inget imot blandrashundar utan det är aveln i sig jag är helt imot, det är mycket sällan man ser rastypiska tester har gjorts sånt som är så himmla simpelt o göra anser jag. Ser ofta valpköpare som säger jag ser ingen andledning till att köpa en renrasig för jag är inte intreserad av ställa ut den. Så jag spara X-antal tusenlappar på mitt val på valp Obestämd Gösses de har ingen aning om vad de köper änds.

Själv väldigt stolt fd blandrashundägare som jag köpte som vuxen omplaceringshund Glad

Rafflan
1

Jag börjar känna att det är sååå mycket sjukdomar på renrasiga, även om dem är godkännda på det som krävs för att avla känns det som om det finns så mycket annat små skit.

Så kan lika gärna köpa en blandras ur hälso synpunkt då det är lika mycket lotto med sjukdomar på renrasiga, så känner jag…

Changrila
17

Två fel gör inte att ett av dem blir rätt.

I blandrasaveln går det inte att kolla upp något om föräldrarna och du kan avla på vilken skit som helst. I försäkringsbolagen hamnar i princip samtliga blandraser i mittengruppen, vilket innebär att det finns renraser som är friskare, renraser som behöver lika mycket veterinärvård och de som behöver mer veterinärvård. Hade alla renraser varit sämre än blandraserna hälsomässigt hade blandraserna alltid varit de billigaste att försäkra. Sedan kan man faktiskt se många som skriver i forum om sina blandraser som har höftproblem, ögonfel osv. Det finns gott om de hundarna också.

Däremot gör inte det att det blir rätt att avla oseriöst på renras. Fördelen vi som valpköpare har när det gäller att köpa renrashundar är just det faktum att vi kan kolla upp allt. Vi kan kolla hälosläget i stort i de olika raserna på avelsdata där vi även kan kolla in specifika individer, samt i RAS-dokumenten. Vi kan även söka på specifika hundar för att få fram tävlingsresultat, MH-resultat, hälsoundersökningar m.m. på hunddata. Utöver detta kan vi söka på google efter kennelnamet och fråga i forum om de har erfarenhet av just den uppfödaren, för att se om det finns ytterligare något man bör veta.

Med andra ord har vi världens chans i renrasaveln att INTE stödja den oseriösa aveln, om vi bara tar oss lite tid att tänka och undersöka innan vi köper en hund. Något som faktiskt inte ens är möjligt inom blandrasaveln. Det, för mig, är anledningen till att välja renras.

Och från början fanns det inte renraser och inte heller blandraser. För att blandraser ska finnas så måste renraserna finnas. Från början fanns det hundtyper. Alltså tex en snabb, smal, vinthundsliknande jakthund, en grövre, långsammare vakthund osv (efter att man väl avlat fram de olika typerna vill säga!). Därefter avlade folk på de hundar som passade bäst att ha i deras bostadsområde, för deras användningsområde. Efter ett tag skrevs då en text om hur dessa hundar såg ut och hur de var mentalt. En rasbeskrivning, en rasstandard. För där bildades alltså hundraser och först efter det kan det börja diskuteras om blandraser.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Forest]
1

7 Bra skrivet Glad

zoolatri
0

#7 Ja, väldigt bra och välformulerat!:) Håller helt med.

pehu
0

Men bara för att blandrasaveln inte fungerar tillfredsställande idag betyder väl inte det att det är en dålig idé förutsatt att det sköts annorlunda?

[Forest]
2

10 fast det finns redan så många raser så jag ser faktist ingen andledning till blandrasavel, hittar man inte någon som passar in det man önskar sig på renras ja då tror jag inte heller man hittar det på en blandrashund.

Changrila
6

Försök har ju gjorts. Föreningen(?) Blandis finns ju men uppenbarligen finns inte tillräckligt intresse från blandrasuppfödarna. Blandis ordnar även utställningar för blandraser, har ett register osv men från 1993 fram till nu har enbart ca 5000 hundar registerats där (och jag är övertygad om att enormt många fler blandrashundar har fötts i Sverige sen dess).

Om folk registerade sina blandraser i något register, så att det gick att hålla koll på släktleden, det gjordes hälsotester som gick att kolla upp på en hunddata-liknande sida osv så tror jag inte att ens hälften så många skulle vara "anti blandrasavel" som det är idag.

Det är lätt att säga att någon borde göra annorlunda, men någon person måste vilja vara denna någon också. Själv har jag inget intresse i att försöka regga blandraser osv. För mig räcker det gott med att vara engagerad inom min egna ras, bidra till förbättrad avel och hjälpa till med tävlingar inom vår klubb osv. Det är upp till blandrasägararna och blandrasuppfödarna att sätta igång med att sköta ett fungerande register, fixa med hälsoundersökningar osv. Sätt igång, ni som vill ha sådant, det lär inte finnas någon som vill stoppa er.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

pehu
0

#12 Min fråga var mest av nyfikenhet, om det är så att folk är emot blandras som sådan eller bara det faktum att det inte sköts rätt. Jag är inte intresserad av att sätta igång någon blandrasavel ;).

SaraC
0

Egentligen är jag inte emot att avla en ras med en annan, om det finns ett klart och meningsfullt mål med det hela och det sköts av folk som vet vad de håller på med. Till exempel har ju flera utdöende raser "förstärkts" eller i vissa fall "återuppstått" med hjälp av inkorsning av andra raser.

Det jag är emot är oseriös avel, det finns absolut även bland renrasuppfödare, men är tyvärr väldigt överpresenterat bland blandrasaveln. De flesta som föder upp blandraskullar gör det "för skojs skull" och/eller "för att deras tik är så underbar i temperamentet". Få bemödar sig med att kolla upp sin egen tiks hälsa, ännu färre bemödar sig att kolla upp härstamningen och dess hälsa.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Doglovers]
2

TS Om man blandar in en ny ras i en renras för rasens bästa så sker det under kontrollerade former och i samarbete med rasklubb och avelsråd och även skk. Den blandningen gör man efter stort övervägande för att få in friska gener. Den blandningen kallas för X korsning. Och efter parningen så utvärderas avkommorna och när dessa sedan paras så paras dom med den renrasiga rasen. Och efter 3 generationer så räknas den som renras igen.

Dom får även ställas på utställning men i en egen klass, allt för att kunna utvärdera resultatet. Och är det jakhundar så får dom även starta på prov.

Dom har bland annat gjort det med Schillern.

[Forest]
0

14 oja i de fallen kan jag se oxå att man blandar in ras för att få fram den ursprungrasen men det är inget som når våran marknad antar jag? Gör dom det tar det flera år för få bra avelsblod innan o se att allt är som det ska vara.

Jag tycker inte heller det är fel om man avlar rätt o gör rastypiska tester o lite därtill ibland, gör man det på sina fäderdjur o avlar fram blandras med bra syfte då är jag där o ger gärna tumme upp :) Men tyvärr så är de för få som avlar så.

Bostonblandis
0

#11 jag hittade ingen renrasig jag ville ha, hade pengar att köpa en renrasig hund. Men jag hittade det jag ville ha i blandraser.

Ska även avla på mina hundar i framtiden.

russin
5

Hur kan man hitta det man vill ha i en blandras när man inte har den blekaste aning om vad den har ärvt av sina respektive föräldrar ???

Maja2
3

För min egen del, som inte är intresserad av att ställa ut eller tävla på någon hög nivå, funkar blandras lika bra. Det är ju hundar det åxå :)

[Doglovers]
1

#17 Man ska aldrig säga aldrig. Men bostontrrier har svårt med valpningen. Med din blandras kan det gå bra, MEN det kan också bli problem eftersom dina blandisar har dessa raser i sej.

Innan du då funderar på en kull, så kan jag råda dej att låta en veterinär besikta hundarna.

Fridaaaa
1

#17 Hoppas du gör olika undersökningar på dina hundar innan i så fall hos veterinär, på dem saker som de raserna i dina hundar kan ha.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Forest]
2

17 hur kan du tänka så du har inte råd med renrasig hund men du har råd att avla? jag är inte imot blandrasaveln alls så länge den sköts rätt, det vill säga alla rastypiska tester innan parning på båda fäderdjuren. det är knappast kostnatsfritt med avel o kolla din försäkring så den täcker även snitt om det skulle behövas. Det är mycket man bör kolla upp innan. Lycka till :)

Sorry OT

Bostonblandis
0

Nu är de så här att ja har inte skrivit att ja INTE hade råd med en renras för de hade ja. Och allt det som ni andra skrivit har ja redan kollat upp. Sen så ska ja även ha meriter på mina hundar innan ja avlar, så som i agility och utställning.

Jag har mina hundar försäkrade så högt de går.

Och ja vet vad deras föräldrar har eftersom deras föräldrar har stamtavlor och ja har gått långt bak i deras föräldrar och undersökt hälso problem mm.

Så tack för allt, men jag vet faktiskt vad jag gör!

[Forest]
0

23 jag läste visst fel ang råd med renras :) Sen detta med stamtavla det säger inte mig ett dugg om inte fäderdjuren gjort rastypiska tester. Jag vet att det är rätt vanligt att man avlar fram blandraser om fäderdjuren inte håller de krav som krävs för sin ras.  Tror säkert du vet vad du pysslar med :)

[Jawa´s]
5

För mig spelar det ingen roll om hunden är renrasig eller blandras, min första hund var en Spansk gatuhund, min andra var en reggad Schäfer, nu sitter jag med min tredje hund som också är en Spansk gatuhund och planerar att köpa valp inom ett år - en reggad Schäfer.

Vill jag ha en sällskapshund eller viltspårhund, ja då går en blandras hur bra som helst, vill jag däremot ha en elitlydnadshund eller brukshund så är det schäfer (eller iaf renrasigt) som gäller.

Men överlag så….hund som hund liksom….alla är lika värda i mina ögon =) Det enda tråkiga med blandraser är att ala tävlingsgrenar inte är öppna och att man för dom som är öppna måste ha tävlingslicens.

Jag hade dock inte kunnat köpa en blandrasVALP, för man vet inte hur den blir som vuxen, men en omplacering, vuxen hund som är av olika raser ser man ju hur den är och vilken ras den är mest lik.